Pagina 1 van 1
Fietsdrager voor tandem op mijn 508
Geplaatst: 03 jan 2006, 15:17
door GerardM
Geacht forum,
omdat onze dochter niet zelf kan fietsen hebben we voor haar een aangepaste tandem, een zogenaamde Copilot (voor een plaatje zie
http://www.freewiel.nl ) . Nu willen we deze tandem ook meenemen achterop de bus (508 ex-ambu) en ik ben aan het puzzelen over een mogelijke constructie.
Ik heb de volgende uitdagingen: de fiets is 250 cm lang en mijn bus is 210 cm breed. Als ik de tandem horizontaal achterop de bus zou hangen steekt deze dan aan beide zijden 20 cm uit. Mag dit ?
Omdat het ding 26 kg weegt zou ik ook een soort oprijplank willen hebben, waardoor ik de tandem evt. diagonaal zou kunnen bevestigen, zodat die minder uitsteekt.
Tot slot, heb ik nog een constructie in gedachten aan de zijkant van de bus, zoals je die bijv. bij glaszetters ziet om ruiten mee te vervoeren.
Denken jullie even met met mij, wie heeft er tips ?
Groet,
Gerard
Fietsen
Geplaatst: 03 jan 2006, 17:03
door De Rooie Reus
Hallo Gerard,
Dat zijn mooie fietsen, daar kun je mee aankomen.
Ik heb even in het voertuigreglement gekeken bij artikel 5.18.7 lid 1.c waar staat dat de lastdrager inclusief de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten (aan elke zijkant dus) van het voertuig mag uitsteken. Artikel 5.18.14 derde lid is niet van toepassing op, op een lastdrager vervoerde fiets(en). (ondeelbare lading die in de breedte meer dan 0,10 m uitsteekt moet zijn voorzien van een wettelijk vastgestelde markering)
Je moet nog wel letten op het gebruik van onverharde wegen waar de breedte maximaal 2,20 mtr mag zijn, op de verharde weg maximaal 2,55 m.
Helaas ben ik niet zo'n handige Harrie v.w.b. de constructie, ik volg de berichten echter wel met belangstelling.
Succes
Martin
tandem
Geplaatst: 03 jan 2006, 18:43
door Ben
geen bericht
Dank
Geplaatst: 04 jan 2006, 20:30
door GerardM
Martin en Ben bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik heb er vandaag nog eens naar zitten staren en ben wat aan het schetsen geslagen. Er is nog een voorwaarde bijgekomen: de drager moet eenvoudig afneembaar zijn want ik wil daar niet het hele jaar mee rondrijden (is makkelijker inparkeren zonder). En ik wil natuurlijk de achterdeuren kunnen blijven gebruiken.
Ben ik waardeer je aanbod voor hulp; ik stuur je wel een pbtje over hoe en wat.
Groet,
Gerard
Geplaatst: 04 jan 2006, 21:30
door Admin
Hi Gerard,
Als je kijkt op
http://www.sittig.nl/motor.htm , zie je een (voor jouw doeleinde veel te zware) constructie, die eenvoudig vast te zetten is als je een achtertraverse hebt zonder dat daar de beplating overheen loopt. Ik weet niet precies hoe dat bij de ambu's zit.
Als dat bij jou zou kunnen, kan ik je wel een paar ruwe schetsjes sturen. Iedereen die een beetje kan bakken en braden (bij voorkeur ook lassen), kan 'm kopiëren.
BTW Kom je zonder voorwiel ook nog op een lengte, groter dan de breedte van de bus? Zo ja, dan zou ik eens een kladpapiertje en Pythagoras erbij pakken om te kijken hoe schuin omhoog-ie moet om binnenboord te blijven.
Groeten,
Ernst
fietsdrager
Geplaatst: 23 jan 2006, 14:16
door rbm wielens
Hallo Gerard
Ik heb met hetzelfde probleem gezeten en heb het opgelost door een kort gootje aan beide zijkanten van de bus te maken, maar dan één hoog en de andere laag zodat het achterwiel in de laagste goot en het voorwiel bovenin.
Zodoende blijf je met de wielen binnen de bus breedte.
Ik had in het midden nog een gewone fietsdrager zitten zodoende kon ik ook nog gewone fietsen meenemen.
Bij gebruik achterdeuren moet de fiets er wel eerst af.
Ik heb die bus verkocht en kan het dus helaas niet laten zien.
Het is eigenlijk heel eenvoudig hij moet er gewoon schuin achterop.
Groeten Rudie Wielens
Schuin
Geplaatst: 23 jan 2006, 22:56
door GerardM
Dag Rudie,
dank voor je tip; ik ga het eens uittekenen. Ondertussen ben ik ook op het idee gekomen om mijn Twinny Load zodanig aan te passen dat de tandem er op past. Ideeen genoeg dus.
Groet,
Gerard
Geplaatst: 09 mar 2006, 22:16
door GerardM
Ter illustratie hieronder een foto van tandem en bus:
En zoals je wellicht ziet is de uitdaging dat de tandem langer is dan de bus breed :( .
Dat vraagt dus om creativiteit, heb al wat voorstellen gekregen om onder andere de tandem diagonaal te zetten. Omdat ik naast de tandem nog 2 gewone fietsen mee wil nemen wordt het nogal een forse constructie. Daarom zit ik nu op het spoor van een speciale fietsaanhanger. Is vooral makkelijker om de fietsen erop te zetten en eraf te halen. Is weer wel een nieuwe uitdaging om ermee achteruit te rijden.
Wordt vervolgd dus, nieuwe tips blijven welkom.
Fiets veilig,
Gerard
Geplaatst: 10 mar 2006, 00:24
door Unknown User
Bericht verwijderd
Geplaatst: 10 mar 2006, 19:49
door Eduard
Misschien kan je een constructie maken voor de twee fietsen en diagonale tandem met gebruikmaking van de kokerbalken van de 508.
Die heb ik namelijk gebruikt om een constructie te (laten) maken om een Vespa motorscooter mee te kunnen voeren. En omdat ik het eraf kan halen kost me dat niet meer stallingsgeld.
Dan heb je een stabiele basis voor de hele constructie, beter dan op een wankele knop van een trekhaak.
Twee kokerbalken die passen in die van de 508 die je erin schuift en vast kan zetten met bouten waarop dan weer dwars 2 u profielen gelast worden voor de fietsen en opeen andere manier een voor het achterwiel van je tandem en een hogere constructie voor het voorwiel ervan.profielen
En zo voort
Met vriendelijke groet,
Eduard
Fietsen, mooier bestaat er niet.
Geplaatst: 11 mar 2006, 00:19
door De Rooie Reus
Een pracht van een fiets Gerard, ik zat nog even te kijken naar het stuurmechanisme en je moet het maar bedenken. Inventief zijn die Brabanders.
Als je een fietskar maakt zou je natuurlijk elke willekeurige kogelkoppeling kunnen gebruiken omdat het gewicht waarschijnlijk toch niet hoger dan 750 kg zal zijn.
Is 'ie trouwens niet verticaal op te hangen aan een gedeelte van een imperiaal voor de achterdeur (je hebt maar een klein stukje imperiaal nodig) waarbij je hem met een constructie, onder laat steunen op de treeplank? Als je 'm voor de linker deur laat hangen kan de rechter altijd open. En als de fiets niet voor de lampen hangt hoef je daar ook niet iets extra voor te verzinnen. 26 Kg is lichamelijk misschien net te doen om op te hangen?
Het voordeel is dat je geen rekening hoeft te houden met een aanhanger want dat is sowieso lastig rijden (vooral achterwaarts) en je behoudt je treeplank, daarnaast lijdt de fiets er niet van omdat die altijd meebeweegt met de bus.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.
Ik blijf denken vanuit Udenhout, groeten van
Martin
Re: Fietsen, mooier bestaat er niet.
Geplaatst: 11 mar 2006, 11:40
door Eduard
Martin Sanders schreef: Inventief zijn die Brabanders.
Als je een fietskar maakt zou je natuurlijk elke willekeurige kogelkoppeling kunnen gebruiken omdat het gewicht waarschijnlijk toch niet hoger dan 750 kg zal zijn.
Martin
Ik woon ook al heel lang in Brabant, en ik merk er echt al iets van.
Het nadeel van een aanhanger zou kunnen zijn dat je niet harder dan 80 kilometer per uur mag rijden. Als je dat al kan. Dus dat is geen nadeel.
Een aanhanger speciaal voor twee fietsen en een tandem, als je daar over nadenkt dan moeten de fietsen naastelkaar staan in de rijrichting en dat hoeft dan weer geen problemen op te leveren. Een beetje motortrailer zoals
http://www.psbtransport.nl/pages/detail ... aalCode=NL
zou je goed als basis kunnen gebruiken. Ik denk niet dat je het gewicht van een motor teboven komt plus dat de trailer makkelijk op te bergen is. Ik heb zo eentje (voor een Vespa motorscooter) en het gedrag op de weg ervan is heel goed.
Het eigen gewicht van die trailer is laag, dus beinvloedt dat je brandstofverbruik noch je snelheid niet erg merkbaar.
Met vriendelijke groet,
Eduard
Verticaal
Geplaatst: 11 mar 2006, 21:40
door GerardM
Mannen bedankt voor het meedenken. De verticale variant heb ik al eens in scene gezet, ziehier:
Met het achterwiel op de treeplank en het voorwiel plat op het dak ( er zitten nog bouten van de "bloembak") zou dat misschien wel kunnen.
En een oprijplankje naar de treeplank, zodat ik niet hoef te tillen maar het ding gewoon met een echte wheelie naar boven kan rijden. Maar dan toch nog iets voor de andere twee fietsen... of zal ik daar maar van afzien...
Ik puzzel lekker verder !
Groet,
Gerard
... die vandaag weer lekker met zijn bus door de Limburgse sneeuw heeft gereden :D
Geplaatst: 12 mar 2006, 16:34
door M Koseoglu
Hallo Gerard,
Ik zou zelf drie fietsen dragers achter op de bus maken. niet van links naar rechts maar van onder naar boven. De lange fiets kan dan met het voorwiel ( recht of schuin ) net boven het dak uit steken.
En katrol met een touw kan hulp bieden om de fietsen omhoog te krijgen.
Denk er ook aan dat u niet te veel achter de achterkant van de bus mag uitsteken. Door de fietsen schuin te zetten wordt deze afstand korter.
Om er voor te zorgen dat de achter deuren nog open kunnen, zal er een constructie horizontaal van het schanier, naar waar de twee deuren bij elkaar komen moeten worden vast gemaakt. doe dit bij alle schanieren .
Eventuweel kunnen de twee delen nog aan elkaar worden bevestigd, voor meer stevighied in het geheel.
Ook moet er een verlichtings balk komen, dit moet het verste punt zijn van af de achterkant van de bus.
Het is voor mijn moeilijk om het allemaal tot in de puntjes op papier te zetten, maar voor alles is een oplossing.
Met vriendelijk groeten van,
M Koseoglu
Weer een stapje verder
Geplaatst: 01 apr 2006, 21:49
door GerardM
Vandaag weer een stapje verder en toch de beste opstelling even opgezet. Ik probeer de fiets helemaal vertical rustend op de treeplank te zetten, zoals in onderstaand plaatje.

Toch goed dat ik die bloembak bewaard heb :D . En ja het is maar een prototype voor de foto, ik heb er zo niet mee gereden.
Met pedalen losgeschroefd en het achterste stuur een beetje gekanteld is het te doen. Morgen maar eens in detail uitmeten en optekenen.
Groet,
Gerard
lange fiets
Geplaatst: 01 jun 2007, 23:10
door Adjan
Hoi Gerard,
heb je er al eens over gedacht om de fiets gewoon
IN de bus mee te nemen?
Wij hebben zelf af en toe twee fietsen, vastgesnoerd, in het gangpad staan.
Onze bus is wel verlengd, ik weet niet of het bij een korte bus ook kan.
Natuurlijk moet je wel binnen genoeg ruimte overhouden voor de passagiers, maar misschien kan het. Tijdens het rijden zit toch iedereen stil, niet?
Nou, ik hoop op een oplossing voor jullie, succes.
Adjan Emmen.
Re: lange fiets
Geplaatst: 03 jun 2007, 18:07
door GerardM
Adjan schreef:heb je er al eens over gedacht om de fiets gewoon
IN de bus mee te nemen?
Jazeker, maar het ding is te lang. Overigens heb ik nog steeds geen drager en hebben we uiteindelijk besloten om de fiets maar gewoon thuis te laten. Is ook prima bevallen :D .
Groet,
Gerard
Geplaatst: 04 jun 2007, 00:47
door Frank.fjph
Gerard,
Ik zou gaan voor de verticale variant, uitseken aan de achterkant is een goede kans op kromme fietswielen. Een constructie waarbij je oner laat steunen en boven met een eenvoudig haakje en band je aan de dakgoot zou ook kunnen. Als je dan ook nogeen stukje rond hout neemt met een spanbandje eraan waartbij je het rondhout binnen bovenaan je deur net achter het rubber stopt en dan buiten het spanbandje aanhaalt heb je een simpele constructie.
Ik heb jarenlang met eenfietsenrek gereden dat aan 2 van die bandjes met een haakje gewoon aan de dakgoot hing en onder afsteunde op een licht pijpconstructietje. (moet je geen gootjes hebben in een staat zoals elders op forum wordt besproken :D )
Succes met je puzzeltje
Frank