voltage/ampere vraagje
-
voltage/ampere vraagje
Hallo,...
Ik wil graag meer zicht hebben op de staat van de accu's. Ik wil dit doen door 2 of 4 Led paneeltjes (met schakelaartjes ertussen) die elk het voltage of ampere weergeven van zowel de startaccu als de woonaccu.
Nu heb ik hier een vraag over. Waarschijnlijk een domme. Ik heb het geprobeerd op te zoeken met wikipedia, zo'n online vraagbaak maar die was me te technisch.
Wat is het verschil tussen het voltage en ampere? Welke van die 2 wil ik weten van de accu?
Uiteraard heb ik even de multimeter erop gehangen en beide gaven 14V met lopende diesel en dik 13V stationair.
Is het amperage de sterkte van de stroom?
Dennis
Ik wil graag meer zicht hebben op de staat van de accu's. Ik wil dit doen door 2 of 4 Led paneeltjes (met schakelaartjes ertussen) die elk het voltage of ampere weergeven van zowel de startaccu als de woonaccu.
Nu heb ik hier een vraag over. Waarschijnlijk een domme. Ik heb het geprobeerd op te zoeken met wikipedia, zo'n online vraagbaak maar die was me te technisch.
Wat is het verschil tussen het voltage en ampere? Welke van die 2 wil ik weten van de accu?
Uiteraard heb ik even de multimeter erop gehangen en beide gaven 14V met lopende diesel en dik 13V stationair.
Is het amperage de sterkte van de stroom?
Dennis
- Leo
- Site Admin
Yo Dennis,
ff vergelijken met een waterslang:
Het Voltage is dan de druk in de slang,
het Amperage is de hoeveelheid die door die slang heen stroomt,
het Wattage is wat er uiteindelijk na een uur in de emmer ligt,
Ohms is de weerstand in die slang.(hoe langer de slang, des te meer weerstand)
Volt X Ampere = Watt.
Betekent ook dat wanneer je het Voltage en het Wattage weet, dat je dan heel simpel het amperage kunt uitrekenen.
Watt : Volt = namelijk Amp.
Oftewel een 24Watt lampje van 12Volt trekt 2 Ampere.
En dat moet je dan weer weten omdat je de dikte van een leiding op je Amperes moet aanpassen.
Want wil jij namelijk in een uur tijd meer water (Watt) in die emmer krijgen zónder dat de druk (Volt) hoger wordt, zal je een dikkere slang moeten nemen. :)
Om je nou nog ff helemaal gek te maken vertel ik er ook nog bij dat hoe hoger je het voltage neemt, des te meer Watts je er door kunt pompen.
Ga maar na: een dunne waterleiding met een enorm hoge druk geeft enorm veel water in een uur.
Dus:
Volt X Amp = Watt.
Watt : Volt = Amp.
Watt : Amp = Volt.
Het Voltage noem je Spanning,
het Amperage noem je de Stroom.
Fluitje van een cent als je het weet. 8)
Mvg, Leo.:D
ff vergelijken met een waterslang:
Het Voltage is dan de druk in de slang,
het Amperage is de hoeveelheid die door die slang heen stroomt,
het Wattage is wat er uiteindelijk na een uur in de emmer ligt,
Ohms is de weerstand in die slang.(hoe langer de slang, des te meer weerstand)
Volt X Ampere = Watt.
Betekent ook dat wanneer je het Voltage en het Wattage weet, dat je dan heel simpel het amperage kunt uitrekenen.
Watt : Volt = namelijk Amp.
Oftewel een 24Watt lampje van 12Volt trekt 2 Ampere.
En dat moet je dan weer weten omdat je de dikte van een leiding op je Amperes moet aanpassen.
Want wil jij namelijk in een uur tijd meer water (Watt) in die emmer krijgen zónder dat de druk (Volt) hoger wordt, zal je een dikkere slang moeten nemen. :)
Om je nou nog ff helemaal gek te maken vertel ik er ook nog bij dat hoe hoger je het voltage neemt, des te meer Watts je er door kunt pompen.
Ga maar na: een dunne waterleiding met een enorm hoge druk geeft enorm veel water in een uur.
Dus:
Volt X Amp = Watt.
Watt : Volt = Amp.
Watt : Amp = Volt.
Het Voltage noem je Spanning,
het Amperage noem je de Stroom.
Fluitje van een cent als je het weet. 8)
Laatst gewijzigd door Leo op 30 jan 2007, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Leo
- Site Admin
Als je zo nodig moet kiezen tussen die twee dan zou ik een Voltmeter installeren.
En dan niet zo'n flutdingetje met 3 ledjes, maar een beetje nauwkeurige digitale meter.
De conditie van je accu's kun je dan bekijken nadat hij een tijdje stilgestaan heeft zónder dat je er iets uit gebruikt hebt.
Als ie dan erg veel lager dan 12,3 V komt te staan dan moet je er eens een zuurweger bij nemen, vermits het accu's zijn met doppen.
Aan een Amp-meter alleen heb je niks.
Want een slechte accu zal altijd ampere's blijven vragen.
Alleen slaat hij dat niet op, maar zet hij het om in warmte en gas.
Maar over accu's staat hier wel het 1 en ander beschreven hoor, ff zoeken :)
En dan niet zo'n flutdingetje met 3 ledjes, maar een beetje nauwkeurige digitale meter.
De conditie van je accu's kun je dan bekijken nadat hij een tijdje stilgestaan heeft zónder dat je er iets uit gebruikt hebt.
Als ie dan erg veel lager dan 12,3 V komt te staan dan moet je er eens een zuurweger bij nemen, vermits het accu's zijn met doppen.
Aan een Amp-meter alleen heb je niks.
Want een slechte accu zal altijd ampere's blijven vragen.
Alleen slaat hij dat niet op, maar zet hij het om in warmte en gas.
Maar over accu's staat hier wel het 1 en ander beschreven hoor, ff zoeken :)
-
- Leo
- Site Admin
Beide is idd het mooiste, maar dan moet je wel een Ampere-meter met een shunt nemen en niet zo'n ding waar je dikke kabels op moet aansluiten.
Zucht, moet ik weer uitleggen wat een shunt is.. :?
Da's een speciaal stukkie koper wat je tussen je dynamo en je accu zet.
Aan beide uiteinden van dat stukje koper kun je een stroomdraadje bevestigen.
Vanwege de weerstand in dat stukje koper zal er tussen het begin en het eind een spanningsverschil (volt) komen te staan.
Dat wordt dan weer gemeten door een metertje wat je aan die dunne draadjes van die shunt knoopt.
Hoe meer ampere er door dat stukkie koper gaat, des te hoger het spanningsverschil tussen de uiteinden.
Zo'n shunt en z'n metertje horen bij elkaar, die zijn op elkaar afgestemd.
Het soort shunt (z'n dikte) is weer afhankelijk van de grootte van je dynamo.
Want je kunt natuurlijk niet door een heel dun stukkie koper heel veel amperes duwen.
De waterslang snappie?
Maar als ik het ff lekker moeilijk formuleer dan is het dus een voltmetertje die je amperes aangeeft.. :twisted:
Ze vinden wat uit tegenwoordig..
Groetjes Leo.:D
( die ff blij is dat ie iets eenvoudigs kan opschrijven..
)
Zucht, moet ik weer uitleggen wat een shunt is.. :?
Da's een speciaal stukkie koper wat je tussen je dynamo en je accu zet.
Aan beide uiteinden van dat stukje koper kun je een stroomdraadje bevestigen.
Vanwege de weerstand in dat stukje koper zal er tussen het begin en het eind een spanningsverschil (volt) komen te staan.
Dat wordt dan weer gemeten door een metertje wat je aan die dunne draadjes van die shunt knoopt.
Hoe meer ampere er door dat stukkie koper gaat, des te hoger het spanningsverschil tussen de uiteinden.
Zo'n shunt en z'n metertje horen bij elkaar, die zijn op elkaar afgestemd.
Het soort shunt (z'n dikte) is weer afhankelijk van de grootte van je dynamo.
Want je kunt natuurlijk niet door een heel dun stukkie koper heel veel amperes duwen.
De waterslang snappie?
Maar als ik het ff lekker moeilijk formuleer dan is het dus een voltmetertje die je amperes aangeeft.. :twisted:
Ze vinden wat uit tegenwoordig..
Groetjes Leo.:D
( die ff blij is dat ie iets eenvoudigs kan opschrijven..

-
- Leo
- Site Admin
-
Ja is stuk duidelijk nu. Denk dat ik ga voor zowel volt als ampere op beide accu's.
Ik heb 3 auto's gehad met een defecte dynamo en dat wil ik in het buitenland niet hebben. Ik wil nu zicht hebben op wat gebeurd en een gereviseerde reserve dynamo ligt ook in de bus als we vertrekken. (die zat bij de bus bij aankoop)
Leo en Ben bedankt!
Dennis
Ik heb 3 auto's gehad met een defecte dynamo en dat wil ik in het buitenland niet hebben. Ik wil nu zicht hebben op wat gebeurd en een gereviseerde reserve dynamo ligt ook in de bus als we vertrekken. (die zat bij de bus bij aankoop)
Leo en Ben bedankt!
Dennis
-
-
- Contacteer:
tsjingwongtaukingponglidakbengbamispeciaalmetloempiaensambalbij.Ik heb ze gezien op Ebay.com Ben aan het mailen geweest met een Chinees
Sorry, te flauw.
Maaruu: http://www.okaphone.nl http://www.velleman.be http://www.conrad.nl http://www.baco-army-goods.nl
Daar zijn ze in ieder geval te vinden. er zij er nog velen meer.
Groet,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- paulv
Hallo Dennis,
Voor zulke prijzen wil ik wel mee doen als je dat goed vindt
. De adressen die Otto noemt ken ik ook wel maar daar vind je ze niet voor die prijs :( . Misschien willen er wel meer dubbelluchters mee doen en dan komen we in aanmerking voor kwantumkorting
!
Ik ben op zoek naar paneeltjes met 2 led-voltmeters en twee led-amperemeters , die rode zoals op jouw foto of eventueel als dat veel goedkoper is lcd met led achtergrondverlichting, en één shunt.
Groeten, Paul
Voor zulke prijzen wil ik wel mee doen als je dat goed vindt

Ik ben op zoek naar paneeltjes met 2 led-voltmeters en twee led-amperemeters , die rode zoals op jouw foto of eventueel als dat veel goedkoper is lcd met led achtergrondverlichting, en één shunt.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
-
-
-
Nu ga ik mij er toch een beetje mee bemoeien.
Ik heb 1 maar, bij dit soort meters, als je ze dag en nacht aan laat staan
verbruiken ze veel te veel stroom. 50 tot 150 mA ( even bij conrad
gekeken) Nu hoor ik een aantal al denken ach 100 mA is toch niet veel.
Sommetje
Als iets 100mA verbruikt, kan men ook zeggen dat hij 100mAh ( 0.1 Ah )verbruikt
bij een huishoud accu van 100Ah trek dus 1 zo'n meter een accu in
100Ah / 0.1 Ah = 1000 uur leeg.
1000 uur / 24 uur = 40 dagen ( maak er maar 30 van meestal zit hij
maar 80% vol ) en dan is je accu leeg. Dat betekent auto 1 maand niet
gebruiken en je accu is leeg.
En dan hebben we het over 1 meter bij 2 meters gaat het twee maal zo snel.
Een schakelaar om deze meters aan en uit te zetten is dus nodig.
Als je dus continue wilt uitlezen moet je voor de LCD versie gaan deze
verbruiken veel minder 2mA totaal zonder achtergrond verlichting, dit heb
je overdag ook niet nodig. 11 euro bij conrad,
Als het niet te begrijpen is hoor ik het wel ?
Bart
Ik heb 1 maar, bij dit soort meters, als je ze dag en nacht aan laat staan
verbruiken ze veel te veel stroom. 50 tot 150 mA ( even bij conrad
gekeken) Nu hoor ik een aantal al denken ach 100 mA is toch niet veel.
Sommetje
Als iets 100mA verbruikt, kan men ook zeggen dat hij 100mAh ( 0.1 Ah )verbruikt
bij een huishoud accu van 100Ah trek dus 1 zo'n meter een accu in
100Ah / 0.1 Ah = 1000 uur leeg.
1000 uur / 24 uur = 40 dagen ( maak er maar 30 van meestal zit hij
maar 80% vol ) en dan is je accu leeg. Dat betekent auto 1 maand niet
gebruiken en je accu is leeg.
En dan hebben we het over 1 meter bij 2 meters gaat het twee maal zo snel.
Een schakelaar om deze meters aan en uit te zetten is dus nodig.
Als je dus continue wilt uitlezen moet je voor de LCD versie gaan deze
verbruiken veel minder 2mA totaal zonder achtergrond verlichting, dit heb
je overdag ook niet nodig. 11 euro bij conrad,
Als het niet te begrijpen is hoor ik het wel ?
Bart
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
... en als je toch bij Conrad aan het rondkijken bent: de LCD-PANEELMETER 70004 kun je voeden uit de te meten spanning :-)
Want niemand heeft nog gekeken wat de voedingsspanning van de meters is. Bij veel typen uit de catalogus van bovenbedoeld Duits verzendhuis, is dat 7 V. Dus nog een extra voeding nodig, die galvanisch gescheiden moet zijn van de accu. Daar gaat je winst!
Want niemand heeft nog gekeken wat de voedingsspanning van de meters is. Bij veel typen uit de catalogus van bovenbedoeld Duits verzendhuis, is dat 7 V. Dus nog een extra voeding nodig, die galvanisch gescheiden moet zijn van de accu. Daar gaat je winst!
-
Anton,
Ergens op het forum heb ik eerder over die multimeters gelezen, de mijne kostte 2,99 bij.........alweer de LIDL, en voldoet prima om het falen van mijn spanningsregelaar te detecteren. (m'n eega vind het gele ding op het dashbord alleen niet zo mooi, dus slopen en inbouwen moet nog gaangebeuren)
Wat mij wel interresseerd is met name die Chinees zijn shunt, dus afwachten op dit forumplekkie.
Frank
Ergens op het forum heb ik eerder over die multimeters gelezen, de mijne kostte 2,99 bij.........alweer de LIDL, en voldoet prima om het falen van mijn spanningsregelaar te detecteren. (m'n eega vind het gele ding op het dashbord alleen niet zo mooi, dus slopen en inbouwen moet nog gaangebeuren)
Wat mij wel interresseerd is met name die Chinees zijn shunt, dus afwachten op dit forumplekkie.
Frank
- Anton
-
Ik heb nog een optie voor toepassing bij je huishoud accu's.
Bij een scheepsinstallatie zit er vaak ook een voltmeter opgenomen in het systeeem.
Omdat een scheepsinstallatie vaak meer dan een boordaccu heeft zit er een driestanden schakelaartje tussen: accu 1 - 0 -accu 2 zodat je hem in de uitstand kan laten staan en naar keuze een van beide accu's meten.
Frank
Bij een scheepsinstallatie zit er vaak ook een voltmeter opgenomen in het systeeem.
Omdat een scheepsinstallatie vaak meer dan een boordaccu heeft zit er een driestanden schakelaartje tussen: accu 1 - 0 -accu 2 zodat je hem in de uitstand kan laten staan en naar keuze een van beide accu's meten.
Frank