Rood vet in wielremcylinders ?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Rood vet in wielremcylinders ?

Bericht door GerardM »

Bij het vervangen van de wielremcylinders achter had ik nogal wat publiek, omdat ik dat op de avondschool deed (en ja ik ben geslaagd voor het eerste jaar :D :D ) . Eén van de leerlingen adviseerde om roestvorming bij de nieuwe te voorkomen achter de rubber manchetjes wat 'rood vet' te smeren, zodat één en ander afgesloten zat. Bij het openmaken van de manchetjes bij de oude zag ik inderdaad iets dat verdroogd was en dat vet had kunnen zijn. Andere leerlingen, en ook de docent kenden deze truuk niet.
Wie kent 'm wel en wat is dat dan voor vet ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik ken/gebruik alleen het ATE-vet, maar dat is transparant...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi
ik herinner me ook nog rood vet dat we gebruikten in rempompen ik kan me niet meer herinneren wat voor merk of soort het zat in kleine blikjes en werd als goud behandeld is heel dik en zelfs een beetje korrelachtig
groetjes Johan
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Inderdaad

Bericht door GerardM »

Ja Johan, dat moet het geweest zijn, maar hoe heette het ook alweer ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Oldenkamp
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
Locatie: Andelst

Naam vet

Bericht door Oldenkamp »

Is het misschien Kopervet? Het zal wel niets met dit element te maken hebben, maar de kleur is koperachter. Vandaar. Dit vet is tegen hogere temperaturen bestand. Daarom wel gebruikt bij de onderdelen van het remsysteem die wel eens heet kunnen worden.

Inderdaad is het handig om allemaal onderdelen bij het remsysteem, zoals de ontluchtingsnippels met dit vet te smeren, omdat het anders gemakkelijk vast kan roesten.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Naam vet

Bericht door GerardM »

Oldenkamp schreef:Is het misschien Kopervet? Het zal wel niets met dit element te maken hebben, maar de kleur is koperachter. Vandaar. Dit vet is tegen hogere temperaturen bestand. Daarom wel gebruikt bij de onderdelen van het remsysteem die wel eens heet kunnen worden.

Inderdaad is het handig om allemaal onderdelen bij het remsysteem, zoals de ontluchtingsnippels met dit vet te smeren, omdat het anders gemakkelijk vast kan roesten.
Neen, dat was het niet want dat had ik bij me om inderdaad nippels
en draaiende onderdelen mee in te smeren.

Toch bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb dus nog niemand
zien schrijven dat hij extra vet in de cylinders doet. Ook de MB onderdelenman zei dat het niet hoefde (al kan je je natuurlijk afvragen hoe objectief dat is want wellicht wil hij over 20 jaar weer nieuwe cylinders aan mij verkopen :wink: ).

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gerard,

Zoals Jeroen al schreef, bestaat er speciaal remmenvet van ATE (= Alfred Teves = Lockheed), een van de grootste remmenboeren ter wereld. Bij elke revisieset zit er een klein tubetje. Dit vet laat rubber niet opzwellen, zoals andere vetten dat wel doen.
De instructies vermelden dat het vet moet worden gebruikt bij de montage van nieuwe cupjes en stofkapjes.

Het verhaal over de corrosie van de niet geraakte delen van de cylinders klopt natuurlijk wel.

Smeer ze,
Ernst
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Plaatjes

Bericht door GerardM »

En dan voor het nageslacht nog een plaatje van wat ik nu precies bedoelde:

Afbeelding

En vandaag heb ik onderstaand tube gescoord:

Afbeelding

Overigens is het geen rood vet; in de blauwe tube zit blauw vet en in de witte wit vet (logisch?). Zou er dan ook een rode tube bestaan ?

Nu maar lekker invetten :D :D

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ja hoor gevonden!!!!!!!!!!!!!!
Ik wilde een paar jaar geleden Ate vet kopen (blauw, want ik wist niet beter of remvet is blauw) kreeg ik vet van Lucas , ook een rem merk;

en wat voor kleur had dat.......................... juist ja Rood!!!!!!

Ik dacht dat het bij Heijl automaterialen vandaan kwam.

Frank

PS Ik sneer ook altijd de cilindertjes na revisie er helemaal mee in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten