Versnellingsbak nakijken voor inbouw?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
melhof

Versnellingsbak nakijken voor inbouw?

Bericht door melhof »

Van onze 307D met OM616.912 motor is de 4 bak niet echt OK. :(
Soms schakeld hij wat moeilijk, het eindlager is kapot en is de koppeling een onbekende factor waar we niet echt op kunnen vertrouwen.

Nu hebben wij een 5 versnellings bak staan! :D
Deze hebben we 1 jaar terug gekocht van iemand die een OM616 uit een 207 had vervangen voor een moderne motor.
De bak heb ik toen met hem los gesleuteld, lijkt mij op het eerste gezicht prima en voelt OK aan als ik de in en uitgaande as met de hand draai terwijl je de versnellingen wiseld.

MAAR:
Voor we hem gaan inbouwen wil ik graag weten:
- Wat moet je testen aan een versnellings bak?
- Hoe kan ik een eenvoudige revisie doen om te garanderen dat het ding nog vele jaren draait?

Ik denk bv aan een boor op de ingaande as zetten en testen per versnelling? :?:
Begin en eind olie kering vervangen?
Nieuwe olie natuurlijk...

De 5 is 1 op 1 overbrenging dus helaas geen overdrive, maar hebben we toch niet genoeg paardekrachten voor.

Ik wacht op jullie antwoorden,
Melchior
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hoi Melchior,

Ding vol met olie gooien en kijken waar het eruit sijpelt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij dicht is want wanneer alles op bedrijfstemp. is ontstaat er altijd een beetje overdruk en kan er alsnog olie langs de keeringen lopen. De price-as zit normaal ruimte op omdat deze gecentered wordt in het vliegwiel dus nogmaals, das normaal.
ik zou persoonlijk het ding ff uitelkaar halen. Zijn een paar boutjes en er gaat een (tandwiel) wereld voor je open, weet je gelijk ook hoe zo`n ding "werkt". Dan zie je ook meteen of er water in de bak gezeten heeft (dit wil nog wel eens gebeuren wanneer het ding ergens lang ligt en er condenswater e.d. insijpelt) en dus de tandwielen en nog belangrijker de lagers nog goed zijn. Oh ja, je voelt pas echt goed de ruimte op de lagers wanneer je de keeringen eruit haalt omdat de as steun heeft van de keering. (en natuurlijk preventief vervangen dan....)

Als je de koppellingsplaat vervang meteen het druklager en de drukgroep meedoen, scheelt je later weer werk :wink: .
ik weet zo niet wat mercedes voorschrjift qua olie maar doe er maar een olie in met een klein beetje hogere viscositeit, blijft het iets beter aan alles "plakken" wanneer je een lange tijd stilstaat en er dus geen spatsmering plaatsvind.

Da wast wel zo`n beetje maar je kunt het zelf net zo uitgebreid maken als je wilt. (nu heb ik gehoord dat het erg mooi weer wordt dus dat ding op de campingtafel en het zonnetje op het voorhoofd en sleutelen maar 8) 8)

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat we wel eens deden met een keerkoppeling: een kant blokeren en dan met een momentsleutel erop.
Hij moet het dan houden!

Kijk ook even naar de syncromeshringen of die niet te veel af zijn.
Deze typen bakken zijn van het type constan mesh dwz in constante aangrijping.
Het schakelen gebeurt door de gewenste "groep"in te schakelen.
Dat een en ander kraakvrij verloopt is te danken aan die bronsen ringen met hun schuine kantje! die schuiven eerst in elkaar zodat ze op het zelfde toerental uitkomen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Even over de olie: MB heeft nogal de gewoonte ATF in de gewone bakken te doen, volgens mij ook bij jouw type. Meestal is de kleur de belangrijkste aanwijzing : rood ATF.

Verder zou ik het preventief slopen van de bak alleen doen als ik er veel verstand van had of als ik veel wil leren en hem niet onder de wagen ga zetten.. :lol: :lol:

Frank
it camperke
Contacteer:

Verder zou ik het preventief slopen van de bak alleen doen als ik er veel verstand van had of als ik veel wil leren en hem niet onder de wagen ga zetten..
Even off topic maar Frank, als je nooit iets uitelkaar haalt hoe moet je er dan verstand van krijgen? Techniek is logisch en als je logich ken nadenken kom je een heel end lijkt mij. Openscheuren die bak, alles op een rijtje van demontage neerleggen en dan inelkaar zetten volgens omgekeerde weg (waar heb ik dat eerder gehoord :roll: :roll: )

Groet,

Otto.

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

it camperke schreef:als je nooit iets uitelkaar haalt hoe moet je er dan verstand van krijgen? Techniek is logisch en als je logisch kunt nadenken kom je een heel end lijkt mij.
Ah, eindelijk eens verstandige woorden uut 't land van Beerenburg.. :D
Waarbij ik nog toevoeg: "Het kan hoogstens fout gaan.
Maar dan begin je gewoon opnieuw.
Net zo lang tot het wel lukt.
Op het moment dat het lukt weet je hoe het moet, en heb je van je fouten geleerd."

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Kijk, als je het al op een rijtje legt wil dat al wat zeggen over het verstand hebben van..... :lol:

En die van dat spreekwoord had waarschijnlijk ook een 5 bak.......(alle 5 op een rijtje hebben)
:roll:
Frank
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wij kregen vroeger op de LTS wel eens een bak toegeschoven die compleet uit elkaar lag.
Die was dan door een doet het zelverd uit elkaar gepeuterd, maar kreeg hem niet meer in elkaar.
"Zet je hem even weer in elkaar"was de boodschap en dat had je dan maar te doen.
De een had daar meer moeite mee als een ander, maar hier geld: "niet geschoten altijd mis!"

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
melhof

Bericht door melhof »

Voor open halen ben ik niet zo bang.
Sinds mijn 10de levensjaar krijg ik alles weer goed werkend in elkaar. (dat rijmt :D )
Dus ook die bak wel. Zeker met behulp van de garage boeken CD.

Ben iets beetje bang om hem op de camping in de buitenlucht open te gaan halen. Een windvlaagje en je hebt zand tussen je lagertjes.
Ook weet ik niet wat de camping eigenaar er van zal vinden als ik dat zo openlijk doe. :wink:

Het gaat het mij hier nu om de ervarings kennis van jullie allemaal. Want ik weet dat je dan naar die passing of dat lager of dat tandwiel zit te kijken van: hmmm... is deze slijtage toelaatbaar of niet. En met de 'botte bijl' (niet letterlijk natuurlijk) alles vervangen is een kostbare en overdreven zaak. :?:

Daarom wil ik horen wat je nu absoluut moet vervangen en wat je moet controleren en hoe om nog vele jaren draai plezier te hebben en te schakelen als of hij nieuw is.
(van deze uitspraak krijg ik natuurlijk spijt :wink: )

Alle pakkingen en keerringen waar ik met een beetje gemak bij kan komen? :?:

De syncromesh ringen vervangen? (dat zijn die bronzen ringen neem ik aan) Of is dat een heel dure zaak. :?:

Het druklager snap ik dat is dat ringlager dat om de in gaande as los draaid en door die hefboom tegen de koppeling aan wordt gedrukt.
Maar wat is de drukgroep? :?:

Verder wil ik al een aantal delen van de schakelpook onderkant vervangen. Daar hebben we met de 4 bak al eens last van gehad en dat is erg vervelend. Deze bak heeft namelijk daar een aparte unit voor op zijn rug geschoefd zitten. Na de schakel pook onderkant gaat hij met 3 stangen naar 3 hefbomen die de bak in gaan.

Het controleren op vocht is een goede tip.
Gelukkig heeft hij wel altijd binnen gestaan. Ook bij de vorige eigenaar.

Het wisselen zal ook nog wat voeten in de aarde hebben. De aandrijf as moet dan namlijk korter. (20cm deze bak is langer)
Hiervoor moeten we naar een bedrijf die het inkort en uitbalanceerd.

En het ophang punt moet van de draagbalk losgeslepen worden en er opnieuw op gelast.

Ook is het huidige ophang rubber 'covered in oil' de huidige bak lekt namelijk als een vergiet op het eindlager. Deze dus ook maar vervangen.

@Anton
Wat bedoel je over de keerkoppeling? (je bedoelt zo'n koppeling voor het achteruit varen van een boot zeker, asrichting omkeren)
Je zet dus de intgaande as vast en gaat dan op de uitgaande met de momentsleutel? Hoeveel kracht moet je dan testen?
Zal daar eens op letten of ik dat in de boeken kan terug vinden.

Al erg bedankt voor jullie reacties. En als je nog iets toe te voegen hebt lees ik het graag. :wink:
Melchior
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Gezien de weinige kennis die ik bij je constateer moet ik je sterk afraden om die bak open te maken, helaas.

Groet Anton

Afbeelding
melhof

Bericht door melhof »

Nauw ja... Anton
Valt me wat van je tegen.

In Otterloo heeft Leo nog publiekelijk geconstateerd dat ik me dommer voor doe dan in werkelijkheid.

Dus laat je niet misleiden :P
Heb nog al een CV, diploma's en veel ervaring hoor... ...alleen niet zo veel met auto's. :wink:

Wat ik op zo'n forum hier schrijf is vooral voorwerk en uit het hoofd gepraat.
Wat ik aan het apparaat zelf doe is een heel andere zaak... En wat ik er na schrijf ook...

Groet,
Melchior
it camperke
Contacteer:

Ik moet ook es kijken of ik wat CV`s en diploma`s krijg, maakt het sleutelen een stuk gemakkelijker lees ik...

Groet,

Otto..

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Melhof schreef:

Nauw ja... Anton
Valt me wat van je tegen.

In Otterloo heeft Leo nog publiekelijk geconstateerd dat ik me dommer voor doe dan in werkelijkheid.

Heeft dat een diepere zin?
En diploma's heb ik ook oa draaien/freezen en het cnc-machineschrijven. ( liggen hier ter inzage )
Ook heb ik gewerkt in de gereedschapmakerij. en matrijsen geresiveerd.
Ook revisiesie aan en in machineparken, dus een klein beetje ervaring heb ik wel.
Soms sleutelde ik ook wel eens aan een autootje.

Als je wat weten wil stel het dan serieus, de mensen hier zitten hier ook niet voor Jan met de korte naam!

Nogmaals: gezien de vraagstelling, afblijven!

Groet Anton

Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

melhof schreef:Zeker met behulp van de garage boeken CD.
De 5-bak van de 408/409/410 (ik neem aan, dat je zo'n bak hebt) staat volgens mij niet op de CD. Enkel de 4-bak en de 5-bak van de 508 en zwaarder.

Ik doe het uit mijn hoofd, maar toch, zou het even nakijken.

Groetjes
Jeroen

(diploma? wattisdat? :shock: )
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 11 apr 2007, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik krijg van mijn vrouw een Teutel diploma! Gelet op mijn las, slijp en vloek kwaliteiten die ik ten toon heb gesteld tijdens de werkzaamheden aan de bus.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Als het resultaat net zo mooi wordt als dat van die gasten is er toch niks aan de hand, haha! :) (niet mijn smaak trouwens, die choppers, maar wel mooi gemaakt)

Groets
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy

drukgroep opengewerkt

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Das een drukgroep met een diafragmaveer.

Groet Anton

Afbeelding
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

anton
wat een moeilijk woord
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Johan,

Mee eens grnn.. :lol: !

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Dennis , was dat nou veel werk????
melhof

Bericht door melhof »

Beste Anton,

Ik vind je reactie op het forum kwetsend en niet gepast.
Iemand met psychologie van de koude grond zo beoordelen en veroordelen is niet fijn nog bemoedigend.
Hierdoor voel ik weerstand om nog net zo fijn op het forum te lezen en schrijven als dat ik hiervoor deed.
En notabenen naar mijn mening totaal onterecht en ik heb er, toen ik het vlak voor ik naar huis ging las (ik heb nu alleen nog internet op mijn werk), niet beter op geslapen vannacht.
Als je denkt dat je iemand kan beoordelen op wat voor vragen die stelt en hoe die zich op stelt op een forum heb je het naar mijn mening mis.

Je hebt me eerder ook al eens aangevallen/aangesproken op het forum en de PB en later verontschuldigd omdat je het verkeerd begrepen had. Dus hou je dan een beetje in in het vervolg lijkt me.

En dan kunnen we lekker gaan lachen omdat woordje diploma's... ik weet ook wel wat dat wel en niet zegt. En ik verbaas me ook altijd dat ik ze gehaald heb, want ik ben totaal geen studie bol en veel beter in de praktijk en wat me echt boeit. Daar kan ik pas echt op studeren.

Ik probeer me in te houden om me hier te gaan verdedigen op mijn kunnen. En voel hier ook wel een klein complexje van me zitten. En zeker als mensen me voor dom bestempelen omdat ze vinden dat ik geen vragen over het vakjargon mag stellen die voor de elite te simpel zijn.

Ik repareer en bouw al apparaten en alles wat je kan bedenken van kinds af aan. Met hout, metaal, elektronica, computers, fietsen, brommers, grasmaaiers, gemotoriseerde karretjes en alles wat je kan bedenken. En ik heb vrijwel alles van mezelf geleerd omdat ik geen technische ouders nog veel kennisen in mijn omgeving had. Heb een MBO+ fijnmetaal opleiding gehad waarin ik heb geleerd oa. motorblokken te bouwen! Ben matrijs maker, ontwerper en ontwikkelaar geweest voor beroep. Dus ook ik heb gewerkt in een gereedschapmakerij en heb heel wat van dat soort machines gerepareerd en gereviseerd.
Hierna natuurkunde gestudeerd. Heb in me eentje een variabelle temperatuur hoog vacuüm scanning tunneling microscoop gebouwd (ja, ik weet ook woorden en dingen die jij niet weet) ter waarde van 250k€ waar nu de wereld top aan baanbrekend research mee gedaan wordt. (dit betekende bijna een jaar High Tech werk in een vacuüm omgeving die circa 1000x schoner en nauwkeuriger is dan een motorblok van binnen) Heb er recent nog een badankje voor gekregen van de prof die hem nu gebruikt omdat er al een waslijst met publicaties mee is gehaald.
En ben nu werkzaam om te ontwerpen, te ontwikkelen en aan elektronen microscopen te sleutelen die eveneens 1000x schoner zijn en 1000x meer technologie in zich hebben dan de blokken van onze Mercedes busjes.
Oja, zo'n ding kost nieuw ongeveer 12miljoen euro. Denk je dat ik die dus ook beter maar niet moet open maken omdat ik een woord niet ken en daar een vraag over stel?

Lieve Anton, (zo zou mijn vriendin het zeggen, doet ze bij iedereen waar ze eigenlijk boos op is)
Ik kan heel goed nadenken (de meeste IQ testen zijn niet voor mij gemaakt) en ik kan me van alles voorstellen als ik een woord hoor.
Ook had ik natuurlijk al lang al bedacht wat de 'drukgroep' zou kunnen zijn en het is dan ook totaal geen verassing voor me.
Bovendien had ik expres niet op het forum geschreven wat mijn vermoeden was.
Het is soms beter om je terug houdend op te stellen. Dan kun je vagen stellen en leer je veel meer dan je borst vooruit te steken en net te doen of je alles al weet. En daarom niets meer kan vragen.

Hierom probeer ik het altijd te doceren. Soms gewoon lekker los zijn en niet te moeilijk doen. Gewoon vragen stellen en vrij uit spreken. Andere keren als het echt belangrijk is. Super rustig zijn en heel goed nadenken bij iedere stap die je doet. Anders kun je echt niet aan die dure apparaten sleutelen wat ik doe.
Maar als je altijd op top speed wilt draaien zou je niet meer kunnen leven van de stress en alleen mezelf maar opbranden.

En als het over jargon gaat, of een nieuw onderwerp of praten met alle mensen in het wereldje die al dertig jaar ervaring hebben in wat ik voor het eerst wil gaan doen, namelijk een versnellingsbak reviseren: Vooral durven vragen en niet net doen of je alles al weet. Beter een ‘domme’ vraag stellen waardoor je een uitgebreid antwoord krijgt en je net iets meer echt hebt geleerd dan je zelf slim zou hebben geschat maar op aannames was gebaseerd.

OK, ik hoop dat je me nu iets anders inschat Anton.

Dat moest me even van het hart.
Groet,
Melchior
Dennis en Nancy

Frank.fjph schreef:Dennis , was dat nou veel werk????
Dat plaatje van internet afplukken niet. Een drukgroep en koppeling vervangen voor mij wel!

Zo'n drukgroep zit volgens mij in mijn TDI, wat er in de 406 zit durf ik niet te zeggen.

het vervangen van de bak of koppeling zou ik niet graag ongeoefend of zonder begeleiding doen. Ik heb het gezien toen er een vast vliegwiel i.p.v. een 2 mnassa vliegwiel en een nieuwe versterkte koppeling en drukgroep werd geplaatst in mijn Golf TDI.

halve dag werk zoiets.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Melchior,

Beste Anton,

Ik vind je reactie op het forum kwetsend en niet gepast.
Iemand met psychologie van de koude grond zo beoordelen en veroordelen is niet fijn nog bemoedigend.
Hierdoor voel ik weerstand om nog net zo fijn op het forum te lezen en schrijven als dat ik hiervoor deed.
En notabenen naar mijn mening totaal onterecht en ik heb er, toen ik het vlak voor ik naar huis ging las (ik heb nu alleen nog internet op mijn werk), niet beter op geslapen vannacht.
Als je denkt dat je iemand kan beoordelen op wat voor vragen die stelt en hoe die zich op stelt op een forum heb je het naar mijn mening mis.

Ik moet uitgaan van de vragen die gesteld worden, daar leid ik eventuele kennis van af, mijn antwoord is daar op gebaseerd.
Iedereen heeft vroeger wel eens een wekker uit elkaar gehaald en vaak is het daar dan bij gebleven.
Gezien de vragen die door jou gesteld zijn leid ik daaruit af dat je niet over de nodige kennis beschikt om een wisselbak te beoordelen dan wel te revideren.

Je hebt me eerder ook al eens aangevallen/aangesproken op het forum en de PB en later verontschuldigd omdat je het verkeerd begrepen had. Dus hou je dan een beetje in in het vervolg lijkt me.

Ik had het niet verkeerd begrepen maar mij vergist, dat kan gebeuren in mijn streven om het forum een beetje schoon te houden van allerlei niet terzake doende zaken.

En dan kunnen we lekker gaan lachen omdat woordje diploma's... ik weet ook wel wat dat wel en niet zegt. En ik verbaas me ook altijd dat ik ze gehaald heb, want ik ben totaal geen studie bol en veel beter in de praktijk en wat me echt boeit. Daar kan ik pas echt op studeren.

Ik probeer me in te houden om me hier te gaan verdedigen op mijn kunnen. En voel hier ook wel een klein complexje van me zitten. En zeker als mensen me voor dom bestempelen omdat ze vinden dat ik geen vragen over het vakjargon mag stellen die voor de elite te simpel zijn.

Of je bent dom lijkt mij mee te vallen, complexen behandel ik niet op het forum, edoch je kunt niet alles weten doe; ik ook niet.
Toen ik nog werkte op de engineering had ik vaak hbo-ers die bij mij stage liepen, gelukkig heb ik die heel veel bij kunnen brengen.

Ik repareer en bouw al apparaten en alles wat je kan bedenken van kinds af aan. Met hout, metaal, elektronica, computers, fietsen, brommers, grasmaaiers, gemotoriseerde karretjes en alles wat je kan bedenken. En ik heb vrijwel alles van mezelf geleerd omdat ik geen technische ouders nog veel kennisen in mijn omgeving had. Heb een MBO+ fijnmetaal opleiding gehad waarin ik heb geleerd oa. motorblokken te bouwen! Ben matrijs maker, ontwerper en ontwikkelaar geweest voor beroep. Dus ook ik heb gewerkt in een gereedschapmakerij en heb heel wat van dat soort machines gerepareerd en gereviseerd.
Hierna natuurkunde gestudeerd. Heb in me eentje een variabelle temperatuur hoog vacuüm scanning tunneling microscoop gebouwd (ja, ik weet ook woorden en dingen die jij niet weet) ter waarde van 250k€ waar nu de wereld top aan baanbrekend research mee gedaan wordt.

Zie boven.

(dit betekende bijna een jaar High Tech werk in een vacuüm omgeving die circa 1000x schoner en nauwkeuriger is dan een motorblok van binnen) Heb er recent nog een badankje voor gekregen van de prof die hem nu gebruikt omdat er al een waslijst met publicaties mee is gehaald.
En ben nu werkzaam om te ontwerpen, te ontwikkelen en aan elektronen microscopen te sleutelen die eveneens 1000x schoner zijn en 1000x meer technologie in zich hebben dan de blokken van onze Mercedes busjes.
Oja, zo'n ding kost nieuw ongeveer 12miljoen euro. Denk je dat ik die dus ook beter maar niet moet open maken omdat ik een woord niet ken en daar een vraag over stel?

Joh, das een ander vakgebied en op het forum niet perse noodzakelijk, vind het wel mooi dat je dat kunt, maar is toch even iets anders dan een wisselbakkie, denk er eens over na als ie na montage uit een versnelling springt dan moet alles er weer onder uit!

Lieve Anton, (zo zou mijn vriendin het zeggen, doet ze bij iedereen waar ze eigenlijk boos op is)
Ik kan heel goed nadenken (de meeste IQ testen zijn niet voor mij gemaakt) en ik kan me van alles voorstellen als ik een woord hoor.
Ook had ik natuurlijk al lang al bedacht wat de 'drukgroep' zou kunnen zijn en het is dan ook totaal geen verassing voor me.
Bovendien had ik expres niet op het forum geschreven wat mijn vermoeden was.
Het is soms beter om je terug houdend op te stellen. Dan kun je vagen stellen en leer je veel meer dan je borst vooruit te steken en net te doen of je alles al weet. En daarom niets meer kan vragen.

Een goed voorstellingsvermogen is nooit weg, maar ik geef de voorkeur aan zeker weten.
Als je wat niet weet kun je het vaak ook opzoeken in de bieb of op andere lokatie’s
Met gokken en gissen kom je er niet: je stelt toch ook geen brandstofpomp af op de “gok”?

Hierom probeer ik het altijd te doceren. Soms gewoon lekker los zijn en niet te moeilijk doen. Gewoon vragen stellen en vrij uit spreken. Andere keren als het echt belangrijk is. Super rustig zijn en heel goed nadenken bij iedere stap die je doet. Anders kun je echt niet aan die dure apparaten sleutelen wat ik doe.
Maar als je altijd op top speed wilt draaien zou je niet meer kunnen leven van de stress en alleen mezelf maar opbranden.

Stel gewoon je vragen in normale taal, wat je geschreven hebt kwam daar dus niet met overeen!

En als het over jargon gaat, of een nieuw onderwerp of praten met alle mensen in het wereldje die al dertig jaar ervaring hebben in wat ik voor het eerst wil gaan doen, namelijk een versnellingsbak reviseren: Vooral durven vragen en niet net doen of je alles al weet. Beter een ‘domme’ vraag stellen waardoor je een uitgebreid antwoord krijgt en je net iets meer echt hebt geleerd dan je zelf slim zou hebben geschat maar op aannames was gebaseerd.

Een wisselbak revideren is niet ieders ding, vaak staat er een lange ervaringsperiode tegen over.
Nogmaals je kunt niet alles weten, ik pretendeer dan ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb!

OK, ik hoop dat je me nu iets anders inschat Anton.

Ik denk dat je alles nog maar eens moet heroverwegen.

Dat moest me even van het hart.
Groet,
Melchior

Groet Anton

Afbeelding
melhof

Bericht door melhof »

@Anton
Kan me redelijk vinden in je woorden en het lijkt me nu ook duidelijk genoeg. Fijn dat de lucht weer wat geklaard is.

Ook ik heb de waarheid niet in pacht.
Of ik de bak geheel goed uit en in elkaar krijg zullen we gaan zien.

Bedankt,
Melchior
Plaats reactie