Verschillen tussen diesel, rode diesel en paarse diesel

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Verschillen tussen diesel, rode diesel en paarse diesel

Bericht door berriaaf »

Verschillen tussen diesel, rode diesel en paarse diesel

Diesel is de brandstof voor het wegverkeer en de pleziervaart op het water en in de lucht.

Rode diesel
Rode diesel is de brandstof voor al het andere dan wegverkeer en pleziervaart.

Paarse diesel
Dit is een teruggaafregeling voor zware vrachtauto’s in de transportsector. De reden van de teruggaafregeling is de compensatie van de accijnsverhoging voor dieselolie van 5 cent per 1 juli 1997 die voor de zware vrachtauto’s niet teruggesluisd kon worden via een verlaging van de MRB. Het bedrag van 5 cent is geïndexeerd en is thans 5,2 cent per liter.
Per 1 januari 2001 zal de oorspronkelijke bovengrens van 50.000 liter per jaar per vrachtauto vervallen; de oorspronkelijk ondergrens van 100 liter per tankbeurt wordt verlaagd tot 75 liter. Door deze verruimingen zal de teruggaafregeling vanaf 1 januari 2001 vrijwel volledig het dieselolieverbruik van circa 3000 mln liter door de zware vrachtauto’s dekken.

Europees aspect
Voor de teruggaafregeling is destijds goedkeuring van de Europese Commissie aangevraagd en verkregen. Deze heeft een looptijd van één jaar en wordt jaarlijks verlengd. Dit najaar komt de verlenging dus weer aan de orde.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bertus,

ik weet niet waar je dit bericht gevonden hebt, maar ik ben het er niet helemaal mee eens:

- het laatste luchtvaartuig op diesel vloog in de Tweede Wereldoorlog (NB Kerosine is niet hetzelfde als dieselolie);
- pleziervaart die officieel zeegaand is mag wel degelijk rode diesel tanken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Admin schreef: - het laatste luchtvaartuig op diesel vloog in de Tweede Wereldoorlog
Van Sukhoi.ru schreef: ... Su-25 is amazing plane, its unprepared field performance is incredible and overall design simplifies logistics greatly. It can use diesel fuel for its jets...
Dit is echter enkel voor nood, maar.....:
gezocht op Wikepedia schreef: De PH-ASV is de eerste met long range tanks die zowel op diesel (EN590) als op jetfuel (A1) kan vliegen. Dit vliegtuig heeft een laag brandstofverbruik. Hij verbruikt twintig liter diesel per uur, per motor. Hierdoor is de belangstelling voor dit vliegtuig erg groot.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamond_Ai ... Industries

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

En als je zo als ik een varend woonschip had dan mag je ook rode diesel verstoken!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Kleine vliegtuigjes zijn er in TDI uitvoering. Lijkt me stug dat die op kerosine loopt.

Dennis
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb van 1972 tot 1995 heel wat "kleine vliegtuigjes" (naast de zweefvliegtuigen ook motorzwevers) gevlogen, soms met een Rotax, maar ook heel vaak met een VW motor, maar dan wel een boxer (door Limbach in luchtvaartuitvoering gegoten). En die liepen op autosuperbenzine (in Duitsland) of op Avgas 100 LL (in Nederland).

Het type dat Jeroen aandraagt, de DA 42, ken ik niet, maar is kennelijk iets nieuws. Ik heb wel in de oorspronkelijke Dimona gevlogen, het Israëlisch-Oostenrijkse ontwerp dat eigenlijk tussen motorzwever en motorvliegtuig in zat.
Normaliter is de verhouding tussen gewicht en vermogen niet gunstig voor in een vliegtuig.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Anton schreef:En als je zo als ik een varend woonschip had dan mag je ook rode diesel verstoken!
Verleden tijd Anton. :cry:
Je mag alleen nog maar op witte diesel varen.
De rode diesel mag op geen enkele manier meer in verbinding staan met de voortstuwing.
Die rode diesel mag je dus nog wel bunkeren voor je generatorsets en kachel, maar dan wel in een aparte tank.
Varen mag je alleen nog op lekkere dure shit. :evil:

Uitzondering is gemaakt voor antieke vaartuigen, maar dat betekent ouder dan 50 jaar en als zodanig ingeschreven bij 1 of ander freaky genootschap ofzoiets.


Nog ff terug naar het eerste bericht op dit topic:
Bestaat die paarse diesel eigenlijk nog wel? :shock:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Ik heb je een bericht op hotmail gestuurd!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Op ebay verkopen ze verf wat alle diesel blauw maakt. Krijg je dan nog een proces verbaal?

http://cgi.ebay.de/FARBSTOFF-DIESEL-HEI ... dZViewItem

Daar raakt de douane wel van in de war denk ik.

Dennis
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

@ Admin en Leo,

Hoe zit het nou met de rode diesel voor zeegaande schepen / pleziervaart???
Broer vaart vlgs mij wel op zee maar stookt dure diesel, maar zal hem niet zo veel uitmaken gezien zijn standpunt: met een zeilboot moet je zeilen.....
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Frank,

zoals ik dus schreef: Je mag alleen nog op witte diesel varen met een pleziervaartuig, uitgezonderd de geregistreerde antieke schepen.
Buiten de territoriale wateren mag je op rood.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:00, 1 keer totaal gewijzigd.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

ik ben bang dat dit de EEG op zn smalst is.

kortgeleden zijn ook Belgie en het UK , de laatste EEG landen waar varen op rode dieselolie voor de pleziervaart nog mocht, overgegaan tot een verbod hierop binnen de territoriale wateren.

gelukkig heb ik zoveel ellende met mn boot dat van pleziervaart geen sprake is...... :D


Kees
Laatst gewijzigd door 21-GB-69 op 20 mar 2007, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

De wateren bij Kockengen lijken mij niet echt ideaal voor zeegaande bootjes..... :lol:

Frank
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

:D we hebben gelukkig wel redelijk zout kwelwater....
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Die dijk in Wilnis zeker :lol: :lol:
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

hebben ze daar nog een dijk dan, ojaa die was van mn werkgever.....

er is toenertijd nog een benefiet concert gegeven voor de bewoners....... inderdaad door "de Dijk
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Volgens mij dwalen we af zo, en moeten we weer "terug naar de kust" waar de rode diesel lonkt... :) :wink: :idea: :?:
Groeten aan het veengebied....
Frank
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

ja precies, terug naar het wittebrood in een vat rode dieselolie om het weer blank te maken.....


is er een bakker in de zaal.......?


Veen is ook een brandstof, bruin en dus off-topic.


groet,

Kees
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ooops, 2X geplaatst
Laatst gewijzigd door Leo op 20 mar 2007, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ben schreef:Nederland op zijn smalst.
Als er nog wat van die rooie diesel over is en je wordt gecontroleerd in Nederland dan moet je aan kunnen tonen dat je het in het buitenland gekocht hebt :oops: .
Tenzij je voorstuwingsmotor op een aparte tank aangesloten is waar dan natuurlijk wel witte olie in moet zitten.
Je mag best rode olie aan boord hebben, ook zonder bonnetje uit het buitenland.
Zolang het maar op geen enkele manier verbonden is met de voorstuwing.

Bij auto's is dat niet anders; je mag best een tank rode olie voor je kachel of koeling bij je hebben.
Als die rode olie maar op geen enkele manier verbonden is met de voorstuwingsmotor.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Die bakker is dichterbij dan je denkt, en als veen anders dan een Vinkeveens turfje in de kolenkachel vroeger, bruikbaar wordt voor onze busjes (houtgasgenerator injectiesysteem, lijkt me wel wat voor Leo) dan komt er vast wel een belasting op.. :roll: :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten