winterbanden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Hans Walraven

winterbanden

Bericht door Hans Walraven »

Dag Dubbelluchters,

Ik heb me zojuist aangemeld voor dit forum en heb meteen een vraag.
Ik heb een MB 508 uit 1984 en wil daar winterbanden onder plaatsen mede omdat ik gehoord heb dat in Duitsland deze verplicht zijn geworden.
(ivm. met aansprakelijkheid bij een ongeval, geen winterbanden dan ongeacht schuld, juridisch altijd schuldig)
Mijn vraag is nu, is het voldoende om alleen achter winterbanden (4) te monteren en voor niet. Ik heb gehoord dat ze dat ook met bedrijfsauto's doen.
Kan iemand mij hiermee helpen.

Groet Hans
Ben

Re: winterbanden

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 14 aug 2007, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Lijkt mij een beetje raar als dat genoeg is, meer dan 50 % van de rem capaciteit komt van de voor wielen, en die voor wielen moet je ook gebruiken om te sturen ( naar mijn inziens vrij belangrijk ) achter is dus voor de aandrijving. Als je niet weg komt, doordat je alleen voor winterbanden hebt, kun je ook geen ongeluk veroorzaken.

Als ik er twee op zou leggen is dat voor en niet achter.

Bart Keser
Anton

Bericht door Anton »

Hoi allemaal,

In mijn tijd als int chauffeur truck/oplegger had ik sneeuwkettingen bij mij.
Als er sneeuw lag of glad was dan gingen die om de achterwielen van de truck.
En ja sturen deed het best wel, hard rijden kun je er niet mee, maar als er 15 cm ligt kun je je afvragen of dat zinvol is.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Unknown User

Ik geloof dat winterbanden in duitsland alleen voor duitsers verplicht gaan worden en dat finland vooralsnog het enige land is waar winterbanden voor iedereen verplicht zijn.

Michiel
Unknown User

Hi Michiel Santing

Waar kan ik die informatie vinden dat het alleen voor Duiters is.
Ik heb namelijk gehoord, ( heb ook geen bron ) dar het voor iedereen
gaat gelden. ( vrachtwagens niet volgens mij )

Bart Keser
Unknown User

Of het verplicht is of wordt in duitsland weet ik niet, wat ik wel weet (na 15 jaar sledehondensport) is dat het verstandig is om in de winter op winterbanden te rijden.(óók in nederland)
Op de voorwielen óók, en wel hierom:
1. remweg is een heel stuk korter.
2. bij het sturen ga je dan ook de kant op waar je heen stuurt (da's ook wel handig)
3. Als je een beetje in de sneeuw kunt rijden,(op winterbanden) kun je je verplichte sneeuwkettingen bij je bagage laten liggen.
4. Je kunt zeggen: vastzitten??? wat is dat?

Ik ben 15 jaar lang iedere winter met een flinke bestelbus met onze honden erin en een grote caravan erachter door de alpenlanden getrokken, en geloof me, je krijgt onderweg aardig wat ellende van anderen te zien die vaak te maken hebben met op zomerbanden rijdende figuren. (ongelukken)

Wat betreft de herrie, met de nieuwe winterbanden valt dat reuze mee en een alternatief zou kunnen zijn de zgn 4 seizoenenband.

Mijn advies: Winterbanden? doen! op alle wielen.

Mazzel, Rob
Hans Walraven

winterbanden

Bericht door Hans Walraven »

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb besloten in overleg met de bandenhandel in Arnhem (Koos van Elk) om alleen achter nieuwe banden (4 seizoensbanden) erop te zetten.
Dit gebeurd volgens hem ook bij bedrijfsbussen.
Een andere moeilijkheid is echter dat er nauwlijks nog banden te vinden zijn in de maat 6.50/16 en zeker geen winterbanden. Ik heb verschillende bedrijven hierover gebeld en die bevestigen dat.
Misschien is het in het buitenland makkelijker of heb ik nog niet goed genoeg gespeurd.

Groet Hans
Arnold Smeets

Winterbanden

Bericht door Arnold Smeets »

In Nederland is geen verplichting tot het voeren van winterbanden en om die reden kan een ander land het voeren van winterbanden door een Nederlands voertuig in zijn algemeenheid niet verplicht stellen.

Wel kan een ander land besluiten via regelgeving (Finland wintermaanden) en via verkeersborden (diverse landen) winterbanden verplicht te stellen en dan zal iedereen, dus ook een Nederlander, zich aan die regels moeten houden.

Ditzelfde geldt overigens ook voor sneeuwkettingen.

Bij een ongeval wordt altijd gekeken naar oorzaak en gevolg. Als een partij door het nemen van passende maatregelen minder aan de oorzaak zou hebben bijgedragen, bijvoorbeeld door het voeren van winterbanden in sneeuwgebieden, dan kan het zo zijn dat een evenredig hoger aandeel schuld wordt toegewezen.

Als je winterbanden monteert dan rondom. De aangedreven as vanwege de verbeterde tractie, de andere as vanwege beter gedrag in de bochten. Als je achter beter grip hebt door winterbanden en je daardoor de voorbanden gewoon rechtdoor duwt omdat ze geen grip hebben in een besneeuwde bocht, dan heb je nog steeds een probleem.

Koop voor je winterbanden een extra stel velgen van staal, banden hebben een hekel aan eindeloos monteren en demonteren. Staal omdat die velgen veel te lijden hebben van pekel en aluminium kan daar minder goed tegen.

Advies: winterbanden alleen gebruiken bij temperaturen onder +7°C, anders slijten ze te hard omdat ze van zachter rubber gemaakt zijn.

Winterbanden bestaan al wat langer maar zijn bij ons hot item geworden door o.a. de bandenboeren die in een stabiele markt kans zagen met een aanvullend product te komen. In sneeuwlanden zijn ze wel zinvol en is het normaal een set te hebben. De diverse landen zijn nog bezig met ontwikkelen van wetgeving en met het invoeren op trajecten. De ANWB brengt op haar site ieder jaar een overzicht uit van de stand van zaken. zie: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... id.nl.html

Maar: als je twijfelt dan zou je even kunnen nagaan of de kosten van een setje winterbanden (bekijk naast de aanschaf ook het gebruik want je zomerbanden slijten niet als je je winterbanden gebruikt en andersom) opwegen tegen schade aan je camper, tegen gewonden, tegen doden, al dan niet eigen familie of vreemden. Ik denk dat je uitkomt op een paar honderd euro af en toe tegen onschatbaar permanent. Niet zeuren, gewoon doen en veilig gaan wintersporten!

Groet,

Arnold
veenhuis

Bericht door veenhuis »

Hans Schreef: Een andere moeilijkheid is echter dat er nauwlijks nog banden te vinden zijn in de maat 6.50/16 en zeker geen winterbanden. Ik heb verschillende bedrijven hierover gebeld en die bevestigen dat.
Misschien is het in het buitenland makkelijker of heb ik nog niet goed genoeg gespeurd.

Groet Hans[/quote]

Beste Hans, ik heb michelin 6.50/16 banden gekocht bij de firma Schlutter
in Suderwick(ligt vast aan Dinxperlo).
Dit zijn Michelin XZL M+S banden in de categorie 4*4 O/R.
108/107 N (108=1000 kg enkele montage. 107= 975 kg dubbele montage. N= maximum snelheid 130 km/u
Er zit een enorm grof profiel op maar herrie maken ze nauwlijks.
Ze kosten € 117.00 / stuk excl. mwst. en incl. montage.
Op voorraad leverbaar.
Volgens Dhr. Schlutter kunnen deze banden ook op de vooras gelegd worden, maar ik heb liever een lijnprofiel.
Deze banden kan hij normaal bestellen geen enkel probleem.
Groeten Bertho.
Arnold Smeets

Winterbanden 2006

Ik ben zo vrij geweest mijn epistel over winterbanden aan te passen aan de laatste informatie die ik uit diverse vakbladen en van de ANWB website kon plukken:

Commentaar en kritiek is welkom!

Winterbanden

Banden zijn het enige contact tussen de auto en het wegdek. In zomer en winter, in hitte en in kou, op een droge en op een natte weg.
Fabrikanten van banden proberen een evenwicht te vinden tussen weinig slijtage, met als gevolg harde banden, en veel comfort, dus zachte banden. Meer en meer wordt een splitsing gemaakt tussen zomerbanden en winterbanden waarbij naast slijtage en comfort ook de weersomstandigheden betrokken worden bij de keuze van de band.
De belangrijkste verschillen tussen zomer- en winterbanden zijn de materiaal-samenstelling en het profiel.
Door de samenstelling van het rubber te wijzigen bereikt de fabrikant dat een winterband ook bij lage temperaturen nog soepel blijft en daardoor meer grip heeft dan een zomerband die weer voor hogere temperaturen bedoeld is en juist dan weer soepel blijft. De verschillende samenstellingen zorgen er ook voor dat in het juiste seizoen de slijtage beperkt blijft. Let op: in het andere seizoen slijten de banden juist extra hard, op tijd wisselen dus!
Winterbanden zijn vaak gemerkt met de aanduiding M&S, M+S of M.S., wat staat voor “mud & snow” ofwel modder en sneeuw of met een ijskristal. Precies waar het profiel extra geschikt voor is. Helaas wordt de aanduiding M&S in alle varianten ook gebruikt voor typen die toch wel zomerband zijn, de aanwezigheid van het ijskristal of het advies van de bandenboer zijn belangrijker!
Het profiel van een winterband is beter berekend op het afvoeren van (regen)water en allerlei andere vormen van neerslag en in het bijzonder op meer grip in sneeuwlagen. Om dit afvoeren goed te kunnen verzorgen is een minimale profieldiepte van 4 mm nodig. Wanneer winterbanden minder dan 4 mm profiel hebben worden ze toch gezien als zomerbanden.
Zie voor meer informatie o.a. http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... id.nl.html
Bedenk bij de keuze voor winterbanden dat je in het algemeen beter grip hebt bij lage temperaturen en vooral bij sneeuw en dat je daardoor iets minder slipgevoelig bent en een iets kortere remweg hebt. Gebruik deze voordelen om veiliger te rijden, dus niet sneller omdat je toch winterbanden hebt, maar bij dezelfde snelheid zekerder, juist omdat je winterbanden hebt.
In ons vlakke landje kun je je nog afvragen of het zinvol is om winterbanden te hebben en zou je nog een beetje kunnen twijfelen over de investering. Wanneer je op wintersport gaat is het absoluut noodzakelijk winterbanden te hebben, in steeds meer landen heb je echt een probleem als je bij een ongeval betrokken raakt. Informeer wanneer het gebruik van winterbanden verplicht is in de landen waar je doorheen rijdt en waar je naar toe gaat. Meestal is dit van 1 oktober tot en met 30 april maar de weersgesteldheid is veel meer bepalend dan de kalender.
In Finland is het eenvoudig: van 1 december tot 1 maart verplicht rijden op winterbanden, inwoner of niet!
De Duitse wetgever heeft op 1 mei 2006 bepaald dat alle Duitse personenauto’s, bestelbusjes en vrachtwagens in winterse omstandigheden een winteruitrusting moeten hebben. Nee, winterbanden zijn niet verplicht gesteld, er is geen keiharde definitie van winterbanden die in de wet opgenomen kan worden. Echter: tussen de regels door is duidelijk te lezen dat winterbanden wel vereist zijn. Voor buitenlanders geldt de verplichting niet maar ook hier is tussen de regels door te lezen dat het wel degelijk de bedoeling is dat buitenlandse auto’s ook een winteruitrusting hebben.
Trouwens, met die investering valt het wel mee:
Eenmalig een set velgen, banden vinden het niet fijn iedere keer gedemonteerd en gemonteerd te worden. Gebruik hiervoor stalen velgen, deze worden minder aangetast door pekel dan aluminium velgen.
Eenmalig een set banden maar als je de winterbanden onder de auto hebt slijten de zomerbanden niet en andersom. Laat je adviseren door een betrouwbare leverancier, het aanbod van winterbanden verandert nog steeds erg snel. Koop ze op tijd, net voor het wintersportseizoen losbarst hebben de bandenboeren het druk.
Tegenover de extra kosten staat een veiliger gebruik van je camper in vaak toch mindere weersomstandigheden.
Zie winterbanden ook niet als vervanging van sneeuwkettingen. Het kan zijn dat het gebruik van sneeuwkettingen iets kan worden uitgesteld maar waar sneeuwkettingen verplicht zijn mogen ze beslist niet door winterbanden vervangen worden! De ANWB kan je vertellen waar sneeuwkettingen verplicht zijn (dat zijn eigenlijk alle wintersport-landen). Houd er rekening mee dat ze ook verplicht zijn als je er alleen maar door heen rijdt naar een mooi zonnig overwinterland!
In de regelgeving begint ook het één en ander aan inzichten te wijzigen. Bij een ongeval wordt gekeken naar wie in welke mate schuld heeft. Daarna wordt de verdeling van de schade bepaald. Wanneer in een sneeuwsituatie met zomerbanden gereden wordt, zal vrijwel automatisch een groter deel schuld toegekend krijgen. Bij een beetje blikschade is dat nog wel te dragen maar bij letselschade is dat al snel een fors bedrag. Dit is allemaal nog nieuw gebied maar ga uit van de ongunstigste situatie. Deze kun je voorkomen of in ieder geval beperken door in de winter met goede winterbanden te rijden.
Oh, nog wat: je camper heeft 4 wielen, mogelijk met 6 banden. Doe ze allemaal en zorg er zeker voor dat de beste op de stuuras zitten. Wanneer je voor wel en achter geen winterbanden zou hebben zul je in de kortst mogelijke tijd in een slip raken. In verschillende landen is het al verplicht om als je eenmaal winterbanden monteert, dit ook rondom te doen. Per as moeten gelijke banden gebruikt worden. Hierdoor is het slim alle banden gelijk te houden, anders moet je 2 verschillende reservebanden meenemen.
Normaal gesproken moet je banden monteren die geschikt zijn voor de maximum snelheid van de auto. Bij winterbanden mag hiervan afgeweken worden (overleg met je leverancier over de laatste wettelijk eisen) mits je een mededeling hiervan binnen het gezichtsveld van de bestuurder hebt zitten. Stickers met deze informatie worden vaak meegeleverd. Uiteraard is het zo dat die verlaagde maximumsnelheid niet overschreden mag worden!
Uiteraard betaal je er voor wanneer je de andere set banden in opslag geeft, iets dat menig bandenboer graag wil verzorgen.
Als je zelf je banden opslaat: het beste is om ze op te hangen aan de velg, als dit niet kan dan liggend bewaren, zeker niet staand! Maak ze even schoon met een spons, dan kun je gelijk kijken naar eventuele beschadigingen en laat ze drogen. Zorg ervoor dat er genoeg luchtdruk in zit, uiteraard bepaal je dit bij koude banden en met gebruik van de informatie van de bandenfabrikant. Leg tussen de banden een plaatje karton en zorg ervoor dat het geheel in een koele droge ruimte opgeborgen wordt, waarin geen zonlicht kan komen. Zorg ervoor dat kinderen er niet mee kunnen spelen, zo’n zwaar wiel kan gemeen aankomen!
Naast winterbanden bestaan er spijkerbanden. Dit zijn banden waarbij in het loopvlak metalen spijkers verwerkt zijn. Hierdoor is het loopvlak bij uitstek geschikt voor het rijden op ijzel. In veel landen zijn spijkerbanden ronduit verboden, in enkele landen zijn ze onder voorwaarden toegestaan. Dit wordt dan met een verkeersbord aangegeven. Gezien de beperkte mogelijkheden tot gebruik zijn ze niet geschikt als vervanger van de hierboven omschreven winterband.
Aanvullend op winterbanden bestaan sneeuwkettingen. In veel wintersportgebieden zijn ze verplicht bij sneeuw en ijs op de weg en dit wordt dan met een verkeersbord aangegeven. Op plaatsen waar geen sneeuw en ijs op de weg liggen zijn ze verboden. Dit kan er toe leiden dat je op een kort traject enkele malen de sneeuwkettingen moet monteren en weer moet verwijderen maar dat is dan niet anders. Rijden met sneeuwkettingen op plaatsen waar dit niet nodig is mag niet. Het leidt tot slijtage aan zowel de banden als aan de weg en is trouwens erg oncomfortabel. Oefen thuis het omleggen van de sneeuwkettingen zodat je het later vlot kunt doen onder de koude en soms ook nog slechte omstandigheden als het eenmaal noodzakelijk is ze te monteren. Vergeet niet een paar meter te rijden en daarna zo nodig na te spannen!
Deze tekst ging over winterbanden maar met de montage daarvan is de auto niet winterklaar. Zorg voor de juiste samenstelling van de ruitenwisservloeistof en kijk ook even de koelvloeistof na. Zeker als je ernstige kou verwacht is een keer tussen door verversen zinvol.
Arnold Smeets
18-10-2006
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Een vraag rijst bij mij , nl of het wel nodig/slim is om aparte winterbanden te kopen voor mensen die niet te veel km's maken :
vaak moet je banden vervangen omdat ze te oud/verdroogd zijn.

Is het dan niet slim om aleen winterbanden te monteren, ze slijten dan zomers wel harder, maar wat maakt dat ujit als je ze toch niet verslijt????

Het meer lawaai maken van de winterband lijkt mij bij een 314 motor een te verwaarlozen factor... :D

Of zij er ander argumenten hiervoor (of tegen)

Frank
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 14 aug 2007, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

ALs die 609 met 364 motor van jou het type is wat ik denk dan heb je binnen de helft van de herrie die ik heb (94 dB gemeten)
Als ik er voor mijn beroep in moest rijden zou ik gehoorbescherming moeten dragen van mijn bas.

Frank
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 14 aug 2007, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben

Re: Winterbanden 2006

Bericht door Ben »

geen bericht
cornepol

Bericht door cornepol »

Hans Walraven schreef:Dag Dubbelluchters,

mede omdat ik gehoord heb dat in Duitsland deze verplicht zijn geworden.
(ivm. met aansprakelijkheid bij een ongeval, geen winterbanden dan ongeacht schuld, juridisch altijd schuldig)
Groet Hans
Hoi Hans,

Dat gerucht heb ik ook gehoord. Een collega van mij heeft contact gehad met het duitse verkeerburo en die zeggen van geen enkele verplichting te weten. Winterbanden zijn dus NIET verplicht in Duitsland: zolang je alle mogelijke maatregelen getroffen hebt, is er niets aan de hand. Afgezien daarvan kan het nog steeds verstandig zijn ze wel te monteren...

Doei,
Corné
Arnold Smeets

Winterbanden

Het probleem is dat er geen definitie is van "winterbanden". Om die reden is het door de wetgever ook geen toe te passen aanduiding. Dus wordt er iets vaags omheen gemaakt.
Simpeler zou zijn wanneer de wetgever zo'n definitie zou maken maar ik vermoed dat je dan verzand in een eindeloze discussie over minuscule details van alles wat met de winterband te maken heeft.
Iedere bandenfabrikant zal wel zijn eigen samenstelling hebben, in alle opzichten.

Kortom: het is nu een probleem van de uitvoerende macht, ofwel de politie, die ter plekke een eerste beoordeling moeten maken. Besluiten zij dat het in hun ogen niet goed is dan wordt het een probleem van de rechterlijke macht. Die zal het ook niet weten en dan komen er veroordelingen waarin heerlijk om de hete brij heen gedraaid wordt. Verzekeraars hebben eindeloos geld voor juristen en het slachtoffer kan al die tijd wachten op de uitkering.

Maar laten we eerlijk zijn: als we geld hebben voor de wintersport, ski's, kleding, verblijf en weet ik wat nog meer, zouden we dan niet ook nog wat kunnen vinden voor die banden. Verzorg ze goed en ze gaan vele jaren mee.

Dan nog even het rijden met winterbanden in de zomer: als je weinig kilometers rijdt zou dat inderdaad gewoon kunnen. Ik doe het omgekeerde: ik rij met zomerbanden in de winter maar alleen met goed weer. Zo ongeveer elke maand een stukje om alles even warm te lopen, accu's te laden enzovoorts. Als het sneeuwt dan wacht ik gewoon even en geniet op een andere manier.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Ben

winterbanden

Bericht door Ben »

geen bericht
Michael Kroese
Contacteer:

Re: Winterbanden 2006

Bericht door Michael Kroese »

Arnold Smeets schreef:Ik ben zo vrij geweest mijn epistel over winterbanden ......................
Ik heb op mijn L206D zo goed als nieuwe banden die nog zeker 8 mm profiel hebben.
Zijn dit nu banden die geschikt zijn als "Winterband"? of welke moet ik hebben?
Bridgestone V-steel, Radial Rib230, 6.70R15C, 10P.R.108/107L
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Arnold Smeets

Michael,

Een bezoekje aan de site van Bridgestone maakt duidelijk dat zij de door jou genoemde band NIET zien als winterband.

Op jouw vraag welke je dan wel moet hebben geef ik geen antwoord, reden is dat ik geen bandenexpert ben en dus al snel een incompleet of misschien zelfs fout antwoord zal geven. Dat wil ik niet.

Groet,

Arnold
Michael Kroese
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

Winterbanden wel of niet verplicht in Duitsland?
Zijn winterbanden nu echt wettelijk verplicht?
In de Duitse wet staat niet expliciet vermeld dat winterbanden verplicht zijn.
Wel is in de wet de regel opgenomen dat uw auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn.
Ofwel, bent u onderweg met zomerbanden en merkt u dat uw auto geen grip meer op de weg heeft,
dan moet u uw auto aan de kant zetten en maatregelen treffen.
Houdt u het verkeer op omdat uw auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is,
ook dan loopt u het risico beboet te worden.
Deze boetes lopen veelal in de tientallen Euro´s.
Kortom, voordat u de Duitse wegen opgaat,
is het raadzaam goed te kijken naar de weersvoorspellingen zodat u eventuele voorzorgsmaatregelen kunt treffen.

Quote van Duitsverkeersbureau te Amsterdam.
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Plaats reactie