relais omvormer

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

relais omvormer

Bericht door Bert_s »

Vraagje
Ik wil bij mijn ex-ambu 508D de omvormer 24/12V voeden met de huishoudaccus (24V) ipv de startaccus. (en neem aan dat dat geen probleem is)
Ik zie (ook op het schema) dat er een relais zit tussen de startaccus en de omvormer. Waarom zit dat ding er eigenlijk tussen. Ik dacht dat relais alleen waren om te schakelen en hier wordt toch niets geschakeld, de omvormer staat toch constant onder spanning van de startaccus?
Bert_s
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Uit een eerdere discussie op dit forum is gebleken dat het relais in de legerambu zit als een soort van extra hoofdschakelaar. Relais af, alles uit! Dus ook de omvormer. KISS voor soldaten.

Als het relais bekrachtigd is, trekt de spoel constant stroom, ik meen me te herinneren 390 mA. Even zoeken en je vindt de voorgeschiedenis... In elk geval genoeg om je wagen niet lang te laten staan met ingeschakeld relais :cry:

Een seriële omvormer (ouder type, lager rendement, waarschijnlijk wat er sinds jaar en dag in het leger gebruikt wordt) kun je inderdaad permanent aangesloten laten; als er geen belasting achter hangt, loopt er geen stroom. Een schakelende omvormer (hoger rendement, hogere prijs) trekt een bepaalde ruststroom, ook onbelast.

Je autoradio en je bakkie voeden uit de huishoudaccu is geen enkel probleem. Houd wel de maximale stroom van de omvormer in de gaten: Mercedes monteerde 20 jaar geleden in de fabriek in de LK-serie een Becker-omvormer voor 2.5 A continu en 5 A piek. Bij een moderne autoradio met CD-wisselaar wordt de omvormer zo heet dat je 'm niet kunt vasthouden!

Vorm ze om!
Ernst
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

En

Bericht door GerardM »

En als je goed kijkt zie je dat dat relais voor de omvormer bekrachtigd wordt door het contactslot, dus als je er een sleutel insteekt. Waarschijnlijk wilde men het ongemerkt/onbedoeld leegtrekken van de startaccu's voorkomen.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Bericht door Bert_s »

Nee, ik bedoel niet het massa relais (ik was degene die een poosje geleden daarover begon) maar een apart klein relais dat pal naast de omvormer zit (een kubusje van ongeveer 2cm). Waarom zit die er tussen?
bert
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Bericht door Bert_s »

In mijn vorige posting reageerde ik op Ernst, nu heb ik die van Gerard gelezen en snap ik ook beter waarom het relais er tussen zit. Die omvormer werkt dus alleen als je de sleutel in het slot hebt zitten?
En zou ik (dus) het relais er gewoon tussen uit kunnen laten als ik de omvormer op de huishoudaccus aansluit?
bert
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Bert_s schreef:In mijn vorige posting reageerde ik op Ernst, nu heb ik die van Gerard gelezen en snap ik ook beter waarom het relais er tussen zit. Die omvormer werkt dus alleen als je de sleutel in het slot hebt zitten?
En zou ik (dus) het relais er gewoon tussen uit kunnen laten als ik de omvormer op de huishoudaccus aansluit?
bert
Ja ik bedoelde dat kleine relais, dat naast de omvormer rechts aan je
accubak zit. Je kunt het er gewoon tussenuit halen als je de omvormer
aan de hh accu's legt. Ik zou er nog wel een zekering tussen hangen.
Ik heb het relais wel hergebruikt voor iets anders waarvan ik wil dat
het alleen stroom trekt als ik de sleutel in het contact heb zitten.

Succes,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast