Voor open halen ben ik niet zo bang.
Sinds mijn 10de levensjaar krijg ik alles weer goed werkend in elkaar. (dat rijmt :D )
Dus ook die bak wel. Zeker met behulp van de garage boeken CD.
Ben iets beetje bang om hem op de camping in de buitenlucht open te gaan halen. Een windvlaagje en je hebt zand tussen je lagertjes.
Ook weet ik niet wat de camping eigenaar er van zal vinden als ik dat zo openlijk doe.
Het gaat het mij hier nu om de ervarings kennis van jullie allemaal. Want ik weet dat je dan naar die passing of dat lager of dat tandwiel zit te kijken van: hmmm... is deze slijtage toelaatbaar of niet. En met de 'botte bijl' (niet letterlijk natuurlijk) alles vervangen is een kostbare en overdreven zaak.
Daarom wil ik horen wat je nu absoluut moet vervangen en wat je moet controleren en hoe om nog vele jaren draai plezier te hebben en te schakelen als of hij nieuw is.
(van deze uitspraak krijg ik natuurlijk spijt

)
Alle
pakkingen en keerringen waar ik met een beetje gemak bij kan komen?
De
syncromesh ringen vervangen? (dat zijn die bronzen ringen neem ik aan) Of is dat een heel dure zaak.
Het druklager snap ik dat is dat ringlager dat om de in gaande as los draaid en door die hefboom tegen de koppeling aan wordt gedrukt.
Maar wat is de
drukgroep?
Verder wil ik al een aantal
delen van de schakelpook onderkant vervangen. Daar hebben we met de 4 bak al eens last van gehad en dat is erg vervelend. Deze bak heeft namelijk daar een aparte unit voor op zijn rug geschoefd zitten. Na de schakel pook onderkant gaat hij met 3 stangen naar 3 hefbomen die de bak in gaan.
Het
controleren op vocht is een goede tip.
Gelukkig heeft hij wel altijd binnen gestaan. Ook bij de vorige eigenaar.
Het wisselen zal ook nog wat voeten in de aarde hebben. De
aandrijf as moet dan namlijk korter. (20cm deze bak is langer)
Hiervoor moeten we naar een bedrijf die het inkort en uitbalanceerd.
En het
ophang punt moet van de draagbalk losgeslepen worden en er opnieuw op gelast.
Ook is het huidige
ophang rubber 'covered in oil' de huidige bak lekt namelijk als een vergiet op het eindlager. Deze dus ook maar vervangen.
@Anton
Wat bedoel je over de keerkoppeling? (je bedoelt zo'n koppeling voor het achteruit varen van een boot zeker, asrichting omkeren)
Je zet dus de intgaande as vast en gaat dan op de uitgaande met de momentsleutel? Hoeveel kracht moet je dan testen?
Zal daar eens op letten of ik dat in de boeken kan terug vinden.
Al erg bedankt voor jullie reacties. En als je nog iets toe te voegen hebt lees ik het graag.
Melchior