Hoi Ernst, Anton en Bertus,
Tjah, die 29,5Volt is de opgave van de fabrikant.
Dat wil niet zeggen dat ik me daar aan hou

, want dan schiet het laden niet echt op ( nou maar hopen dat v.Andel hier niet leest, kan ik de garantie wel op mijn buik schrijven).
Ikzelf laad met 30.1Volt, Max 125Amp, meestal 110 Amp. ( op een set van 840 AmpH).
Deze spanning en laadstroom is echt wel nodig, anders verslijt ik een generatorset op 1 lading.. :?
Ik begin meestal te laden bij een zuurgraad van 1,17 - 1,20. ( 1,13 is helemaal leeg)
Bij laden met 28,5Volt kreeg ik mijn zuurgraad niet hoger dan 1,21 en dat na schrikkelijk lang laden.
Betekend dat de accu op dat moment ff meer dan half vol zit.
Met 29,5Volt krijg ik 'm wel vol, maar dan doe ik er minstens 12 uur over.
Met 30,1 Volt is het in 6,5 uur gepiept, en das stukken beter. :P
Ik blijf bij mijn conclusie dat tractie accu's nutteloze ballast is, indien ze geladen worden met max 28,5 Volt.
Want beste mensen, laten we ff eerlijk zijn, dat kleine verbruik van die campers valt toch reuze tegen; er zal nooit een verbruiker van áf gaan, er komen er in de loop van de tijd alleen maar bij..
Computer, satellietontvanger, tv, magnetron, halogeenverlichting, airco of luchtverversing, cd-speler met versterker, drinkwaterpomp, afzuigkap, strontvermaler in de wc, extra koelbox, de buitenverlichting voor onder de (elec bediende?)luifel, standkachel, de elec opvouwbare opstap, de fohn en strijkijzer van vrouwlief, het multi-functioneel keukenapparaat, de Senseo, het broodbak-apparaat..
Om maar eens een paar dingetjes op te noemen die de laatste paar jaar bijna gemeengoed geworden zijn..
En wat zetten we daar helemaal tegenover?: een lullig zonnepaneeltje met nulkommaniks capaciteit, een zieltogend 16Amp laadapparaatje en een paar wezenloze Amph extra?..
Vergekeken bij een heftruck zijn de stromen niet hoog, maar het gaat in een camper wel 24 uur per dag dóór..
Dan mag 180AH/24V heel wat lijken, maar het is zo leeg, laat staan als je de helft maar hebt ( bij die 28,5Volt laden dus).
Wat óók niet vergeten moet worden is dat de accu niet helemaal ontladen mag worden, en dan blijft er nóg minder over als dat je al gedacht had...
Het is niet te vergelijken met mijn eerste "camper" (25 jaar geleden); daar had ik alleen een radio met 1 lullig speakertje, wel 1 (jawel:één)lampie van 5Watt achterin, een stormlantaarn en een campinggas-brandertje..
FF voor alle duidelijkheid: ik schrijf bovenstaande niet om mijn gelijk te halen of omdat ik zo'n slimme jongen zou zijn, maar omdat ik al 5 sets accu's (te snel) versleten heb, onder andere omdat ik door verkeerde (of gedwongen) zuinigheid een te kleine capaciteit gekocht had, of tweedehands.
En dan praat ik over sets van minimaal 400Amph/24Volt..
Dat was een dure leerschool :( die ik niemand anders gun..
In 1 keer iets goeds kopen, inclusief heel goed laadgerei, verdien je binnen de kortste keren terug.
En het scheelt een hoop rugpijn.. :P
Met de vriendelijke schades en schandes, Leo.:D
Shit, alweer zo'n lang verhaal, solly.. :oops:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.