Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
winand

Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd

Bericht door winand »

Komende winterperiode zit ik in Oostenrijk voor 4 maanden om daar te werken. Slapen hoeft niet in de bus, daar hebben we een chalet voor.
Echter, ik zal de bus wel moeten gebruiken.

Zo zag ik "Diesel-Therm".
Dit is een verwarmingselementje (met een gloeiplug) op 12 of 24V die je in de dieselleiding zet zodat de diesel warm het filter ingaat.
Het gaat het verstoppen van het filter tegen, en zorgt dat de diesel vloeibaar blijft. De website belooft ook lager brandstofverbruik en minder stinkende rookwolken.
Ik vraag me ook af of ik hier ook iets aan heb bij het starten!?
(Dat het ook gebruikt kan worden met PPO is ook meegenomen, maar dat is iets voor later)
Het setje kost ong. 115 euro
Afbeelding
website:
http://www.heipro.de/kraftstoffvorwaermsyteme.html

Is het nuttig om brandstofleidingen te isoleren met isolatieschuim o.i.d?
(hoewel na een paar dagen stilstand alles weer ijskoud is..)

Mijn bus heeft een OM314, ik kan dus niet voorgloeien.
(ik heb ook geen standkachel..)
Kan ik dit op een of andere manier 'simuleren'?

Zou het helpen om bij startproblemen een 220v straalkacheltje op het motorblok te zetten voor een half uur ofzo?

Wat kan ik het beste doen met de accu's?
Is het nuttig om ze in het chalet te zetten aan de lader, of kan ik ze in de bus laten staan met de lader erop aangesloten?

Wat zijn de risico's bij vrieskoude en wat kun je daar tegen doen?
Zijn er goede tips om bijvoorbeeld startproblemen te voorkomen?
Alle ideeen zijn welkom, ook de nood- en huis- tuin- en keukenoplossingen :)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Op een duits forum (heb het net nog even gezocht want had het enkele maanden geleden gelezen en ging over -15C) geven de eigenaren aan dat als de accu's goed zijn het eigenlijk geen probleem zou mogen zijn. Maar misschien dat je iemand met start-piloot (spuitbus) eventueel bij de hand moet houden als het echt koud wordt.

Marc

PS: Ik ben ook benieuwd eigenlijk omdat het in Nederland soms ook wel eens onder nul wordt.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
winand

Bericht door winand »

eh.. ik dacht dat die dingen alleen voor benzinemotoren waren.. :oops:
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Nee hoor, ik heb het zelfs frequent gebruikt in de winter bij (oudere) landbouw trekkers. (En die zijn zonder uitzondering diesels).

Ik laat dan de oude petroleum gebakkjes even buiten beschouwing omdat die niet echt meer bruikbaar zijn op een gemiddelde boerderij.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Tot -19° C zou een dieselmotor gewoon behoren te starten. Dan ga ik uit van een normale motor, normale accu, normale dieselbrandstof etc.
De temperatuur 's morgens vroeg zal in hoge mate afhangen van hoe hoog je komt te zitten.
Misschien kun je een parkeerplekje vinden waar je met de neus naar beneden bovenaan een lange afdaling staat. Dan kun je hoe dan ook rustig gaan slapen... :-)

StartPilote werkt prima als de startmotor het geheel net niet meer snel genoeg kan rondsjorren. Er waren (en zijn misschien nog?) setjes te koop van een slang en een aansluitnippel, waarmee je de spuitbus in het handschoenenvakje kunt laten liggen en een pufje StartPilote (is gewoon ether, d.w.z. diëthylether) in het luchtfilter kunt inspuiten.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
De Rooie Reus

Wiener Melange compleet

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Winand,
Je zult toch niet de enige zijn in O'rijk met een diesel. Hoe lossen de autochtonen dat op?

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
winand

Bericht door winand »

Tja, omdat ik maar een beperkte technische kennis heb wat betreft dieselmotoren, ben ik een hoop gaan lezen over dieselmotoren in de kou.
Dan kom je al snel op 'dieselproblemen in de kou'.
Als een normale diesel dient te starten bij -19, dan maak ik me niet echt meer zorgen, de winters zijn ook steeds minder streng :wink:

Wel is het zo, heb ik gelezen :roll: , dan moderne diesels bijvoorbeeld al standaard een verwarmd brandstoffilter hebben, wat onze bussen dus niet hebben. Ook gebruiken ze bij pistenbullies (sneeuwbulldozers) ook diverse truuks zoals bijvoorbeeld verwarmde dieselleidingen. Ik denk dat veel oude diesels die in de winter professioneel worden ingezet daar, door de jaren heen ook wel wat van deze extraatjes hebben meegekregen om problemen te voorkomen.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

... pistenbullies...

Jawel. En in Antarctica gebruiken ze ook diesel sneeuwvoertuigen. Die worden een paar maanden lang niet uitgezet.
Groeten,

Ernst / Admin

melhof

Bericht door melhof »

Zo wat een vervuiling en juist daar op antartica.

Vind je het gek dat de polen smelten!! :wink:
dinand

Bericht door dinand »

hoi,

om vlokken in diesel bij -zoveel te voorkomen kun je op een volle tank een paar liter benzine bijmengen.

voor om314 motoren bestaan motorverwarmers, deze verwarmen de hele motor dmw het koelsysteem (volgens mij). Ben er tot nu toe nog maar 1x een tegen gekomen, moeilijk te vinden dus.

Mogelijke problemen om op te anticiperen zijn defecten aan de startmotor, die heeft het bij -10 oid zwaar tov normaal.

veel plezier in zweden!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik ken verschillende principes:
1. verwarmingselement in koelsysteem, in blok dus en niet in radiateur!!!
2. Verwarmingselement in oliecarter

Beide vragen een 220V aansluiting.
En vreten stroom als je ze constant aan hebt staan.

Verder zijn er ook dieselfilters met verwarming.
En erzijn toevoegingen verkrijgbaar die dieselvlokvorming voorkomen, moet in NL goedkoper zijn dan die 30% benzine bijmengen.
Is ook beter voor je motor.

Er staat overigens ook in het instructieboekje van de 508D een stukje over koude omstandigheden.
Er is ook een "SA, sonderausfuhrung"leverbaar voor Siberishe omstandigheden, een glazen reservoir met leidingen in de cabine.

Een elektr (ventilator) kacheltje zal ook wel iets doen, want dat gebruik ik thuis voor mijn ruiten van de personenauto's te ontdooien, en na een kwartier is alles weg en binnen lekker warm. Je moet dan wel iets aan afscherming doen want zo langs blok blazen zal wel niet snel iets opleveren

Frank
dinand

Bericht door dinand »

Frank.fjph schreef:Ik ken verschillende principes:

En erzijn toevoegingen verkrijgbaar die dieselvlokvorming voorkomen, moet in NL goedkoper zijn dan die 30% benzine bijmengen.
30%??? ik doe een liter of 5 op 160 liter. . nog nooit last gehad (bij -12)
Roger 1100
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Een busje startpilot in het handschoenenvakje is altijd wel praktisch. De afgelopen winter heb ik er gelukkig geen gebruik van hoeven te maken, maar twee winters geleden wel: motorkap open, eventjes wat startpilot in de luchtfilter spuiten en hij springt direct aan.

Nu blijkt startpilot niet zo heel erg goed voor je motor te zijn (is al het een en ander over geschreven op dit forum), dus het liefste zo weinig mogelijk gebruiken. Alhoewel sommige Dusseldorfers vanuit de fabriek met een startpilotaansluiting werden geleverd.

Voorts las ik ca. een half jaar geleden ergens iets over een trumaverwarming (ik geloof in ieder geval dat het een Truma was) voor in de camper die tevens de motor opwarmt, althans via het koelsysteem.

Misschien voor de zekerheid twee nieuwe accu's met een hoog amperegehalte er in zetten voordat je vertrekt.
Carpe Noctem.
Kris

Bericht door Kris »

inderdaad pilotstarter, is niet zo goed voor de motor.
Maar anderzijds, als de startmotor de motor niet rondkrijgt, en die wil niet aanslaan. Is dit dan weer niet gezond voor de startmotor, en voor de accu's.

Als je bedenkt dat de olie in het carter bij temperaturen van -15 of -20, dat dit bijna boter is in plaats van olie. Dan heeft de startmotor al mer kracht nodig.
Komt daarbij dat diesel bij zulke temperaturen niet normaal reageert.

Dus een snufje starter, kan geen kwaad, als het echt een snufje is.
Bij ons zit er een leiding van in het handschoenkastje naar de luchtfilter.
In 5 jaar wintervakantie heb ik het nog maar 2 keer nodig gehad.
Ik probeer eerst gewoon te starten, lukt het niet, een snufje pilotstart in zijn bek, en lopen gelijk een uurwerk doet ie.

Als ik 230 volt voor handen heb, dan schakel ik de weerstand in, die in het koelcircuit zit. Duurt een tijdje, maar is echt efficient.

MVG

Kris
Life is what you make it

Mercedes 608 Bj: 1977
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

Hallo

Een verwarmingselement in koelsysteem zit in de plaats van een vriesplaatje in het motorblok
Het is niet zo moeilijk te plaatsen,alleen het idee om met hamer en bijtel het plaatje te lijf de gaan is schrikwekkend ook de instructie om met een zachte tik het element in de vrijgekomen opening te rammen vergt een beetje lef.
Het systeem word in onze streken meestal gebruikt voor motoren die vanuit stilstand onmiddellijk vol vermogen moeten leveren zoals noodgenerators en in de scheepvaart boegschroeven.
Als deze continu ingeschakeld zijn gaan ze na redelijk snel stuk ze laten het water in de weerstand koken wat roestvorming veroorzaakt daarna branden ze door bij gebrek aan water.

Voor het voorverwarmen van de olie dacht ik dat er weerstanden bestaan die je in de plaats van de peilstok steekt

Start pilot ontbrand net op het hoge punt van de zuiger (benzine en diesel net na het hoge punt)
Daarom is het gebruik van star pilot niet zo gezond en hoor je harde klappen in de motor
Voorzichtig doseren is de boodschap te veel start pilot helpt ook niet kwestie van te weinig lucht in het mengsel

In de winter is het vooral de batterijen die het laten afweten dus de batterijen bij laden is zeker geen slecht idee
Ze binnen zetten is normaal niet nodig door het laden worden ze toch een beetje warm.

Als je toch de mogelijk hebt om de bus aan de stroom te hangen is een elektrisch kacheltje binnen om de boel netjes boven het vriespunt te houden geen overbodige luxe

Voor de rest veel winterpret toegewenst

Groetjes Johan
Kris

Bericht door Kris »

Hoi Johan KWF-704,

het verwarmingsweerstandje van ons, zit namelijk net tussen de radiator en het blok.

Ik dacht dit systeem ooit gezien te hebben in het campercenter. Bij ons zat het erop toen wij de camper kochten.
Diegene die de camper gebouwd heeft in der tijd, heeft deze speciaal gebouwd om op skivakantie te gaan.

Onze camper staat jammer genoeg steeds buiten, meer in een natte periode of vrieskou, staat de verwarming op. De kosten daarvan zijn echt te verwaarlozen. Als ik een stalling moet bouwen kost deze ook een pak euros, dus wat LPG en elektriciteit, daar zal niemand straatarm van worden. En de camper kan er maar wel bij varen.

MVG

Kris
Life is what you make it

winand

Bericht door winand »

Een hoop goede tips mensen, dank!

Kris, zo'n verwarmingsweerstand in een koelleiding tussen radiator en motorblok, is dat eenvoudig in te bouwen?
En heeft zo'n ding een officiele naam zodat een campercenter weet wat ik bedoel? Ik ga het eens onderzoeken.

Die verwarmingsweerstand staat in contact met het koelwater wat eromheen zit. Omdat de motor nog niet loopt, en het koelwater dus ook niet, duurt het dan niet enorm lang om het koelcircuit te verwarmen?
..sterker nog, doet ie dan wel iets aangezien de thermostaat dicht staat bij lage temperaturen?
Kris

Bericht door Kris »

Hoi,

wel het duurt natuurlijk wel een tijdje vooraleer je een wijziging in temperatuur gewaar wordt. Maar eens op dreef lukt het wel.

Dit is natuurlijk geen systeem op uw motor op bedrijfstemperatuur te zetten. Maar bij echt extreme lage temperaturen voel je toch het verschil.

In het campercenter in turnhout hadden ze zoiets. Het stond zelfs in hun cataloog.

Moeilijk om te monteren, neen poepsimpel. Gewoon een stuk slang er tussen uit knippen en het verwarmingselement er tussen monteren met 2 spanbanden. En klaar.

MVG

Kris
Life is what you make it

janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Er zijn veel wegen die naar rome leiden, maar een simpele oplossing lijkt mij gewoon een Webasto kachel te plaatsen.
deze verwarmt de motor en het interieur , en kun je desnoods via een schakelklok een half uur voor vertrek laten inschakelen.
Dan is het interieur en de motor warm, en start hij als een zonnetje.
Op marktplaats worden deze webasto standkachels nog wel eens aangeboden, en binnen de club ook wel volgens mij.
De inbouwplaats is onder de bestuurderstoel, bij de instaptrede.
daar zit speciaal een luikje waar hij achter kan worden gebouwd.

Ik ben er zeer tevreden over, en het bespaart je iedere dag een koude start.
Je motortje zal je eeuwig prijzen. :lol: :lol:

Veel succes, Groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

De inbouwplaats is onder de bestuurderstoel, bij de instaptrede. daar zit speciaal een luikje waar hij achter kan worden gebouwd.

Dat hangt volledig af van de uitvoering! Bij onze L 608 Ka SA zat dat luikje er inderdaad, aangebracht door Mercedes zelf, maar bij alle militaire ambulances bij voorbeeld zit zo'n soortgelijk luikje onder de rechterdeur van de laadruimte (aangebracht door de carrosseriebouwer) en bij de meestje busjes zit zo'n luikje er gewoon niet. Je moet zo'n standkachel gewoon hangen waar je een plekje kunt vinden. Zelf heb ik 'm in een blikken doos onder de vloer opgehangen. Een verslag van de inbouw zie je op http://sittig.nl/maart06.htm (onderaan). Op het web vind je de aansluitgegevens en schema's van vrijwel alle types Webasto en Eberspächer.
Groeten,

Ernst / Admin

jooph

Bericht door jooph »

Hallo,

Ik heb er nog nergens over gelezen of gehoord, maar is het niet handig om bij erge kou een (oprolbare) afdekking te maken om de opening (deels) af te dekken voorop bij je radiateur?

Volgens mij zag je dat vroeger wel vaker op auto's!

Rij maar eens een stukje zonder motorkap, je wilt niet weten hoeveel wind en kou er doorheen blaast.
Starten zal niet echt beter gaan maar je motor is, denk ik, veel vlugger op temperatuur.

groeten,

Joop
Wouter

Bericht door Wouter »

Hallo
Kijk uit met startpiloot ,wij in de scheepvaart gebruiken het veel op
onze duwbakken om de ankermotoren aan de gang te krijgen in
de winter.
Maar geloof me ,de motoren raken er aan verslaafd en zijn op een gegeven moment niet meer zonder startpiloot te starten,zelfs niet
meer in de zomer.
Het beste helpt nog wat al gezegd is ,een paar liter benzine toevoegen,
en een iets dunnere smeerolie gebruiken,en bij extreem koud weer
de accu mee naar binnen nemen.
Mercedes LP1313
melhof

Bericht door melhof »

Ik heb gehoord dat op sommige parkeerplaatsen in de koude regionen ook 220v stekker aansluitingen zijn.

Zo hebben mensen dan elektrische kacheltjes in de auto staan om die warm te houden gedurende de nacht.

Een klein elektrisch kacheltje mee nemen in de achterbak is dan handig als je zo'n parkeer plek aantreft.

Groet,
Melchior
winand

Bericht door winand »

jooph schreef:Ik heb er nog nergens over gelezen of gehoord, maar is het niet handig om bij erge kou een (oprolbare) afdekking te maken om de opening (deels) af te dekken voorop bij je radiateur?
..
Starten zal niet echt beter gaan maar je motor is, denk ik, veel vlugger op temperatuur.
Ja, hier had ik ook aan gedacht :wink:
Ik heb met een stuk (dik) vijverfolie een afdekking voor de grill gemaakt die ik met 8 drukknopen op de carrosserie kan klikken.
Alle beetjes helpen..
winand

Bericht door winand »

Een vraagje over winterdiesel;
Ik heb nu een extra tankje (zomer-)diesel bij me, die ik in mijn tank gooi als ik vertrek naar Oostenrijk.
Eenmaal in duitsland of oostenrijk vul ik dit tankje weer zodat ik zeker te weten winterdiesel erin heb zitten.
Maar nu, als ik dit reservetankje niet gebruik in de winter, wat is dat het gevolg als ik deze winterdiesel in de zomer gebruik?

Zomerdiesel in de winter is af te raden, maar andersom?
Plaats reactie