De vloerverwarming:
Dit wordt een stevig stukie, kijken hoeveel tekst er maximaal op een forum mag...
Wij gebruiken de bus bijna het hele jaar door en er zit nog geen apparte verwarming in.
Tot nu toe zetten we even een gaspitje aan (met een bloempot ondersteboven erop als warmtestaler) als het koud is.
Het gevolg: "wat is die bus snel warm zeg!" , maar op hoofdhoogte is het 35? C terwijl je tenen nog steeds als losse ijsklompjes in je schoenen liggen.
Tip: als je het koud hebt, warm eerst je voeten (hielen) op, je zal zien dat met dezelfde buitentemperatuur je het dan wel warm krijgt.
Oma deed dit al met haar voeten op een stoofje, de romeinen hadden al vloerverwarming.
-------------------------------------------------------
Even een stukje over verwarmen:
Als je dus een gaspitje aansteekt zal deze vooral warme lucht produceren, deze lucht vult na verloop van tijd de camper en verwarmd uiteindelijk...na enige tijd... ook de bewoners.
Dit heet convectiewarmte, energie die verplaatst wordt d.m.v. de lucht.
Het bloempotje op het vuur doet het volgende:
De hitte van de vlam verwarmd de bloempot. Deze wordt zo heet dat deze enigzins de lucht verwarmd (in dezelfde mate als de vlam) maar vooral als straler gaat werken
De bloempot straalt de hitte van de gasvlam uit zonder deze meteen aan de lucht af te geven. Een straler heeft geen lucht nodig om iets in de buurt te verwarmen (de Zon is ook een straler 8) ) Dit heet dan stralingswarmte en werkt daar waar je de straling kan voelen en snel. De rest blijft relatief koud.
Er zijn dus twee soorten warmtetransport, convectie (lucht) en straling (gloeindheet voorwerp).
In de praktijk kiest de mens vaker voor warme lucht (C.V.) boven straling (potkachel) (behalve op het strand 8) )
Ook is een gloeiend heet voorwerp in een camper minder praktisch dan geleidelijke luchtverwarming. Op een straalkacheltje na wordt er dus voornamelijk lucht verwarmd in een camper.
Tot zover de verwarmingstheorie in een camper
-------------------------------------------------------
Vloerverwarming? is dat niet decadent in een bus, weggegooide warmte ?
Volgens mij niet. Door bovengenoemde reden van dat omatje zelfs heel efficient: In een camper heb je altijd koude tocht terwijl de rest te heet gestookt wordt (om de vloer maar warm te krijgen) welk soort verwarming je ook hebt.
Dus combineer ze en je hebt een mega luxe verwarmingsbron die uiteindelijk zuiniger is.
Maar dan moet je natuurlijk geen electrische maar gasverwarmde vloerverwarming nemen. Een electrische verwarming is gemakelijker aan te leggen maar alleen te gebruiken 'aan de paal' en/of heeft weinig vermogen en is relatief inefficient in energieverbruik.
Ik ga ook geen vloerverwarming aanleggen waar niet wordt gelopen / gezeten. Dit oppervlak is dan ook niet groot genoeg om de gehele bus op te warmen. Maar met vloerverwarming hoeft de rest van de bus ook niet zo warm gestookt te worden. Een warmeluchtblazer b.v. is dan prima als hoofd-verwarming om de regionen op hoofdhoogte warm te houden.
Ik wil dus een warmwatergevoedevloerverwarming (3x woordwaarde) aanleggen.
Daar waar de vloerverwarming komt gaat de houten vloer er uit. Daaronder komt weer een niewe houten vloer met daaronder isolatie.
Nu heb ik dus een plaatselijke verlaging van de houten vloer met de diepte van de oude vloer (± 18 mm)
Hierin komt weer een plaat isolatieschuim (met de dikte van de oude vloer) waarin aan de bovenkant een soort circelvormig (slakkenhuis) patroon is gesneden waarin een koperenpijp van ø 12 mm gelegd wordt.
Hierop komt een traanplaat van alluminium om de warmte uit de koperleiding te verdelen en af te geven aan de lucht boven de vloer.
De temperatuur van de plaat wordt max 40C. weinig stralingswarmte maar wel warme voeten.
Daarbij komt nog een warmelucht verwarmer om de ruimte te verwarmen.
Daarom hebben wij (2nd hand i.v.m. de prijs) een Truma C 3402 gekocht.
Deze heeft naast een warme lucht verwarming ook een boiler voor warm tapwater. Allemaal onafhankelijk van elkaar aan te zetten.
Alleen gebruik ik dit warme water (via een warmtewisselaar) ook om o.a. ... ja de vloerverwarming te voeden. (mengklep op de retour, anders worden je voeten 80C !)
(zie voor een eerder geplaatst schema op dit forum :
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... =1585#1585 )
Het warme water van de Truma verwarming wordt dus gebruikt voor:
* warm tapwater
* vloerverwarming
* slaolie voorverwarmen (i.p.v. rijden op diesel)
* motor voorverwarmen voor warme start
en omdat het koelwater andersom tijdens het rijden de Truma verwarmd zijn al deze functies tijdens en na het rijden ook te gebruiken zonder de Truma aan te zetten !
nou, zijn jullie er nog ?
Graag allerlei opmerkingen en inzichten etc retour.
(het is nu nog net niet ingebouwd

)
groet, Herman