Echter, ik zal de bus wel moeten gebruiken.
Zo zag ik "Diesel-Therm".
Dit is een verwarmingselementje (met een gloeiplug) op 12 of 24V die je in de dieselleiding zet zodat de diesel warm het filter ingaat.
Het gaat het verstoppen van het filter tegen, en zorgt dat de diesel vloeibaar blijft. De website belooft ook lager brandstofverbruik en minder stinkende rookwolken.
Ik vraag me ook af of ik hier ook iets aan heb bij het starten!?
(Dat het ook gebruikt kan worden met PPO is ook meegenomen, maar dat is iets voor later)
Het setje kost ong. 115 euro

website:
http://www.heipro.de/kraftstoffvorwaermsyteme.html
Is het nuttig om brandstofleidingen te isoleren met isolatieschuim o.i.d?
(hoewel na een paar dagen stilstand alles weer ijskoud is..)
Mijn bus heeft een OM314, ik kan dus niet voorgloeien.
(ik heb ook geen standkachel..)
Kan ik dit op een of andere manier 'simuleren'?
Zou het helpen om bij startproblemen een 220v straalkacheltje op het motorblok te zetten voor een half uur ofzo?
Wat kan ik het beste doen met de accu's?
Is het nuttig om ze in het chalet te zetten aan de lader, of kan ik ze in de bus laten staan met de lader erop aangesloten?
Wat zijn de risico's bij vrieskoude en wat kun je daar tegen doen?
Zijn er goede tips om bijvoorbeeld startproblemen te voorkomen?
Alle ideeen zijn welkom, ook de nood- en huis- tuin- en keukenoplossingen :)