geexplodeerde radiator (afgebroken koelvin)
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
geexplodeerde radiator (afgebroken koelvin)
trefw: metaalmoeheid
Hallo luitjes,
Ik ben na vijf weeken weer terug in nederland (nog niet thuis).
Maar zonder mijn vertroude 508.(om 314)
Gisteren reed ik op de snelweg bij frankfurt en toen een enorme knal.
Ik dacht eerst aan een klap band, maar hij stuurde nog prima.
Meteen de boel gestopt en op de vluchtstrook gezet.
Het koel water kwam er in een grote guts uit.
Onder in de radiator zat een gat van zo'n 20 bij 5 cm.
Foto's volgen zodra ik thuis ben.
De motor loopt nog wel maar onregelmatig hevig schuddend, maar geen andere metalerige bij geluiden.
Via de anwb heb ik een huur auto gekregen en de camper wordt naar nederland gebracht.
Ik heb het vermoeden dat de koppaking er tussen uit geblazen is en dat dit de druk in het watercircuit heeft doen toenemen en dat daardoor de boel geklapt is.
Voor de klap waren er geen rare bijgeluiden en was de olie en temperatuur ook nog goed.
Er zat geen olie in het koelwater en geen water in de olie.
Wie kan er nog wat zinnigs over mijn vermoeden van de koppakking zeggen?
En dan komt natuurlijk de vraag als de koppakking vervangen moet gaan worden, laat ik dan ook meteen de zuigerveren e.d. vervangen.
Over drie weken wordt waarschijnlijk mijn 508 teruggebracht, want er zijn aan het eind van de vakantie vele wachtende voor mij.
Ik mis 'm nu al en dan nog drie weken te gaan.
Ik ga nu een garage in de buurt van delft opzoeken waar hij gerepareerd kan worden.
Ik laat jullie weten hoe het verder afloopt.
Groeten Berthil.
Hallo luitjes,
Ik ben na vijf weeken weer terug in nederland (nog niet thuis).
Maar zonder mijn vertroude 508.(om 314)
Gisteren reed ik op de snelweg bij frankfurt en toen een enorme knal.
Ik dacht eerst aan een klap band, maar hij stuurde nog prima.
Meteen de boel gestopt en op de vluchtstrook gezet.
Het koel water kwam er in een grote guts uit.
Onder in de radiator zat een gat van zo'n 20 bij 5 cm.
Foto's volgen zodra ik thuis ben.
De motor loopt nog wel maar onregelmatig hevig schuddend, maar geen andere metalerige bij geluiden.
Via de anwb heb ik een huur auto gekregen en de camper wordt naar nederland gebracht.
Ik heb het vermoeden dat de koppaking er tussen uit geblazen is en dat dit de druk in het watercircuit heeft doen toenemen en dat daardoor de boel geklapt is.
Voor de klap waren er geen rare bijgeluiden en was de olie en temperatuur ook nog goed.
Er zat geen olie in het koelwater en geen water in de olie.
Wie kan er nog wat zinnigs over mijn vermoeden van de koppakking zeggen?
En dan komt natuurlijk de vraag als de koppakking vervangen moet gaan worden, laat ik dan ook meteen de zuigerveren e.d. vervangen.
Over drie weken wordt waarschijnlijk mijn 508 teruggebracht, want er zijn aan het eind van de vakantie vele wachtende voor mij.
Ik mis 'm nu al en dan nog drie weken te gaan.
Ik ga nu een garage in de buurt van delft opzoeken waar hij gerepareerd kan worden.
Ik laat jullie weten hoe het verder afloopt.
Groeten Berthil.
Laatst gewijzigd door Berthil op 18 aug 2006, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: geexplodeerde radiator
Dat is flink balen... . Goed dat jullie er zelf goed vanaf gekomen zijn.
Kan het niet gewoon een dikke steen zijn geweest die onder in de radiator is geslagen, of gewoon een zwakke plek ?
Succes ermee,
Gerard
Maar als dat zo zou zijn, dan zou toch het overdrukventiel in de radiatordop zijn werk hebben moeten doen door open te gaan en de overdruk te lozen ? Zat de dop er nog wel op ?Berthil schreef:
Ik heb het vermoeden dat de koppaking er tussen uit geblazen is en dat dit de druk in het watercircuit heeft doen toenemen en dat daardoor de boel geklapt is.
Kan het niet gewoon een dikke steen zijn geweest die onder in de radiator is geslagen, of gewoon een zwakke plek ?
Succes ermee,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Een dikke steen is ook wat er eerst bij de garage gedacht werd.
Maar dan moet ie heel raar langs de claxon gesprongen zijn want die zit ervoor.
En alle randen van het gat zij naar buiten gebogen.
Tevens schut de motor nu behoorlijk als ie loopt ook bij hooger toerental.
Dus een of meerdere cilinders werken volgens mij niet helmaal.
De dop zat er nog goed op en de veer en alles werkte nog.
Ik vind het ook vreemd dat de radiator klapt en niet een van de (verouderde) slangen.
Berthil.
Maar dan moet ie heel raar langs de claxon gesprongen zijn want die zit ervoor.
En alle randen van het gat zij naar buiten gebogen.
Tevens schut de motor nu behoorlijk als ie loopt ook bij hooger toerental.
Dus een of meerdere cilinders werken volgens mij niet helmaal.
De dop zat er nog goed op en de veer en alles werkte nog.
Ik vind het ook vreemd dat de radiator klapt en niet een van de (verouderde) slangen.
Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Ik ben weer thuis.
Hierbij de foto's.
Ik heb inmiddels Harry vd Kraats gesproken en hij denkt dat er een blad van de ventilator is afgebroken die door de radiator is gegaan.
Helaas kan ik het op de foto's niet ontdekken of dit inderdaad het geval is.
Het is dus afwachten tot de bus weer terug in nederland is.
Maar ik hoop dat het waar is, want dan is het eenvoudig te repareren dan een koppakking og een gescheurde kop o.i.d.
Groeten Berthil.
Hierbij de foto's.
Ik heb inmiddels Harry vd Kraats gesproken en hij denkt dat er een blad van de ventilator is afgebroken die door de radiator is gegaan.
Helaas kan ik het op de foto's niet ontdekken of dit inderdaad het geval is.
Het is dus afwachten tot de bus weer terug in nederland is.
Maar ik hoop dat het waar is, want dan is het eenvoudig te repareren dan een koppakking og een gescheurde kop o.i.d.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Sandra.
Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Laten we ff aannemen dat Berthil flink in zn toeren zat toen het gebeurde, dan heeft de tip van de ventilator al gauw een snelheid van 250km/uur.
Dat gaat als een mes door de boter.
En wbt dat afgebroken deel: het is idd vrij schoon en lijkt wel breder dan de tip op de bovenste foto.
Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
Mvg, Leo.:D
Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Laten we ff aannemen dat Berthil flink in zn toeren zat toen het gebeurde, dan heeft de tip van de ventilator al gauw een snelheid van 250km/uur.
Dat gaat als een mes door de boter.
En wbt dat afgebroken deel: het is idd vrij schoon en lijkt wel breder dan de tip op de bovenste foto.
Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Altijd? Die van mij voelt als plastic.Leo schreef:Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Maar 'k heb nog nooit flinterdun messing en koper gevoeld, misschien voelt dat wel net zo aan. :~)
Da's een aardig vaartje, 'k hoef niks tegen m'n hoofd dat zo snel gaat...Leo schreef:Laten we ff aannemen dat Berthil flink in zn toeren zat toen het gebeurde, dan heeft de tip van de ventilator al gauw een snelheid van 250km/uur.
:?
ik wel 8) 'k zet tien chocoladerepen in :~)Leo schreef:En wbt dat afgebroken deel: het is idd vrij schoon en lijkt wel breder dan de tip op de bovenste foto.
Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zeerover schreef:
Maar 'k heb nog nooit flinterdun messing en koper gevoeld, misschien voelt dat wel net zo aan. :~)
Een radiator van plastic in een bussie??:shock:
Ik heb het over de radiator hé Lampie, niét over de koelvin..:mrgreen:
Ok, tegen een maaltijd van gestoofde zeetong..(heb ik net zo goedkoop als jij je repen én ik vind 't wel gezellig als je weer eens langskomt) :P
Mvg, Leo.:D
Altijd? Die van mij voelt als plastic.Leo schreef:Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Maar 'k heb nog nooit flinterdun messing en koper gevoeld, misschien voelt dat wel net zo aan. :~)
Een radiator van plastic in een bussie??:shock:
Ik heb het over de radiator hé Lampie, niét over de koelvin..:mrgreen:
ik wel 8) 'k zet tien chocoladerepen in :~)Leo schreef:...Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
Ok, tegen een maaltijd van gestoofde zeetong..(heb ik net zo goedkoop als jij je repen én ik vind 't wel gezellig als je weer eens langskomt) :P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
:oops: murmlmompel... dat bedoel ik...Leo schreef:[Een radiator van plastic in een bussie??:shock:
Ik heb het over de radiator hé Lampie, niét over de koelvin..:mrgreen:
Deal :~)Leo schreef:Ok, tegen een maaltijd van gestoofde zeetong..(heb ik net zo goedkoop als jij je repen én ik vind 't wel gezellig als je weer eens langskomt) :Pzeerover schreef:ik wel 8) 'k zet tien chocoladerepen in :~)
Of is dat ethisch niet verantwoord, om weddenschappen af te sluiten op jouw motor, Berthil? ...
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Aha, dat is achterhouden van info..:P
Maar maakt niet zo veel uit, want ik denk dat een stuk hard-plastic met die snelheid ook wel door zo'n stukkie messing gaat.
Maar wat ik alleen mis aan die felsrand, is een blank stuk waar die ventilator dan ingeslagen zou zijn.
Trouwens Berthil, jouw vak wás toch oa die metaalmoeheid testen?
En wat die winst betreft kom je maar gewoon mee-eten..:D
Mvg,Leo.:D
Maar maakt niet zo veel uit, want ik denk dat een stuk hard-plastic met die snelheid ook wel door zo'n stukkie messing gaat.
Maar wat ik alleen mis aan die felsrand, is een blank stuk waar die ventilator dan ingeslagen zou zijn.
Trouwens Berthil, jouw vak wás toch oa die metaalmoeheid testen?
En wat die winst betreft kom je maar gewoon mee-eten..:D
Mvg,Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ik denk toch dat hij uitelkaar gespat is, ik wil het nog niet exploderen noemen. Waarom
Het in rood omcircelde, staat in vergelijking met het bovenste deel naar buiten gevouwen. ik kan geen manier verzinnen dat dit door een afgebroken fan blad is gekomen.
Dat het met een hoge druk gebeurd is geloof ik ook niet want die deuk boven in had er dan niet meer ingezeten.
Misschien gewoon een zwakke plek in de radiator ?
my2cents
Bart,
Het in rood omcircelde, staat in vergelijking met het bovenste deel naar buiten gevouwen. ik kan geen manier verzinnen dat dit door een afgebroken fan blad is gekomen.
Dat het met een hoge druk gebeurd is geloof ik ook niet want die deuk boven in had er dan niet meer ingezeten.
Misschien gewoon een zwakke plek in de radiator ?
my2cents
Bart,
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
In de koelvloeistof?? :shock:zeerover schreef:D'r wordt nogal wat met LPG en aceton geklooid de laatste tijd...
Dát zal idd een klap geven jah.. :mrgreen:
Maar als ik er nog ff over nadenk: Als het door hoge druk van binnenuit gebeurt zou zijn, dan waren de lamellen wel kapot.
Want die zijn véééél dunner dan de onderkant.
Ben bang dat ik tongetjes moet gaan halen..:?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Yes, de oorzaak is bekend.
twee bladen zijn afgebroken van de ventilator.
Verder alles goed op de thermostaat na. (gelukkig geen koppakking o.i.d.)
dus nog een nieuwe thermostaat er in ern rijden maar.
Vannavond zet ik de foto's van het afgebroken blad op het forum.
Groeten Berthil.
twee bladen zijn afgebroken van de ventilator.
Verder alles goed op de thermostaat na. (gelukkig geen koppakking o.i.d.)
dus nog een nieuwe thermostaat er in ern rijden maar.
Vannavond zet ik de foto's van het afgebroken blad op het forum.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
:? :? :? :? 8) Grinnnnnnnn..
Tongetjes, Muts..:P
Resi baalt flink, die had op een doossie BonBon's en een zooitje chocolade gerekend..
~~~~~~~~~~~~~~
@Berthil: Nou nog ff uitvogelen waarom het spul afgebroken is??
Mvg, Leo.:D
Tongetjes, Muts..:P
Resi baalt flink, die had op een doossie BonBon's en een zooitje chocolade gerekend..
~~~~~~~~~~~~~~
@Berthil: Nou nog ff uitvogelen waarom het spul afgebroken is??
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Hier het bewijs:
Het was al een hele oude scheur, hoe die onstaan is is niet meer tezien want dat is weggeroest. De twee bladen zaten aan een zijkant nog een klein beetje vast (zo'n 5 mm) en daar is ie door vermoeiing door gescheurd toen is de andere kant verder gaan scheuren door vermoeiing. Hier is dan ook over enkele centimeters een mooi breukvlak van een vermoeiingsscheur te zien.
Bij de laatste drie centimeter kon ie het niet meer houden en is toen kompleet er afgescheurd.
Groeten Berthil
P.S. Ik hoor het nog wel wanneer de tongetjes de pan in gaan.
Het was al een hele oude scheur, hoe die onstaan is is niet meer tezien want dat is weggeroest. De twee bladen zaten aan een zijkant nog een klein beetje vast (zo'n 5 mm) en daar is ie door vermoeiing door gescheurd toen is de andere kant verder gaan scheuren door vermoeiing. Hier is dan ook over enkele centimeters een mooi breukvlak van een vermoeiingsscheur te zien.
Bij de laatste drie centimeter kon ie het niet meer houden en is toen kompleet er afgescheurd.
Groeten Berthil
P.S. Ik hoor het nog wel wanneer de tongetjes de pan in gaan.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast