508 ombouwen naar 90 liter tank
508 ombouwen naar 90 liter tank
Trefwoorden: brandstoftank aansluitingen
Hi
Ben bezig met het ombouwen van mij 508 van een 60 naar een 90 liter tank.
nu zitten de brandstof leidingen van de 60 liter tank direct in de tank
geschroef aan de zijkant( zelfde principe als remleidingen). Bij de 90 liter
tank zitten die aan de boven kant en moeten ze met een slang aan gesloten
worden.
Hoe nu te werk gaan ? is de vraag.
De flens er afhalen is eigenlijk geen optie want het moet omkeerbaar zijn.
zijn er blokken waar je zo'n vaste leiding in kunt draaien en dat er aan de anderkant een slang koppeling zit.
of moet ik gewoon een dike slang pakken die over de flens gaat en vervolgens een converter naar de 5 mm slag die ik nodig heb voor
de tank ?
Bart Keser,
Hi
Ben bezig met het ombouwen van mij 508 van een 60 naar een 90 liter tank.
nu zitten de brandstof leidingen van de 60 liter tank direct in de tank
geschroef aan de zijkant( zelfde principe als remleidingen). Bij de 90 liter
tank zitten die aan de boven kant en moeten ze met een slang aan gesloten
worden.
Hoe nu te werk gaan ? is de vraag.
De flens er afhalen is eigenlijk geen optie want het moet omkeerbaar zijn.
zijn er blokken waar je zo'n vaste leiding in kunt draaien en dat er aan de anderkant een slang koppeling zit.
of moet ik gewoon een dike slang pakken die over de flens gaat en vervolgens een converter naar de 5 mm slag die ik nodig heb voor
de tank ?
Bart Keser,
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Hi Bart,
Je schrijft "flens". Wat bedoel je daar precies mee: een opgetrompte leiding met een wartelmoer of een banjo met een banjobout (zo zaten de brandstofleidingen op mijn oude F35)?
Voor de wartelmoer: Kijk eens bij een installatiebedrijf dat oliestook-CV installeert. Die hebben meestal koppelstukjes met aan twee kanten buitendraad voor een wartelmoer. Of ze die voor pijp van 4, 5, 6 of 8 mm hebben, zul je moeten uitzoeken. Als je geluk hebt, kun je twee verloopstukjes maken waarmee je de bestaande leidingen via een stukje slang op de nieuwe tank kunt aansluiten.
Denk wel aan passende slangklemmen, op de aanvoerleiding om te voorkomen dat er lucht wordt aangezogen, op de retourleiding om te voorkomen dat-ie bij een verstopt pijpje zich van het pijpje perst...
Als het om banjobouten gaat, zul je een blokje (b.v. messing) moeten gaan boren en tappen: aan één kant twee banjobouten met elk een voldoende ruime boring naar een gat waar je een slangpilaar inschroeft. De banjobouten met elk twee vers uitgegloeide koperen ringen niet meer dan handvast aandraaien, je draait ze zo kapot!
Groeten,
Ernst
Je schrijft "flens". Wat bedoel je daar precies mee: een opgetrompte leiding met een wartelmoer of een banjo met een banjobout (zo zaten de brandstofleidingen op mijn oude F35)?
Voor de wartelmoer: Kijk eens bij een installatiebedrijf dat oliestook-CV installeert. Die hebben meestal koppelstukjes met aan twee kanten buitendraad voor een wartelmoer. Of ze die voor pijp van 4, 5, 6 of 8 mm hebben, zul je moeten uitzoeken. Als je geluk hebt, kun je twee verloopstukjes maken waarmee je de bestaande leidingen via een stukje slang op de nieuwe tank kunt aansluiten.
Denk wel aan passende slangklemmen, op de aanvoerleiding om te voorkomen dat er lucht wordt aangezogen, op de retourleiding om te voorkomen dat-ie bij een verstopt pijpje zich van het pijpje perst...
Als het om banjobouten gaat, zul je een blokje (b.v. messing) moeten gaan boren en tappen: aan één kant twee banjobouten met elk een voldoende ruime boring naar een gat waar je een slangpilaar inschroeft. De banjobouten met elk twee vers uitgegloeide koperen ringen niet meer dan handvast aandraaien, je draait ze zo kapot!
Groeten,
Ernst
Hi Ernst
Het gaat dus over de
Een opgetrompte leiding met een wartelmoer.
Dan ga ik maar eens naar de CV boer, 1 probleem is dat ik de
leiding er niet af kan halen maar als ik de draad weet, moet het genoeg zijn
Ik vermoed dat het M10 is of M10 fijn( wordt vaak bij remmen gebruikt ).
Zit net te denken als het nu M10 is kan ik zo'n verloop makelijk uit aluminium maken. Alleen de leiding uit weet ik nog niet hoe ik het moet doen. gat boren en tabben voor de wartelmoer is geen probleem. Kan ik ook direct een aftaking maken voor mijn standkachel.
Bart Keser,
Het gaat dus over de
Een opgetrompte leiding met een wartelmoer.
Dan ga ik maar eens naar de CV boer, 1 probleem is dat ik de
leiding er niet af kan halen maar als ik de draad weet, moet het genoeg zijn
Ik vermoed dat het M10 is of M10 fijn( wordt vaak bij remmen gebruikt ).
Zit net te denken als het nu M10 is kan ik zo'n verloop makelijk uit aluminium maken. Alleen de leiding uit weet ik nog niet hoe ik het moet doen. gat boren en tabben voor de wartelmoer is geen probleem. Kan ik ook direct een aftaking maken voor mijn standkachel.
Bart Keser,
Hi
Even over de aansluiting voor de slang aan het koppelblok als ik het zelf moet maken.
Als ik nu een messing pijp in het alluminium blok stop met een zeer krappe
fitting. Alluminium blok verwarmen messing pijp in de vriezer. en daar na met hele dunne seconde lijm ( kruipt overal in ) het helemaal lucht dicht maak ?
Zou dit sterk genoeg zijn ?
Bart Keser
Even over de aansluiting voor de slang aan het koppelblok als ik het zelf moet maken.
Als ik nu een messing pijp in het alluminium blok stop met een zeer krappe
fitting. Alluminium blok verwarmen messing pijp in de vriezer. en daar na met hele dunne seconde lijm ( kruipt overal in ) het helemaal lucht dicht maak ?
Zou dit sterk genoeg zijn ?
Bart Keser
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Als je voor de slangkant de juiste maat messing slangpilaartjes koopt (b.v. bij die ijzerhandel die ook in butagas-accessoires doet) met buitendraad (1/4 of 3/8?), kun je die in een een gat met draad erin getapt draaien. Niks heetstoken en krimpen. Afdichten met tape of vloeibare pakking, want hennep zwelt niet op in dieselolie.
En ik zou liever met messing of brons werken dan met aluminium, vanwege het vreten, maar dat is natuurlijk geheel en al up to you.
Maar het allereenvoudigst is toch een puntstukje met de juiste draad van de CV-installateur of misschien de remmenboer.
Succes
Ernst
Als je voor de slangkant de juiste maat messing slangpilaartjes koopt (b.v. bij die ijzerhandel die ook in butagas-accessoires doet) met buitendraad (1/4 of 3/8?), kun je die in een een gat met draad erin getapt draaien. Niks heetstoken en krimpen. Afdichten met tape of vloeibare pakking, want hennep zwelt niet op in dieselolie.
En ik zou liever met messing of brons werken dan met aluminium, vanwege het vreten, maar dat is natuurlijk geheel en al up to you.
Maar het allereenvoudigst is toch een puntstukje met de juiste draad van de CV-installateur of misschien de remmenboer.
Succes
Ernst
Hi
Ben de tank er nu onderuit aan het halen en zie dat het hoogst waarsheinlijk
om M14 fine 1,25 gaat.
1/2" kan men er zo in draaien maar het is niet aan te raden om het aan te trekken. Want een de 1/2 binnen draad past niet op de wartelmoer van de vast leiding.
Maar nu de vraag hoe kom ik aan een converter van M14 x1.25 naar slang
Bart Keser
Ben de tank er nu onderuit aan het halen en zie dat het hoogst waarsheinlijk
om M14 fine 1,25 gaat.
1/2" kan men er zo in draaien maar het is niet aan te raden om het aan te trekken. Want een de 1/2 binnen draad past niet op de wartelmoer van de vast leiding.
Maar nu de vraag hoe kom ik aan een converter van M14 x1.25 naar slang
Bart Keser
- L1
- Contacteer:
Hi
Bij mercedes ?
bij welke auto/bus wordt de M14 fine x 1.25 naar slang converter gebruikt ?
Dat is wat ze mij dan vragen ????
Bij mijn bus ging hij direct mijn oude tank in!
Ben net naar de Turck automatrialen (is groot, levert bijvoorbeeld, uit voorraad, 508 body plaatwerk ) geweest en die heeft helemaal niks van dit spul.
banjobout > ik moet de contra hebben, en dan niet naar banjo maar naar slang.
Maar wat voor een bedrijf moet ik zoeken in de scheepvaart die dit soort dingen gebruikt?
Bart Keser,
Bij mercedes ?
bij welke auto/bus wordt de M14 fine x 1.25 naar slang converter gebruikt ?
Dat is wat ze mij dan vragen ????
Bij mijn bus ging hij direct mijn oude tank in!
Ben net naar de Turck automatrialen (is groot, levert bijvoorbeeld, uit voorraad, 508 body plaatwerk ) geweest en die heeft helemaal niks van dit spul.
banjobout > ik moet de contra hebben, en dan niet naar banjo maar naar slang.
Maar wat voor een bedrijf moet ik zoeken in de scheepvaart die dit soort dingen gebruikt?
Bart Keser,