welke krik?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

welke krik?

Bericht door Jurg & Marleen »

Hallo mede-dubbelluchters, kan iemand mij vertellen wat voor krik ik moet aanschaffen voor onze verlengde en verhoogde 508D. Moet dat nieuw of zijn er geschikte krikken tweede-hands te vinden?
Gegroet Jurg. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Jurg,

Bij vrijwel alle militaire dump-("surplus-")winkels vind je hydraulische potkriks voor zeer betaalbare prijzen. Ze zijn er in hefvermogens van 2 tot 20 ton, dus er moet voor jullie bus wel wat te vinden zijn!

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Hai Ernst dank voor de tip(s)!
Trouwens met erg veel plezier je profiel en sites bekeken, wij hebben nog een lange maar leuke weg te gaan! Groet Jurg.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Ik heb bij Conrad zo`n luchtpomp besteld. Die gebruiken ze in de woestijn e.d. Kan tot 3 ton tillen en 60 cm hoog. Aansluiten op de uitlaat UITLAAT!! ja uitlaat en dan gaat hij zo omhoog. Ik ben er erg blij mee.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Potkrikken zijn er in vele soorten en maten te vinden.
Kijk hier maar eens:
http://www.soer.nl/shop/rubriek.asp?rubriek=7&offset=77
startpagina van Soer:
http://www.soer.nl

Soer is wel hel goedkoop volgens mij, maar een 5 of een 8 ton potkrik (zou ik voor gaan) is wel voor 20 euro te vinden bij veel automaterialenzaken.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Wow, dank jullie, hier moet ik zeker uitkomen!!!
:D JurgAfbeelding
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Welke krik?

Bericht door Arnold Smeets »

Mag ik ongevraagd een bijpassend advies geven: koop gelijk even een (of beter: twee stuks) goede assteun van voldoende sterkte. Ik vind 1 krik nooit zo heel fijn en gebruik bij reparaties of onderhoud altijd een extra steun.
Bij wielen wisselen, helaas heb ik incidenteel ook wel eens een lekke band, leg ik het wiel dat ik niet nodig heb half onder de auto, zou onverhoopt de krik het begeven of er onderuit schieten dat ligt de auto op de velg en niet op mijn velletje.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Let trouwens ook op de maximale hoogte van de krik. Ik heb zelf een potkrik die niet hoog genoeg gaat en moet er dus altijd een houten balk onder leggen om het wiel van de grond te krijgen. Goede tip van Arnold. Ik heb ook twee aparte assteunen.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Inderdaad goede veilige tip Arnold. Ik had dat ook tijdens het vervangen van de bladveer rubbers. Een wiel onder het diffentieel. Mocht de bus zakken of zoals bij mij gebeurde dat het houten blok tussen de krik en het chassis in stukken brak/spatte. Dan hou je tenminste nog net 20 cm oid meer hoogte over.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

A_A schreef:Inderdaad goede veilige tip Arnold. ........ of zoals bij mij gebeurde dat het houten blok tussen de krik en het chassis in stukken brak/spatte.
WoW,
Ik moet er niet aan denken. Voor ik mij aan het klussen zet moet ik me nog maar eens flink bedenken. Zo'n wankele potkrik met dat kleine ronde voetje en daar dan die zware 508 op??? Naast de tips van Arnold, een paar blokken voor de wielen lijkt mij ook geen slecht idee voor wie toch aan het klussen slaat. Groetend, Cees
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 16 aug 2007, 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ter ondersteuning van Ben's posting:

Organiseer ergens een oude, maar niet verrotte spoorbiels. Zaag daar stukken van zo'n 40 cm vanaf (goed voor de conditie!). Twee van die blokken onder de as blijkt voor een Düsseldorfer precies de juiste hoogte. Veel stabieler dan die mooie stalen driepootjes!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Laten we wel stellen dat stukken biels meeslepen omdat je onderweg misschien eens een wiel moet verwisselen een beetje overkill is :wink:
Voor onderweg voldoet een normale potkrik (evt. met een paar houten blokken) prima denk ik.
Ga je thuis meer werk verrichten, dan zou ik wat meer veiligere maatregelen treffen zoals hierboven aangegeven, omdat je dat waarschijnlijk onder je bus ligt te werken 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Gebruikt materiaal

Bericht door De Rooie Reus »

Vaak is er materiaal genoeg te vinden langs de weg en is het niet nodig van alles mee te slepen. Als voorbeeld post ik de foto die aantoont dat wij veel van onze inventiviteit verloren zijn ten opzichte van andere landen.

Afbeelding

Let ook op die handige kei die het wegrollen voorkomt en zo optimale veiligheid verschaft.


Succes met reizen,
Martin
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Sodeju :shock: Tuurlijk, veiliger dan dat kan haast niet. Die kei is wel een beetje overdreven :lol:
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Jazeker!

En vooral als je klaar bent met het werk eens lekker uitrekken. :wink:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Naar beneden gaat ook lekker snel: Gewoon ff die balkjes wegtrappen.
Er is duidelijk over dat concept nagedacht..:P

De man weet waarschijnlijk ook alles over efficient beladen..

Afbeelding


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Geweldig! Maar nu effe geen lekke achterband krijgen... :lol:

Groet, Jurg.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Klopt Jurg,

want zijn reserveband hangt dan wel buitenboord, maar.. :shock: .."waar ligt die krik ook al weer??.." Afbeelding

En zo zijn wij toch weer on-topic.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten