Ik ben in het gelukkige bezit van een ex Me bus uit 1980
Een 409 met een benzine motor.
Hij rijdt prima maar maakt veel toeren.
De huidige achterbrug heeft een vertraging van i= 5,857 ( 41:7 )
Nu kan ik een achterbrug kopen van een O 309 D bus uit 1975 het is een Duitsebus met rondom grote ramen.( zou dit dan een personen bus geweest kunnen zijn ?)
Ook kan ik velgen met banden kopen van 17,5 inch velgdiameter.
Mijn vragen zijn;
- hoe kan ik aan de buiten kant zien welke vertraging de achterbrug is ( ik zoek een i= 4,1) of nog kleinere vertaging.
- en zouden de 17,5 inch wielen het zelfde effect geven ( minder toeren ) als een andere achterbrug.
Wie kan mij aanraden wat te doen?
Rens Hordijk
email: hordijk@chello.nl
Minder toeren
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Rens,
je bent niet de eerste vragensteller met dit onderwerp.
Er is al het 1 en ander over geschreven.
Maar bij al die topics heb ik gedacht: "En straks weer zeuren op dit forum over te weinig trekkracht óf dat ie terugzakt bij tegenwind, óf dat ie de koppeling eruit brandt in de bergen" :?
Onze bussies hebben nu eenmaal zo hun eigenschappen.
Het is een veel te groot stuk ijzer rondom een , naar huidige maatstaven, veel te kleine motor.
De ene motor haalt zijn kracht uit het rondjanken van toeren, de andere uit een grote cilinderinhoud.
Daarbij maken ze een rotherrie, zuipen, en rijden nog als een toeter over de weg bovendien.
Het zijn gewoon de normale eigenschappen van een antieke auto.
Mvg, Leo.:D
je bent niet de eerste vragensteller met dit onderwerp.
Er is al het 1 en ander over geschreven.
Maar bij al die topics heb ik gedacht: "En straks weer zeuren op dit forum over te weinig trekkracht óf dat ie terugzakt bij tegenwind, óf dat ie de koppeling eruit brandt in de bergen" :?
Onze bussies hebben nu eenmaal zo hun eigenschappen.
Het is een veel te groot stuk ijzer rondom een , naar huidige maatstaven, veel te kleine motor.
De ene motor haalt zijn kracht uit het rondjanken van toeren, de andere uit een grote cilinderinhoud.
Daarbij maken ze een rotherrie, zuipen, en rijden nog als een toeter over de weg bovendien.
Het zijn gewoon de normale eigenschappen van een antieke auto.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Tom
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
- Locatie: Noord Holland
Op de achteras moet ergens een plaatje zitten waarop de gegevens
staan. Zoals deze:

Als je een zogenaamde snelle as kan kopen, (ik denk dat dit de
overbrengingsverhouding i=3,9 is) zou ik het doen. Deze zijn zeer
zeldzaam.
Als jij die velgen niet koopt heb eventueel wel interesse. Ik heb er zelf
al 3 en zoek er nog 3 of 4 bij.
staan. Zoals deze:

Als je een zogenaamde snelle as kan kopen, (ik denk dat dit de
overbrengingsverhouding i=3,9 is) zou ik het doen. Deze zijn zeer
zeldzaam.
Als jij die velgen niet koopt heb eventueel wel interesse. Ik heb er zelf
al 3 en zoek er nog 3 of 4 bij.
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Re: Minder toeren
- hoe kan ik aan de buiten kant zien welke vertraging de achterbrug is ( ik zoek een i= 4,1) of nog kleinere vertaging.
ANTWOORD...
-Het schijnt dat als er op de achternaven enkele moeren zitten dat dit een snelle as is.Bij mij op m'n 608 zitten dubbele moeren is dus een niet zo snelle as maar door 17,5 inch wielen loopt ie toch nog ruim 100 en kun je er lekker 85 mee cruisen.
ANTWOORD...
-Het schijnt dat als er op de achternaven enkele moeren zitten dat dit een snelle as is.Bij mij op m'n 608 zitten dubbele moeren is dus een niet zo snelle as maar door 17,5 inch wielen loopt ie toch nog ruim 100 en kun je er lekker 85 mee cruisen.
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten