Rotte balken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Rotte balken

Bericht door De Boer »

Hallo,

Heb de balkjes rondom de achterste wielbakken verrot en de dwarsbalkjes beginnen ook al te roesten.
Nu is mijn vraag,heeft iemand ervaring in dit te vervangen als het mogelijk is.
En zijn dit ook delen waar ze met de APK op af kunnen keuren?

Albert
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Hi

Ik denk niet dat het afkeur is het zijn namelijk geen dragende delen, maar lees verder.
Ik ken zelfs mensen die er van die dingen tussen uit zagen om in het loop gedeelte meer hoogte te krijgen

Maar ik heb ze zelf, voordat ik de bus ombouwde, de twee achter de wielen en de verbindings balk in de lengte richting
kompleet vervangen door 6 bij 4 cm Uprofile van 3 mm dik staal.

Hier zie je de twee nieuwe balken en verbindings balk.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eerst beide rotte balken eruit gehaald en daar na de nieuwe er in geschoven. in eerste instantie kon ik de nieuwe balken ( als ik het me
goed herinner 197 cm lang ) er niet in zetten omdat de carroserie te laag hing en ik de balk dus niet aan de zijkant onder de draagbalk kon schuiven.
Ik heb toen met twee krikken de carroserie aan beide zijden opgekrikt en tegen verwaching in ging deze dus tenopzichte van het chassis omhoog
en kon ik de balken er onder schuiven en vast lassen. Na dat alles vastgelast
was heb ik de krikken aan beide kanten er onder uit gehaald en zag dat beide balken naar mijn mening behoorlijk verbogen onder het gewicht
van de carroserie. Mijn conclusie daar uit is dat de 508/608 deze balken niet kan missen. Zeker niet als het er twee zijn.

Bart
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Bericht door De Boer »

Hallo Bart,

Nog bedankt voor het plaatsen van duidelijke foto's.
Heb jij de balken er tussen gezet bij een ingebouwde bus of zat er een opbouw op?
En waar zet je de krik om het op te krikken?
Binnen kort moet de mijne voor de APK en de vorige keer zaten ze er met twee man onder discussie te voeren van wel of niet afkeur.
Toen viel ook het antwoord van dat het geen dragende delen zijn en werd goed gekeurd.
Ik wil voor mij zelf zeker nieuwe balken er onder zetten. alleen dit najaar komt mij beter uit

Albert
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik had wel een op bow maar gin inbow ik heb dus de hele vloer er uit
kunnen halen ( en vernieuwd ) en de balken er op die manier in gezet. Als
je de vloer niet open kunt gooien gaat hen niet lukken die balken, zoals ik
al zei zijn ze bijna 2 meter lang.

Het op kriken heb ik alsvolgt gedaan.
Met twee garage krikken ( 15 euro versies ) dwars onder de auto vlak
achter de acthterwielen. daar kun je een balk scheuin omhoog plaatsen in
de lengte balk van de bus. ( zie cirkel )


Afbeelding

en dan wel onder de verstevegings balk van de carrosserie. ( zie cirkel )

Afbeelding

nu zul je zeggen die krikken gaan rollen als je er een balk schuin op zet.
Tuurlijk doen ze dat maar als je nu gewoon een houtbalk op de grond
neerlegd die precies tussen de krikken past blijven de krikken op zijn plaats.

Je hoeft trouwens de bouten van de overgebleven bevestegingen van de carrosserie niet los te maken.

bart
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Bericht door De Boer »

Hoi Bart,

Helaas is mijn bus al ingebouwd en geen zin alles er uit te slopen.
Dus zit er aan te denken de rotte delen weg te slijpen en het zo te laten.

Albert
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Zeker een afkeur punt, maakt namelijk deel uit van je hulpchassis. Gewoon eruit flexen en een stuk u-profiel in lassen of wat erop lijkt. Als er maar iets zit.

Groet,

Otto.

ps. op onderstaande link staan een aantal fotootjes hoe ik het heb gedaan.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dan kom ik misschien ook nog even eronder aan het kruipen voor september!

Heb enkele plekjes gezien waar ik niet zeker van ben. Hoeveel mag er minder zijn van kwaliteit?

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 04 jul 2007, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Bericht door De Boer »

Hallo Otto,

Is het ook mogelijk om die profielen bij de achterwielen langs er onder te schuifen,of moet de toch de bodem er uit?


Albert
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Heb net even gekeken en volgens mij moet dat wel lukken.
Maar hoe krijg je de oude eruit. Dat was al niet makelijk van boven af zonder
vloer, de balken zitten namelijk met puntlassen op de bevestegings platen en
die bevestegings platen heb een verhoging tussen de dwarsbalken.
het is dus zaak dat je de hele balk van de bevestegings plaat krijgt.
de bevestegings platen er onderuithalen is lastig omdat er altijd nog
een balk aan vast zit ( in de lengte richting ).

Er lijkt maar redelijk goed uitvoerbare optie en dat is er stukken tussen lassen.



Bart
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Gewoon eraf flexen en een stuk ertussen zetten van onderuit lijkt me toch niet zo'n probleem of wel?

Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Het zijn dragende balken en die moeten door en door gelast worden!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Maar de keurmeester kan toch ook niet de bovenkant van het balkje zien? En wat ze niet zien kunnen ze niet afkeuren.

Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Die keurmeesters zijn leiper dan jij denkt; die kennen hun kostgangers wel!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik wilde niet eigenwijs zijn hoor,... maar zoiets moet toch op te lossen zijn zonder de gehele opbouw te moeten demonteren.

Dennis
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

En wat ze niet zien kunnen ze niet afkeuren.
Mischien een mooie regel maar onderschat die keurmeesters niet. (praat nu even over RDW-keurmeesters)
maar zoiets moet toch op te lossen zijn zonder de gehele opbouw te moeten demonteren
Hoe wil je er anders bij kunnen? Soms is dat dus wel nodig.

@ Albert,

Het percentage weet ik niet, sommige zeggen 25 procent. Ze kijken naar het geheel. Bij mij was teveel verrot op één plaats, dan keuren ze de boel af. Het is volgens mij gewoon een kwestie hoe serieus je het zelf wil hebben. Nu even oplappen is volgend jaar bij de keuring wéér problemen.
Je kunt het van onderen doen, probeer zoveel mogelijk weg te flexen en een stuk U-profiel erin schuiven en die lekker doorlassen. Het hoeft niet exact hetzelfde profiel te zijn maar neem ien ieder geval iets zwaarder dan wat er nu zit, ben je altijd safe :wink: :wink:

Succes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ben even aan het zoeken geweest bij de RDW en heb een Jip en Janneke
verhaal gevonden over waar de auto aan moet voldoen,

voor minder dan 3500 kg
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf

voor meer dan 3500 kg
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/138A9145 ... _0823b.pdf

in beide documenten heb je paragraaf 3.2 , 3.7 , 3.8, 3.9 en 3.10, staat
wat over ernstige roest vorming. paragraaf 3.2 heeft te maken met
chassis en opbouw, eerste punt gaat volgens mij over het chassis en het
tweede over de opbouw, en daar staat dat de opbouw deugdelijk moet
bevestigd zijn. ( wel een beetje wazig dus ). Ik probeer nog even een
keurings meester te bereiken, je hoord het nog.

De manier hoe ik het gedaan heb is zeker goed, deze heeft namelijk een
RDW APK keuring gehad bij het invoeren van de bus.

Bart
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Gomes heeft mijn bus gekeurd en ondanks meerdere lasplekken en enkele matige stukken geen aantekeningen op het formulier.

Ik neem aan dat als het ernstig is er wel een aantekening was.

In 2 balkjes van het hulpchassis zit een stuk op c.q. ingelast. Dat laswerk verdiend geen schoonheidsprijs!

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 04 jul 2007, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Mijn, voormalige biebbus, bestaat uit een chassis en daarop een carroserie bevestigd, dat word er bedoelt met deugdelijke bevestiging.
Ik heb hier voor gekozen omdat ik het roesten van die bussen spuugzat was, ik kon er niet tegen lassen :? .
Nu heb ik dus een aluminium opbouw en dat geeft heeel weinig problemen.
Ben dus toch wel een beetje blij met mijn MB! :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
De Boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
Locatie: Kerkenveld

Bericht door De Boer »

Hallo lezers,

Heb de delen die verrot waren weggeslepen, had zoiets van wat er niet zit kunnen ze ook niet afkeuren.
Alles bij de voor en achterkant van de wielkasten weg geslepen en de tussenbalken ongeveer half weggeslepen.
De rest weer in de grondlak en tectyl gezet.
Vanmorgen voor de keuring geweest,keurmeester was jonger van leeftijd als mijn bus en moest nog komen vragen hoe die de motor uit moest zetten,dus weet ook niet hoe de onderkant er dient uit te zien.
Er waren geen rotte balken te vinden,dus na bijstellen van de achterrem en nummerplaatverlichtings lampje vervangen stond ik na een uurtje weer buiten met de papieren weer voor elkaar.
De beste man wou wel een roetmeting uitvoeren wat niet nodig was,dit is mij al eerder overkomen.
Dit is ook een van de reden dat ik er altijd bij blijf met de APK.
Komende winter ga ik alles wegslijpen om er toch nieuwe profielen onder te lassen, had daar nu niet zoveel zin in zo vlak voor de vakantie, maar mijn gevoel zegt dat er toch nieuwe onder moeten komen.

Albert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast