Ex rodekruis bus uit Duitsland, bouwjaar 1982.
Met een 240 motor.
Deze bus deed dienst als radio communicatie wagen, en stond altijd binnen paraat voor noodgevallen.
Deze is een paar keer gebruikt geweest voor oefeningen, maar verder ook niet.
Daarom staat er ook nog maar 17000km op de teller.
Eerst het ik het hele interieur er uit gehaald, dat was degelijk gebouwd van 18mm spaanplaat.
Dat scheelde al bijna 600kg toen dat er uit was.
Ook het plafond er uit gehaald, en alle benodigde draden voor 12volt, en 230volt getrokken.
Dan moet je dus al weten hoe de indeling wordt, want later wordt het een hele klus om er nog draden in te trekken.
Dus een paar extra voor onverwachte zaken is geen luxe.
De achterdeur is een aluminium roldeur, deze wilde ik behouden, maar was wel een ruimtevreter aan de binnen zijde.
Daar zat nl. de rolbak waar de deur oprolde.
Wanneer het regende lekte het water in de bus, en dat kon ik niet gebruiken.
Een nat bed zit ik niet op te wachten.
Dus de deur vast gezet, met parkers, alles afgekit, en de rolbak verwijderd.
Geen lekkage, en meer ruimte.
Nu maak ik onder het bed een bagage ruimte, en dus een draaiklep in de achterdeur.
De bus vandaag zo ver mogelijk geissoleerd, dakluik geplaatst, plafond in de cabine geplaatst, een antenne voor de raio er op gezet, en bepaalde gaten die men voor lampen e.d. gebruikt heeft goed afgekit.
De hele caroserie met lijnolie ingespoten, het lekt momenteel overal uit alle gaten.
Maar wat uit de grond is gekomen kan er ook weer in terug, toch?
Dus de eerste vorderingen zijn er al, en langzaam aan probeer ik hem voor de zomer af te krijgen.
Misschien heeft een der leden nog apperatuur liggen die ik kan gebruiken? gasstel of iets dergelijks. Laat het maar horen.
Vorige week nieuwe banden besteld, ja dan ook gelijk maar goed doen.
De oude zijn ook al 25jaar oud, en geven al droogtescheuren.
Dat riskeer ik liever niet.
Een klapper, en ik kan opnieuw beginnen als het tegen zit.
Sava banden komen er onder, de enige in een redelijke prijsstelling.
€100,00 per stuk, beter dan Continental waar ik dik €300,00 voor moest neertellen, dat ging mij echt te gortig.
Ook gisteren een grote scheepshoorn besteld 12 volt en ongeveer 60cm lang, deze wordt op het dak geplaatst, om slechthorenden te laten weten dat ze moeten opschieten met oversteken!
De dakisolatie zet ik vast met klips die ik zelf heb gemaakt van isolatie doppen die men in de bouw gebruikt om styropor platen vast te zetten.
Deze heb ik aan de achterzijde ingeboord, zodat de schroefkop is verzonken.
Deze plak ik met montagekit aan de wanden en plafond.
Steenwol er op drukken, de schroef steekt er door, en daar op draai ik weer een dop.
Deze houd het mooi vast.
Ook aan het plafond, dan valt het niet naar beneden.
Het dakluik geplaatst, nu kan ik verder met het plafond in bouwen.
Deze komt er onder spanning in, en rust dan weer op de zijwanden.
Ook de zijkanten worden goed geissoleert, dit voor de geluiddemping, en temperatuur.
Ja het neemt de resonantie weg uit het metaal, en daardoor heb je minder lawaai van trillingen.
En natuurlijk scheelt het in de warmte en kou.
Rot spul om te verwerken, maarals het eenmaal zit is het prima.
Ok achter het dashboardkastje, en in het dashboard, en in de motorruimte wordt alles geissoleert.
Dit doe ik met dat zwarte eierdoos struktuur schuim.
Dit is speciaal voor geluiddemping.
Ik zet overal van die ventilatie rondjes in de dak en wandplaten zodat het kan ventileren.
Piepschuim, (de naam zegt het al) piept nogal, en is minder geluiddempend.
Daarom steenwol, dus zorgen dat de bus van binnen droog blijft.
Ook in de winter er mee blijven rijden, zodat het geregeld verwarmd en geventileerd wordt.



