maat binnenzeskant olieaftapplug
- Weirdo1
maat binnenzeskant olieaftapplug
.
Een beetje low-tech vraag , maar weet iemand toevallig wat voor maat inbussleutel / zeskantige dop je nodig hebt om de olieaftapplug eruit te kunnen draaien?
Ik wil voor de vakantie de olie nog even verversen, maar heb geen passende dop of inbussleutel. Moet ik dus ff gan kopen. Weet iemand toevallig welke maat ik moet hebben?
scheelt weer heen en weer rijden omdat ik me weer eens in de maat vergis :?
Een beetje low-tech vraag , maar weet iemand toevallig wat voor maat inbussleutel / zeskantige dop je nodig hebt om de olieaftapplug eruit te kunnen draaien?
Ik wil voor de vakantie de olie nog even verversen, maar heb geen passende dop of inbussleutel. Moet ik dus ff gan kopen. Weet iemand toevallig welke maat ik moet hebben?
scheelt weer heen en weer rijden omdat ik me weer eens in de maat vergis :?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
-
- Leo
- Site Admin
Voortaan eerst een paar tikjes met een hamer op z'n kop geven.
Dan zakt die koperen ring wat in en gaat ie gemakkelijker los.
Als het zeskant al naar z'n moer is:
Griptang er errug stevig opzetten en, al tikkend op de kop van de plug, kracht op de tang zetten.
Dan komt hij wel los.
Mvg, Leo.:D
Dan zakt die koperen ring wat in en gaat ie gemakkelijker los.
Als het zeskant al naar z'n moer is:
Griptang er errug stevig opzetten en, al tikkend op de kop van de plug, kracht op de tang zetten.
Dan komt hij wel los.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Weirdo1
hij is er nog niet uit. :( volgens MB-boer is waarschijnlijk door vorige eigenaar de draad lens gedraaid en hebben ze het daarna met locktite o.i.d. vastgezet. Verder forceren zal waarschijnlijk breuk tot gevolg hebben en dan zit je aan een nieuw carterpan.
Ze willen het carter nu leegzuigen. Schijnt dat dit tegenwoordig altijd wordt gedaan...
Ze willen het carter nu leegzuigen. Schijnt dat dit tegenwoordig altijd wordt gedaan...
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Een Smart heeft idd niet eens meer een aftapplug zoals een vriend van me ondervonden heeft...!Weirdo1 schreef:Ze willen het carter nu leegzuigen. Schijnt dat dit tegenwoordig altijd wordt gedaan...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Leo
- Site Admin
Ben ik met je eens, Michiel.Michiel Santing schreef:Ik denk dat een gebruikte carterpan en een nieuwe carterpakking goedkoper zijn dan de boel iedere keer uit te besteden.
@Wierdo:
Maar als je die carterpan er toch onderuit haalt, dan kun je die plug ook ff heetstoken.
Locktite en zijn verwanten zijn niet tegen grote hitte bestand, en dan kun je die verrotte plug er ws zó uitdraaien.
Ff nieuw schroefdraad tappen en klaar is Wierdo.. :P
Een andere mogelijkheid is om zelf een carterpompje te kopen.
Ze zitten tegenwoordig bijna standaard op ieder (motor)jachtje, en kosten iets van 20euri voor de betere uitvoeringen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Weirdo1
dank voor jullie reactie. Er zal vast van alles mogelijk zijn, maar ik wil een paar dagen voor mijn vakantie niet teveel risico's lopen.
op sleutelgebied heb ik 1 specialiteit; slopen. Heb niet veel zin om een paar dagen voor mijn vakantie nog op zoek te gaan naar een carterpan. al is het maar omdat bij losthalen van de carterpan ik vast alle boutjes afbreek. Ik heb vaak "geluk"maar dan op de verkeerde manier.
op sleutelgebied heb ik 1 specialiteit; slopen. Heb niet veel zin om een paar dagen voor mijn vakantie nog op zoek te gaan naar een carterpan. al is het maar omdat bij losthalen van de carterpan ik vast alle boutjes afbreek. Ik heb vaak "geluk"maar dan op de verkeerde manier.
- Weirdo1
kreeg zojuist een belletje van MBboer; ze hebben toch de aftapplug er heel uit en in gekregen, nieuw filter en olie. Bussie is klaar voor vertrek! Ik moet nog wel nog even het oliebadluchtfiler schoonmaken, maar verwacht hier geen problemen (buiten vieze handen)