Minder toeren

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Unknown User

Minder toeren

Bericht door Unknown User »

Ik ben in het gelukkige bezit van een ex Me bus uit 1980
Een 409 met een benzine motor.
Hij rijdt prima maar maakt veel toeren.
De huidige achterbrug heeft een vertraging van i= 5,857 ( 41:7 )
Nu kan ik een achterbrug kopen van een O 309 D bus uit 1975 het is een Duitsebus met rondom grote ramen.( zou dit dan een personen bus geweest kunnen zijn ?)

Ook kan ik velgen met banden kopen van 17,5 inch velgdiameter.

Mijn vragen zijn;
- hoe kan ik aan de buiten kant zien welke vertraging de achterbrug is ( ik zoek een i= 4,1) of nog kleinere vertaging.

- en zouden de 17,5 inch wielen het zelfde effect geven ( minder toeren ) als een andere achterbrug.

Wie kan mij aanraden wat te doen?

Rens Hordijk
email: hordijk@chello.nl
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

De omtrek van 17,5 inch wielen is 8% groter hoorde ik van de week. Dus dat scheelt al. Alleen is het niet zeker dat het past, bij mijn ombouw krijg ik er echt geen 17,5" op. op het forum kun je via de zoek functie ook veel vinden op grotere wielen.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Rens,
je bent niet de eerste vragensteller met dit onderwerp.
Er is al het 1 en ander over geschreven.

Maar bij al die topics heb ik gedacht: "En straks weer zeuren op dit forum over te weinig trekkracht óf dat ie terugzakt bij tegenwind, óf dat ie de koppeling eruit brandt in de bergen" :?

Onze bussies hebben nu eenmaal zo hun eigenschappen.
Het is een veel te groot stuk ijzer rondom een , naar huidige maatstaven, veel te kleine motor.
De ene motor haalt zijn kracht uit het rondjanken van toeren, de andere uit een grote cilinderinhoud.
Daarbij maken ze een rotherrie, zuipen, en rijden nog als een toeter over de weg bovendien.

Het zijn gewoon de normale eigenschappen van een antieke auto.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb ook een oudje van 78!
Ik heb 14 pk per ton, dat dat genoeg is bewijst ik iedere keer door op kop te rijden.

Als je zo'n oud gedrocht koopt weet je dat, maar het brengt je wel overal.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Op de achteras moet ergens een plaatje zitten waarop de gegevens
staan. Zoals deze:
Afbeelding
Als je een zogenaamde snelle as kan kopen, (ik denk dat dit de
overbrengingsverhouding i=3,9 is) zou ik het doen. Deze zijn zeer
zeldzaam.
Als jij die velgen niet koopt heb eventueel wel interesse. Ik heb er zelf
al 3 en zoek er nog 3 of 4 bij.
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Re: Minder toeren

Bericht door yaco »

- hoe kan ik aan de buiten kant zien welke vertraging de achterbrug is ( ik zoek een i= 4,1) of nog kleinere vertaging.

ANTWOORD...

-Het schijnt dat als er op de achternaven enkele moeren zitten dat dit een snelle as is.Bij mij op m'n 608 zitten dubbele moeren is dus een niet zo snelle as maar door 17,5 inch wielen loopt ie toch nog ruim 100 en kun je er lekker 85 mee cruisen.
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten