Lasapparaat minimig? Update: Esab gekocht

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb vandaag een 10 liter menggas cilinder opgehaald in Weert bij Tinnemans op industriegebied Kampershoek. Schoonvader had geen fles :evil: .

Ik heb inclusief BTW €167 betaald. Statiegeld op de fles is iets van €130.

van Cranenbroek in Budel had de automatische laskappen in de aanbieding. €44 met hetgrotere kijkvenster.

Dennis
winand

Bericht door winand »

Waar moet ik bij een automatische laskap op letten?
Bepaalde type-keuring?
De goedkoopste bij rustbuster is 125 euro, is het die extra euro's waard of is zo'n cheapo ding ook prima?

Deze hebben ze bij Cranenbroek:
Afbeelding
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Yo Winand,

ten eerste of ie lekker op je hoofd staat en of de hoofdband goed in te stellen is in hoogte en hoofdmaat.
Niks vervelender dan een loodzware kap die op je kop staat te wiebelen als zijnde een nekspierentrainer...
Ook is het handig als je de knop van de verstelband kunt locken, want na verloop van tijd heeft een gewone knop toch de neiging om zichzelf losser te draaien.
De breedte van de hoofdband gaat een rol spelen wanneer je (zoals ik de laatste twee weken) onder je bussie moet gaan liggen lassen.
Omdat die kap dan in alle rangen en standen moet blijven zitten moet je 'm nogal erg stevig op je hoofd zetten.
Als op dat moment de hoofdband te smal is heb je binnen de kortse keren het gevoel dat de bovenste helft van je schedel zich los wenst te maken van de rest.

Ten tweede de reactietijd.
Ik heb eens een dagje met een te traag glas gewerkt en dat was s´avonds dan ook wel te voelen. 8)
Kun je testen door met het vuursteentje van een aansteker te `flitsen`, je mag dan absoluut niks van die flits zien.

Verder ligt het er aan wat je met zo´n ding gaat lassen.
Als je ook aluminium of RVS gaat mig-tiggen dan moet je een variabel instelbaar glas hebben.
Is voor staal donkerte nr10 een redelijke standaard, voor alu en RVS zit je bij mig-tig al snel op donkerte nr14.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Cranenbroek heeft een andere met een groter visier! Veel makkelijker met kijken. Hij heeft een tig / mig etc stand en is instelbaar.

44 euro inclusief btw.

het is dezelfde dan die van 25 alleen het venster is groter. Werkt toppie!

Dennis
winand

Bericht door winand »

Goede info Dennis en Leo!
Denk dat ik toch maar even naar Cranenbroek moet rijden, scheelt een hoop centen..
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo iedereen,

Gister een Telwin lasapparaat gekocht. Welgeteld één rolletje van 5 kilo opgelast maar daarna wel voor de helft van de prijs. Telwin is voornamelijk goed in gelijkrichters en schakelende voedingen. De rest(draad aanvoer, toorts) is van mindere kwaliteit maar allemaal wel standaard te krijgen bij de technische groothandel dus onderdelen zijn erg makkelijk te vinden.
170 A, inschakelduur van 60% op 80 ampere dus voor het gemiddelde laswerk, tot 3 mm, is prima te doen. (daarna wordt het toch al snel een prikker erin :wink: )

Zal de bevindingen binnenkort eens melden.

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
winand

Bericht door winand »

Waar heb je deze aangeschaft en wat heb je betaald als ik vragen mag?
Hebben ze ook een website?
Wat bedoel je met 'een prikker erin', is dat las-lingo? 8)
Dennis en Nancy

Ik denk dat er dan geen smeltbad ontstaat en de lasdraad erin blijft staan?

Maareh,... het is voor net zoveel las-lingo als voor lou Winand.

Mijn apparaatje komt van http://www.cjays.nl in Valkenswaard. Stuur hem eens een mail.

Dennis
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid word er een elektrode bedoelt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

elektrode?

het word tijd voor: "dummie taal" :lol:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ze zeggen ook wel laspinnen.
Maar je hebt toch wel eens iemand zien lassen, toch?

Groet Anton

Afbeelding
Dennis en Nancy

Ehhh,..... nee. :oops:

Zelf begonnen aan een stuk plaatwerk van een Golf 1 en daarna de stoelen in de 406.

Volgende keer moet ik beter het metaal schoonmaken. Dat was ik vergeten. Die zwager van mij wil me komen helpen met het moeilijke werk. Liever doe ik het zelf.

Ik heb nog wel eens de lasdraad vast zitten in het tipje van het pistool. Mega irritant.

Kortom geen laservaring!

Dennis.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat dat vast zitten betreft, ik heb daar een aparte schuinebektang voor gekocht die blijft dus bij dat apparaat.
Als de draad te ver uitsteekt krijg je dat nogal gauw, dus ff kortwieken voor dat je begint.
Als de lasdraad zover uitsteekt is het beschermgas niet meer zo actief het verdunt te snel.
Verder, laat je niet tegen houden met wat te exprimenteren, dus beetje meer stroom beet je meer draad dat soort gein daar leer je het meeste van!
Ja en met elektroden lassen is alweer een ander verhaal,als je materiaal dik genoeg is komt dat weer in beeld.
Voor autoplaatwerk is het niet zo geschikt, je moet dan wel veel ervaring hebben.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hoi Dennis,

Als het draad blijft plakken aan de toorts dan wordt het tijd voor een nieuwe stift. deze kun je eraan de voorzijde uitdraaien en bij elke gereedschapsboer halen. (de draadiameter staat erop) (neem er meteen een stuk of wat mee, kosten niks die dingen) Ook zou ik aanraden een busje non-spat. Zo nu en dan ff in de toorts spuiten, schroevendraaiertje er doorheen en dan issie weer mooi schoon.

Succes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
melhof

Bericht door melhof »

Zoals gebruikelijk ben ik weer wat laat met het lezen van dit topic. :lol:

Ben in januari druk bezig geweest met het aanschaffen van een goed lasapparaat.

Uiteindelijk: een (nieuwe) Philips draadvoedkast gekocht voor 175,-
Dit is dus alleen het gedeelte waar je de toorts op aanlsuit. De lasspanning regel je met een ander kastje.
Ontzettend goed ding met planetaire draadvoeding en allerlij knoppen voor gas voor en nastroomtijd etc. Alleen is hij super zwaar: 40kg door kast van 2,5mm plaatstaal. Ga hem denk in een ander kistje bouwen.

Vooral het nastromen van het gas is echt een aanrader. Als je de toorts dan met gas nog stromend enkele seconden boven je las houd heb je een perfect schoon eindresultaat.
Doe je dit niet dan zit er meteen aanslag op. :!:

Als stroombron voor dit ding gebruik ik momenteel de trafo van een minimig. Maar ik ben nog een klein electronisch electrode lasapparaatje aan het repareren om als bron te gebruiken. :roll:

Heb eerst in combi met de Minimig een geferfde 10l fles gekocht. Bleek later een huurfles te zijn. STOM.
Is voor mij geen probleem alleen kan ik hem nooit bij een officieel vulstation brengen omdat ze hem dan innemen.
De oorspronkelijke huurder betaald nu 300 boete of eeuwig huur. :roll:
Deze zegt van niets te weten, had hem ook weer van iemand...

Oja, ik heb gemerkt dat ik zelfs binnen hem nog graag op 15l/min zet voor het beste resultaat. Een goede las ziet er uit als een net blinkend schoongeborstelde soldeernaat. En zelfs 10l is vrij snel op.

(de i staat voor inert en a voor active: 85/15 gasverhouding heet MAG lassen)
Bedenk met het mig/mag lassen van plaatstaal je eigenlijk ook de onderkant van je werkstuk moet begassen. Daar gaat het ook oxideren namelijk. :(
(wat in de (korte) hete toestand een ernstig probleem is omdat zich dan roest in de las hecht)
Als je balken last is het makkelijk dan maak je een T-stuk met kraantje aan je gasslang en leg je een extra slangetje in de buis zodat die vol lopt met gas.
Groet,
Melchior
winand

Bericht door winand »

melhof schreef:Als je balken last is het makkelijk dan maak je een T-stuk met kraantje aan je gasslang en leg je een extra slangetje in de buis zodat die vol lopt met gas.
Geen wonder dat die 10 liter zo op is bij je :lol:
Nee, gekheid, dit is zeker nuttige informatie.
Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat als ik mijn lasapparaat heb (zo rond Otterlo denk ik)
melhof

Bericht door melhof »

Heb met mijn eigen lasapparaat nog niet zo heel veel gelast.
Wel heel wat in het verleden. Alleen nog niet zo veel plaatervaring.

Toch heb ik gekozen voor een 20L fles (waar ik vervolgens de 10L fles met een speciale slang mee gevuld heb).

Als je niet zo'n nagastijd instelling op je lasapparaat hebt, kun je als handig bent met wat Velleman electronica kitjes enzo heel goed een tijdsvertraging tussen de gasafsluiter solderen. :idea:

Of die saboteren en er een voetschakelaartje op maken. :idea:
Probeer maar eens wat het vershil is als je het gas iets langer laat stromen.

Groet,
Melchior
Kasper

lasdraad en mijn ervaringen

Bericht door Kasper »

Denk er om dat je je rol lasdraad roestvrij houdt. Ik berg het na elk lasklusje op in huis om te voorkomen dat er vliegroest op komt.

Ooit -met laservaring nul- ben ik begonnen te experimenteren met bouwmarkt CO2 lasapparaten. Gekregen van zwagers. Ik kon daar niets mee worden (die apparaten dan). Ik heb toen meegedaan aan een Dubbellucht lascursus en had toen door hoe het ook kon (zou moeten). Bij die eenvoudige apparaatjes was het met name de draadaanvoer die ik niet constant kreeg. Onder andere als gevolg dat ietwat roestig draad gezeten had in één van de twee apparaten. Als er eens roest in zo'n slang zit dan is dat er slecht uit te krijgen. Een loskoppelbaar en daarmee makkelijk doorblaasbaar slangenpakket is dan handig. Dat vind je op de prof apparaten. Bij de bouwmarktapparaatjes heb ik de slangen losgesleuteld en doorgeblazen. Dat gaf verbetering. Dan nog blijf ik de motortjes voor de draadaanover zwak vinden; dus geen constante aanvoeren snelheid van lasdraad. Dat maakt het wat mij betreft onbruikbaar. Ook is de gasaanvoer slecht regelbaar namelijk alleen aan/uit. Het wordt nog steeds verkocht dus het zal best wel kunnen maar ik had het er mee gehad.

Na wat wikken en wegen en een klein marktonderzoekje heb ik een semi-prof gekocht. Ik was erg beducht voor wat dat dan moest gaan kosten maar uiteindelijk uitgekomen bij een 'mannetje' (legaal) en qua prijs heel redelijk uitgekomen. Het werd een nieuwe 'Contiweld'. Deze lijkt erg op het onderste plaatje van een bijdrage aan het begin van dit 'draadje', Iskravar MIG150. Het zal wel 'badgengineering' wezen. Deze Contiweld heeft een zwaardere motor dan het bouwmarktspul. Toch werkt hij nog op 230V. Daar een 10L fles met 2 manometers bijgekocht. De truuk: dit is geen gekeurde fles meer. Maar nog wel goed (daar ga ik dan maar vanuit...ik doe er voorzichting mee) Wordt maximaal op 100 bar afgevuld ipv 200 bar (menggas 85/15). Fles+apparaat+5kgdraad+reserve nozzles zat op E450,-- . Volgens mij een scherpe prijs.

Ondertussen gebruik ik het nu een tijdje. Na ophoging van het dak, de vervaning van bovendorpels van de beide voordeuren en (momenteel) vervanging van enige balken in het subchassis ben ik bezig met de derde flesvulling en eerste rol lasdraad. Het lassen gaat redelijk tot goed en nog steeds wat beter. Het lassen is echt een ervarings/gevoelkwestie.

Succes allemaal met lassen en bakken!

Kasper
Laatst gewijzigd door Kasper op 16 mar 2007, 12:55, 6 keer totaal gewijzigd.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat ook geregeld vernieuwd moet worden is dat ding (nozle) waar de lasdraad weer uitkomt
Koop ook een paar spuitbussen antie plak en spuit daar je laskop af en toe mee in, makkelijker schoon te houden.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Roger 1100
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Bij de aanschaf van een lasapparaat wordt hier voornamelijk gesproken over MIG en CO2 lasapparaten. Hoe zit het eigenlijk met 'eenvoudige' electrische lasapparaten met electroden? Is zoiets ook bruikbaar voor het lassen van (dun) plaatwerk?
Carpe Noctem.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoewel het plaatwerk van de busjes redelijk dik is , moet je toch echt veel gelast hebben met electrodes wil het ook maar iets worden.
Het hulpframe zoe net gaan.

Frank
Plaats reactie