Hallo Winand,winand schreef:Herman, even een vraagje:
7 bladen betekend toch automatisch ook rijbewijs C toch?
Mijn HH F40 heeft ook nieuwe bladen nodig, maar ik denk dat ik vast zit aan 5 bladen omdat ie anders omgekeurd dient te worden naar groot rijbewijs. Klopt dit?
Als je een bus wilt terugkeuren van groot naar klein rijbewijs is vaak alleen een ander veerpakket nodig (vaak van 7 naar 5 bladen)
Omgekeerd dus ook, indien je bus op klein kenteken staat en je wilt 'm omkeuren naar groot rijbewijs (in mijn geval omdat ik dan wat meer kan laden) hoeft vaak alleen het verenpakket (en de ALB) te worden aangepast.
Dit dus in het geval van omkeuren.
Als je niet van categorie veranderd maar vind dat je meer bladen voor de stabiliteit nodig hebt (al ga je naar 10 bladen) kan je in princiepe deze naar eigen inzicht erbij voegen.
Dit wordt vaak gedaan en is bij APK zelden een probleem.
Op het kentekel deel II-A staat wat je aslasten mogen zijn, of het nu 'hard of zacht' geveerd wordt maakt in princiepe niet uit.
Maar ik wil dus van categorie veranderen (van B naar C)
Daimler-Chrysler Homologatie in Utrecht bepaald dan voor onze bussen wat er dan gebeuren moet, in mijn geval: zoek een omschreven verenpakket met een specifiek nummer.
Dus in jou geval kan je een 'bijpassend' 7 bladig verenpakket plaatsen.
Alleen als je er toch nog een rijbewijs C van wilt maken, moet dit dus wel het benodigde bijbehorende nummer hebben.
(heb dit even naar een nieuw draadje verplaatst omdat je orginele bericht in een 'alleen lezen' draadje staat)