5 of 7 bladveren

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Herman508
Contacteer:

5 of 7 bladveren

Bericht door Herman508 »

winand schreef:Herman, even een vraagje:
7 bladen betekend toch automatisch ook rijbewijs C toch?
Mijn HH F40 heeft ook nieuwe bladen nodig, maar ik denk dat ik vast zit aan 5 bladen omdat ie anders omgekeurd dient te worden naar groot rijbewijs. Klopt dit?
Hallo Winand,

Als je een bus wilt terugkeuren van groot naar klein rijbewijs is vaak alleen een ander veerpakket nodig (vaak van 7 naar 5 bladen)
Omgekeerd dus ook, indien je bus op klein kenteken staat en je wilt 'm omkeuren naar groot rijbewijs (in mijn geval omdat ik dan wat meer kan laden) hoeft vaak alleen het verenpakket (en de ALB) te worden aangepast.
Dit dus in het geval van omkeuren.

Als je niet van categorie veranderd maar vind dat je meer bladen voor de stabiliteit nodig hebt (al ga je naar 10 bladen) kan je in princiepe deze naar eigen inzicht erbij voegen.
Dit wordt vaak gedaan en is bij APK zelden een probleem.
Op het kentekel deel II-A staat wat je aslasten mogen zijn, of het nu 'hard of zacht' geveerd wordt maakt in princiepe niet uit.

Maar ik wil dus van categorie veranderen (van B naar C)
Daimler-Chrysler Homologatie in Utrecht bepaald dan voor onze bussen wat er dan gebeuren moet, in mijn geval: zoek een omschreven verenpakket met een specifiek nummer.

Dus in jou geval kan je een 'bijpassend' 7 bladig verenpakket plaatsen.
Alleen als je er toch nog een rijbewijs C van wilt maken, moet dit dus wel het benodigde bijbehorende nummer hebben.

(heb dit even naar een nieuw draadje verplaatst omdat je orginele bericht in een 'alleen lezen' draadje staat)
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
A_A

Bericht door A_A »

Kleine tip, mijn 406 heeft van die 7 blads pakketten van een 608. Als je gaat wisselen doe het niet alleen. Ze zijn zo ontzettend zwaar, je moet of heel sterk zijn, of eigenwijs. Ik viel in de laatste categorie en het heeft mij een bijna gebroken pink opgeleverd.
Maar goed bij de apk valt het niemand op bij mijn bus dat er zware veren onderzitten.
Ik vermoed dat bij meer 406'n waar later een om314 in gezet is een zwaarder pakket onderligt. Dit omdat je de hele aandrijf lijnt vervangt.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
evelyn25
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

mmm sinds carnaval int bezit van een verlengde verhoogde 508 met zwaar veren pakket en bij het importeren bij de RDW geen problemen gehad..
hij was goedgekeurd voor de duitse weg voor 5500 kg..
Ben dr blij mee ook en ook met ons nl kenteken.
de verhalen hierover zijn niet consequent en het riekt naar willekeur of onwetendheid.
groet gerbrand
bart

Bericht door bart »

> de verhalen hierover zijn niet consequent en het riekt naar willekeur of onwetendheid.

teneerste bepaald de RDW niet of hij teruggekeurd kan worden maar de importeur.

tentweede : neen, het heeft allemaal te maken met wel of geen remkracht begrenzer.
zonder remkracht begrenzer hoef je geen wijziging aan de bladen te doen
met moeten de bladen gewijzigd worden.

Maar dan nog slaat het natuurlijk nergens op, het gaat puur over
typegoedkeuring en de onderdelen die toen voor de < 3500 kg bus er
onderzat. Net of dat je met een 5000 kg bus niet leeg mag rondrijden ?
Dus voor de veiligheid en remkracht is het nonsens, want daar is die
remkracht begrenzer nu net voor dat hij onbeladen ook fatsoenlijk remd. Bij
bussen zonder remkracht begrenzer blokkeren de achterwielen als eerst

bart,
winand

Re: 5 of 7 bladveren

Bericht door winand »

Herman en Saskia schreef: Dus in jou geval kan je een 'bijpassend' 7 bladig verenpakket plaatsen.
Alleen als je er toch nog een rijbewijs C van wilt maken, moet dit dus wel het benodigde bijbehorende nummer hebben.
Ah, okee, als ik het dus goed begrijp zijn er dus meerdere soorten 7-bladige veer-pakketten? Ik wil gewoon mijn bus op B-rijbewijs houden, maar zou wellicht toch wel wat extra stabiliteit willen hebben, en een beetje meer 'hoogte'. Mijn huidige 5-bladen zijn zowiezo aan vervanging toe (bus staat scheef)
Naar welk pakket moet ik nu op zoek gaan?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Herman508
Contacteer:

Re: 5 of 7 bladveren

Bericht door Herman508 »

winand schreef:Naar welk pakket moet ik nu op zoek gaan?
Tja, tot zover mijn veerbladenkennis... :?

Misschien eerst kijken welk nummer er nu op staat ?
Anders kan Homologatie in Utrecht het aan de hand van je chasisnr dit uitzoeken.
Email: homologatie-dcnl@daimlerchrysler.com

Maar weet je zeker dat je veren 'op' zijn ?
Als één kant zwaarder is dan de ander blijft 'ie ook met nieuwe veren scheef staan. (of er moet een blad gebroken zijn)

Elders op dit forum is al heel wat over veren geschreven.
Groet, Herman

Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb vandaag even onder ons bussie gelegen.

Wij hebben 7 bladveren! Volgens mij standaard, ze zijn oud! Onze bus is teruggekeurd naar 3490kg.

Dennis
frenkck

Bericht door frenkck »

Mijn 409 heeft ook gewoon het originele verenpakket maar is wel terug gekeurd naar 3500kg, ideaal dus.
bart

Bericht door bart »

Gewijzig door Bart ( had een of ander verhaal over terugkeuren :-) )

als je geen remkrachtbegrenzer hebt kunt je er makelijk andere bladen opzetten niemand die daar moeilijk over doet.

Als je alleen een remkrachtbegrenzer ( zit bij de achteras ). zou ik het niet doen want die remkrachtbegrenzer hoort bij die veren set als je daar een stugere veren set onder zet zal de bus achter niet hard genoeg meer remmen. en kan het zelfs zo zijn dat je niet door de APK heen komt.

Bart
Laatst gewijzigd door bart op 26 jun 2007, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Ik heb een pakket van 6 bladveren onder mijn 407. Deze kwam niet voor in de lijsten van de importeur. Ik heb nu een type-goedkeuing gekregen die bij een 7 blads pakket hoort. Ik heb overigens geen lastafhamkelijke remdrukregelaar op de achteras.

Ik heb de RDW keurmeester kunnen overtuigen dat het waarschijnlijk een 7 blads pakket was, waar een veer afgehaald was, omdat ie te stug was.

Beetje mazzel gehad, dus!
Herman508
Contacteer:

ALB regelaar

Bericht door Herman508 »

Wie herkent dit plaatje ? (ALB-regelaar)

Afbeelding

Nu ben ik op zoek naar zo'n plaatje met nummer 309.584.1821 waarop linksmidden het veernummer 309.320.3306 staat i.p.v. 309.320.6206
(Dan heb je een bus met een zwaar verenpakket.)

Ik wil graag een fotootje daarvan en ben ook benieuwd naar de bijbehorende maximale aslast van zo'n verenpakket.
(staat op deel Ia van het kentekenbewijs)
Groet, Herman

Plaats reactie