maat binnenzeskant olieaftapplug

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

maat binnenzeskant olieaftapplug

Bericht door Weirdo1 »

.

Een beetje low-tech vraag , maar weet iemand toevallig wat voor maat inbussleutel / zeskantige dop je nodig hebt om de olieaftapplug eruit te kunnen draaien?

Ik wil voor de vakantie de olie nog even verversen, maar heb geen passende dop of inbussleutel. Moet ik dus ff gan kopen. Weet iemand toevallig welke maat ik moet hebben?

scheelt weer heen en weer rijden omdat ik me weer eens in de maat vergis :?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Het is een 14. Ik heb een soort van inbusdop van stahlo (iets van 14 of 16 euro) die ik op mijn momentsleutel kan zetten. Ik heb hem bij De Jong in leiden gekocht. Aandraaien moet met 40 of 50nm geloof ik, het is dus wel handig om een stevige te kopen.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

mijn dank is groot
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als je de versnelling of achteras wil doen is inbus altijd goed, maar bij mijn 214 motor zit wel inbus, en bij de 616 motor niet (gewone zeskantbout , omdat je een 506 hebt lijkt het ook een 616 motor.
Frank
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

van motor is idd zeskantbout, die ik inmiddles bijna lens heb gedraaid omat dat ding zo #$%^#%#&*# vast zit :evil:
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Voortaan eerst een paar tikjes met een hamer op z'n kop geven.
Dan zakt die koperen ring wat in en gaat ie gemakkelijker los.

Als het zeskant al naar z'n moer is:
Griptang er errug stevig opzetten en, al tikkend op de kop van de plug, kracht op de tang zetten.
Dan komt hij wel los.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

hij is er nog niet uit. :( volgens MB-boer is waarschijnlijk door vorige eigenaar de draad lens gedraaid en hebben ze het daarna met locktite o.i.d. vastgezet. Verder forceren zal waarschijnlijk breuk tot gevolg hebben en dan zit je aan een nieuw carterpan.

Ze willen het carter nu leegzuigen. Schijnt dat dit tegenwoordig altijd wordt gedaan...
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Weirdo1 schreef:Ze willen het carter nu leegzuigen. Schijnt dat dit tegenwoordig altijd wordt gedaan...
Een Smart heeft idd niet eens meer een aftapplug zoals een vriend van me ondervonden heeft...!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

wel lullig dat je zoiets simpels als olieverversen altijd moet uitbesteden....
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik denk dat een gebruikte carterpan en een nieuwe carterpakking goedkoper zijn dan de boel iedere keer uit te besteden.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als ie met :ocktide vastzit, dan kun je de bout heetstoken, en dan losdraaien. Dan bekijken of je er een ander iets groter schroefdraadje in tapt , of een helicoil er in (laat) zet(ten)
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Michiel Santing schreef:Ik denk dat een gebruikte carterpan en een nieuwe carterpakking goedkoper zijn dan de boel iedere keer uit te besteden.
Ben ik met je eens, Michiel.


@Wierdo:
Maar als je die carterpan er toch onderuit haalt, dan kun je die plug ook ff heetstoken.
Locktite en zijn verwanten zijn niet tegen grote hitte bestand, en dan kun je die verrotte plug er ws zó uitdraaien.
Ff nieuw schroefdraad tappen en klaar is Wierdo.. :P

Een andere mogelijkheid is om zelf een carterpompje te kopen.
Ze zitten tegenwoordig bijna standaard op ieder (motor)jachtje, en kosten iets van 20euri voor de betere uitvoeringen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

dank voor jullie reactie. Er zal vast van alles mogelijk zijn, maar ik wil een paar dagen voor mijn vakantie niet teveel risico's lopen.
op sleutelgebied heb ik 1 specialiteit; slopen. Heb niet veel zin om een paar dagen voor mijn vakantie nog op zoek te gaan naar een carterpan. al is het maar omdat bij losthalen van de carterpan ik vast alle boutjes afbreek. Ik heb vaak "geluk"maar dan op de verkeerde manier.
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ivm je vakantie zou ik hem voor deze keer gewoon laten leegzuigen. Die boutjes zijn inderdaad niet al te stevig. Daarbij zijn het er ook nog erg veel, de kans dat er een afbreekt is reeel.

Speel het op safe. Fijne vakantie!
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

kreeg zojuist een belletje van MBboer; ze hebben toch de aftapplug er heel uit en in gekregen, nieuw filter en olie. Bussie is klaar voor vertrek! Ik moet nog wel nog even het oliebadluchtfiler schoonmaken, maar verwacht hier geen problemen (buiten vieze handen)
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten