Andere motor
Andere motor
Vraagje ik ben op zoek naar een ander motor voor mijn 508 (om 314) ik wil wat meer vermogen. Welke andere motor kan ik hiervoor gebruiken, ik weet dat een om 364 uit een 711 of 811 past maar ook een motor uit de 613 ( om 352), maar zijn er ook nog andere motoren die hierin passen met ongeveer herzelfde vermogen als een 613 en dan het leifst een 4 cilinder?
gr. Frank
gr. Frank
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
- Locatie: Voorburg
Andere motor
Frank,
Heb je wel eens een OM 352 gezien in een 613.
Het is allemaal wel wat groter t.w langer en breder en vooral veel zwaarder. Doe het jezelf niet aan en houd het op 4 of 5 cilinders. Meer dan genoeg vermogen.
Succes met je zoektocht.
Michael de Ridder
MB 613.
Heb je wel eens een OM 352 gezien in een 613.
Het is allemaal wel wat groter t.w langer en breder en vooral veel zwaarder. Doe het jezelf niet aan en houd het op 4 of 5 cilinders. Meer dan genoeg vermogen.
Succes met je zoektocht.
Michael de Ridder
MB 613.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: lpg
Jep, er zijn prachtige sets te koop, voor dikke 700euri excl.tank weet je alles..jan schreef:Kandat? :?
http://www.dppnl.nl/myshop/nl/pag1-ned.htm
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Frank,
Harry van de Kraats in Nijkerk heeft zo'n project onderhanden. 035-2458990.
Verder: voordat je iets beslist is het slim kontakt op te nemen met de importeur en met de RDW. Vanaf het moment dat je je motor vervangt vervalt je typegoedkeuring, mag je niet meer rijden en moet je bij de RDW gaan keuren. Als je dit goed voorbereid is het zelden of nooit een probleem.
Groet,
Arnold
Harry van de Kraats in Nijkerk heeft zo'n project onderhanden. 035-2458990.
Verder: voordat je iets beslist is het slim kontakt op te nemen met de importeur en met de RDW. Vanaf het moment dat je je motor vervangt vervalt je typegoedkeuring, mag je niet meer rijden en moet je bij de RDW gaan keuren. Als je dit goed voorbereid is het zelden of nooit een probleem.
Groet,
Arnold
Hoi Arnold en natuurlijk alle andere lezers,
Ik ben op de hoogte van het gebeuren RDW en dergelijke, ik heb daar ook rekening mee gehouden en moet dus zowieso naar de keuring omdat ik de bus heb omgebouwd tot camper. o ja en dat van lpg/diesel kan ik niet zo goed mee uit de voeten. Ik mag niet op sommige veerpontjes met LPG aanboord.
Ik ben er alleen nog steeds niet uit wat ik nu zou gaan inbouwen, en ben dus nog steeds aan het orienteren, en alle suggesties zijn dus welkom. Ik ga zaterdag wel even langs bij Harry, ben toch in hoevelaken aan het werk.
Even voor alle duidelijkheid, ik wil alleen meer motor vermogen en hoef dus niet harder te kunnen, want dan kan ik niet genieten onderweg en zie niks meer onderweg want alles zoeft dan voorbij.
Dus laat me weten wat er nog meer voor alternatieven zijn.
Ik ben op de hoogte van het gebeuren RDW en dergelijke, ik heb daar ook rekening mee gehouden en moet dus zowieso naar de keuring omdat ik de bus heb omgebouwd tot camper. o ja en dat van lpg/diesel kan ik niet zo goed mee uit de voeten. Ik mag niet op sommige veerpontjes met LPG aanboord.
Ik ben er alleen nog steeds niet uit wat ik nu zou gaan inbouwen, en ben dus nog steeds aan het orienteren, en alle suggesties zijn dus welkom. Ik ga zaterdag wel even langs bij Harry, ben toch in hoevelaken aan het werk.
Even voor alle duidelijkheid, ik wil alleen meer motor vermogen en hoef dus niet harder te kunnen, want dan kan ik niet genieten onderweg en zie niks meer onderweg want alles zoeft dan voorbij.
Dus laat me weten wat er nog meer voor alternatieven zijn.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zul je misschien denken; daar komt hÃj weer met z'n vuurwater maarre..madmax schreef:Dus laat me weten wat er nog meer voor alternatieven zijn.
Heb je al aceton geprobeert?
Verbeterd het vermogen onderin aanzienlijk.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
andere motor
Let maar eens op al die breed grijnzende smoelen achter die raampjes van de mede stokers.
Te gek spul joh, dat aceton
:D
Greetings toine
Te gek spul joh, dat aceton
:D
Greetings toine
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Andere motor
Hoi Frank:madmax schreef:Vraagje ik ben op zoek naar een ander motor voor mijn 508 (om 314) ik wil wat meer vermogen. Welke andere motor kan ik hiervoor gebruiken, ik weet dat een om 364 uit een 711 of 811 past maar ook een motor uit de 613 ( om 352), maar zijn er ook nog andere motoren die hierin passen met ongeveer herzelfde vermogen als een 613 en dan het leifst een 4 cilinder?
gr. Frank
Ik kan je technische kennis en vaardigheden niet inschatten dus sorry als ik wat simplistisch overkom.
Voor wat betreft de zescylinder OM352 (613D):
De lengte moet ergens heen, dus of je neus verlengen en de aandrijflijn hetzelfde laten, of de voorkant van de motor bij de neus af zoals het nu zit en je hele aandrijflijn verleggen.
Het eenvoudigste hieraan is nog de aandrijfas inkorten, denk ook alleen maar aan zoiets simpels als het gat waar de versnellingspook door gaat, de steunen, het te kleine gat voor de motorkap in de vloer en de te korte motorkap zelf.
Ik zou zeggen, neem eens contact op met eerder genoemde Dick Kapteijn in Bodegraven, zijn vorige camper was een 508 (of 608?) met een 140pk OM314 voorzien van turbo en intercooler. Volgens zijn opgaaf was deze ondanks het vermogen zeer betrouwbaar doordat de motor behoorlijk overbemeten is.
In feite deed Mercedes zelf hetzelfde door de OM364 uit de 609 te voorzien van turbo en intercooler, dus waarom niet met de voorganger?
Groetjes,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Jeroen,
De laatste keer dat ik Dik sprak was hij toch niet meer zo lovend.
Helaas is Dik geen clublid meer maar hij zal misschien nog wel willen reageren als je hem belt.
Het antwoord op jouw vraag is relatief eenvoudig: een motorblok dat voor ongeblazen gebruik ontworpen is, zoals de OM314, is per definitie niet geschikt voor een turbo.
Door het eenvoudige en robuuste ontwerp is het bij een OM314 wat minder een probleem.
Frank: als je eind maart in Otterlo komt heb je wel kans dat er voorbeelden staan van campers met afwijkende motor. Je herkent ze zeker want de motorruimte is vaker naar buiten dan naar binnen vergroot.
Groet,
Arnold
De laatste keer dat ik Dik sprak was hij toch niet meer zo lovend.
Helaas is Dik geen clublid meer maar hij zal misschien nog wel willen reageren als je hem belt.
Het antwoord op jouw vraag is relatief eenvoudig: een motorblok dat voor ongeblazen gebruik ontworpen is, zoals de OM314, is per definitie niet geschikt voor een turbo.
Door het eenvoudige en robuuste ontwerp is het bij een OM314 wat minder een probleem.
Frank: als je eind maart in Otterlo komt heb je wel kans dat er voorbeelden staan van campers met afwijkende motor. Je herkent ze zeker want de motorruimte is vaker naar buiten dan naar binnen vergroot.
Groet,
Arnold
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
OM314 vervangen door een OM364A
Hoi,
Wij (in concreto Jos en Jeroen Leeuw) zijn inmiddels gestart met de vervanging van de OM314 voor een OM364A, waar ze vervolgens ook nog een custom made intercooler op zullen zetten.
Het OM364A blok zit er inmiddels in, er wordt nu gekeken waar en hoeveel ruimte we moeten creëren om de turbo kwijt te kunnen.
Voor foto zie http://web.mac.com/twan.schoenmakers/iWeb/JOMAJA
Het plaatsen van een OM364A blok is beslist geen kleine klus, er zijn diverse zaken die aanpassing behoeven.
Ik heb gekozen voor een OM364A ipv een OM364LA, omdat de standaard intercooler toch niet zonder meer geplaatst kan worden, en eea toch aangepast zou moeten worden, en het plaatsen van een OM364A met custom made intercooler tov een OM364AL (af fabriek een intercooler) scheelt je één extra RDW keuring. Met de OM364A moet ik eerst naar de RDW en daarna naar Lelystad voor een geluidskeuring met een OM364LA zou er nog een extra keuring in Lelystad plaats moeten vinden. De rede hiervoor is de vermogens toename welke blijkt uit de bij MB Nijkerk aan te vragen vermogens opgave van het te gebruiken blok. Dat het blok door de toevoeging van intercooler meer vermogen krijgt als de opgave van MB vermeld maakt de RDW niet uit. Het gaat hen om het vermogen dat het blok had bij het verlaten van de Fabriek. (Heb hierover vrij intensief overleg met de RDW gehad).
Overigens stelt mijn verzekeringsmij (London de mij waar Dubbellucht ook een deal mee heeft) geen RDW keuring als voorwaarde om het voertuig te verzekeren. APK goedkeuring + melding maken van de motor wisseling voordat je er de weg mee opgaat is voor hen voldoende. Maar let op dit is geen algemene regel voor alle maatschappijen.
Groeten,
Twan
Wij (in concreto Jos en Jeroen Leeuw) zijn inmiddels gestart met de vervanging van de OM314 voor een OM364A, waar ze vervolgens ook nog een custom made intercooler op zullen zetten.
Het OM364A blok zit er inmiddels in, er wordt nu gekeken waar en hoeveel ruimte we moeten creëren om de turbo kwijt te kunnen.
Voor foto zie http://web.mac.com/twan.schoenmakers/iWeb/JOMAJA
Het plaatsen van een OM364A blok is beslist geen kleine klus, er zijn diverse zaken die aanpassing behoeven.
Ik heb gekozen voor een OM364A ipv een OM364LA, omdat de standaard intercooler toch niet zonder meer geplaatst kan worden, en eea toch aangepast zou moeten worden, en het plaatsen van een OM364A met custom made intercooler tov een OM364AL (af fabriek een intercooler) scheelt je één extra RDW keuring. Met de OM364A moet ik eerst naar de RDW en daarna naar Lelystad voor een geluidskeuring met een OM364LA zou er nog een extra keuring in Lelystad plaats moeten vinden. De rede hiervoor is de vermogens toename welke blijkt uit de bij MB Nijkerk aan te vragen vermogens opgave van het te gebruiken blok. Dat het blok door de toevoeging van intercooler meer vermogen krijgt als de opgave van MB vermeld maakt de RDW niet uit. Het gaat hen om het vermogen dat het blok had bij het verlaten van de Fabriek. (Heb hierover vrij intensief overleg met de RDW gehad).
Overigens stelt mijn verzekeringsmij (London de mij waar Dubbellucht ook een deal mee heeft) geen RDW keuring als voorwaarde om het voertuig te verzekeren. APK goedkeuring + melding maken van de motor wisseling voordat je er de weg mee opgaat is voor hen voldoende. Maar let op dit is geen algemene regel voor alle maatschappijen.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
Praktijk met de OM364A
Heb dit weekend voor het eerst gereden met onze 508 met OM364A (115PK).
De 508 trekt een stuk vlotter op, en op een heling tussen Mook en Groesbeek, waar ik normaal gesproken niet boven de 30KM naar boven kan komen, was het nu zo dat ik vrijwel vanuit stilstand onder aan de berg, uiteindelijk een topsnelheid haalde van 60KM en toen trok hij nog steeds door, maar was de helling ten einde. Dus het ziet er naar uit dat ik mijn beoogde doel bereikt hebt, en ben dan ook bijzonder benieuwd wat de aanvullende intercooler nog gaat doen.
Groeten,
Twan
De 508 trekt een stuk vlotter op, en op een heling tussen Mook en Groesbeek, waar ik normaal gesproken niet boven de 30KM naar boven kan komen, was het nu zo dat ik vrijwel vanuit stilstand onder aan de berg, uiteindelijk een topsnelheid haalde van 60KM en toen trok hij nog steeds door, maar was de helling ten einde. Dus het ziet er naar uit dat ik mijn beoogde doel bereikt hebt, en ben dan ook bijzonder benieuwd wat de aanvullende intercooler nog gaat doen.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten