zwarte rook bij bergje op
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
zwarte rook bij bergje op
trefw: roet
Ik heb veel gelezen over rookende bussies, maar toch heb ik een vraagje.
Mijn bussie verbruikt nagenoeg geen olie en rookt als hij warm is niet. Hij ruikt niet echt lekker, maar het roken valt echt mee.
Toen ik echter in zijn 2e versnelling aan het bergbeklimmen was in noorwegen( zware belasting), kwam er een flinke zwarte rookpluim uit de uitlaat, die volgens achterliggers nog minder fris rook. Nu kwam ik onderweg nog een andere 406 tegen die hetzelfde probleem had.
Is dit normaal? en is dit te verhelpen/verbeteren?
Ik heb veel gelezen over rookende bussies, maar toch heb ik een vraagje.
Mijn bussie verbruikt nagenoeg geen olie en rookt als hij warm is niet. Hij ruikt niet echt lekker, maar het roken valt echt mee.
Toen ik echter in zijn 2e versnelling aan het bergbeklimmen was in noorwegen( zware belasting), kwam er een flinke zwarte rookpluim uit de uitlaat, die volgens achterliggers nog minder fris rook. Nu kwam ik onderweg nog een andere 406 tegen die hetzelfde probleem had.
Is dit normaal? en is dit te verhelpen/verbeteren?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
Grappig dat je dat zegt, die indruk had ik idd. Ook dacht ik op 1400 meter hoogte vermogensverlies te bemerken. Normaal hobbelt hij in de 2e versnelling de stijlste weg op, maar toen ik zo hoog zat had hij er merkbaar meer moeite mee. Heb zelfs een keer moeten terugschakelen naar de 1e versnelling :oops: :oops: :oops:Leo schreef:Vergeet ook niet: Hoe hoger je komt, des te minder lucht hij krijgt.
Oftewel hoe hoger je zit, des te sneller hij roet uitbraakt.
Mvg, Leo.:D
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zou niet weten wat er te :oops: :oops: valt, zolang Ãe maar boven komt met die paar manke ezeltjes is er niks an de hand toch?Weirdo1 schreef: Ook dacht ik op 1400 meter hoogte vermogensverlies te bemerken. Normaal hobbelt hij in de 2e versnelling de stijlste weg op, maar toen ik zo hoog zat had hij er merkbaar meer moeite mee. Heb zelfs een keer moeten terugschakelen naar de 1e versnelling :oops: :oops: :oops:

1400 meter hoogte betekend grofweg: 1400:8= 175Millibar minder luchtdruk.
Je krijgt dus 17,5% minder lucht in je motor dan op Nederlands nivo.
En dat is nogal wat hoor!
Daar helpt ook LPG niet meer tegen om de simpele reden dat het luchtoverschot (wat normaal gesproken door de LPG gebruikt wordt) er op die hoogte niet meer is.
Aceton helpt idd tegen de roetuitstoot, dat is mijn ervaring ook, maar in de bergen is op een bepaalde hoogte alles afgelopen omdat er voldoende verbrandingslucht ontbreekt.
Nou jah, een mooie roetpluim is niet lelijk enneuuh, zolang hij nog rookt draait ie in de rondte..:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
hmmm volgende keer dat ik naar noorwegen ga eens gaan experimenteren met perslucht. Heb altijd duikflessen bij en als ik die vul met verrijkte lucht kan ik misschien een turboboost genereren :D (sorry vroeger teveel knightrider gekeken)
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je echt de bergen in gaat, dan heb je bij 4000 meter dus ng maar 30 pk over.
Diesel is op hoogte oook niet alles zie maar aan het volgende verhaal:
De spoorwegen in Peru moderniseerden, vervingen een 1500 pk stoomlocomotief door een 2500 pk dieseltrein, ze waren vergeten wat we hierboven bespraken, en de trein kwam op het bovenste deel van de route (4000 m hoog) niet meer vooruit. De oplossing was even sipel als doeltreffend: ze kochten er nog zo"n diesel bij en hadden toen genoeg.
FRank
Diesel is op hoogte oook niet alles zie maar aan het volgende verhaal:
De spoorwegen in Peru moderniseerden, vervingen een 1500 pk stoomlocomotief door een 2500 pk dieseltrein, ze waren vergeten wat we hierboven bespraken, en de trein kwam op het bovenste deel van de route (4000 m hoog) niet meer vooruit. De oplossing was even sipel als doeltreffend: ze kochten er nog zo"n diesel bij en hadden toen genoeg.
FRank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Grinnnn, als ik jou was dan ging ik gewoon genieten van het uitzicht ipv je karretje op te blazen.. 8)Weirdo1 schreef:hmmm volgende keer dat ik naar noorwegen ga eens gaan experimenteren met perslucht. Heb altijd duikflessen bij en als ik die vul met verrijkte lucht kan ik misschien een turboboost genereren :D (sorry vroeger teveel knightrider gekeken)
Alhoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat ik ook wel eens aan zuurstof-injectie gedacht heb.. :oops: :P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten