voltage/ampere vraagje

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

voltage/ampere vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,...

Ik wil graag meer zicht hebben op de staat van de accu's. Ik wil dit doen door 2 of 4 Led paneeltjes (met schakelaartjes ertussen) die elk het voltage of ampere weergeven van zowel de startaccu als de woonaccu.

Nu heb ik hier een vraag over. Waarschijnlijk een domme. Ik heb het geprobeerd op te zoeken met wikipedia, zo'n online vraagbaak maar die was me te technisch.

Wat is het verschil tussen het voltage en ampere? Welke van die 2 wil ik weten van de accu?

Uiteraard heb ik even de multimeter erop gehangen en beide gaven 14V met lopende diesel en dik 13V stationair.

Is het amperage de sterkte van de stroom?

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Dennis,

ff vergelijken met een waterslang:

Het Voltage is dan de druk in de slang,
het Amperage is de hoeveelheid die door die slang heen stroomt,
het Wattage is wat er uiteindelijk na een uur in de emmer ligt,
Ohms is de weerstand in die slang.(hoe langer de slang, des te meer weerstand)

Volt X Ampere = Watt.
Betekent ook dat wanneer je het Voltage en het Wattage weet, dat je dan heel simpel het amperage kunt uitrekenen.
Watt : Volt = namelijk Amp.
Oftewel een 24Watt lampje van 12Volt trekt 2 Ampere.

En dat moet je dan weer weten omdat je de dikte van een leiding op je Amperes moet aanpassen.
Want wil jij namelijk in een uur tijd meer water (Watt) in die emmer krijgen zónder dat de druk (Volt) hoger wordt, zal je een dikkere slang moeten nemen. :)

Om je nou nog ff helemaal gek te maken vertel ik er ook nog bij dat hoe hoger je het voltage neemt, des te meer Watts je er door kunt pompen.
Ga maar na: een dunne waterleiding met een enorm hoge druk geeft enorm veel water in een uur.

Dus:
Volt X Amp = Watt.
Watt : Volt = Amp.
Watt : Amp = Volt.

Het Voltage noem je Spanning,
het Amperage noem je de Stroom.

Fluitje van een cent als je het weet. 8)


Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 30 jan 2007, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik dat is duidelijk Leo,... Dummietaal voor Dennis! :lol:

Wat zegt het meest over de conditie van de accu?

Gewoon maar een voltage meter installeren of toch ook die ampere want dan kan ik zien hoeveel de dynamo bijlaad of niet?

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Als je zo nodig moet kiezen tussen die twee dan zou ik een Voltmeter installeren.
En dan niet zo'n flutdingetje met 3 ledjes, maar een beetje nauwkeurige digitale meter.
De conditie van je accu's kun je dan bekijken nadat hij een tijdje stilgestaan heeft zónder dat je er iets uit gebruikt hebt.
Als ie dan erg veel lager dan 12,3 V komt te staan dan moet je er eens een zuurweger bij nemen, vermits het accu's zijn met doppen.

Aan een Amp-meter alleen heb je niks.
Want een slechte accu zal altijd ampere's blijven vragen.
Alleen slaat hij dat niet op, maar zet hij het om in warmte en gas.

Maar over accu's staat hier wel het 1 en ander beschreven hoor, ff zoeken :)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dan word het waarschijnlijk beide! Ik heb graag controle en wil weten wat gebeurd. Ik ben ook erg blij met de standaard oliedruk meter!

Het zijn van die vierkante paneeltjes die exact het voltage of amperage aangeven in cijfers!

Afbeelding

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Beide is idd het mooiste, maar dan moet je wel een Ampere-meter met een shunt nemen en niet zo'n ding waar je dikke kabels op moet aansluiten.


Zucht, moet ik weer uitleggen wat een shunt is.. :?

Da's een speciaal stukkie koper wat je tussen je dynamo en je accu zet.
Aan beide uiteinden van dat stukje koper kun je een stroomdraadje bevestigen.
Vanwege de weerstand in dat stukje koper zal er tussen het begin en het eind een spanningsverschil (volt) komen te staan.
Dat wordt dan weer gemeten door een metertje wat je aan die dunne draadjes van die shunt knoopt.

Hoe meer ampere er door dat stukkie koper gaat, des te hoger het spanningsverschil tussen de uiteinden.

Zo'n shunt en z'n metertje horen bij elkaar, die zijn op elkaar afgestemd.
Het soort shunt (z'n dikte) is weer afhankelijk van de grootte van je dynamo.
Want je kunt natuurlijk niet door een heel dun stukkie koper heel veel amperes duwen.
De waterslang snappie?

Maar als ik het ff lekker moeilijk formuleer dan is het dus een voltmetertje die je amperes aangeeft.. :twisted:
Ze vinden wat uit tegenwoordig..


Groetjes Leo.:D
( die ff blij is dat ie iets eenvoudigs kan opschrijven..:wink: )
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De chinees die de dingen leverd heeft me al uitgelegd wat een shunt is. De Wikipedia encyclopedie was daar ook wel duidelijk in. Stonden zelfs foto's bij van dat stripje.

Dit is er een voor een 150A.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dan weet je nu tenminste ook hoe het werkt. :D

Je kunt alvast niet zeggen dat ik valse beloftes gedaan heb toen ik je hier naartoe lokte..
De uitleg vliegt je om de oren op dit forum..:P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ja is stuk duidelijk nu. Denk dat ik ga voor zowel volt als ampere op beide accu's.

Ik heb 3 auto's gehad met een defecte dynamo en dat wil ik in het buitenland niet hebben. Ik wil nu zicht hebben op wat gebeurd en een gereviseerde reserve dynamo ligt ook in de bus als we vertrekken. (die zat bij de bus bij aankoop)

Leo en Ben bedankt!

Dennis
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Dennis,

Dat zijn mooie metertjes op die foto! :o

FF een vraagje :?: , wat kosten ze en waar kan je ze kopen?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb ze gezien op Ebay.com Ben aan het mailen geweest met een Chinees. Ze komen dus uit China. Ze zitten op ongeveer 7-8 euro per stuk. Verzenden is $5 maar de shunts zijn iets duurder. Dan moest ik even doorgeven wat en hoeveel ik wilde. Dan kon hij het precies zeggen.

Groeten Dennis
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Ik heb ze gezien op Ebay.com Ben aan het mailen geweest met een Chinees
tsjingwongtaukingponglidakbengbamispeciaalmetloempiaensambalbij.

Sorry, te flauw.

Maaruu: http://www.okaphone.nl http://www.velleman.be http://www.conrad.nl http://www.baco-army-goods.nl

Daar zijn ze in ieder geval te vinden. er zij er nog velen meer.

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Dennis,

Voor zulke prijzen wil ik wel mee doen als je dat goed vindt :lol: . De adressen die Otto noemt ken ik ook wel maar daar vind je ze niet voor die prijs :( . Misschien willen er wel meer dubbelluchters mee doen en dan komen we in aanmerking voor kwantumkorting :idea: !
Ik ben op zoek naar paneeltjes met 2 led-voltmeters en twee led-amperemeters , die rode zoals op jouw foto of eventueel als dat veel goedkoper is lcd met led achtergrondverlichting, en één shunt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zal eens gaan mailen Paul. Kom er op terug.

Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik wacht ook af!
Ik ga voor de voltmeter.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Bericht door Detlev »

als je dan toch bezig bent......1 voltmeter graag!
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als je die met shunt ook voor iets meer dan die prijs kan bestellen wil ik ookwel meedoen voor een paar stuks, dan kom je misschien nog aan kwantumkorting
Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb de specificaties opgevraagd.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Nu ga ik mij er toch een beetje mee bemoeien.

Ik heb 1 maar, bij dit soort meters, als je ze dag en nacht aan laat staan
verbruiken ze veel te veel stroom. 50 tot 150 mA ( even bij conrad
gekeken) Nu hoor ik een aantal al denken ach 100 mA is toch niet veel.

Sommetje

Als iets 100mA verbruikt, kan men ook zeggen dat hij 100mAh ( 0.1 Ah )verbruikt
bij een huishoud accu van 100Ah trek dus 1 zo'n meter een accu in
100Ah / 0.1 Ah = 1000 uur leeg.

1000 uur / 24 uur = 40 dagen ( maak er maar 30 van meestal zit hij
maar 80% vol ) en dan is je accu leeg. Dat betekent auto 1 maand niet
gebruiken en je accu is leeg.
En dan hebben we het over 1 meter bij 2 meters gaat het twee maal zo snel.

Een schakelaar om deze meters aan en uit te zetten is dus nodig.

Als je dus continue wilt uitlezen moet je voor de LCD versie gaan deze
verbruiken veel minder 2mA totaal zonder achtergrond verlichting, dit heb
je overdag ook niet nodig. 11 euro bij conrad,

Als het niet te begrijpen is hoor ik het wel ?

Bart
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

... en als je toch bij Conrad aan het rondkijken bent: de LCD-PANEELMETER 70004 kun je voeden uit de te meten spanning :-)

Want niemand heeft nog gekeken wat de voedingsspanning van de meters is. Bij veel typen uit de catalogus van bovenbedoeld Duits verzendhuis, is dat 7 V. Dus nog een extra voeding nodig, die galvanisch gescheiden moet zijn van de accu. Daar gaat je winst!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi.

Ik heb maar een multiemeter erbij gekocht, voldoet ook geen extra's nodig.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Anton,
Ergens op het forum heb ik eerder over die multimeters gelezen, de mijne kostte 2,99 bij.........alweer de LIDL, en voldoet prima om het falen van mijn spanningsregelaar te detecteren. (m'n eega vind het gele ding op het dashbord alleen niet zo mooi, dus slopen en inbouwen moet nog gaangebeuren)

Wat mij wel interresseerd is met name die Chinees zijn shunt, dus afwachten op dit forumplekkie.

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Frank.

Feit is dat je niet de hele dag aan je HH accu staat te meten.
Ik heb er nu een klein analoog metertje inzitten.
Daar voor een zenerdiode van 10 volt en een instelpotmeter zodat ik alleen de laatste 5 volt meet, en ach dat werkt ook wel maar zo'n metertje is ook mooi, toch?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb nog een optie voor toepassing bij je huishoud accu's.
Bij een scheepsinstallatie zit er vaak ook een voltmeter opgenomen in het systeeem.
Omdat een scheepsinstallatie vaak meer dan een boordaccu heeft zit er een driestanden schakelaartje tussen: accu 1 - 0 -accu 2 zodat je hem in de uitstand kan laten staan en naar keuze een van beide accu's meten.

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten