Traxi Accu's von 24 volt 180 AMP

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Traxi Accu's von 24 volt 180 AMP

Bericht door berriaaf »

Hallo Dubbelluchters

Weer over stroom

vandaag werden mij Traxi accu's aangeboden en daarom deze vraag is dit wat voor ons en is hierv dan een goed electro systeem van te maken

De Traxi accu's zijn van bouwjaar 2001

en zijn 24 volt en 180 AMp

Afbeelding

Oja ze vragen er 175 euro per stuk voor hij heeft er meerdere van

Laat ens wat horen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als die tractie-accu's nog goed zijn, is € 175 een heel nette prijs.
De èchte tractie-accus, niet te verwarren met de semi-tractie-accu die wij allemaal vaak gebruiken als huishoudaccu, wordt toegepast in b.v. palletwagens en heftrucks. Ze zijn dus gemaakt om de hele dag ontladen te worden en dan 's nachts weer aan de gelijkrichter.
Een tractie-accu gaat ook langer mee. Je moet wel even bij de fabrikant informeren (b.v. met Google :D ) wat de beste laadspanning en/of stroom is.
Aan 1 x 180 Ah heb je vast wel genoeg.

Maar o jee... je wilt toch 12 V? Wat moet je dan met 24 (het is géén startaccu)?

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ernst

Maar als ik dit zou kopen kan ik toch een acculader van 24 volt kopen en dan verder met een omvormer van 24 naar 12 volt en dan is het systeem toch gewoon op een nette manier op te lossen of niet

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi allemaal

Ik kan niet zien welke verbindingen zijn toe gepast, edoch als je ze doormidden doet heb je 2 x 12 volt 360 amph!!
Dus plus op plus en min op min!

De capiciteit word bij tractie altijd in 5 urige ontlading opgeven.
Dit komt overeen met een werkdag van 8 uur.

Als de accu goed word geladen heb je de beschikking over heel veel stroom.
De eindspanning ligt hoger dan bij een autoaccu, zo word ie 100% geladen.

Wat de zuurweger betrft die moet van het type geschikt voor trachtie zijn!
Die dingen uit de autohobbywinkel geven verkeerd aan daar een auto accu maar voor 80% geladen word.

Wat het water bijvullen betreft; bij ontladen accu's net boven de platen 1mm.
Als de eindspanning is bereikt dan definitief bijvullen.
De accu borreld dan en dat is knalgas, dus goed ventileren!!

Mijn advies hou de installatie zo eenvoudig mogelijk, wat je niet hebt gaat ook niet stuk!

Met groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

In plaats van toepasssing van een step-down convertor (kost geld, gaat ten koste van je (electrisch) vermogen en levert een extra storingskans op), zou ik voor het advies van Anton gaan. Als de strips tussen de cellen tenminste toegankelijk zijn.

Stukje tussen de middelste twee cellen doorfrezen of -zagen, stevige kabel op solderen (voorzichtig, lood smelt ineens!) om twee maal 12 V parallel te creëren.

Kijk eerst maar hoe de accu is geconstrueerd.

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Zo vanavond heb ik even de Traxi accu's bekeken zien er goed uit en de prijs heb ik tot 100 euro kunnen krijgen
Ze wegen wel 145 Kg per stuk en 180 Amp 24 volt
hwt zijn allemaal losse platen waar tussen de min en ook tussen de plus een verbinding zit

En ik hou 24 volt dus de dynamo kan dit dan tijdens het rijden ook nog opladen zonder omvormer
Dus hoef ik toch dan alleen maar een omvormer 24 - 12 en een acculader 24 volt( die had die man ook nieuw 24 volt 16 AMP voor 90 euro maar is dat genoeg voor zo'n accu)
En een omvormer van 24 -220 volt

Moeten wij dit doen of toch gewoon voor twee 12 volts accu's gaan

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Bertus

Als deze semi tractie accu, een gel accu is ( hoogstwaarscheinlijk )
Kun je hem niet met je normale dynamo laden of accu lader laden.

Even een stukje wat ik van de mastervolt site heb gehaalt

>Laadadvies
>
>Voor een maximale levensduur wordt het laden volgens de IUoUo drie-traps >laadkarakteristiek geadviseerd, met een automatische >temperatuurcompensatie. Het laden met afwijkende laadsystemen kan de >accu beschadigen, wat een verkorting van de levensduur tot gevolg heeft.

http://www.mastervolt.nl/accu.asp hier vind je meer informatie

Bart Keser
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Bart,

Bertus heeft het niet over semi-tractie, maar over een "echte" tractie-accu. Dat is gewoon een natte accu, zoals die in heftrucks e.d. wordt toegepast, in een zware, stalen behuizing.

Hi Bertus,

Lijkt me een zéér aantrekkelijke prijs! En een heel stevige oplossing. Daar kom je met twee 12V-accu's nooit aan. Aan één zo'n batterij moet je genoeg hebben. Je moet in je ontwerp dus nog wel een plekje vinden, niet te ver van de hartlijn en niet te ver achter de achteras. En dan voorzichtig laten zakken met een takeltje...
Voor het laden via de voertuigdynamo zou ik de Cyrix willen adviseren, b.v. de 2480, die verenigt de voordelen van de relaisschakelaar en de sperdiode in zich, zonder de nadelen. Te bestellen via JoKo of via "de Stroomwinkel" op het internet.
Een acculader van 16A is wel genoeg. Als je "aan de paal" staat, gaat er meer in dan eruit. En dat is wat je wilt bereiken. Als je elke dag rijdt, is die lader trouwens niet nodig.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Tractie-accu's.

Bericht door Leo »

Admin schreef:Voor het laden via de voertuigdynamo zou ik de Cyrix willen adviseren, b.v. de 2480, die verenigt de voordelen van de relaisschakelaar en de sperdiode in zich, zonder de nadelen. Te bestellen via JoKo of via "de Stroomwinkel" op het internet.
Een acculader van 16A is wel genoeg. Als je "aan de paal" staat, gaat er meer in dan eruit. En dat is wat je wilt bereiken. Als je elke dag rijdt, is die lader trouwens niet nodig.
Hoi Ernst, krikt die 2480 óók de laadspanning nog op?
Want een tractie-accu wordt geladen met 29,5 Volt.
Indien tractie geladen wordt met 28,5V treed een groot capaciteitsverlies op + dat de levensduur van de accu's nogal bekort worden.( Volgens accubouwer en leverancier v.Andel).

Hetzelfde geldt voor een laadapparaat; het ding moet 29,5V afgeven, anders is de investering in tractie-accu's een nutteloze zaak.

Dat die accu's (zo goedkoop) te koop zijn is wel begrijpelijk; voor tractie staan ongeveer 1000 cycly, en die zullen ze met die leeftijd zo langzamerhand wel gehad hebben.
De kans is dus redelijk groot dat ze aan hun eind zijn.

Maar voor Bertus is er nog wel iets te controleren: Een tractie die nog in redelijke staat is zal, nadat ie al dagen van de lader af is, ongeveer 25,5Volt afgeven bij een soortelijke massa van 1,28.


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Leo,

Nee, de Cyrix is gewoon een wat intelligentere vorm van scheidingsrelais: gaat dicht bij 26.4 V (gedurende een bepaalde, minimale, tijd) en weer open bij 24.5 V (dacht ik). En dat geheel werkt twee kanten op. Voor noodgevallen zit er nog een aansluiting op waarmee je de schakelaar geforceerd kunt laten sluiten. Je zou 'm zelf kunnen maken met wat discrete componenten rond een zenerdiode en een timertje, maar kennelijk is het goedkoper een en ander op basis van een microprocessor te doen.

V.w.b. de tractie-accu: die kun je gerust met 28.5 V laden. Het wordt aanbevolen de batterij gedurende één uur per maand met 2 V extra te laden met een tot 1/4 van de normale begrensde stroomsterkte. Vermoedelijk is dat een andere aanpak van hetzelfde wat jij signaleert.

(Dit alles vertaald en door twee gedeeld van een tabelletje van een 48 V heftruck van een vriend van me)

De stroomafname in de camper is natuurlijk niet te vergelijken met wat een heftruck of palletwagen aan aanloopstromen trekt. Analoog hieraan: vrienden van mij hebben een volkstuin met een hutje erop, dat ze al tien jaar verlichten en van muziek verzien met een windmolentje van een centimeter of 60 en een 12 V startaccu die ze 10 jaar geleden gratis van de sloop hebben gehaald.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi allemaal

Wat Leo schrijft kan ik onderschrijven.
Wat de laadeindspanning moet zijn klopt dat is idd 29.5 volt zelf ging ik altijd tot 30 volt (analoge meter)
Bij 28.5 volt zit er amper stroom in. Je moet dus echt met de laad spanning omhoog!
Wat die twee volt extra betreft dat dient om de platen “schoon”te krijgen, zelf ging ik tot 31 volt.en dat eenmaal per half jaar.
Wel even alle apparatuur afkoppelen!
Rust spanning van 25.5 volt is in orde, maar de soortelijke massa moet gemeten worden met een zuurweger verstrekt door een tractieaccu leverancier.

Die dingen die je in de hobby winkel koopt zijn afgestemd op auto accu’s en die worden maar 80% geladen en is niet geschikt voor tacrie: hij geeft niet goed aan!
Dit heeft mij bijna een hoop, geld gekost!

Wat de levensduur betreft ben ik niet zo benauwd daar ze bij Bertus amper belast worden in vergelijk, met hun noeste leven op een palletwagen.
Die van mij was toen ik het schip verkocht 14 jaar oud en deed het nog steeds, wel was de capaciteit terug gelopen
Een punt ook niet vergeten mag worden, bij deze spanningen word het waterverbruik ook wat hoger en moet regelmatig gecontroleerd worden: een droge accu is een kapotte accu!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Ernst, Anton en Bertus,

Tjah, die 29,5Volt is de opgave van de fabrikant.
Dat wil niet zeggen dat ik me daar aan hou :roll: , want dan schiet het laden niet echt op ( nou maar hopen dat v.Andel hier niet leest, kan ik de garantie wel op mijn buik schrijven).
Ikzelf laad met 30.1Volt, Max 125Amp, meestal 110 Amp. ( op een set van 840 AmpH).
Deze spanning en laadstroom is echt wel nodig, anders verslijt ik een generatorset op 1 lading.. :?
Ik begin meestal te laden bij een zuurgraad van 1,17 - 1,20. ( 1,13 is helemaal leeg)

Bij laden met 28,5Volt kreeg ik mijn zuurgraad niet hoger dan 1,21 en dat na schrikkelijk lang laden.
Betekend dat de accu op dat moment ff meer dan half vol zit.

Met 29,5Volt krijg ik 'm wel vol, maar dan doe ik er minstens 12 uur over.
Met 30,1 Volt is het in 6,5 uur gepiept, en das stukken beter. :P

Ik blijf bij mijn conclusie dat tractie accu's nutteloze ballast is, indien ze geladen worden met max 28,5 Volt.

Want beste mensen, laten we ff eerlijk zijn, dat kleine verbruik van die campers valt toch reuze tegen; er zal nooit een verbruiker van áf gaan, er komen er in de loop van de tijd alleen maar bij..
Computer, satellietontvanger, tv, magnetron, halogeenverlichting, airco of luchtverversing, cd-speler met versterker, drinkwaterpomp, afzuigkap, strontvermaler in de wc, extra koelbox, de buitenverlichting voor onder de (elec bediende?)luifel, standkachel, de elec opvouwbare opstap, de fohn en strijkijzer van vrouwlief, het multi-functioneel keukenapparaat, de Senseo, het broodbak-apparaat..
Om maar eens een paar dingetjes op te noemen die de laatste paar jaar bijna gemeengoed geworden zijn.. :wink:

En wat zetten we daar helemaal tegenover?: een lullig zonnepaneeltje met nulkommaniks capaciteit, een zieltogend 16Amp laadapparaatje en een paar wezenloze Amph extra?..
Vergekeken bij een heftruck zijn de stromen niet hoog, maar het gaat in een camper wel 24 uur per dag dóór..

Dan mag 180AH/24V heel wat lijken, maar het is zo leeg, laat staan als je de helft maar hebt ( bij die 28,5Volt laden dus).
Wat óók niet vergeten moet worden is dat de accu niet helemaal ontladen mag worden, en dan blijft er nóg minder over als dat je al gedacht had...

Het is niet te vergelijken met mijn eerste "camper" (25 jaar geleden); daar had ik alleen een radio met 1 lullig speakertje, wel 1 (jawel:één)lampie van 5Watt achterin, een stormlantaarn en een campinggas-brandertje..

FF voor alle duidelijkheid: ik schrijf bovenstaande niet om mijn gelijk te halen of omdat ik zo'n slimme jongen zou zijn, maar omdat ik al 5 sets accu's (te snel) versleten heb, onder andere omdat ik door verkeerde (of gedwongen) zuinigheid een te kleine capaciteit gekocht had, of tweedehands.
En dan praat ik over sets van minimaal 400Amph/24Volt..
Dat was een dure leerschool :( die ik niemand anders gun..

In 1 keer iets goeds kopen, inclusief heel goed laadgerei, verdien je binnen de kortste keren terug.
En het scheelt een hoop rugpijn.. :P


Met de vriendelijke schades en schandes, Leo.:D
Shit, alweer zo'n lang verhaal, solly.. :oops:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Zo en met deze verhalen daar krijgt een leek zoals ik nu niet direct een goed gevoel bij

Wat is nu genoeg voor een beetje normale Camper & kampeerauto of bus, om de stroomverzorging een beetje redelijk voor elkaar te hebben

En 400 AMp aan accu in de auto en het gewicht alleen al (al hebben wijj daar natuurlijk geen problemen mee)

Heb trouwens gisteren na een tip van Anton bij een Firma die electro scooters doet vier gel accu weg gehaald (Gratis) die zijn per stuk 56 Amp en zijn van 2003
Weet nog niet wat ik hier mee kan en of wil gaan doen maar voor niks is nu eenmaal weinig

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

berriaaf schreef:Zo en met deze verhalen daar krijgt een leek zoals ik nu niet direct een goed gevoel bij
Kan ik ook niks aan doen...
Hoe meer je weet, hoe moeilijker het soms is.. :(
berriaaf schreef:Wat is nu genoeg voor een beetje normale Camper & kampeerauto of bus, om de stroomverzorging een beetje redelijk voor elkaar te hebben
Alles eerlijk bij elkaar optellen, en dan met 2 vermenigvuldigen is meestal een goeie schatting van het (toekomstig) verbruik.
Dan rekening houden met het feit dat je accu's nooit helemaal leeg moet trekken, en dan kom je aardig in de buurt.

Dus Bertus, pak de zakjapanner en verbruikerslijstjes ter hand, lees al het bovenstaande nog eens driftig na, en reken je rot... :roll:


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten