Verschillen tussen diesel, rode diesel en paarse diesel
- berriaaf
Diesel is de brandstof voor het wegverkeer en de pleziervaart op het water en in de lucht.
Rode diesel
Rode diesel is de brandstof voor al het andere dan wegverkeer en pleziervaart.
Paarse diesel
Dit is een teruggaafregeling voor zware vrachtauto’s in de transportsector. De reden van de teruggaafregeling is de compensatie van de accijnsverhoging voor dieselolie van 5 cent per 1 juli 1997 die voor de zware vrachtauto’s niet teruggesluisd kon worden via een verlaging van de MRB. Het bedrag van 5 cent is geïndexeerd en is thans 5,2 cent per liter.
Per 1 januari 2001 zal de oorspronkelijke bovengrens van 50.000 liter per jaar per vrachtauto vervallen; de oorspronkelijk ondergrens van 100 liter per tankbeurt wordt verlaagd tot 75 liter. Door deze verruimingen zal de teruggaafregeling vanaf 1 januari 2001 vrijwel volledig het dieselolieverbruik van circa 3000 mln liter door de zware vrachtauto’s dekken.
Europees aspect
Voor de teruggaafregeling is destijds goedkeuring van de Europese Commissie aangevraagd en verkregen. Deze heeft een looptijd van één jaar en wordt jaarlijks verlengd. Dit najaar komt de verlenging dus weer aan de orde.
Bertus
Diesel is de brandstof voor het wegverkeer en de pleziervaart op het water en in de lucht.
Rode diesel
Rode diesel is de brandstof voor al het andere dan wegverkeer en pleziervaart.
Paarse diesel
Dit is een teruggaafregeling voor zware vrachtauto’s in de transportsector. De reden van de teruggaafregeling is de compensatie van de accijnsverhoging voor dieselolie van 5 cent per 1 juli 1997 die voor de zware vrachtauto’s niet teruggesluisd kon worden via een verlaging van de MRB. Het bedrag van 5 cent is geïndexeerd en is thans 5,2 cent per liter.
Per 1 januari 2001 zal de oorspronkelijke bovengrens van 50.000 liter per jaar per vrachtauto vervallen; de oorspronkelijk ondergrens van 100 liter per tankbeurt wordt verlaagd tot 75 liter. Door deze verruimingen zal de teruggaafregeling vanaf 1 januari 2001 vrijwel volledig het dieselolieverbruik van circa 3000 mln liter door de zware vrachtauto’s dekken.
Europees aspect
Voor de teruggaafregeling is destijds goedkeuring van de Europese Commissie aangevraagd en verkregen. Deze heeft een looptijd van één jaar en wordt jaarlijks verlengd. Dit najaar komt de verlenging dus weer aan de orde.
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Admin schreef: - het laatste luchtvaartuig op diesel vloog in de Tweede Wereldoorlog
Dit is echter enkel voor nood, maar.....:Van Sukhoi.ru schreef: ... Su-25 is amazing plane, its unprepared field performance is incredible and overall design simplifies logistics greatly. It can use diesel fuel for its jets...
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamond_Ai ... Industriesgezocht op Wikepedia schreef: De PH-ASV is de eerste met long range tanks die zowel op diesel (EN590) als op jetfuel (A1) kan vliegen. Dit vliegtuig heeft een laag brandstofverbruik. Hij verbruikt twintig liter diesel per uur, per motor. Hierdoor is de belangstelling voor dit vliegtuig erg groot.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb van 1972 tot 1995 heel wat "kleine vliegtuigjes" (naast de zweefvliegtuigen ook motorzwevers) gevlogen, soms met een Rotax, maar ook heel vaak met een VW motor, maar dan wel een boxer (door Limbach in luchtvaartuitvoering gegoten). En die liepen op autosuperbenzine (in Duitsland) of op Avgas 100 LL (in Nederland).
Het type dat Jeroen aandraagt, de DA 42, ken ik niet, maar is kennelijk iets nieuws. Ik heb wel in de oorspronkelijke Dimona gevlogen, het Israëlisch-Oostenrijkse ontwerp dat eigenlijk tussen motorzwever en motorvliegtuig in zat.
Normaliter is de verhouding tussen gewicht en vermogen niet gunstig voor in een vliegtuig.
Het type dat Jeroen aandraagt, de DA 42, ken ik niet, maar is kennelijk iets nieuws. Ik heb wel in de oorspronkelijke Dimona gevlogen, het Israëlisch-Oostenrijkse ontwerp dat eigenlijk tussen motorzwever en motorvliegtuig in zat.
Normaliter is de verhouding tussen gewicht en vermogen niet gunstig voor in een vliegtuig.
- Leo
- Site Admin
Verleden tijd Anton.Anton schreef:En als je zo als ik een varend woonschip had dan mag je ook rode diesel verstoken!

Je mag alleen nog maar op witte diesel varen.
De rode diesel mag op geen enkele manier meer in verbinding staan met de voortstuwing.
Die rode diesel mag je dus nog wel bunkeren voor je generatorsets en kachel, maar dan wel in een aparte tank.
Varen mag je alleen nog op lekkere dure shit.

Uitzondering is gemaakt voor antieke vaartuigen, maar dat betekent ouder dan 50 jaar en als zodanig ingeschreven bij 1 of ander freaky genootschap ofzoiets.
Nog ff terug naar het eerste bericht op dit topic:
Bestaat die paarse diesel eigenlijk nog wel? :shock:
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Op ebay verkopen ze verf wat alle diesel blauw maakt. Krijg je dan nog een proces verbaal?
http://cgi.ebay.de/FARBSTOFF-DIESEL-HEI ... dZViewItem
Daar raakt de douane wel van in de war denk ik.
Dennis
http://cgi.ebay.de/FARBSTOFF-DIESEL-HEI ... dZViewItem
Daar raakt de douane wel van in de war denk ik.
Dennis
-
- Leo
- Site Admin
-
ik ben bang dat dit de EEG op zn smalst is.
kortgeleden zijn ook Belgie en het UK , de laatste EEG landen waar varen op rode dieselolie voor de pleziervaart nog mocht, overgegaan tot een verbod hierop binnen de territoriale wateren.
gelukkig heb ik zoveel ellende met mn boot dat van pleziervaart geen sprake is...... :D
Kees
kortgeleden zijn ook Belgie en het UK , de laatste EEG landen waar varen op rode dieselolie voor de pleziervaart nog mocht, overgegaan tot een verbod hierop binnen de territoriale wateren.
gelukkig heb ik zoveel ellende met mn boot dat van pleziervaart geen sprake is...... :D
Kees
Laatst gewijzigd door 21-GB-69 op 20 mar 2007, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
-
- Leo
- Site Admin
Tenzij je voorstuwingsmotor op een aparte tank aangesloten is waar dan natuurlijk wel witte olie in moet zitten.Ben schreef:Nederland op zijn smalst.
Als er nog wat van die rooie diesel over is en je wordt gecontroleerd in Nederland dan moet je aan kunnen tonen dat je het in het buitenland gekocht hebt :oops: .
Je mag best rode olie aan boord hebben, ook zonder bonnetje uit het buitenland.
Zolang het maar op geen enkele manier verbonden is met de voorstuwing.
Bij auto's is dat niet anders; je mag best een tank rode olie voor je kachel of koeling bij je hebben.
Als die rode olie maar op geen enkele manier verbonden is met de voorstuwingsmotor.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-