Koppeling hoofdcilinder 407

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Buster

Koppeling hoofdcilinder 407

Bericht door Buster »

Vandaag toch maar aan de koppelingscilinder begonnen :!:
sinds we Buster hebben is deze nog nooit droog geweest :?

Wie weet wat er standaard in een 407 voor een koppelingscilinder zit :?: Bij de omschrijving van de "koppeling algemeen 508" van de kaartenbak staat in elk geval een andere, er zit bij mij ook geen ontluchtings ventiel op.
Ik probeer op deze manier er achter te komen wat ik voor een koppelings cilinder heb.
Ook heb ik nog geen werkplaats handboek speciaal voor de 407 kunnen ontdekken, dus als er tips zijn Graag Buster is uit 1979.

Ter illustratie een deels gedemonteerde koppelingscilinder.

Afbeelding

In de ruimte boven in de plunjer zit de stift die weer op de koppelingbediening vast zit deze stift zit hier met zeer veel ruimte in.
Hoort dit zo :?:

Afbeelding

Er zit een plunjer in van 19 mm, met twee rubbers plus een rubber in het uiteinde. FAG Kg 1944

Als ik een revisie setje koop, zit daar dan ook het rubber ventieltje bij wat aan het uiteinde zit :?: (want dat lijkt me niet zo eenvoudig te vervangen)
Wie verkoopt deze revisiesetjes en hebben ze genoeg aan het nummer vermeld op de plunjer :?: op de cilinder staat alleen Fag.

Dit is het binnenwerk.

Afbeelding
A_A

Bericht door A_A »

Werkt altijd goed duidelijke fotoos, maar bedoel je met ventiel dat haakse pijpje waar het resevoir op aangesloten is?
Ik meen mij te herinneren dat het rubber manchet waar dit pijpje inzit wel onderdeel was van dat zetje. En vervangen is even prutsen maar wel te doen. Evt kun je de rubber onderdelen insmeren met een beetje remolie dan glijdt het allemaal wat makkelijker.

Die ruimte was bij mijn auto ook. Ben nu ook wel benieuwd of dat hoort.

Vergeet evt als je toch bezig bent niet te controleren of de slang nog heel is die tussen het leidingkje en de werkcilinder zit.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Buster

Bericht door Buster »

Arjan,
met het ventiel bedoel ik eigenlijk de ontluchtingsnippel.
De leiding naar de werkcilinder is OK.
daarintegen was de aanvoerslang vanaf het reservoir in verre gaande staat van ontbinding, die heb ik ook gelijk maar vervangen door een die ik nog had liggen van onze oude Hanomag F35.

:?: WIE HERKEND MIJN KOPPELINGSCILINDER :?:

Groet, Frank
ahameter

Bericht door ahameter »

kan je het type nummer niet uit het werkplaatshandboek halen ?
bart

Bericht door bart »

ik heb de zelfde koppelings clinder en heb bij Claeys alleen de kubs gehaald
http://www.dubbelluchtservice.nl/bedrij ... ijf&id=275
deze vervangen. Ik had problemen met ontluchten ( ik kon geen ontluchtings nippel vinden op de cylinder binnen ) maar heb toen het zelfde gedaan als ik ook bij de remmen doe.

Ontluchtings nippel op de koppelings cylinder ( koppelings huis ) open draaien en afvoer slang er aan .

Dan met een perslucht de druk in het voorraad iets verhogen, druk regelaar op de compressor bijna helemaal terug draaien. Hierdoor gaat er olie door het systeem lopen en verdwijnt de lucht ook.

Bart,
Buster

Bericht door Buster »

Bart,
hoe hebben ze bij Claeys het type cilinder dan kunnen vaststellen :?: zou de aanduiding FAG 1944 die ik op de plunjer heb staan dan voldoende zijn of heb jij wel een werkplaatshandboek of tekeningen met type aanduiding :?:
Ontluchtings nippel op de koppelings cylinder ( koppelings huis ) open draaien en afvoer slang er aan .

Dan met een perslucht de druk in het voorraad iets verhogen, druk regelaar op de compressor bijna helemaal terug draaien. Hierdoor gaat er olie door het systeem lopen en verdwijnt de lucht ook.
Ik neem aan dat je dit met een soort easybleed hebt gedaan op het remvloeistof reservoir :?:
bart

Bericht door bart »

die goser weet dat, die zit zijn hele leven al in de remmen en hij zie de
rem cylinder loopt naar een rek met allemaal bakjes en komt met de goede kubs terug. geen boeken gewoon uit zijn hoofd. heeft vroeger heel veel van onze bussen gedaan

bart,
A_A

Bericht door A_A »

Buster, dat ontluchten werkt perfect via de oude mercedes methode, staat op het forum ook, op de ontluchting van de rem van het linker voorwiel een slang aansluiten, en die op de ontluchting van de werk cilinder van de koppeling zetten.Rem nippel los, koppeling nippel los, Vervolgens een aantal keer remmen tot er geen lucht meer borrelt in het reservoir.Dan alles dicht en klaar. Dat easybleed systeem was voor mij niet zo easy als het leek. Dwz ik vond het een gedoe. Ik ben voor de onderdelen "gewoon" naar Mercedes gegaan. Was wel iets duurder waarschijnlijk dan de Claes parts maar wist ik wel gelijk de juiste te hebben.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Buster

Bericht door Buster »

Probleem met koppeling is opgelost! :D
(al twee weken terug hoor maar niet eerder de tijd voor een berichtje)

ik heb toch maar voor zeker gekozen en een nieuwe koppelingscilinder gemonteerd.
Deze gehaald bij Mosterd in Naaldwijk goede service €104.- incl
Montage is zonder veel probleemen gegaan, cilinder goed vol met remvloeistof gedaan en gemonteerd, hij werkt eigenlijk goed zonder te hebben ontlucht. Ik denk dat de overloop van vloeistof tijdens de montage alle lucht al heeft weggedrongen.

kan dit of krijg ik daar later een probleem mee.

Groet, Frank.
Plaats reactie