zwarte rook bij bergje op

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

zwarte rook bij bergje op

Bericht door Weirdo1 »

trefw: roet

Ik heb veel gelezen over rookende bussies, maar toch heb ik een vraagje.
Mijn bussie verbruikt nagenoeg geen olie en rookt als hij warm is niet. Hij ruikt niet echt lekker, maar het roken valt echt mee.

Toen ik echter in zijn 2e versnelling aan het bergbeklimmen was in noorwegen( zware belasting), kwam er een flinke zwarte rookpluim uit de uitlaat, die volgens achterliggers nog minder fris rook. Nu kwam ik onderweg nog een andere 406 tegen die hetzelfde probleem had.

Is dit normaal? en is dit te verhelpen/verbeteren?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Vergeet ook niet: Hoe hoger je komt, des te minder lucht hij krijgt.
Oftewel hoe hoger je zit, des te sneller hij roet uitbraakt.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

Leo schreef:Vergeet ook niet: Hoe hoger je komt, des te minder lucht hij krijgt.
Oftewel hoe hoger je zit, des te sneller hij roet uitbraakt.

Mvg, Leo.:D
Grappig dat je dat zegt, die indruk had ik idd. Ook dacht ik op 1400 meter hoogte vermogensverlies te bemerken. Normaal hobbelt hij in de 2e versnelling de stijlste weg op, maar toen ik zo hoog zat had hij er merkbaar meer moeite mee. Heb zelfs een keer moeten terugschakelen naar de 1e versnelling :oops: :oops: :oops:
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

volgens mij met aceton (zie elders) erbij rookt de auto een stuk minder

zijn er nog meer aceton gebruikers met dezelfde ervaring?


jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Weirdo1 schreef: Ook dacht ik op 1400 meter hoogte vermogensverlies te bemerken. Normaal hobbelt hij in de 2e versnelling de stijlste weg op, maar toen ik zo hoog zat had hij er merkbaar meer moeite mee. Heb zelfs een keer moeten terugschakelen naar de 1e versnelling :oops: :oops: :oops:
Zou niet weten wat er te :oops: :oops: valt, zolang íe maar boven komt met die paar manke ezeltjes is er niks an de hand toch? :lol:

1400 meter hoogte betekend grofweg: 1400:8= 175Millibar minder luchtdruk.
Je krijgt dus 17,5% minder lucht in je motor dan op Nederlands nivo.
En dat is nogal wat hoor!
Daar helpt ook LPG niet meer tegen om de simpele reden dat het luchtoverschot (wat normaal gesproken door de LPG gebruikt wordt) er op die hoogte niet meer is.

Aceton helpt idd tegen de roetuitstoot, dat is mijn ervaring ook, maar in de bergen is op een bepaalde hoogte alles afgelopen omdat er voldoende verbrandingslucht ontbreekt.

Nou jah, een mooie roetpluim is niet lelijk enneuuh, zolang hij nog rookt draait ie in de rondte..:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

hmmm volgende keer dat ik naar noorwegen ga eens gaan experimenteren met perslucht. Heb altijd duikflessen bij en als ik die vul met verrijkte lucht kan ik misschien een turboboost genereren :D (sorry vroeger teveel knightrider gekeken)
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als je echt de bergen in gaat, dan heb je bij 4000 meter dus ng maar 30 pk over.

Diesel is op hoogte oook niet alles zie maar aan het volgende verhaal:
De spoorwegen in Peru moderniseerden, vervingen een 1500 pk stoomlocomotief door een 2500 pk dieseltrein, ze waren vergeten wat we hierboven bespraken, en de trein kwam op het bovenste deel van de route (4000 m hoog) niet meer vooruit. De oplossing was even sipel als doeltreffend: ze kochten er nog zo"n diesel bij en hadden toen genoeg.

FRank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Weirdo1 schreef:hmmm volgende keer dat ik naar noorwegen ga eens gaan experimenteren met perslucht. Heb altijd duikflessen bij en als ik die vul met verrijkte lucht kan ik misschien een turboboost genereren :D (sorry vroeger teveel knightrider gekeken)
Grinnnn, als ik jou was dan ging ik gewoon genieten van het uitzicht ipv je karretje op te blazen.. 8)

Alhoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat ik ook wel eens aan zuurstof-injectie gedacht heb.. :oops: :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten