Ter aanvulling.
Als je de foto bekijkt:
Het ding dat bovenop met het moertje vast zit is de hefboom van de hoofdsmoorklep/luchtklep. Deze regeld je luchtoevoer en indirect ook je diesel inspuiting.
Die veer (die een paar euro kost bij de MB dealer) moet dan aan het rechtopstaande piefje met dat groefje aan de top.
De andere kant moet ergens aan je luchtinlaat verdeelstuk door een gaatje heen gehaakt.
Mocht dan ooit je gas stang er af schieten dan zorgt die veer er altijd voor dat je luchtklep dicht gaat!
Je dieselpomp wordt namelijk door het vacuum van de venturie (net naaste je luchklep) aangestuurd en zal als de klep open staat altijd lekker je motor op toeren mee helpen houden.
Die veer miste ook bij onze bus maar is wel fijn om te hebben voord de zekerheid. Het enige nadeel is dat mijn vriendin daarna ging klagen over klamp in haar rechtervoet...
Je moet het tweede kleinere palletje (dat geroeste er onder wat je kan zien op de foto, dit zit aan het borgveerringetje van op de tekening) met zijn asje niet verwarren met de hoofdluchtklep.
Dit is een backfire beveiliging!
Hij zorgt er voor dat op een helling je motor niet de verkeerde kant op kan starten!
Dit zou mogelijk zijn als je in de versnelling, op een helling onverhoopt de rem loslaat en achteruit zou gaan rijden en de motor uit staat.
Dat is namelijk niet zo best voor de motor.
Dit palletje rammelt altijd maar wat en heeft achter de hoofd luchtklep een klein luchklepje, wat in ons geval zo ver ingelsteten was, dat hij niet eens meer dicht kon.
Ik heb er toen aan de bovenkant een ringetje tussen gedaan zodat het weer werkte.
Er hoeft dus niets op dit kleine hefboompje. Het mag gewoon los rammelen omdat hij vanzelf open wordt geduwd en gezogen als de motor draaid.
Hoop dat dit de discussie iets duidelijker maakt...
Groet,
Melchior