vloerbedekking?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Saskia

vloerbedekking?

Bericht door Saskia »

Ik zag bij Berthil hetzelfde zijl als wij in de camper hebben. Het lijkt op tranenplaat van metaal maar 't is dus zijl. Het staat harstikke goed, vind ik. Maar bij ons is het al snel beschadigd. (Niet voorzichtig mee verhuisd en geklust) :cry:

In de toekomst komt er vloerverwarming in en dan nemen we echte traanplaat.
En wat hebben jullie zoal op de vloer? bladiebla...
Of is dit eigenlijk een onderwerp voor stoffering?

Groetjes Saskia
Berthil

Bericht door Berthil »

Saskia,

Wij hebben eerst gekeken naar kurk, omdat het geluids- en warmte isolerend is en tegen eventueel vocht kan.
Echter in de kurk winkel kregen we te horen dat je toch ernorm moest uitkijken met vocht en kurk. En het was er prijzig voor onze vloer zou het toch al gauw 700 euri gaan kosten. dus toen toch maar het traanplaatzeil.
we hebben nog wel extra (geluid- en warmte) isolerende folie onder het zeil gedaan.

Groeten Berthil.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallootjes daar...
Ik ben van plan om vloerbedekking te gaan gebruiken.... Ongeveer hetzelfde materiaal als in kantoren e.d. Dat is slijtvast, geluid-en warmte isolerend (zeker met een isolatiefolie o.i.d. eronder) en makkelijk te verwerken. Ben nl. van plan om het tevens in de cabine door te leggen en er dus ook verticale oppervlakken mee te bekleden...
Prijstechnisch gezien moet ik dat wel nog ff gaan bekijken...
groeten
Ron
Sylvia
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Wij hadden in onze vorige bus een couponnetje blauw vinyl. Dat beschadigt snel! Nu denken we aan laminaat van IKEA, maar dan wel de beste kwaliteit die 15 jaar meegaat. Houten parket zouden we ook mooi vinden, maar ik denk dat daar sneller vuil in vast gaat zitten. Laminaat is denk ik beter. Heeft iemand daar ervaring mee?
groeten Sylvia
Unknown User

Hallo Sylvia...
Ik ben blij dat je overweegt de laminaat van mijn werkgever te gaan gebruiken! Let wel op het gewicht, ongeveer 7,5 kg p/m2. Dit is zonder ondervloer, welke je wel nodig hebt, ivm isolatie e.d.
Ik vraag me alleen af hoe laminaat zich gaat gedragen in een camper (trillingen, schokken, sterk wisselende temperaturen, met name in de zomer).
Anyway, succes ermee!
groeten
Ron
Sylvia
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Berthil heeft gekozen voor echte tranenplaat, ook erg mooi. Zie zijn foto's op: http://homepages.ipact.nl/~berthil/camp ... index.html
Sylvia
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Ik moet me er ook niet mee bemoeien :oops:
Zie Berthil's uitleg van de tranenplaat op "nieuw hier".
groetjes, Sylvia
Peter

Bericht door Peter »

Hallo Silvia.

Is tranenplaat niet 'n beetje koud aan de voetjes als je 'smorgens je mand uitrolt?
Heb het idee dat je de vloerverwarming niet de hele nacht kan laten stoken maar moet je gelijk bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe zo'n vloerverwarming eigenlijk werkt. (Mea Culpa)
Wij hebben dan wel geen camper maar 'n 'gewone' bestelbus in spuitgast-uitvoering. De dubbelle cabine(vloer) hebben wij bekleedt met droogloopmat van de Praxis.
We hebben dit gekozen omdat (denken we):
- nauwelijks slijt.
- rubberen onderkant, dus geen vocht doorlaat.
- op de rol (per meter) te krijgen.
- één meter breed, dus hanteerbaar met leggen.
- sluit naadloos aan met leggen.
Er zit echter ook 'n klein nadeeltje aan, n.l.
Het lijkt geeneens op tranenplaat :wink:
Tja, 'n mens moet kiezen, toch?
Saskia

koud?

Bericht door Saskia »

Hallo Peter.
Klonk er in jouw bericht een lichte minachting door voor campers? Dit is wel een kampeerautoclub hoor! Wij hebben ook slechts een 'gewone' bestelbus in ambulance- uitvoering, maar wij scheppen er genoegen in hem lekker te verbouwen.
En als je dan toch bezig bent, dan ook maar iets met de vloer. Ik geef toe dat vloerverwarming luxe klinkt, maar het schijnt dat je met zo'n LPG tank onder je wagen eeuwig kan doen. Dus 's nachts op de waakvlam zou ik zeggen. Een beetje handige man (in mijn geval) doet de rest. :P
Groetjes Saskia
David 1046

Bericht door David 1046 »

zelf heb ik bij een vloerbedekkingsboek een rol marmeleum opgekocht. dat spul is eigenlijk bedoeld voor kantoren waar de hele dag met stoelen trollies en bureau's heen en weer wordt geschoven. niet kapot te krijgen dat spul. keiharde toplaag dus krasvast.

Afbeelding

en omdat het een reststuk was heb ik het voor 45euro meegenomen. (reststukje van 2,5 x 6 meter) dus ik hou genoeg over om ook alle kastjes van binnen ermee te beleggen

David
Afbeelding
David 1046

kun je me uitleggen hoe je dat voor je ziet, die vloerverwarming. is dit een bestaand systeem?

het klinkt nogal tegenstrijdig: vloerverwarming in een busje.

ik neem aan dat je weet hoe een vloerverwarming bouwfysisch werkt. vandaar mijn twijvel.

twijvel 1:
door warmte IN de constructie te brengen, warm je de constructie op. de geleidingswarmte moet dan voor de verwarming zorgen. een autovloer heeft geen constructiedikte en kan dus niet opgewarmt worden. je hebt dan een heel laag rendement. zodra de verwarming uit gaat is de vloer weer koud.

twijvel 2
als de verwarming wel aanstaat en je hebt er traanplaat inliggen, wordt de vloer belachelijk warm. staal is nou een maal een supergelijder.

voor mijn werk ben ik op het moment bezig met een wwoncomplex gemaakt van een staalconstructie. om dezelfde redenen als hierboven wordt er daar geen vloerverwarming toegepast en zelfs niet met radiatoren. ook hier wordt luchtverwarming (stralingswarmte) toegepast. om de vloeren toch de eigenschappen van een verwarmde vloer te geven, wordt de warme lucht ter hoogte van de plinten ingeblazen.

als jij een mooi (en werkend) voorbeeld hebt waarbij wel vloerverwarming is toegepast dan ben ik meer dan nieuwschierig. niet alleen voor de campers, maar ook voor andere staalbouwprojecten.

ik ben erg benieuwd.
Afbeelding
Unknown User

Ik ben ook erg benieuwd.... Komende winter gaat het intrieur van onze camper er ook helemaal uit en beginnen we opnieuw; op de eerste plaats met isolatie. Ik vraag ke af of deze optie een alternatief zou kunnen zijn voor een standkachel / ringverwarming.... De camper wordt zo wel gelijkmatig verwarmd, denk ik.....
Peter

Bericht door Peter »

Beste Saskia.

Neen, er klonk in mijn bericht géén minachting voor campers door.
Geeneens 'n lichte minachting.
Wat ik bedoelde met 'n 'gewone' bestelbus is dat wij er geen camper van gemaakt hebben. Dus gewoon 'n dubbelle cabine met 'n achterschot en laadruimte.
Dan loopt dus ook je vloerbedekking niet door van voor tot achter (of andersom :wink: ) en heeft vloerverwarming ook weinig nut.
Verder kon/kan ik me geen realiseerbare voorstelling maken hoe zo'n vloerverwarming zou moeten werken. Ben daar overigens wel nieuwsgierig naar.
Hopelijk werpt dit 'n iets positievere kijk op mijn reactie.

Peter.
Saskia

Okee

Bericht door Saskia »

Hoi Peter,

ik had je gelukkig verkeerd begrepen. Niks aan de hand, lekker genieten van onze bussen! Hoe het allemaal technisch moet met die vloerverwarming, daar is Herman mee bezig. (Hoewel het eerst zomer wordt, dus geen haast). Hij gaat zeker zijn plannen hierover op het forum zetten en al jullie tips en twijfels en vragen zijn heel welkom.

Dag, groetjes Saskia
Herman508
Contacteer:

vloerverwarming

Bericht door Herman508 »

De vloerverwarming:

Dit wordt een stevig stukie, kijken hoeveel tekst er maximaal op een forum mag...

Wij gebruiken de bus bijna het hele jaar door en er zit nog geen apparte verwarming in.
Tot nu toe zetten we even een gaspitje aan (met een bloempot ondersteboven erop als warmtestaler) als het koud is.
Het gevolg: "wat is die bus snel warm zeg!" , maar op hoofdhoogte is het 35? C terwijl je tenen nog steeds als losse ijsklompjes in je schoenen liggen.

Tip: als je het koud hebt, warm eerst je voeten (hielen) op, je zal zien dat met dezelfde buitentemperatuur je het dan wel warm krijgt.
Oma deed dit al met haar voeten op een stoofje, de romeinen hadden al vloerverwarming.

-------------------------------------------------------
Even een stukje over verwarmen:

Als je dus een gaspitje aansteekt zal deze vooral warme lucht produceren, deze lucht vult na verloop van tijd de camper en verwarmd uiteindelijk...na enige tijd... ook de bewoners.
Dit heet convectiewarmte, energie die verplaatst wordt d.m.v. de lucht.

Het bloempotje op het vuur doet het volgende:
De hitte van de vlam verwarmd de bloempot. Deze wordt zo heet dat deze enigzins de lucht verwarmd (in dezelfde mate als de vlam) maar vooral als straler gaat werken
De bloempot straalt de hitte van de gasvlam uit zonder deze meteen aan de lucht af te geven. Een straler heeft geen lucht nodig om iets in de buurt te verwarmen (de Zon is ook een straler 8) ) Dit heet dan stralingswarmte en werkt daar waar je de straling kan voelen en snel. De rest blijft relatief koud.

Er zijn dus twee soorten warmtetransport, convectie (lucht) en straling (gloeindheet voorwerp).
In de praktijk kiest de mens vaker voor warme lucht (C.V.) boven straling (potkachel) (behalve op het strand 8) )
Ook is een gloeiend heet voorwerp in een camper minder praktisch dan geleidelijke luchtverwarming. Op een straalkacheltje na wordt er dus voornamelijk lucht verwarmd in een camper.

Tot zover de verwarmingstheorie in een camper
-------------------------------------------------------

Vloerverwarming? is dat niet decadent in een bus, weggegooide warmte ?
Volgens mij niet. Door bovengenoemde reden van dat omatje zelfs heel efficient: In een camper heb je altijd koude tocht terwijl de rest te heet gestookt wordt (om de vloer maar warm te krijgen) welk soort verwarming je ook hebt.
Dus combineer ze en je hebt een mega luxe verwarmingsbron die uiteindelijk zuiniger is.
Maar dan moet je natuurlijk geen electrische maar gasverwarmde vloerverwarming nemen. Een electrische verwarming is gemakelijker aan te leggen maar alleen te gebruiken 'aan de paal' en/of heeft weinig vermogen en is relatief inefficient in energieverbruik.

Ik ga ook geen vloerverwarming aanleggen waar niet wordt gelopen / gezeten. Dit oppervlak is dan ook niet groot genoeg om de gehele bus op te warmen. Maar met vloerverwarming hoeft de rest van de bus ook niet zo warm gestookt te worden. Een warmeluchtblazer b.v. is dan prima als hoofd-verwarming om de regionen op hoofdhoogte warm te houden.

Ik wil dus een warmwatergevoedevloerverwarming (3x woordwaarde) aanleggen.
Daar waar de vloerverwarming komt gaat de houten vloer er uit. Daaronder komt weer een niewe houten vloer met daaronder isolatie.
Nu heb ik dus een plaatselijke verlaging van de houten vloer met de diepte van de oude vloer (± 18 mm)
Hierin komt weer een plaat isolatieschuim (met de dikte van de oude vloer) waarin aan de bovenkant een soort circelvormig (slakkenhuis) patroon is gesneden waarin een koperenpijp van ø 12 mm gelegd wordt.
Hierop komt een traanplaat van alluminium om de warmte uit de koperleiding te verdelen en af te geven aan de lucht boven de vloer.
De temperatuur van de plaat wordt max 40C. weinig stralingswarmte maar wel warme voeten.
Daarbij komt nog een warmelucht verwarmer om de ruimte te verwarmen.

Daarom hebben wij (2nd hand i.v.m. de prijs) een Truma C 3402 gekocht.
Deze heeft naast een warme lucht verwarming ook een boiler voor warm tapwater. Allemaal onafhankelijk van elkaar aan te zetten.
Alleen gebruik ik dit warme water (via een warmtewisselaar) ook om o.a. ... ja de vloerverwarming te voeden. (mengklep op de retour, anders worden je voeten 80C !)
(zie voor een eerder geplaatst schema op dit forum : http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... =1585#1585 )

Het warme water van de Truma verwarming wordt dus gebruikt voor:
* warm tapwater
* vloerverwarming
* slaolie voorverwarmen (i.p.v. rijden op diesel)
* motor voorverwarmen voor warme start
en omdat het koelwater andersom tijdens het rijden de Truma verwarmd zijn al deze functies tijdens en na het rijden ook te gebruiken zonder de Truma aan te zetten !

nou, zijn jullie er nog ?
Graag allerlei opmerkingen en inzichten etc retour.
(het is nu nog net niet ingebouwd :wink: )

groet, Herman
Unknown User

Wow! Hier is over nagedacht... Dat klinkt heel erg goed!........... Maar ook behoorlijk ingewikkeld en naar veel knutselwerk.... Ik begin me alleen af te vragen of het de moeite wel allemaal zal lonen, omdat je alsnog een hoofdverwarming moet plaatsen. Ik zelf zat eigenlijk meer te denken aan een luchtcirculatieverwarming (2x woordwaarde), waarbij de warme lucht op vloerniveau op diverse plaatsen wordt ingeblazen.....
Maar ja... Ik ben dan ook niet bepaald een technisch genie :roll:
Hoe dan ook, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten!!
David 1046

wat salaatje zegt, daar voel ik ook meer voor. verdeel de inblaas van de lucht door meerdere punten in de vloer (plinten van de kastjes bijvoorbeeld. bij iedere reguliere bouwmarkt verkopen ze platte vierkanten buizen. te vinden bij de afzuigkappen voor keukens. deze zijn 8 centimeter hoog. als je daarmee een rondje onder je kasten door aanlegt kun je op willekeurige plaatsen roostertjes in de plint maken en zo warme lucht inblazen op een heleboel plekken in de bus, en dit allemaal op voetzoolhoogte.

je zou de vloerverwarming dan alleen voor comfort doen. en ik vraag me af of dat het allemaal wel waard is. als een blower een paar minuten op een traanplaat vloer staat te blazen is ook wel warm geworden.

wellicht is het handig om jacob een keer te mailen daarover. hij heeft een soortgelijk idee toegepast in zijn ambu.
Afbeelding
Unknown User

Hi Herman

waar had je gedacht de de warmte van de moter af te tappen.
Van het motor circuit of het motor radiator circuit,
Heeft beide voor en nadelen en ik zou voor het radiator circuit gaan.
Het probleem met het motor circuit is dat de motor heel langzaam op warmt doordat ook de buffer volledig mee moet ( dit geeft hogere slijtage van de motor en meer diesel verbruik)
In het radiator circuit heb je het nadeel dat in de winter veel minder warmte naar de buffer gaat, maar dat kun je voor een grootdeel voorkomen door eerst het opgewarmde water door de buffer heen te laten gaan en dan pas de radiator.

Je moet alleen op heel wat plaatsen termostaat regelingen in voeren
want de trruma zal het water namelijk niet naar 100 C krijgen en de motor wel dus moet er een termostaat regeling op de motor warmte wissellaar.

Nog een vraag heeft de truma een mogelijkheid om een externe pomp aan te sturen ( want die kun je moeilijk continue laten draaien ) die pomp moet alleen draaien als de truma water aan het verwaremen is. He shit, dit werk natuurlijk ook niet goed zie ik nou, de circulatie pomp moet draaien als er een tempratuur verschil is van een X aantal graden tussen de boiler en de buffer, maakt niet uit wie nu het warmst is ..

Volgens mij gaat dit systeem er voor zorgen dat de truma vaak aan en uitschakeld ook al wordt er geen warmte gevraagd, Goed issolatie van de buffer en de circulatieleidingen zijn crusial voor een comfortabel systeem,

Ik vind het te complex, met te veel variablen en ik houd er toch wel van om technische hoogstandjes uit te voeren. Een standkachel op diesel
onder de vloer en dan lucht uit de bus aan zuigen en circuleren, is volgens mij nog niet zo'n slecht idee, als je rijd en de truma voor op de camping.
Stank heb je dan niet van de stand kachel want de om314 zorgt er wel voor dat je het verschil niet merkt.

Bart Keser,
Berthil

vloerverwarming

Bericht door Berthil »

Ik heb destijds ook gekeken naar vloerverwarming en ben toen op deze site terecht gekomen:
http://www.speedheat.com/nl/prod.htm
Dit kan denk ik ook in een camper gebruikt worden.
De matten met verwarming zag ik in de reimo catalogus ook op 12V.

Groet,

Berthil.
winand

Bericht door winand »

Berthil schreef: dus toen toch maar het traanplaatzeil.
we hebben nog wel extra (geluid- en warmte) isolerende folie onder het zeil gedaan.
Groeten Berthil.
Berthil, kun je me ook vertellen wat voor folie je gebruikt hebt?
Ik ben hier wellicht naar op zoek.
Zie ook het topic wat ik hiervoor gestart heb:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?p=12934
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Berthil

Bericht door Berthil »

Beste Winand,

Ik heb van die dunne goudkleurige isolerende folie grbruikt van de gamma.
Deze is eigenlijk voor laminaat vloeren.
De folie is zowel geluisdempend als warmte isolerend.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
winand

Bericht door winand »

Dank je Berthil, maar heb inmiddels al een ondervloer 'om te testen'.
Een schuim-isolatie (op de rol) van 9mm dik. Het veert wel iets in maar is niet storend. Ik probeer het zo een tijdje.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Herman en Saskia,

Ik zit zelf ook te denken aan vloerverwarming als bijverwarming. Waar ik een beetje tegenaan loop is de ondergrondse isolatie. Nu heb ik 8 mm trespa (hoef dus nooit weer 8) 8) ) maar kan eigenlijk niet ontdekken of dat een redelijke isolator is. Wil de warmte wel naar boven hebben....
Wat voor soort isolatie gebruik jij hiervoor? zit te denken aan purplaten of iets dergelijks.

Zou graag horen hoe jij dit hebt opgelost, en wat je ervaringen zijn natuurlijk :roll: :roll:

Groet,

Otto en Saskia.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Otto & Saskia,
it camperke schreef:Wat voor soort isolatie gebruik jij hiervoor? zit te denken aan purplaten of iets dergelijks.

Zou graag horen hoe jij dit hebt opgelost, en wat je ervaringen zijn natuurlijk :roll: :roll:
Wel, over de vloerverwarming ervaringen kan ik kort zijn... heel kort: geen
Ja ja, heel veel woorden over hoe 't zou moeten en heel veel later nog helemaal niets aan gedaan dus... :oops:

De truma heteluchtverwarming met boiler zit erin (wij gebruiken de bus het hele jaar door) en het is hier en daar zelfs redelijk warm op voethoogte.
Daar en hier ook weer helemaal echt niet (bij deuren)
Probleem is om warme lucht te transporteren, warm te houden en daar te krijgen waar het nodig is.
Dit alles zonder op hoofdhoogte een temperatuur van +30 C te krijgen.

Al met al gaat de verwarming redelijk en ik moet het nog maar eens een stookseizoen aankijken of ik nog voor de vloerverwarming ga of niet.

en of trespa een isolator is ?
Ik denk 't niet. (Het is wel vreselijk zwaar :? ) Het bevat vooral kunsthars en als het al een isolatiewaarde heeft is de dikte (8mm) te gering om goed te isoleren.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
David 1046

Thermohygrische waarde van trespa:
trespa heeft een warmtegeleidingscoefficient (mits droog) van 0,08 tot 0,12 W/(m.K) (dit hangt van de persing af) dit staat gelijk aan gewoon hout. het zal dus niet voldoende isoleren, wel zal het niet koud aanvoelen. let wel: trespa is niets meer dan samengedrukt karton met een fineertje erover. kijk even naar wbp multiplex. dit kan beter tegen vocht. 1 zijde kompleet dichtschilderen en de andere kant ademend schilderen. dan heb je nooit last van zwellingen.
Plaats reactie