gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Bericht door jan »

Ja hoor, ben je net 40 km van huis voor een relaxed midweekje Limburg, blijft het gas hangen. hebben jullie dit wel eens bij de hand gehad? Je laat het gaspedaal los en hij blijft op het toerental hangen, waar hij eerst hoorde. Het gaspedaal kwam wel normaal terug, maar de motor bleef onverstoorbaar door gieren.

Na een paar keer het gaspedaal bewerkt te hebben met de voet, kwam hij tot bedaren. maar bleef niet stationair lopen en sloeg af.
toen hij weer normaal reageerde op het gaspedaal, bleef hij alleen stationair wat zagend oftewel onregelmatig lopen, maar dat ging ook over na enkele kilometers. Het enige wat ik heb gedaan is hem direct van diesel overgeschakelen op ppo.

De volgende 500km op diesel afgelegd :cry: , maar zonder een enkel probleem. :lol:

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is de regulateur niet helemaal tof, of is het stangenstelsel niet in orde? Alhoewel mijn gaspedaal wel helemaal terug kwam.

Het is natuurlijk moeilijk zoeken naar problemen die er op dit moment niet zijn, maar het zal je onverhoopt bij een flinke afdaling gebeuren.

407 0m 616
Laatst gewijzigd door jan op 10 jun 2007, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo,

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar kan het soms zijn dat de brandstofpomp onvoldoende olie heeft?

Wat misschien ook zo kan zijn (omdat het na rijden op diesel opgelost werd): Ik weet niet hoe die brandstofpomp eruit ziet (denk lijn pomp) maar ik denk dat dat op zich niet uitmaakt welke pomp je hebt. PPO heeft toch slechtere smerende eigenschappen dan diesel? Misschien gingen de plunjers (die daar volgens mij door de brandstof gesmeerd worden) daardoor niet meer naar de juiste stand en omdat diesel beter smeert (en mogelijk ook iets reinigd) is het daardoor "vanzelf(?)" opgelost.

Ik ben geen expert maar dit is wat ik kan bedenken.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Hmm ik heb geen verstand van ppo, maahaaar, als hij op diesel wel normaal loopt en op ppo niet. Zou ik het zeker ook zoeken in het ppo gedeelte. Kun je zien of het stangenstelsel goed aan het gaspedaal vast zit? Dwz als je pedaal om hoog laat komen of het stangenstelsel dan mee getrokken wordt of door een veer terug geduwdt wordt.
Zowiezo regelmatig smeren is goed voor onze oudjes :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Eerst de motorkap er maar eens afhalen en kijken hoe het met die stangen zit.
Als ik me goed herinner barst het van de isolatie bij jou. :roll:

Dat zagen en afslaan lijkt op een membraamprobleem.
Je had dat ding toch al gesmeerd?
Ook ff kijken of de vacuumslang niet ergens klem komt te zitten.
Geen vacuum = volgas bij jou.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

stangen

Bericht door jan »

Ha Leo,

Vanmiddag heb ik de regulateur (rode dop) helemaal nokkievol met motorolie gevuld. Toen alle stangen een druppie olie gegeven.
Daarna weer op ppo gaan rijden en na enkele kilometers (ongeveer de afstand om weer volledig ppo te gaan slurpen) begon het gelazer opnieuw.
volgas, terwijl het stangenstelsel dit niet aangaf.
Dan zou je toch de ppo de schuld geven zou je zeggen.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

En als je diesel bijmengt?

(Is deze PPO overigens anders als voorgaande tankbeurten?)
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

volgens mij heb ik het gevonden

Bericht door jan »

Hallo Leo,

Volgens mij heb ik het probleem in zicht.

Ik mis volgens mij een veer op de smoorklep. Dat bleek bij nader onderzoek toen ik de foto`s bekeek die ik je geruime tijd geleden stuurde, om te zien of mijn motor voorzien was van een smoorklep mbt het gastoevoegverhaal

Dus dat op ppo wel- en op diesel geen probleem, is puur toeval geweest
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Klinkt als een logische oorzaak Jan.
Ook weer opgelost.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
cornepol

Re: volgens mij heb ik het gevonden

Bericht door cornepol »

[quote]Hallo Leo,
Ik mis volgens mij een veer op de smoorklep. Dat bleek bij nader onderzoek toen ik de foto`s bekeek die ik je geruime tijd geleden stuurde, om te zien of mijn motor voorzien was van een smoorklep mbt het gastoevoegverhaal

[\quote]

Volgens mij heb ik hetzelfde. Ik heb nu een stuk binnenband om de stangen heen zitten, en dat werkt prima. Heeft iemand een foto voor me met die 'smoorklep' en de veer die erbij hoort, want ik heb geen idee wat dat is...

Alvast bedankt!
Corné
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: volgens mij heb ik het gevonden

Bericht door jan »

Geef me je emailadres maar, den stuur ik je de foto.

groet,

Jan.

cornepol schreef:
Hallo Leo,
Ik mis volgens mij een veer op de smoorklep. Dat bleek bij nader onderzoek toen ik de foto`s bekeek die ik je geruime tijd geleden stuurde, om te zien of mijn motor voorzien was van een smoorklep mbt het gastoevoegverhaal

[\quote]

Volgens mij heb ik hetzelfde. Ik heb nu een stuk binnenband om de stangen heen zitten, en dat werkt prima. Heeft iemand een foto voor me met die 'smoorklep' en de veer die erbij hoort, want ik heb geen idee wat dat is...

Alvast bedankt!
Corné
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Kun je die foto niet hier plaatsen?
Is voor meer mensen interessant lijkt me.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

De wazige foto van Jan:
Afbeelding


En een tekening van de hele venturie:
Afbeelding

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ter aanvulling.

Als je de foto bekijkt:
Het ding dat bovenop met het moertje vast zit is de hefboom van de hoofdsmoorklep/luchtklep. Deze regeld je luchtoevoer en indirect ook je diesel inspuiting.
Die veer (die een paar euro kost bij de MB dealer) moet dan aan het rechtopstaande piefje met dat groefje aan de top.
De andere kant moet ergens aan je luchtinlaat verdeelstuk door een gaatje heen gehaakt.

Mocht dan ooit je gas stang er af schieten dan zorgt die veer er altijd voor dat je luchtklep dicht gaat!
Je dieselpomp wordt namelijk door het vacuum van de venturie (net naaste je luchklep) aangestuurd en zal als de klep open staat altijd lekker je motor op toeren mee helpen houden.

Die veer miste ook bij onze bus maar is wel fijn om te hebben voord de zekerheid. Het enige nadeel is dat mijn vriendin daarna ging klagen over klamp in haar rechtervoet... :wink:

Je moet het tweede kleinere palletje (dat geroeste er onder wat je kan zien op de foto, dit zit aan het borgveerringetje van op de tekening) met zijn asje niet verwarren met de hoofdluchtklep.
Dit is een backfire beveiliging!

Hij zorgt er voor dat op een helling je motor niet de verkeerde kant op kan starten!
Dit zou mogelijk zijn als je in de versnelling, op een helling onverhoopt de rem loslaat en achteruit zou gaan rijden en de motor uit staat.
Dat is namelijk niet zo best voor de motor. :wink:

Dit palletje rammelt altijd maar wat en heeft achter de hoofd luchtklep een klein luchklepje, wat in ons geval zo ver ingelsteten was, dat hij niet eens meer dicht kon.
Ik heb er toen aan de bovenkant een ringetje tussen gedaan zodat het weer werkte.
Er hoeft dus niets op dit kleine hefboompje. Het mag gewoon los rammelen omdat hij vanzelf open wordt geduwd en gezogen als de motor draaid.

Hoop dat dit de discussie iets duidelijker maakt...

Groet,
Melchior
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

duidelijk verhaal

Bericht door jan »

Nog bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de veer vervangen, maar helaas blijft de de motor heel veel toeren maken en nog veeeel meer dikke rook.
Zou het dan toch de membraam van de regulateur zijn die niet goed meer functioneert?
Als dit het geval zou kunnen zijn, is die dan makkelijk door een doehetzelver te repareren?
Bestaan er nog tekeningen die de werking van dit type brandstofpomp helder weergeven?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: duidelijk verhaal

Bericht door Leo »

jan schreef:Bestaan er nog tekeningen die de werking van dit type brandstofpomp helder weergeven?
Jeroen heeft er verschrikkelijk zijn best op zitten doen: "Documenten voor leden".
Daar staat alles zo ongeveer in. :wink:

Wbt jouw motor: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 6%20KLEIN/


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: duidelijk verhaal

Bericht door jan »

Je hebt weer gelijk. :oops:
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Mooi werk Jeroen!

Bericht door jan »

Prachtig hulpmiddel die werkplaatsboeken Jeroen!
Ik ben er nu wel achter na het bestuderen van de boeken, dat ik met mijn vingers van die regulateur afblijf.
Ga effe contact opnemen met dokter van de Kraats in Nijkerk.
cornepol

Bericht door cornepol »

Krijg de foto niet geladen...

Als iemand er eentje kan sturen naar 'cornepol at gmail punt com' zou ik erg geholpen zijn...
comi3
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2010, 20:20

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Bericht door comi3 »

Weet nog iemand anders waar ik die technische documentatie van de motor files (mo616) kan bemachtigen?
Leo heeft ze maar dan zou ik eerst lid moeten worden van dubbellucht ?

mvg,

Co
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Bericht door Frank.fjph »

Laat Leo het niet horen, dat hij je pas iets geeft als je lid bent van DL....... :shock: :shock: 8) :wink:

Ergens op dit forum staat een link of zoiets waar je aan doc kan komen: zoekfunctie gebruiken(bovenaan pagina) of zelf forum doorzoeken, ik weet niet meer waar het item staat.

Succes
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Bericht door Leo »

Er wordt idd wel wat vreemd over mij gesproken jeh.. :shock:


Stuur Anton ff een PB.
Die stuurt dan een rom vol documentatie naar je op zonder dat je lid hoeft te zijn van Dubbelvlucht.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
godfried
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Bericht door godfried »

Mag ik Anton dan ook een PB sturen? Ik heb wel zo'n buchelli gekocht, maar iets meer zou toch echt mooier zijn.

Met groet, Godfried
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Bericht door Anton »

Hoi,

Jawel hoor, dat mag! :lol: :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten