Het dak moet geverfd worden

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
brabopaul
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:14
Locatie: Amsterdam

Het dak moet geverfd worden

Bericht door brabopaul »

Het is nog even uitproberen hoe alles werkt hier. En behalve hier is de bus ook nieuw voor me en het onderhoud ervan ook. Ik hoop van de zomer het dak opnieuw te verven, maar zit met een paar vragen.

Moet ik eerst alle ladders en toestanden van het dak halen of is dat niet perse nodig?
Waarmee kan ik het best de gaten plamuren?
En tot slot, welke verf gebruik ik voor zoiets? (En waar haal ik die goedkoop?)

Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen..

Alvast bedankt.

groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Paul gebruik de zoekfunctie eens!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Het dak moet geverfd worden

Bericht door Gerrit J »

Hoi Paul
Als de ondergrond rondom de bevestigingspunten gaaf is gewoon laten zitten. Hoe groot zijn de te plamuren gaten, wat is de ondergrond ,laat even weten,dan kan ik meer vertellen.
Gr Gerrit J.
Gebruikersavatar
brabopaul
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door brabopaul »

Anton schreef:Hoi,

Paul gebruik de zoekfunctie eens!

Groet Anton
Klopt, het vereist enige oefening. Maar er was meer te vinden dan ik in mijn eerste poging voor elkaar kreeg. Nu het echte werk nog. En de gevonden informatie wat combineren.
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Gebruikersavatar
brabopaul
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:14
Locatie: Amsterdam

Re: Het dak moet geverfd worden

Bericht door brabopaul »

Gerrit J schreef:Hoi Paul
Als de ondergrond rondom de bevestigingspunten gaaf is gewoon laten zitten. Hoe groot zijn de te plamuren gaten, wat is de ondergrond ,laat even weten,dan kan ik meer vertellen.
Gr Gerrit J.
Ik durf nog niet zo goed te kijken, want ik wil eerst op vakantie in juli en daarna pas aan het werk. Als ik nu ga kijken ga ik misschien weer beginnen met iets wat ik niet op tijd af krijg. Maar ik vermoedt dat er behalve de gaten waar nu schroeven inzitten ik niet veel anders tegen ga komen. Die schroeven zijn vermoedelijk van de zwaailichten.
Als alles goed gaat, ga ik dus 1 augustus aan het dak beginnen. Tot die tijd, heb ik van Anton geleerd, dat ik nog maar eens goed het forum door moet spitten.
Als er echter eerder directe antwoorden op mijn vragen zijn, dan hoor ik ze graag. Scheelt weer zoektijd.

groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De meeste mensen hier zijn (geloof ik) niet zo weg van plamuur!

Lassen is beter. Epoxy en glasvezel werkt ook mooi.

Alle materialen verwijderen voor het verven lijkt me wel zo handig.

Ikzelf heb alle werkzaamheden voor de vakantie klaar gemaakt. Stressige periode geweest. :shock: . Volgende keer zou ik het liever doen zonder tijdsdruk. Ik heb het allemaal af gekregen zoals ik het wilde maar ik had geen 2 dagen eerder moeten vertrekken.

Groeten Dennis
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Gerrit J »

Hoi Paul
Neem aan dat het dak van staal is.
Het normale schilderwerk is voor mij een eitje, maar schilderen van carrosserie is net even iets anders.
Vraagje, wat voor verflaag zit er nu op, welke kleur en welke kleur moet het worden. Laat even weten, zal proberen een plan van aanpak te maken.
Want een goed begin is het halve werk nietwaar?
Gr, Gerrit J.
Gebruikersavatar
brabopaul
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:14
Locatie: Amsterdam

Re: Het dak moet geverfd worden.

Bericht door brabopaul »

Gerrit J schreef:Hoi Paul
Neem aan dat het dak van staal is.
Het normale schilderwerk is voor mij een eitje, maar schilderen van carrosserie is net even iets anders.
Vraagje, wat voor verflaag zit er nu op, welke kleur en welke kleur moet het worden. Laat even weten, zal proberen een plan van aanpak te maken.
Want een goed begin is het halve werk nietwaar?
Gr, Gerrit J.
Juist, daar heb ik wat aan...
De kleur is op het moment zwart en ik wil hem wit hebben. In de hoop dat die dan niet zo warm wordt in de zomer. Het dak is inderdaad nog metaal. Aan de binnenkant te zien tenminste. Ik heb nog niet geklopt op het dak.
Ik kwam trouwens met een volgende vraag, maar heb nog niet gekeken op het forum:
Kan dit gewoon buiten op straat? Of moet ik een speciale ruimte gaan huren voor zo'n klus?

Ik hoop trouwens dat ik zelf ook ooit mensen van dienst kan zijn, maar voorlopig heb ik er nog geen kaas van gegeten.

groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Gerrit J »

Mooi.
De gehele voorbereiding kan heel goed op straat gedaan worden.
Als ik een huis schilder zet ik hem ook niet binnen.
Maar omdat het dak van een bus een heel groot liggend vlak is, is het beter dit ergens onder dak te doen.
Het mooiste is een afgesloten ruimte waar verder niemand is i.v.m. opwaaien van stof.
Voor de rest ga ik zoeken, kan enige tijd duren.
Dus voorwerken buiten, aflakken binnen.
Gr Gerrit J.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Wij hebben buiten afgelakt met een roller.

Het is net wat je wilt en hoe secuur je bent. Voor onze 30 jaar oude bus hebben we een roller gebruikt. We hebben Sikkens Bootlak erop in 2 lagen. De eerste laag verdund met speciale thinner. Ging perfect en zit er super op.

Binnenzetten is mooi maar hou wel rekening met de hoogte, je moet zelf ook het dak op.

Dennis
Gebruikersavatar
brabopaul
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door brabopaul »

cowboydennis schreef:Wij hebben buiten afgelakt met een roller.

Het is net wat je wilt en hoe secuur je bent. Voor onze 30 jaar oude bus hebben we een roller gebruikt. We hebben Sikkens Bootlak erop in 2 lagen. De eerste laag verdund met speciale thinner. Ging perfect en zit er super op.

Binnenzetten is mooi maar hou wel rekening met de hoogte, je moet zelf ook het dak op.

Dennis
Buiten is financieel ook handiger voor mij. Ik was alleen even bang dat er regeltjes voor waren. Maar ik zoek wel een droge week in augustus uit en dan ga ik lekker het dak op. Staat jullie bus overigens ook het hele jaar door buiten?

groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Hij staat nu buiten maar gaat het najaar de stalling in.

Je wilt niet weten hoe mijn oprit eruit ziet momenteel.

Olie,... ik heb veel olie geknoeid en er is een blik verf omgevallen.

Groeten Dennis
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Gerrit J »

Een bedrijf dat zijn werk garandeerd zal veelal starten met een 2 komp, primer als eerste laag, dit voor de hechting van de laklagen.
Dit goedje is nog al prijzig, dan is wat Dennis schrijft ook een hele goede methode, de thinner in de lak heeft net als de primer een etsende werking. Echter je kunt niet zomaar gaan schilderen.
Mijn ervaring is; grondig reinigen met ammonia, goed met water naspoelen, dof schuren met P 240 kan heel goed machinaal,stofvrij maken, afnemen met antiestofdoekjes besprenkeld met een beetje thinner dan de eerste laklaag aanbrengen.
Even gevraagd hoe gaten te vullen, gaten vanaf 8 mm lassen kleinere gaten zijn pluggen voor (ken ze zelf niet). Bij laswerk omgeving goed blank maken, na het lassen spuiten met zinkspray(zinkstofrijke coating)Spuiten enige malen herhalen is snel droog. Daarna plamuren er zijn hiervoor verschillende pasta,s verder gewoon schilderen.
Oef een lang verhaal Succes ermee.
Gr Gerrit J.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Bericht door Buster »

de tips klinken goed, maar net zoals ik kan je dit toch niet op straat doen !
Onze bus is ook aan de beurt om flink aangepakt te worden, ik heb al overzetplaat klaar staan :P . Ik weet niet waar en hoe je je bus wil neerzetten :?: maar ik kan er geen kant mee op of ik krijg er gezeik mee. :cry:
Als in de APV al het wassen van je auto niet is toegestaan hoe moet je dit soort klussen dan op straat doen :?: laat staan de milieuwetgeving.(over regeltjes gesproken :evil: )

Ikzelf wil het bij mij voor de deur in elk geval niet riskeren, want dan kan ik daarna helemaal niets meer doen hier.

groet, Frank.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Bericht door Saskia »

Paul, bedenk voor je begint wat zwaarder voor je weegt: een wit dak (dat maar een heel klein beetje in warmte scheelt) of een dak met een schutkleur (dat niet opvalt met vrij kamperen).
Ik weet natuurlijk niet wat voor kleur de rest van je bus heeft.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Wat ben ik blij dat ik niet in Den haag woon.

Ik heb gelast, geflexed, geschuurd, gewassen, met epoxy en plamuur gewerkt, met oplosmiddelen gewerkt, geschilderd, grote beurten gedaan, met remmenreiniger gespoten, etc etc etc.

Niemand die moeilijk doet of opkijkt.

Dennis
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
brabopaul
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door brabopaul »

Ben schreef:
Saskia en Herman schreef:Paul, bedenk voor je begint wat zwaarder voor je weegt: een wit dak (dat maar een heel klein beetje in warmte scheelt) of een dak met een schutkleur (dat niet opvalt met vrij kamperen).
Ja wat je zegt Saskia,

Wij hebben een groen dak, dezelfde kleur als de rest van onze bus, maar de isolatie maakt of het warm wordt binnen.
Dat wordt het toch wel.
Wij konden 4 cm dik roofmate kwijt, scheelt een jas in de winter :wink: .

Binnenkort ga ik ook de vloer isoleren.

Groeten Ben

Pfffff, ik dacht dat ik de klus makkelijker zou maken door de vraag op het forum te zetten. Nou moet ik over nog meer dingen na gaan denken waar ik hiervoor geen weet van had.
Wel leuk dat jullie allemaal meelezen en schrijven. Ben elke keer weer benieuwd wat ik tegenkom. Wie weet kan ik er van het najaar wat gezichten bij te zien krijgen.
groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

najaarssleutelveldje,.... :lol:

Dennis
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

najaarssleutelveldje,....
Dennis, jij bent nu toch wel klaar mag ik hopen?????

Je overbuurman..
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Stille Willy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 jan 2005, 16:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Stille Willy »

Hallo allemaal,
Wat doen jullie moeilijk zeg. Gewoon goed schuren daarna een laag simpele grondverf(in de kleur die het worden moet met een flinke scheut Owatrol) daarna licht schuren en afdoen met amonia. Men neme een blik Werdol costerlak en een roller en sjetten maar. O ja door de lak een klein scheutje Owatrol dan vloeid de lak beter. En het ziet er uit of het gespoten is. Ik heb het pas gedaan gewoon buiten voor de deur
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Precies, wellicht overbodig, maar zo heb ik het gedaan:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2574
Ik stond dan wel droog onder een carport, maar dat was enkel tegen de regenbuien. Die stofjes en die enkele blaadjes laten mij niet tegen houden hoor.

Willy, eh... "sjetten"? :? :lol:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Willy, eh... "sjetten"?
Scheepvaart term voor "netjes schilderen" :wink:

Groet,

Een oude tsjetter.....
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Gerrit J »

Ha die Paul . Nog steeds zin in de klus?
Probeer met ervaring en kennis je een beetje op weg te helpen.Volg met grote belangstelling discussie, wil hierbij enkele dingen vragen en of opmerken. Aan Buster gaat regelgeving voor particulieren zover, dat buitenschilderwerk reinigen met ammonia en schuren wat stof geeft verboden is.
Aan Saskia en Herman je geeft de kleur die Paul wil geven meteen een functie, Kleuren vertalen het innerlijk van een mens naar buiten, de functie komt op een tweede plaats.
Aan Ben welke kleur heeft van der splinter in de winter.
Aan stille Willy, waarom wassen met ammonia als de grondverf er al op zit, grondverf geeft altijd strepen gaat deze verf vloeien
Waarom een lak vermengen voor het vloeien elke (goede) lak vloeit als een spiegel.
Ben benieuwd naar reactie,s
Laten we wel in het oog houden de vraagstelling van Paul, om zijn dak te schilderen.
Gr, Gerrit J.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast