Het dak moet geverfd worden
- brabopaul
Het is nog even uitproberen hoe alles werkt hier. En behalve hier is de bus ook nieuw voor me en het onderhoud ervan ook. Ik hoop van de zomer het dak opnieuw te verven, maar zit met een paar vragen.
Moet ik eerst alle ladders en toestanden van het dak halen of is dat niet perse nodig?
Waarmee kan ik het best de gaten plamuren?
En tot slot, welke verf gebruik ik voor zoiets? (En waar haal ik die goedkoop?)
Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen..
Alvast bedankt.
groet Paul
Moet ik eerst alle ladders en toestanden van het dak halen of is dat niet perse nodig?
Waarmee kan ik het best de gaten plamuren?
En tot slot, welke verf gebruik ik voor zoiets? (En waar haal ik die goedkoop?)
Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen..
Alvast bedankt.
groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
-
Hoi Paul
Als de ondergrond rondom de bevestigingspunten gaaf is gewoon laten zitten. Hoe groot zijn de te plamuren gaten, wat is de ondergrond ,laat even weten,dan kan ik meer vertellen.
Gr Gerrit J.
Als de ondergrond rondom de bevestigingspunten gaaf is gewoon laten zitten. Hoe groot zijn de te plamuren gaten, wat is de ondergrond ,laat even weten,dan kan ik meer vertellen.
Gr Gerrit J.
- brabopaul
Klopt, het vereist enige oefening. Maar er was meer te vinden dan ik in mijn eerste poging voor elkaar kreeg. Nu het echte werk nog. En de gevonden informatie wat combineren.Anton schreef:Hoi,
Paul gebruik de zoekfunctie eens!
Groet Anton
- brabopaul
Re: Het dak moet geverfd worden
Ik durf nog niet zo goed te kijken, want ik wil eerst op vakantie in juli en daarna pas aan het werk. Als ik nu ga kijken ga ik misschien weer beginnen met iets wat ik niet op tijd af krijg. Maar ik vermoedt dat er behalve de gaten waar nu schroeven inzitten ik niet veel anders tegen ga komen. Die schroeven zijn vermoedelijk van de zwaailichten.Gerrit J schreef:Hoi Paul
Gr Gerrit J.
Als alles goed gaat, ga ik dus 1 augustus aan het dak beginnen. Tot die tijd, heb ik van Anton geleerd, dat ik nog maar eens goed het forum door moet spitten.
Als er echter eerder directe antwoorden op mijn vragen zijn, dan hoor ik ze graag. Scheelt weer zoektijd.
groet Paul
-
De meeste mensen hier zijn (geloof ik) niet zo weg van plamuur!
Lassen is beter. Epoxy en glasvezel werkt ook mooi.
Alle materialen verwijderen voor het verven lijkt me wel zo handig.
Ikzelf heb alle werkzaamheden voor de vakantie klaar gemaakt. Stressige periode geweest. :shock: . Volgende keer zou ik het liever doen zonder tijdsdruk. Ik heb het allemaal af gekregen zoals ik het wilde maar ik had geen 2 dagen eerder moeten vertrekken.
Groeten Dennis
Lassen is beter. Epoxy en glasvezel werkt ook mooi.
Alle materialen verwijderen voor het verven lijkt me wel zo handig.
Ikzelf heb alle werkzaamheden voor de vakantie klaar gemaakt. Stressige periode geweest. :shock: . Volgende keer zou ik het liever doen zonder tijdsdruk. Ik heb het allemaal af gekregen zoals ik het wilde maar ik had geen 2 dagen eerder moeten vertrekken.
Groeten Dennis
-
Het dak moet geverfd worden.
Hoi Paul
Neem aan dat het dak van staal is.
Het normale schilderwerk is voor mij een eitje, maar schilderen van carrosserie is net even iets anders.
Vraagje, wat voor verflaag zit er nu op, welke kleur en welke kleur moet het worden. Laat even weten, zal proberen een plan van aanpak te maken.
Want een goed begin is het halve werk nietwaar?
Gr, Gerrit J.
Het normale schilderwerk is voor mij een eitje, maar schilderen van carrosserie is net even iets anders.
Vraagje, wat voor verflaag zit er nu op, welke kleur en welke kleur moet het worden. Laat even weten, zal proberen een plan van aanpak te maken.
Gr, Gerrit J.
- brabopaul
Re: Het dak moet geverfd worden.
Juist, daar heb ik wat aan...Gerrit J schreef:Hoi Paul
Gr, Gerrit J.
De kleur is op het moment zwart en ik wil hem wit hebben. In de hoop dat die dan niet zo warm wordt in de zomer. Het dak is inderdaad nog metaal. Aan de binnenkant te zien tenminste. Ik heb nog niet geklopt op het dak.
Ik kwam trouwens met een volgende vraag, maar heb nog niet gekeken op het forum:
Kan dit gewoon buiten op straat? Of moet ik een speciale ruimte gaan huren voor zo'n klus?
Ik hoop trouwens dat ik zelf ook ooit mensen van dienst kan zijn, maar voorlopig heb ik er nog geen kaas van gegeten.
groet Paul
-
Mooi.
De gehele voorbereiding kan heel goed op straat gedaan worden.
Als ik een huis schilder zet ik hem ook niet binnen.
Maar omdat het dak van een bus een heel groot liggend vlak is, is het beter dit ergens onder dak te doen.
Het mooiste is een afgesloten ruimte waar verder niemand is i.v.m. opwaaien van stof.
Voor de rest ga ik zoeken, kan enige tijd duren.
Dus voorwerken buiten, aflakken binnen.
Gr Gerrit J.
De gehele voorbereiding kan heel goed op straat gedaan worden.
Als ik een huis schilder zet ik hem ook niet binnen.
Maar omdat het dak van een bus een heel groot liggend vlak is, is het beter dit ergens onder dak te doen.
Het mooiste is een afgesloten ruimte waar verder niemand is i.v.m. opwaaien van stof.
Voor de rest ga ik zoeken, kan enige tijd duren.
Dus voorwerken buiten, aflakken binnen.
Gr Gerrit J.
-
Wij hebben buiten afgelakt met een roller.
Het is net wat je wilt en hoe secuur je bent. Voor onze 30 jaar oude bus hebben we een roller gebruikt. We hebben Sikkens Bootlak erop in 2 lagen. De eerste laag verdund met speciale thinner. Ging perfect en zit er super op.
Binnenzetten is mooi maar hou wel rekening met de hoogte, je moet zelf ook het dak op.
Dennis
Het is net wat je wilt en hoe secuur je bent. Voor onze 30 jaar oude bus hebben we een roller gebruikt. We hebben Sikkens Bootlak erop in 2 lagen. De eerste laag verdund met speciale thinner. Ging perfect en zit er super op.
Binnenzetten is mooi maar hou wel rekening met de hoogte, je moet zelf ook het dak op.
Dennis
- brabopaul
Buiten is financieel ook handiger voor mij. Ik was alleen even bang dat er regeltjes voor waren. Maar ik zoek wel een droge week in augustus uit en dan ga ik lekker het dak op. Staat jullie bus overigens ook het hele jaar door buiten?cowboydennis schreef:Wij hebben buiten afgelakt met een roller.
Dennis
groet Paul
-
-
Een bedrijf dat zijn werk garandeerd zal veelal starten met een 2 komp, primer als eerste laag, dit voor de hechting van de laklagen.
Dit goedje is nog al prijzig, dan is wat Dennis schrijft ook een hele goede methode, de thinner in de lak heeft net als de primer een etsende werking. Echter je kunt niet zomaar gaan schilderen.
Mijn ervaring is; grondig reinigen met ammonia, goed met water naspoelen, dof schuren met P 240 kan heel goed machinaal,stofvrij maken, afnemen met antiestofdoekjes besprenkeld met een beetje thinner dan de eerste laklaag aanbrengen.
Even gevraagd hoe gaten te vullen, gaten vanaf 8 mm lassen kleinere gaten zijn pluggen voor (ken ze zelf niet). Bij laswerk omgeving goed blank maken, na het lassen spuiten met zinkspray(zinkstofrijke coating)Spuiten enige malen herhalen is snel droog. Daarna plamuren er zijn hiervoor verschillende pasta,s verder gewoon schilderen.
Oef een lang verhaal Succes ermee.
Gr Gerrit J.
Dit goedje is nog al prijzig, dan is wat Dennis schrijft ook een hele goede methode, de thinner in de lak heeft net als de primer een etsende werking. Echter je kunt niet zomaar gaan schilderen.
Mijn ervaring is; grondig reinigen met ammonia, goed met water naspoelen, dof schuren met P 240 kan heel goed machinaal,stofvrij maken, afnemen met antiestofdoekjes besprenkeld met een beetje thinner dan de eerste laklaag aanbrengen.
Even gevraagd hoe gaten te vullen, gaten vanaf 8 mm lassen kleinere gaten zijn pluggen voor (ken ze zelf niet). Bij laswerk omgeving goed blank maken, na het lassen spuiten met zinkspray(zinkstofrijke coating)Spuiten enige malen herhalen is snel droog. Daarna plamuren er zijn hiervoor verschillende pasta,s verder gewoon schilderen.
Oef een lang verhaal Succes ermee.
Gr Gerrit J.
- Buster
de tips klinken goed, maar net zoals ik kan je dit toch niet op straat doen !
Onze bus is ook aan de beurt om flink aangepakt te worden, ik heb al overzetplaat klaar staan :P . Ik weet niet waar en hoe je je bus wil neerzetten
maar ik kan er geen kant mee op of ik krijg er gezeik mee.
Als in de APV al het wassen van je auto niet is toegestaan hoe moet je dit soort klussen dan op straat doen
laat staan de milieuwetgeving.(over regeltjes gesproken
)
Ikzelf wil het bij mij voor de deur in elk geval niet riskeren, want dan kan ik daarna helemaal niets meer doen hier.
groet, Frank.
Onze bus is ook aan de beurt om flink aangepakt te worden, ik heb al overzetplaat klaar staan :P . Ik weet niet waar en hoe je je bus wil neerzetten

Als in de APV al het wassen van je auto niet is toegestaan hoe moet je dit soort klussen dan op straat doen

Ikzelf wil het bij mij voor de deur in elk geval niet riskeren, want dan kan ik daarna helemaal niets meer doen hier.
groet, Frank.
- Saskia
-
- brabopaul
Ben schreef:Ja wat je zegt Saskia,Saskia en Herman schreef:Paul, bedenk voor je begint wat zwaarder voor je weegt: een wit dak (dat maar een heel klein beetje in warmte scheelt) of een dak met een schutkleur (dat niet opvalt met vrij kamperen).
Wij hebben een groen dak, dezelfde kleur als de rest van onze bus, maar de isolatie maakt of het warm wordt binnen.
Dat wordt het toch wel.
Wij konden 4 cm dik roofmate kwijt, scheelt een jas in de winter.
Binnenkort ga ik ook de vloer isoleren.
Groeten Ben
Pfffff, ik dacht dat ik de klus makkelijker zou maken door de vraag op het forum te zetten. Nou moet ik over nog meer dingen na gaan denken waar ik hiervoor geen weet van had.
Wel leuk dat jullie allemaal meelezen en schrijven. Ben elke keer weer benieuwd wat ik tegenkom. Wie weet kan ik er van het najaar wat gezichten bij te zien krijgen.
groet Paul
-
-
- Contacteer:
Dennis, jij bent nu toch wel klaar mag ik hopen?????najaarssleutelveldje,....
Je overbuurman..
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- Stille Willy
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Wat doen jullie moeilijk zeg. Gewoon goed schuren daarna een laag simpele grondverf(in de kleur die het worden moet met een flinke scheut Owatrol) daarna licht schuren en afdoen met amonia. Men neme een blik Werdol costerlak en een roller en sjetten maar. O ja door de lak een klein scheutje Owatrol dan vloeid de lak beter. En het ziet er uit of het gespoten is. Ik heb het pas gedaan gewoon buiten voor de deur
Wat doen jullie moeilijk zeg. Gewoon goed schuren daarna een laag simpele grondverf(in de kleur die het worden moet met een flinke scheut Owatrol) daarna licht schuren en afdoen met amonia. Men neme een blik Werdol costerlak en een roller en sjetten maar. O ja door de lak een klein scheutje Owatrol dan vloeid de lak beter. En het ziet er uit of het gespoten is. Ik heb het pas gedaan gewoon buiten voor de deur
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
- winand
Precies, wellicht overbodig, maar zo heb ik het gedaan:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2574
Ik stond dan wel droog onder een carport, maar dat was enkel tegen de regenbuien. Die stofjes en die enkele blaadjes laten mij niet tegen houden hoor.
Willy, eh... "sjetten"? :?
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2574
Ik stond dan wel droog onder een carport, maar dat was enkel tegen de regenbuien. Die stofjes en die enkele blaadjes laten mij niet tegen houden hoor.
Willy, eh... "sjetten"? :?

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Contacteer:
Scheepvaart term voor "netjes schilderen"Willy, eh... "sjetten"?

Groet,
Een oude tsjetter.....
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
-
Ha die Paul . Nog steeds zin in de klus?
Probeer met ervaring en kennis je een beetje op weg te helpen.Volg met grote belangstelling discussie, wil hierbij enkele dingen vragen en of opmerken. Aan Buster gaat regelgeving voor particulieren zover, dat buitenschilderwerk reinigen met ammonia en schuren wat stof geeft verboden is.
Aan Saskia en Herman je geeft de kleur die Paul wil geven meteen een functie, Kleuren vertalen het innerlijk van een mens naar buiten, de functie komt op een tweede plaats.
Aan Ben welke kleur heeft van der splinter in de winter.
Aan stille Willy, waarom wassen met ammonia als de grondverf er al op zit, grondverf geeft altijd strepen gaat deze verf vloeien
Waarom een lak vermengen voor het vloeien elke (goede) lak vloeit als een spiegel.
Ben benieuwd naar reactie,s
Laten we wel in het oog houden de vraagstelling van Paul, om zijn dak te schilderen.
Gr, Gerrit J.
Probeer met ervaring en kennis je een beetje op weg te helpen.Volg met grote belangstelling discussie, wil hierbij enkele dingen vragen en of opmerken. Aan Buster gaat regelgeving voor particulieren zover, dat buitenschilderwerk reinigen met ammonia en schuren wat stof geeft verboden is.
Aan Saskia en Herman je geeft de kleur die Paul wil geven meteen een functie, Kleuren vertalen het innerlijk van een mens naar buiten, de functie komt op een tweede plaats.
Aan Ben welke kleur heeft van der splinter in de winter.
Aan stille Willy, waarom wassen met ammonia als de grondverf er al op zit, grondverf geeft altijd strepen gaat deze verf vloeien
Waarom een lak vermengen voor het vloeien elke (goede) lak vloeit als een spiegel.
Ben benieuwd naar reactie,s
Laten we wel in het oog houden de vraagstelling van Paul, om zijn dak te schilderen.
Gr, Gerrit J.