Indeling ontwerpen, een aantal mogelijkheden

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
winand

Indeling ontwerpen, een aantal mogelijkheden

Bericht door winand »

Indeling plannen.

Lekker schuiven met kastjes en zitplaatsen, hoe ga ik mijn nieuwe bus indelen, kan ik mijn huidige bus wellicht handiger indelen?
Kortom een hoop voorpret heb je alvast met plannen en dromen over de binnenkant van je bus.
Dit topic heb ik gestart omdat ik op meerdere plaatsen al het verzoek heb gezien om schaaltekeningen van een bus,
zodat ze lekker kunnen gaan tekenen. Maar buiten de 'ouderwetse' manier kun je ook handig gebruik maken van je computer.
(je zit er nu toch achter:-)

Hier beschrijf ik 3 manieren om snel aan het plannen te kunnen gaan.
1) Afbeeldingen om uit te printen voor de potlood en gum mensen.
2) Snelle manier om direct in 2D te kunnen schuiven met standaard campermeubels.
3) Manier om in 3D een maatvast ontwerp te kunnen maken.

1. Afbeeldingen om te printen
Hieronder een aantal afbeeldingen van veel voorkomende dusseldorfers.

Afbeelding
508 kort

Afbeelding
508 kort en hoog

Afbeelding
508 lang

Afbeelding
508 lang en hoog

2. Snel aan de slag in 2D
Hoewel er ook een apart topic loopt hierover (deze) hoort dit ook bij het overzichtje.
Op de volgende site kun je online je bus-inrichting maken:
http://www.tsl-mobile.de/front_content.php?idcat=11
Je dient even te registeren en kunt meteen aan de slag
Alle meubels en sanitairvoorzieningen zijn in 'standaard' maten die je desgewenst ook kan aanpassen.
Opslaan van je ontwerpen behoort ook tot de mogelijkheid.
Hoewel de leefruimte van de getoonde camper vast is (formaat touringcar) kun je natuurlijk zelf eerst binnenwandjes plaatsen om onze 6 en 8m2 woonoppervlakte te verkrijgen.

Afbeelding

3. Ontwerpen in 3D
In mijn voorstel-topic (klik) heb ik het ook al eens aangehaald, maar omdat het 3D ontwerpen eigenlijk thuis hoort in de rubriek 'Inbouw en inrichting' ga ik er hier nog wat dieper op in.
Het draait allemaal om het programma 'SketchUp' van Google. Met dit gratis te downloaden programma maak je al snel je eerste 3D ontwerpen.
Zelf was ik erg verrast dat ik, eigenlijk zonder enige 3D tekenervaring, zo snel een maatvast ontwerp kon maken van mijn indeling.
Kijk op http://sketchup.google.com/product_suf.html
Nadat je het programma geinstalleerd hebt, is het aan te raden om eerst minimaal het eerste tutorial-filmpje te bekijken. Hierna is het een fluitje om er mee te werken.
Tutorialfilmpjes vindt je hier.

Wat belangrijk is om je ontwerpen maatvast te houden is het geven van exacte afmetingen. Standaard gebruikt SketchUp de engelse inch en foot. Je kunt ook aangeven dat een opgegeven maat in m, cm of mm is.
Tik dan voor een lengte '89cm' in en voor een oppervlakte bijvoorbeeld '1m;50,3cm' voor een vlak van 1 meter bij 50,3 centimeter. Let op de puntkomma! Ik heb dit helaas nergens kunnen vinden in de helpbestanden en uiteindelijk door proberen uitgevogeld.
Ik hoop dat een nieuwe versie wellicht een globale instelling heeft waarmee je de standaard maatvoering op metrisch kan zetten.

Natuurlijk kun je SketchUp ook gebruiken voor het ontwerpen van een tuin, een aanbouw aan je huis etc etc. Je kunt net zover gaan in realisme als je zelf wilt. Je kunt oppervlaktes kleur en structuur (bijv. beton of hout) geven en je kunt natuurlijke lichtval aanzetten waardoor schaduwen zichtbaar worden.
Uiteindelijk kun je eenvoudig virtueel door je ontwerp heen 'lopen'. Een betere ruimtelijke voorstelling kun je niet krijgen!
Via de website van SketchUp kun je ook in een bibliotheek komen van reeds gemaakte ontwerpen die je kunt gebruiken. (Je kunt zelfs gemaakte gebouwen koppelen met Google Earth)

De afbeeldingen hieronder tonen mijn eerste ontwerpen.

Oude situatie, voor ombouw met vast stapelbed
Afbeelding

Nieuwe situatie
Afbeelding

Nieuwe situatie
Afbeelding

Aanvullingen en tips op het bovenstaande natuurlijk meer dan welkom.
Ontwerp ze!

Trefwoorden: ontwerp indeling 2D 3D plattegrond planning interieur woonruimte
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

in Sketch (MAC versie) kan ik in mm werken.
kijk bij preferences:
Afbeelding
zal eens kijken of ik onze indeling ook zo snel op papier krijg...
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
winand

Bericht door winand »

In mij versie zijn nergens preferences of instellingen te vinden.
De laatste PC-versie van SketchUp is versie 5.0.295. In de titelbalk staat permanent 'beta' dus Wellicht is de Mac-versie al verder.
Ook is SketchUp in twee versies te krijgen. De gratis versie die ik heb, en een betaalde. Ik sluit niet uit dat deze preferences in de betaalde versie al wel ingebouwd zijn.

:idea: UPDATE:
Heb een PBtje van Ben gekregen en hij vertelde me dat in het menuutje view->tourguide->Settings de standaard eenheden kan instellen.
Eindelijk gevonden! Echter, deze insteling onthoudt ie niet. Start je SketchUp opnieuw, dan moet je deze instelling weer even doen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie