Rood vet in wielremcylinders ?
- GerardM
- Contacteer:
Rood vet in wielremcylinders ?
Bij het vervangen van de wielremcylinders achter had ik nogal wat publiek, omdat ik dat op de avondschool deed (en ja ik ben geslaagd voor het eerste jaar :D :D ) . Eén van de leerlingen adviseerde om roestvorming bij de nieuwe te voorkomen achter de rubber manchetjes wat 'rood vet' te smeren, zodat één en ander afgesloten zat. Bij het openmaken van de manchetjes bij de oude zag ik inderdaad iets dat verdroogd was en dat vet had kunnen zijn. Andere leerlingen, en ook de docent kenden deze truuk niet.
Wie kent 'm wel en wat is dat dan voor vet ?
Groet,
Gerard
Wie kent 'm wel en wat is dat dan voor vet ?
Groet,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
- KWF-704
-
Naam vet
Is het misschien Kopervet? Het zal wel niets met dit element te maken hebben, maar de kleur is koperachter. Vandaar. Dit vet is tegen hogere temperaturen bestand. Daarom wel gebruikt bij de onderdelen van het remsysteem die wel eens heet kunnen worden.
Inderdaad is het handig om allemaal onderdelen bij het remsysteem, zoals de ontluchtingsnippels met dit vet te smeren, omdat het anders gemakkelijk vast kan roesten.
Inderdaad is het handig om allemaal onderdelen bij het remsysteem, zoals de ontluchtingsnippels met dit vet te smeren, omdat het anders gemakkelijk vast kan roesten.
- GerardM
- Contacteer:
Re: Naam vet
Neen, dat was het niet want dat had ik bij me om inderdaad nippelsOldenkamp schreef:Is het misschien Kopervet? Het zal wel niets met dit element te maken hebben, maar de kleur is koperachter. Vandaar. Dit vet is tegen hogere temperaturen bestand. Daarom wel gebruikt bij de onderdelen van het remsysteem die wel eens heet kunnen worden.
en draaiende onderdelen mee in te smeren.
Toch bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb dus nog niemand
zien schrijven dat hij extra vet in de cylinders doet. Ook de MB onderdelenman zei dat het niet hoefde (al kan je je natuurlijk afvragen hoe objectief dat is want wellicht wil hij over 20 jaar weer nieuwe cylinders aan mij verkopen

Groet,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Gerard,
Zoals Jeroen al schreef, bestaat er speciaal remmenvet van ATE (= Alfred Teves = Lockheed), een van de grootste remmenboeren ter wereld. Bij elke revisieset zit er een klein tubetje. Dit vet laat rubber niet opzwellen, zoals andere vetten dat wel doen.
De instructies vermelden dat het vet moet worden gebruikt bij de montage van nieuwe cupjes en stofkapjes.
Het verhaal over de corrosie van de niet geraakte delen van de cylinders klopt natuurlijk wel.
Smeer ze,
Ernst
Zoals Jeroen al schreef, bestaat er speciaal remmenvet van ATE (= Alfred Teves = Lockheed), een van de grootste remmenboeren ter wereld. Bij elke revisieset zit er een klein tubetje. Dit vet laat rubber niet opzwellen, zoals andere vetten dat wel doen.
De instructies vermelden dat het vet moet worden gebruikt bij de montage van nieuwe cupjes en stofkapjes.
Het verhaal over de corrosie van de niet geraakte delen van de cylinders klopt natuurlijk wel.
Smeer ze,
Ernst
- GerardM
- Contacteer:
Plaatjes
En dan voor het nageslacht nog een plaatje van wat ik nu precies bedoelde:

En vandaag heb ik onderstaand tube gescoord:

Overigens is het geen rood vet; in de blauwe tube zit blauw vet en in de witte wit vet (logisch?). Zou er dan ook een rode tube bestaan ?
Nu maar lekker invetten :D :D
Groet,
Gerard

En vandaag heb ik onderstaand tube gescoord:

Overigens is het geen rood vet; in de blauwe tube zit blauw vet en in de witte wit vet (logisch?). Zou er dan ook een rode tube bestaan ?
Nu maar lekker invetten :D :D
Groet,
Gerard

-
Ja hoor gevonden!!!!!!!!!!!!!!
Ik wilde een paar jaar geleden Ate vet kopen (blauw, want ik wist niet beter of remvet is blauw) kreeg ik vet van Lucas , ook een rem merk;
en wat voor kleur had dat.......................... juist ja Rood!!!!!!
Ik dacht dat het bij Heijl automaterialen vandaan kwam.
Frank
PS Ik sneer ook altijd de cilindertjes na revisie er helemaal mee in.
Ik wilde een paar jaar geleden Ate vet kopen (blauw, want ik wist niet beter of remvet is blauw) kreeg ik vet van Lucas , ook een rem merk;
en wat voor kleur had dat.......................... juist ja Rood!!!!!!
Ik dacht dat het bij Heijl automaterialen vandaan kwam.
Frank
PS Ik sneer ook altijd de cilindertjes na revisie er helemaal mee in.