Zoals gebruikelijk ben ik weer wat laat met het lezen van dit topic.
Ben in januari druk bezig geweest met het aanschaffen van een goed lasapparaat.
Uiteindelijk: een (nieuwe) Philips draadvoedkast gekocht voor 175,-
Dit is dus alleen het gedeelte waar je de toorts op aanlsuit. De lasspanning regel je met een ander kastje.
Ontzettend goed ding met planetaire draadvoeding en allerlij knoppen voor gas voor en nastroomtijd etc. Alleen is hij super zwaar: 40kg door kast van 2,5mm plaatstaal. Ga hem denk in een ander kistje bouwen.
Vooral het nastromen van het gas is echt een aanrader. Als je de toorts dan met gas nog stromend enkele seconden boven je las houd heb je een perfect schoon eindresultaat.
Doe je dit niet dan zit er meteen aanslag op.
Als stroombron voor dit ding gebruik ik momenteel de trafo van een minimig. Maar ik ben nog een klein electronisch electrode lasapparaatje aan het repareren om als bron te gebruiken.
Heb eerst in combi met de Minimig een geferfde 10l fles gekocht. Bleek later een huurfles te zijn. STOM.
Is voor mij geen probleem alleen kan ik hem nooit bij een officieel vulstation brengen omdat ze hem dan innemen.
De oorspronkelijke huurder betaald nu 300 boete of eeuwig huur.
Deze zegt van niets te weten, had hem ook weer van iemand...
Oja, ik heb gemerkt dat ik zelfs binnen hem nog graag op 15l/min zet voor het beste resultaat. Een goede las ziet er uit als een net blinkend schoongeborstelde soldeernaat. En zelfs 10l is vrij snel op.
(de
i staat voor inert en
a voor active: 85/15 gasverhouding heet MAG lassen)
Bedenk met het m
ig/m
ag lassen van plaatstaal je eigenlijk ook de onderkant van je werkstuk moet begassen. Daar gaat het ook oxideren namelijk. :(
(wat in de (korte) hete toestand een ernstig probleem is omdat zich dan roest
in de las hecht)
Als je balken last is het makkelijk dan maak je een T-stuk met kraantje aan je gasslang en leg je een extra slangetje in de buis zodat die vol lopt met gas.
Groet,
Melchior