start motor

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

start motor

Bericht door Unknown User »

Haleluja, het kreng doet het weer.
Het motortje van onze bus is sleets. heel sleets. skrikkelijk sleets. Eigenlijk gewoon af. Agv van de heersende syberische omstandig heden zij het bussie "doe het zelf maar" Het kreng wilde gewoon niet starten.
MAAR, toen was er ayatholla leo die een bemiddelings poging ondernam bij een revisie bedrijf in Heerhugowaard en voor weing het startmotortje ombouwde met een 9V anker en de boel weer een beetje opknapte. Het spul er weer onder geknutseld en YES, YES, YES. Het ezeltje gedraagt zich weer als een volbloed hengst. Even voorgloeien, trekstarter uittrekken en vroaaap, lopen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Zelfs met een accu die ik de vorige dag zowat leeggestart had. Waar in de oude situatie de omwentelingen tijdens het starten bijkans geteld konden worden, is het met de omgebouwde startmotor niet meer bij te houden.
De tranen sprongen zowat in m'n ogen van ontroering. HIJ DOET HET WEER.
Volgens mij is hier mee het bewijs geleverd dat als er een bejaarde dame of heer in het bussie ligt die temperaturen onder de pak em beet 2 graden niet lekkah vind een startmotor met 9V anker de remedie is om het orgel weer aan de praat te krijgen.
Van uit het parijs van het noorden mvg toine YES, YES, YES.
Unknown User

Re: start motor

karogegro schreef:De tranen sprongen zowat in m'n ogen van ontroering. HIJ DOET HET WEER.
:~) Gefeliciteerd, Toine.
karogegro schreef:Volgens mij is hier mee het bewijs geleverd dat als er een bejaarde dame of heer in het bussie ligt die temperaturen onder de pak em beet 2 graden niet lekkah vind een startmotor met 9V anker de remedie is om het orgel weer aan de praat te krijgen.
Ehm.... wat is een 9V anker.
Ik weet dat Leo in de scheepvaart zit, maar.... :?
Unknown User

start motor

Maar ff aan leo vragen. Die is gezegend met een gave om een uitleg te geven die voor een ieder begrijpelijk is.
Allah akhbar. toine.
Leo
Site Admin

Ankeren en andere scheepsmanouvres

Bericht door Leo »

zeerover schreef:Ehm.... wat is een 9V anker.
Ik weet dat Leo in de scheepvaart zit, maar.... :?
Tssss, lekkere jongen die Toine; als dank voor mijn hulp mag ik nog ff gaan uitleggen wat we aan zijn ouwe gebakkie geknoeid hebben.. :P

Ik doe het ff in het simplistisch kort, zal er bij Dummies uitgebreider op in gaan.

Het anker waar Toine het over heeft is niet de kluit ijzer die aan de boeg van mijn drijvende roestbak hangt.
Ook zijn het niet de ho-houders van een gepensioneerde koopvaardij-kapitein. (die schijnen namelijk volaan in de ankers te gaan inplaats van te remmen.. :eek: )
Het betreft hier wel het ronddraaiend gedeelte van de startmotor.
Normaal gesproken is een autostartmotor gemaakt voor 12 (of 24) Volt.
Echter, als je eens een multimeter op je accu's aansluit en de startmotor laat ronddraaien, zul je zien dat tijdens het starten de accuspanning dramatisch zakt.

In het geval van Toine zat het alsvolgt:
Tijdens het voorgloeien zakte de accuspanning al langzaam naar 9,5 Volt.
Daarna moest de startmotor er nog even bij, en zakte de accu door zijn knieën tot ongeveer 6Volt..
Dit betekend dat de startmotor veel minder spanning (=voltage) krijgt als waarvoor hij gebouwd is.
Door deze spanningsval draait de startmotor natuurlijk veel langzamer in de rondte als dat de bedoeling van de ontwerpers ooit was.

Het gevolg bij een versleten dieseltje is dat hij niet meer wil starten omdat de gecomprimeerde lucht alle tijd heeft om langs de lekkende zuigerveren richting carter te ontsnappen.
En te weinig compressie betekent een te lage temperatuur van de overgebleven samengeperste lucht, en de ingespoten diesel wil niet meer ontsteken, ondanks de roodgloeiende gloeispiralen.
Het ding geeft zo nu en dan een stootje, en rookt slordig uit zijn schoorsteen, maar start niet.

Wat we nou gedaan hebben is het anker zodanig veranderen dat hij geschikt is om op 9Volt te werken, zodat hij bij een lagere accuspanning sneller in de rondte draait dan het standaard 12Volts-anker.
En dan start dat sleetse traporgel van Toine opeens wel..:D
Simpel en doeltreffend zullen we maar zeggen.. :wink:

Vermeld ik verder nog even dat z'n verstuivers weer op druk gezet zijn, En dat we de brandstofpomp een paar graden vroeger gezet hebben dan eigenlijk voorgeschreven is.

Dit hele zooitje tezamen geeft als beloning dat Toine z'n motor weer BOEM zegt inplaats van ZUCHT, en hij loopt ook nog eens beter door laatstgenoemde werkzaamheden..(en waarschijnlijk ook zuiniger)
Ook het beruchte rookgordijn -waardoor Toine ernstig kelderde in de populairiteitspolls van de buurtbewoners- is stukken minder geworden. :P

Zowwww Sandra, dit was het beknopt en ff snel, vandaar de ietwat saaie text..

Met vriendelijke groet, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

karogegro schreef:... ayatholla leo die een bemiddelings poging ondernam bij een revisie bedrijf in Heerhugowaard en voor weing het startmotortje ombouwde met een 9V anker en de boel weer een beetje opknapte.
Fa Stam toevallig? Hebben net de startmotor van m'n Renault voor weinig ook weer gefixt :)

Goeie tent!

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef:Fa Stam toevallig? Hebben net de startmotor van m'n Renault voor weinig ook weer gefixt :)

Goeie tent!

Jeroen
Yep, de ene man doet brandstofpompen en verstuivers, de andere startmotoren en dynamo's.
Twee echte ouderwetse vakmannetjes, en dat is bij mij de hoogste kwalificatie die iemand kan krijgen.. :wink:

Mvg, Leo.

Edit 10-2015: Bedrijfje bestaat inmiddels niet meer. De mannen zijn met pensioen.
Unknown User

Re: Ankeren en andere scheepsmanouvres

Leo schreef:Zowwww Sandra, dit was het beknopt en ff snel, vandaar de ietwat saaie text.. :roll:
Het had misschien leuker gekunt, maar helder was het als altijd :~)

'k mis alleen een plaatje van een startmotor, met exploded view en een pijltje naar het anker. :~)
(maar dat staat vast op m'n cd-rom, maar heb verdorie steeds geen tijd om dat op m'n werk tussendoor te printen...)
Leo
Site Admin

Re: Ankeren en andere scheepsmanouvres

Bericht door Leo »

zeerover schreef: Het had misschien leuker gekunt, maar helder was het als altijd :~)
Tjah, helderder kunnen we het niet maken, leuker wel.. :geeuw:
zeerover schreef:'k mis alleen een plaatje van een startmotor, met exploded view en een pijltje naar het anker. :~)
Jahjah, geen paniek, komt allemaal goed mevrouw de uitgeefster.. :angel:
zeerover schreef:(maar dat staat vast op m'n cd-rom, maar heb verdorie steeds geen tijd om dat op m'n werk tussendoor te printen...)
Blijft lullig dat je moet werken op je werk, ze moesten het verbieden. :rotfl:
Plaats reactie