majo in olietoevoer pijp

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
dinand

majo in olietoevoer pijp

Bericht door dinand »

ik weet het, er is al een en ander over geschreven maar ik heb toch ook nog een aantal vragen.

Al sinds ik mijn busje heb (508/om314/1978) zit er altijd wel een klein beetje majo (olie + water) in mijn olietoevoer pijp. Maakte ik me nooit echt zorgen over. De olie op de stok was mooi en ik rijd veel korte stukken. Maar ik keek net weer even, en het is stukken erger geworden. Ook even een aansteker bij de olie op de stok gehouden en t knetterde (das niet goed, das vocht). Nu ga ik de olie vervangen ed, en bedacht dat wanneer het terug komt en als ik tijd heb de kop natrekken om te kijken of het de pakking of een scheurtje is, maar voor ik dat doe heb ik een vraag over het volgende wat ik tegen kwam in dit topic

daar staat:
- water (witte drab) in je olievul dop en andere plekken. dit treed inderdaad ook op als je alleen korte ritjes maakt en de motor niet warm wordt. kan ook optreden bij lange ritten met een defecte thermostaatklep!!!!
Dat lijkt me voor mij echter ook een mogelijkheid, ik moet de thermostaat nog steeds een keer nakijken, aangezien de motor nooit echt warmloopt (ongeveer 60 graden op de teller, en nauwelijks warme lucht of stralingswarmte) en ik me nog niet in de thermostaat verdiept heb

nu de vragen, wat moet ik verstaan onder korte ritjes? Waaraan kan ik evt nog meer merken dat de thermostaat kapot is cq medeverantwoordelijk voor bovenstaand probleem?
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

De mayo komt waarschijnlijk van de korte stukken. Als ik me niet vergis is dat condens water.

Onze citroen AX reed voorheen alleen maar stukken van 3.2km op en neer 5 dagen in de week en af en toe een langere rit.

De carterventilatie zat helemaal vol met mayo-prut!

Volgens de garage duidelijk verhaal, het kwam van de korte stukken.

Wat voor onze bussen korte stukken zijn weet ik niet.

Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik denk dat het ook handig is als je aangeeft hoe ver je er normaal mee rijdt en of die 60 graden ook was toen je bijvoorbeeld 100 km had gereden.

Marc

PS: Ik vermoed dat het voor deze bussjes (maar ik ben absoluut geen ervarings deskundige!) kort is als het minder is dan 20 km (omdat er toch flink wat olie warm gestookt moet worden en voordat het dan ook warm is bij de vuldop.....)
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
dinand

Bericht door dinand »

mfellman schreef:Ik denk dat het ook handig is als je aangeeft hoe ver je er normaal mee rijdt en of die 60 graden ook was toen je bijvoorbeeld 100 km had gereden....
de korte stukjes zijn tussen de 5 en 10 keer per week een kilometer of 10 á 15. Verder nog een paar keer per week stukjes tussen de 30 en de 200 km. En die 60 graden blijft ook zo staan zelfs als ik 800 km gereden heb.
africandreamers
Contacteer:

Korte stukjes

Bericht door africandreamers »

Korte stukjes in deze context betekent altijd zodanig kort dat de motor niet of nauwelijks op werktemperatuur komt. E.e.a. is dus afhankelijk van je auto en de buitentemperatuur (en de temperatuur van de motor: als je eerst 100km rijdt, en dan een 'kort' stukje van 1 km telt dat laatste stukje niet als kort stukje, omdat de motor al goed warm is ;-)). Over het algemeen kun je stellen dat zeker vanaf 10km of 15min de langere stukjes beginnen. Dit is normaal genoeg om op werktemperatuur te komen.

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Dinand,

Als je temperatuur op 60 graden blijft hangen en je rijdt korte afstanden dan is dat een ideale situatie voor de mayonaysebereiding.

Tip voor het esten van je thermostaat:

tijdens het warm draaien van je motor met de hand de diverse koelleidingen controleren: in het bgin moeten alleen die stukken binnen het primaire circuit warm worden, de radiateur en omgeving moeten koud blijven en niet gelijk mee opwarmen.

Frank
janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Dinand,

60 graden is echt te koud voor je motor.
Je zult toch echt je thermostaat moeten vervangen.
De bedrijfs temperatuur is tussen de 80 en 90 graden.
Vervang de motor olie zo spoedig mogelijk, + de thermostaat en filter.
Dan na 500/1000 km weer je motorolie verversen+ je oliefilter.Dat heet de motor spoelen.
Is zeer belangrijk, want als je met deze blacksludge door blijft rijden gaat het aankoeken op alle onderdelen(zwart/bruinige laag),gaan je zuigerveren en olieschraapveren vastzitten, met alle gevolgen van dien.

Korte stukjes is in mijn ogen wanneer de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, en je met koude motor rijdt.
Ik laat de motor altijd 2 a 3 minuten lopen voor dat ik wegrijdt, en belast de motor ook niet te zwaar voor dat ie op bedrijfstemperatuur is.

Hoe is de oliedruk van je motor, ook bij stationair toerental?

Groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
dinand

Bericht door dinand »

janbenz1 schreef:Dinand,

60 graden is echt te koud voor je motor.
Je zult toch echt je thermostaat moeten vervangen.
De bedrijfs temperatuur is tussen de 80 en 90 graden.
Vervang de motor olie zo spoedig mogelijk, + de thermostaat en filter.
Dan na 500/1000 km weer je motorolie verversen+ je oliefilter.Dat heet de motor spoelen.....

.....Hoe is de oliedruk van je motor, ook bij stationair toerental?

Groet Jan.

Jan,

bedankt voor de tip, ik zat zelf ook al richting die kant te denken . . en het wordt zowiso tijd dat ik de olie ververs dus dat is 2 vliegen in een klap :)

oliedruk is tijdens rijden meer dan 5 en stationair ongeveer 2,5 bar (maar dat duurt ongeveer 20 minuten voor dat ie daar is).
dinand

Bericht door dinand »

heu allemaal,

probleem was inderdaad korte stukkies en koude motor. Heb afgelopen 3 dagen ongeveer 1000 km gereden en de olie is stukken schonder. Heb ook mijn rijgedrag iets aangepast (plankgas, schoonbranden dat ding). Thermostaat heb ik nog niet vervangen, maar zodra ik dat gedaan heb ga ik ervanuit dat t euvel voorgoed verholpen is.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Heb je die 1000 km alleen daarvoor gereden ?? :lol:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Jammer maar hij is echt niet schoongebrand: hij komt niet op temparatuur.
Dus toch maar eerst die thermostaat vevangen voor dat alles in de majo loopt.
dinand schreef:heu allemaal,

probleem was inderdaad korte stukkies en koude motor. Heb afgelopen 3 dagen ongeveer 1000 km gereden en de olie is stukken schonder. Heb ook mijn rijgedrag iets aangepast (plankgas, schoonbranden dat ding). Thermostaat heb ik nog niet vervangen, maar zodra ik dat gedaan heb ga ik ervanuit dat t euvel voorgoed verholpen is.
Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
dinand

Bericht door dinand »

Frank.fjph schreef:Heb je die 1000 km alleen daarvoor gereden ?? :lol:
nee, niet eens . . maar als het moest :D :D :D :D :D
dinand

Bericht door dinand »

Anton schreef:Hoi,

Jammer maar hij is echt niet schoongebrand: hij komt niet op temparatuur.
Dus toch maar eerst die thermostaat vevangen voor dat alles in de majo loopt.
toch merk ik verschil . .
Ary

Bericht door Ary »

Hoi Dinand je motor heeft minimaal een uur nodig om op thempratuur te komen.Ook al geeft je leugen detector 60 Graden aan.dan is de olie nog lang niet op themp.ik heb zelf net ook de motor gespoeld en dan nieuwe olie en filters er in. dan duurd het nog zeker 1000KM tot twee diuzend km voor je verandering merkt. altans dat was bij mij zo.en ik rij vrij veel met de bus.maar die witte troep komt inderdaat van condens wat niet goed weg kan,ook moet je de carter ontluchting eens goed controleren.
veel cusses.
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Plaats reactie