Gloeibougies: Zijn deze op de foto origineel?
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Gloeibougies: Zijn deze op de foto origineel?
Hallo,
De zoekfunctie bood geen oplossing dus dan maar even zo!
Kan ik de gloeibougies doormeten door de weerstand (Ohm) te meten zoals ik dat bij mijn TDI doe?
Dan zet ik de min op een goed massa punt en plaats ik de plus op de gloeistift (het puntje) met de Ohm op de laagste stand. De waarde word dan ergens tussen de 0.5 en 1.5
De exacte waarde maakt niet zolang ze alle 4 maar ongeveer dezelfde hebben (rond 0,2-0,3 verschil is nog ok)
Of kan ik ze beter meteen vervangen. De 406d start niet zo mooi. Hij heeft na een wat onregelmatige start even nodig om mooi rond te gaan lopen. denk seconde of 20. Rookt dan ook wel wat. Ik heb het idee dat er een probleem is met de gloeiers. Warm is er geen probleem.
Die ene in het dashbord gloeit wel maar ook niet van harte. duurd even voordat die begint.
Welke gloeibougies adviseren jullie?
Origineel
Duratherm etc zonder duur kastje
Duratherm etc met duur kastje
Welke duratherms kan ik gebruiken in mijn OM615?
Groeten Dennis
De zoekfunctie bood geen oplossing dus dan maar even zo!
Kan ik de gloeibougies doormeten door de weerstand (Ohm) te meten zoals ik dat bij mijn TDI doe?
Dan zet ik de min op een goed massa punt en plaats ik de plus op de gloeistift (het puntje) met de Ohm op de laagste stand. De waarde word dan ergens tussen de 0.5 en 1.5
De exacte waarde maakt niet zolang ze alle 4 maar ongeveer dezelfde hebben (rond 0,2-0,3 verschil is nog ok)
Of kan ik ze beter meteen vervangen. De 406d start niet zo mooi. Hij heeft na een wat onregelmatige start even nodig om mooi rond te gaan lopen. denk seconde of 20. Rookt dan ook wel wat. Ik heb het idee dat er een probleem is met de gloeiers. Warm is er geen probleem.
Die ene in het dashbord gloeit wel maar ook niet van harte. duurd even voordat die begint.
Welke gloeibougies adviseren jullie?
Origineel
Duratherm etc zonder duur kastje
Duratherm etc met duur kastje
Welke duratherms kan ik gebruiken in mijn OM615?
Groeten Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 19 mar 2007, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Jouw gloeiers staan in serie, dwz als er een kapot is doen ze het geen van allen meer, das logies!
Wat het slecthe starten betreft kom je al een heel eind door alles eens goed af te stellen kleppen, pomp op tijd, en filters dat soort dingen.
Vergeet ook niet dat je bussie al een leven achter zich heeft!
Groet Anton
Jouw gloeiers staan in serie, dwz als er een kapot is doen ze het geen van allen meer, das logies!
Wat het slecthe starten betreft kom je al een heel eind door alles eens goed af te stellen kleppen, pomp op tijd, en filters dat soort dingen.
Vergeet ook niet dat je bussie al een leven achter zich heeft!
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Yo Dennis,
Duratherm is tegenwoordig zo´n beetje standaard als je gaat vervangen.
Ik heb ze gewoon zonder kastje of andere voorschakelgloeicontrolespiraalweerstandentroep aangesloten (ze zijn 11 volt) en dat werkt als een zonnetje.
Tussen de 5 en 10 seconden gloeien, das een beetje afhankelijk van de buitentemp, en het orgel zingt zonder valse tonen of rooksignalen zijn liedje.. :P
Maar zoals Anton al schreef: Stel het karretje ff af; een 616 kan volkomen rookloos starten.
Mvg, Leo.:D
Duratherm is tegenwoordig zo´n beetje standaard als je gaat vervangen.
Ik heb ze gewoon zonder kastje of andere voorschakelgloeicontrolespiraalweerstandentroep aangesloten (ze zijn 11 volt) en dat werkt als een zonnetje.
Tussen de 5 en 10 seconden gloeien, das een beetje afhankelijk van de buitentemp, en het orgel zingt zonder valse tonen of rooksignalen zijn liedje.. :P
Maar zoals Anton al schreef: Stel het karretje ff af; een 616 kan volkomen rookloos starten.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Vandaag de Bus weer gestart om mijn nieuwe stoel even te testen en boel gangbaar te houden. Hij heeft 2 weken stil gestaan.
Als ik voorgloei dan gloeit de spiraal mooi op (na een seconde of 6). Hij blijft dan mooi gloeien voor een seconde of 10 en daarna gloeit hij minder heftig. Als ik dan start dan slaat hij aan na zo'n 2 seconden.
Koude start,..... loopt even onregelmatig. ik heb het idee dat het handgas iets 'rijker' zou moeten. Als ik een minimum aan gas geeft loopt hij veel mooier. Start met de handgasknop vol open op 900 toeren.
Rook was niet zo gek veel.
Wat me tijdens het rijden opviel is dat hij rookt in de derde en vierde versnelling met een warme motor.
Warm dus meer rook dan koud. Denk dat alles even afgesteld moet worden. Hij rookt zwart en niet blauw of wit!
Dennis
Als ik voorgloei dan gloeit de spiraal mooi op (na een seconde of 6). Hij blijft dan mooi gloeien voor een seconde of 10 en daarna gloeit hij minder heftig. Als ik dan start dan slaat hij aan na zo'n 2 seconden.
Koude start,..... loopt even onregelmatig. ik heb het idee dat het handgas iets 'rijker' zou moeten. Als ik een minimum aan gas geeft loopt hij veel mooier. Start met de handgasknop vol open op 900 toeren.
Rook was niet zo gek veel.
Wat me tijdens het rijden opviel is dat hij rookt in de derde en vierde versnelling met een warme motor.
Warm dus meer rook dan koud. Denk dat alles even afgesteld moet worden. Hij rookt zwart en niet blauw of wit!
Dennis
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Dan staat waarschijnlijk je roetstop ff te ruim Dennis.
Ik wijs 'm wel aan op 't SV.
Owww, en starten doe je gewoon met het gaspedaal helemaal ingedrukt.
Dat gedraai aan dat handgas is nergens voor nodig, en daar verander je ook helemaal niks mee.
Want dat handgaskabeltje zit gewoon aangesloten op je gaspedaal-stangetjes-reutemeteut.
Een diesel weet niks van rijker of armer mengsel, daar heb ik al een heel stuk over geschreven. ( http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 5015928550 )
Als je tenminste een diesel hebt.. :shock:
Mvg, Leo.:D
Ik wijs 'm wel aan op 't SV.

Owww, en starten doe je gewoon met het gaspedaal helemaal ingedrukt.
Dat gedraai aan dat handgas is nergens voor nodig, en daar verander je ook helemaal niks mee.
Want dat handgaskabeltje zit gewoon aangesloten op je gaspedaal-stangetjes-reutemeteut.
Een diesel weet niks van rijker of armer mengsel, daar heb ik al een heel stuk over geschreven. ( http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 5015928550 )
Als je tenminste een diesel hebt.. :shock:
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Dacht al zoiets Dennis.. 8)cowboydennis schreef:Leo ik zal je dankbaar zijn als je er eens naar wilt kijken op het sleutelveldje.
Je hebt alle kleuren nu wel opgenoemd geloof ik.
CU in Otterloo alwaar wij het rochelend stuk ijzer eens zullen onderwerpen aan een kritisch oor.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Zijn deze gloeiers origineel voor een OM615?
Ik meet 8,6 volt op de achterste. Er loopt een kabel tussen de gloeistiften en die eindigd op de laatste.
Hoelang moet ik die voorgloeien ik hou nu zo'n 20 seconden aan. :oops:
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 19 mar 2007, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Ik heb ff op het schema van een 406 gekeken .
Nu het volgende, het gloei-oog op het dashbord staat in serie met de gloeiers.
Dus een stuk alles uit! net kerstverlichting
Tijdens het gloeien loopt de stroom via het gloei-oog naar de gloeiers, als er lang genoeg gegloeid is word er gestart.
Op dat moment word het gloei-oog kortgesloten, de rest krijgt nu de volle accuspanning!
Maar om dat de spanning zakt door het starten blijft alles heel
Het gloei-oog is dus een voorschakel weerstand!
Andere constuctie's kunnen ook voor komen waarbij de voorschakel weerstand ergens anders (onder de motorkap) zit
En het gloei-oog een lichtere uitvoering is of een lampje!
Als de gloeiers heel zijn mooi laten zitten!
Ze kosten al gauw € 20.00 per stik is € 80.00 of meer!
Succes!
Groet Anton
Ik heb ff op het schema van een 406 gekeken .
Nu het volgende, het gloei-oog op het dashbord staat in serie met de gloeiers.
Dus een stuk alles uit! net kerstverlichting
Tijdens het gloeien loopt de stroom via het gloei-oog naar de gloeiers, als er lang genoeg gegloeid is word er gestart.
Op dat moment word het gloei-oog kortgesloten, de rest krijgt nu de volle accuspanning!
Maar om dat de spanning zakt door het starten blijft alles heel
Het gloei-oog is dus een voorschakel weerstand!
Andere constuctie's kunnen ook voor komen waarbij de voorschakel weerstand ergens anders (onder de motorkap) zit
En het gloei-oog een lichtere uitvoering is of een lampje!
Als de gloeiers heel zijn mooi laten zitten!
Ze kosten al gauw € 20.00 per stik is € 80.00 of meer!
Succes!
Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 19 mar 2007, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten