Rotte balken
- De Boer
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
- Locatie: Kerkenveld
Rotte balken
Hallo,
Heb de balkjes rondom de achterste wielbakken verrot en de dwarsbalkjes beginnen ook al te roesten.
Nu is mijn vraag,heeft iemand ervaring in dit te vervangen als het mogelijk is.
En zijn dit ook delen waar ze met de APK op af kunnen keuren?
Albert
Heb de balkjes rondom de achterste wielbakken verrot en de dwarsbalkjes beginnen ook al te roesten.
Nu is mijn vraag,heeft iemand ervaring in dit te vervangen als het mogelijk is.
En zijn dit ook delen waar ze met de APK op af kunnen keuren?
Albert
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Hi
Ik denk niet dat het afkeur is het zijn namelijk geen dragende delen, maar lees verder.
Ik ken zelfs mensen die er van die dingen tussen uit zagen om in het loop gedeelte meer hoogte te krijgen
Maar ik heb ze zelf, voordat ik de bus ombouwde, de twee achter de wielen en de verbindings balk in de lengte richting
kompleet vervangen door 6 bij 4 cm Uprofile van 3 mm dik staal.
Hier zie je de twee nieuwe balken en verbindings balk.


Ik heb eerst beide rotte balken eruit gehaald en daar na de nieuwe er in geschoven. in eerste instantie kon ik de nieuwe balken ( als ik het me
goed herinner 197 cm lang ) er niet in zetten omdat de carroserie te laag hing en ik de balk dus niet aan de zijkant onder de draagbalk kon schuiven.
Ik heb toen met twee krikken de carroserie aan beide zijden opgekrikt en tegen verwaching in ging deze dus tenopzichte van het chassis omhoog
en kon ik de balken er onder schuiven en vast lassen. Na dat alles vastgelast
was heb ik de krikken aan beide kanten er onder uit gehaald en zag dat beide balken naar mijn mening behoorlijk verbogen onder het gewicht
van de carroserie. Mijn conclusie daar uit is dat de 508/608 deze balken niet kan missen. Zeker niet als het er twee zijn.
Bart
Ik denk niet dat het afkeur is het zijn namelijk geen dragende delen, maar lees verder.
Ik ken zelfs mensen die er van die dingen tussen uit zagen om in het loop gedeelte meer hoogte te krijgen
Maar ik heb ze zelf, voordat ik de bus ombouwde, de twee achter de wielen en de verbindings balk in de lengte richting
kompleet vervangen door 6 bij 4 cm Uprofile van 3 mm dik staal.
Hier zie je de twee nieuwe balken en verbindings balk.


Ik heb eerst beide rotte balken eruit gehaald en daar na de nieuwe er in geschoven. in eerste instantie kon ik de nieuwe balken ( als ik het me
goed herinner 197 cm lang ) er niet in zetten omdat de carroserie te laag hing en ik de balk dus niet aan de zijkant onder de draagbalk kon schuiven.
Ik heb toen met twee krikken de carroserie aan beide zijden opgekrikt en tegen verwaching in ging deze dus tenopzichte van het chassis omhoog
en kon ik de balken er onder schuiven en vast lassen. Na dat alles vastgelast
was heb ik de krikken aan beide kanten er onder uit gehaald en zag dat beide balken naar mijn mening behoorlijk verbogen onder het gewicht
van de carroserie. Mijn conclusie daar uit is dat de 508/608 deze balken niet kan missen. Zeker niet als het er twee zijn.
Bart
- De Boer
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
- Locatie: Kerkenveld
Hallo Bart,
Nog bedankt voor het plaatsen van duidelijke foto's.
Heb jij de balken er tussen gezet bij een ingebouwde bus of zat er een opbouw op?
En waar zet je de krik om het op te krikken?
Binnen kort moet de mijne voor de APK en de vorige keer zaten ze er met twee man onder discussie te voeren van wel of niet afkeur.
Toen viel ook het antwoord van dat het geen dragende delen zijn en werd goed gekeurd.
Ik wil voor mij zelf zeker nieuwe balken er onder zetten. alleen dit najaar komt mij beter uit
Albert
Nog bedankt voor het plaatsen van duidelijke foto's.
Heb jij de balken er tussen gezet bij een ingebouwde bus of zat er een opbouw op?
En waar zet je de krik om het op te krikken?
Binnen kort moet de mijne voor de APK en de vorige keer zaten ze er met twee man onder discussie te voeren van wel of niet afkeur.
Toen viel ook het antwoord van dat het geen dragende delen zijn en werd goed gekeurd.
Ik wil voor mij zelf zeker nieuwe balken er onder zetten. alleen dit najaar komt mij beter uit
Albert
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ik had wel een op bow maar gin inbow ik heb dus de hele vloer er uit
kunnen halen ( en vernieuwd ) en de balken er op die manier in gezet. Als
je de vloer niet open kunt gooien gaat hen niet lukken die balken, zoals ik
al zei zijn ze bijna 2 meter lang.
Het op kriken heb ik alsvolgt gedaan.
Met twee garage krikken ( 15 euro versies ) dwars onder de auto vlak
achter de acthterwielen. daar kun je een balk scheuin omhoog plaatsen in
de lengte balk van de bus. ( zie cirkel )

en dan wel onder de verstevegings balk van de carrosserie. ( zie cirkel )

nu zul je zeggen die krikken gaan rollen als je er een balk schuin op zet.
Tuurlijk doen ze dat maar als je nu gewoon een houtbalk op de grond
neerlegd die precies tussen de krikken past blijven de krikken op zijn plaats.
Je hoeft trouwens de bouten van de overgebleven bevestegingen van de carrosserie niet los te maken.
bart
kunnen halen ( en vernieuwd ) en de balken er op die manier in gezet. Als
je de vloer niet open kunt gooien gaat hen niet lukken die balken, zoals ik
al zei zijn ze bijna 2 meter lang.
Het op kriken heb ik alsvolgt gedaan.
Met twee garage krikken ( 15 euro versies ) dwars onder de auto vlak
achter de acthterwielen. daar kun je een balk scheuin omhoog plaatsen in
de lengte balk van de bus. ( zie cirkel )

en dan wel onder de verstevegings balk van de carrosserie. ( zie cirkel )

nu zul je zeggen die krikken gaan rollen als je er een balk schuin op zet.
Tuurlijk doen ze dat maar als je nu gewoon een houtbalk op de grond
neerlegd die precies tussen de krikken past blijven de krikken op zijn plaats.
Je hoeft trouwens de bouten van de overgebleven bevestegingen van de carrosserie niet los te maken.
bart
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Zeker een afkeur punt, maakt namelijk deel uit van je hulpchassis. Gewoon eruit flexen en een stuk u-profiel in lassen of wat erop lijkt. Als er maar iets zit.
Groet,
Otto.
ps. op onderstaande link staan een aantal fotootjes hoe ik het heb gedaan.
Groet,
Otto.
ps. op onderstaande link staan een aantal fotootjes hoe ik het heb gedaan.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Dan kom ik misschien ook nog even eronder aan het kruipen voor september!
Heb enkele plekjes gezien waar ik niet zeker van ben. Hoeveel mag er minder zijn van kwaliteit?
Dennis
Heb enkele plekjes gezien waar ik niet zeker van ben. Hoeveel mag er minder zijn van kwaliteit?
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 04 jul 2007, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Heb net even gekeken en volgens mij moet dat wel lukken.
Maar hoe krijg je de oude eruit. Dat was al niet makelijk van boven af zonder
vloer, de balken zitten namelijk met puntlassen op de bevestegings platen en
die bevestegings platen heb een verhoging tussen de dwarsbalken.
het is dus zaak dat je de hele balk van de bevestegings plaat krijgt.
de bevestegings platen er onderuithalen is lastig omdat er altijd nog
een balk aan vast zit ( in de lengte richting ).
Er lijkt maar redelijk goed uitvoerbare optie en dat is er stukken tussen lassen.
Bart
Maar hoe krijg je de oude eruit. Dat was al niet makelijk van boven af zonder
vloer, de balken zitten namelijk met puntlassen op de bevestegings platen en
die bevestegings platen heb een verhoging tussen de dwarsbalken.
het is dus zaak dat je de hele balk van de bevestegings plaat krijgt.
de bevestegings platen er onderuithalen is lastig omdat er altijd nog
een balk aan vast zit ( in de lengte richting ).
Er lijkt maar redelijk goed uitvoerbare optie en dat is er stukken tussen lassen.
Bart
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Mischien een mooie regel maar onderschat die keurmeesters niet. (praat nu even over RDW-keurmeesters)En wat ze niet zien kunnen ze niet afkeuren.
Hoe wil je er anders bij kunnen? Soms is dat dus wel nodig.maar zoiets moet toch op te lossen zijn zonder de gehele opbouw te moeten demonteren
@ Albert,
Het percentage weet ik niet, sommige zeggen 25 procent. Ze kijken naar het geheel. Bij mij was teveel verrot op één plaats, dan keuren ze de boel af. Het is volgens mij gewoon een kwestie hoe serieus je het zelf wil hebben. Nu even oplappen is volgend jaar bij de keuring wéér problemen.
Je kunt het van onderen doen, probeer zoveel mogelijk weg te flexen en een stuk U-profiel erin schuiven en die lekker doorlassen. Het hoeft niet exact hetzelfde profiel te zijn maar neem ien ieder geval iets zwaarder dan wat er nu zit, ben je altijd safe


Succes,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ben even aan het zoeken geweest bij de RDW en heb een Jip en Janneke
verhaal gevonden over waar de auto aan moet voldoen,
voor minder dan 3500 kg
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf
voor meer dan 3500 kg
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/138A9145 ... _0823b.pdf
in beide documenten heb je paragraaf 3.2 , 3.7 , 3.8, 3.9 en 3.10, staat
wat over ernstige roest vorming. paragraaf 3.2 heeft te maken met
chassis en opbouw, eerste punt gaat volgens mij over het chassis en het
tweede over de opbouw, en daar staat dat de opbouw deugdelijk moet
bevestigd zijn. ( wel een beetje wazig dus ). Ik probeer nog even een
keurings meester te bereiken, je hoord het nog.
De manier hoe ik het gedaan heb is zeker goed, deze heeft namelijk een
RDW APK keuring gehad bij het invoeren van de bus.
Bart
verhaal gevonden over waar de auto aan moet voldoen,
voor minder dan 3500 kg
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf
voor meer dan 3500 kg
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/138A9145 ... _0823b.pdf
in beide documenten heb je paragraaf 3.2 , 3.7 , 3.8, 3.9 en 3.10, staat
wat over ernstige roest vorming. paragraaf 3.2 heeft te maken met
chassis en opbouw, eerste punt gaat volgens mij over het chassis en het
tweede over de opbouw, en daar staat dat de opbouw deugdelijk moet
bevestigd zijn. ( wel een beetje wazig dus ). Ik probeer nog even een
keurings meester te bereiken, je hoord het nog.
De manier hoe ik het gedaan heb is zeker goed, deze heeft namelijk een
RDW APK keuring gehad bij het invoeren van de bus.
Bart
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Gomes heeft mijn bus gekeurd en ondanks meerdere lasplekken en enkele matige stukken geen aantekeningen op het formulier.
Ik neem aan dat als het ernstig is er wel een aantekening was.
In 2 balkjes van het hulpchassis zit een stuk op c.q. ingelast. Dat laswerk verdiend geen schoonheidsprijs!
Dennis
Ik neem aan dat als het ernstig is er wel een aantekening was.
In 2 balkjes van het hulpchassis zit een stuk op c.q. ingelast. Dat laswerk verdiend geen schoonheidsprijs!
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 04 jul 2007, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Mijn, voormalige biebbus, bestaat uit een chassis en daarop een carroserie bevestigd, dat word er bedoelt met deugdelijke bevestiging.
Ik heb hier voor gekozen omdat ik het roesten van die bussen spuugzat was, ik kon er niet tegen lassen :? .
Nu heb ik dus een aluminium opbouw en dat geeft heeel weinig problemen.
Ben dus toch wel een beetje blij met mijn MB!
Groet Anton
Mijn, voormalige biebbus, bestaat uit een chassis en daarop een carroserie bevestigd, dat word er bedoelt met deugdelijke bevestiging.
Ik heb hier voor gekozen omdat ik het roesten van die bussen spuugzat was, ik kon er niet tegen lassen :? .
Nu heb ik dus een aluminium opbouw en dat geeft heeel weinig problemen.
Ben dus toch wel een beetje blij met mijn MB!

Groet Anton
- De Boer
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 mar 2005, 20:47
- Locatie: Kerkenveld
Hallo lezers,
Heb de delen die verrot waren weggeslepen, had zoiets van wat er niet zit kunnen ze ook niet afkeuren.
Alles bij de voor en achterkant van de wielkasten weg geslepen en de tussenbalken ongeveer half weggeslepen.
De rest weer in de grondlak en tectyl gezet.
Vanmorgen voor de keuring geweest,keurmeester was jonger van leeftijd als mijn bus en moest nog komen vragen hoe die de motor uit moest zetten,dus weet ook niet hoe de onderkant er dient uit te zien.
Er waren geen rotte balken te vinden,dus na bijstellen van de achterrem en nummerplaatverlichtings lampje vervangen stond ik na een uurtje weer buiten met de papieren weer voor elkaar.
De beste man wou wel een roetmeting uitvoeren wat niet nodig was,dit is mij al eerder overkomen.
Dit is ook een van de reden dat ik er altijd bij blijf met de APK.
Komende winter ga ik alles wegslijpen om er toch nieuwe profielen onder te lassen, had daar nu niet zoveel zin in zo vlak voor de vakantie, maar mijn gevoel zegt dat er toch nieuwe onder moeten komen.
Albert
Heb de delen die verrot waren weggeslepen, had zoiets van wat er niet zit kunnen ze ook niet afkeuren.
Alles bij de voor en achterkant van de wielkasten weg geslepen en de tussenbalken ongeveer half weggeslepen.
De rest weer in de grondlak en tectyl gezet.
Vanmorgen voor de keuring geweest,keurmeester was jonger van leeftijd als mijn bus en moest nog komen vragen hoe die de motor uit moest zetten,dus weet ook niet hoe de onderkant er dient uit te zien.
Er waren geen rotte balken te vinden,dus na bijstellen van de achterrem en nummerplaatverlichtings lampje vervangen stond ik na een uurtje weer buiten met de papieren weer voor elkaar.
De beste man wou wel een roetmeting uitvoeren wat niet nodig was,dit is mij al eerder overkomen.
Dit is ook een van de reden dat ik er altijd bij blijf met de APK.
Komende winter ga ik alles wegslijpen om er toch nieuwe profielen onder te lassen, had daar nu niet zoveel zin in zo vlak voor de vakantie, maar mijn gevoel zegt dat er toch nieuwe onder moeten komen.
Albert
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten