net busje gekocht paar vragen
- oliekuif
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
- Locatie: Wolfheze
net busje gekocht paar vragen
Hoi mensen
Ik ben martijn en heb een 207d uit 79 gekocht
Nu ben ik hem rustig aan aan het uitproberen en alles aan het vervangen wat niet goed lijkt.
Ik heb een paar vraagjes:
Hoe zie ik welk type motor erin ligt? het is er een met trekstarter
De achteras giert behoorlijk. Kan ik hier iets aan doen of kan ik gewoon doorrijden.
wind mee rijdt hij 100 max en windtegen 75 tot 80 max
Ik neem aan dat dit redelijk normaal is of zou hij meer vermogen moeten leveren tegen de wind in?
Het opvoerpompje van de diesel lekt een beetje. Zijn hier nieuwe rubbertjes e.d. voor te krijgen?
Verder wordt hij erg heet (koelwatertempratuur). Met de kachel aan hou ik hem op de 90 graden, ik denk dus dat de radiator niet meer lekker is. Iemand nog ideen of het wat anders kan zijn?
Verder ben ik erg blij met mijn nieuwe aanwinst en hoop er nog grote tochten mee te maken.
alvast bedankt groeten martijn
Ik ben martijn en heb een 207d uit 79 gekocht
Nu ben ik hem rustig aan aan het uitproberen en alles aan het vervangen wat niet goed lijkt.
Ik heb een paar vraagjes:
Hoe zie ik welk type motor erin ligt? het is er een met trekstarter
De achteras giert behoorlijk. Kan ik hier iets aan doen of kan ik gewoon doorrijden.
wind mee rijdt hij 100 max en windtegen 75 tot 80 max
Ik neem aan dat dit redelijk normaal is of zou hij meer vermogen moeten leveren tegen de wind in?
Het opvoerpompje van de diesel lekt een beetje. Zijn hier nieuwe rubbertjes e.d. voor te krijgen?
Verder wordt hij erg heet (koelwatertempratuur). Met de kachel aan hou ik hem op de 90 graden, ik denk dus dat de radiator niet meer lekker is. Iemand nog ideen of het wat anders kan zijn?
Verder ben ik erg blij met mijn nieuwe aanwinst en hoop er nog grote tochten mee te maken.
alvast bedankt groeten martijn
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Over je koelprobleem:
- Zorg dat er genoeg koelvloeistof in het systeem zit (duh
)
- Bekijk de lamellen van de radiator eens goed, zijn er delen 'weg-gecorrodeerd' en voel er eens met je vinger aan, heb ooit een radiator gehad die verpulverde als je er met je vinger op duwde. In dat geval is het duidelijk, radiator vervangen.
- Werkt je waterpomp naar behoren? Ik neem aan dat ie wel iets doet omdat je kachel wel werkt.
- Je zou ook een verstopping/knik in een van de waterslangen kunnen hebben.
- Hoe is het met de ventilator, draait ie wel en staat de snaar voldoende strak?
- Wellicht is je thermostaatklep kapot en staat deze altijd dicht, dan wordt je motor geheel niet gekoeld (ik heb zelf het probleem dat die klep altijd open staat, motor wordt niet warm..)
Voor diepere analyse moeten de echte experts je hier wel verder kunnen helpen. Succes
Oh, enne, welkom bij de club.. Zien we binnenkort nog een fotootje van je bus bij het onderdeel 'even voorstellen'?
- Zorg dat er genoeg koelvloeistof in het systeem zit (duh

- Bekijk de lamellen van de radiator eens goed, zijn er delen 'weg-gecorrodeerd' en voel er eens met je vinger aan, heb ooit een radiator gehad die verpulverde als je er met je vinger op duwde. In dat geval is het duidelijk, radiator vervangen.
- Werkt je waterpomp naar behoren? Ik neem aan dat ie wel iets doet omdat je kachel wel werkt.
- Je zou ook een verstopping/knik in een van de waterslangen kunnen hebben.
- Hoe is het met de ventilator, draait ie wel en staat de snaar voldoende strak?
- Wellicht is je thermostaatklep kapot en staat deze altijd dicht, dan wordt je motor geheel niet gekoeld (ik heb zelf het probleem dat die klep altijd open staat, motor wordt niet warm..)
Voor diepere analyse moeten de echte experts je hier wel verder kunnen helpen. Succes
Oh, enne, welkom bij de club.. Zien we binnenkort nog een fotootje van je bus bij het onderdeel 'even voorstellen'?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Hoi Elvis :D
Ik heb een 307D uit 1980 en dus komt bijna alles overeen.
Wij hebben ook een gierende acheras. Kun je waarschijnlijk nog vele duizenden kilometers mee door, heb verhalen van mensen gehoord over 50.000km en meer. Maar is natuurlijk geen garantie.
Als je er acht van af wilt is vervangen de meest praktische optie.
Zoek ff op het forum hier naar. Is een hoop over geschreven.
oa: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=
De snelheden kloppen. Alleen wordt afgeraden er 100kmh mee te rijden.
Dan draaid je op een te hoog toerental, wat ten koste gaat van je kop en pakking. Richtsnelheid: 80-85kmh max 90 is beter.
Als je m net hebt gekocht weet je meestal niet 100% zeker hoe hij hiervoor behandeld is en hoeveel kennis van zaken die eigenaar had.
Alleen aan erkende garage rapporten is dat af te leiden... :(
Let dus op dat je een aantal dingen moet nakijken/doen om er zeker van te zijn dat je niet iets kapot rijd door slechte smering ofzo:
- de motor olie vervangen + olie filter, doe er 15W40 minerale olie in (geen heel of halfsyntheet)
- koelvloeistof kan ook geen kwaad. Ik kies bij voorkeur echte voorgemengde vloeistof als je toch de termostaat of radiator gaat vervangen. (geen water met iets is mijn voorkeur...)
- de versnellings bak olie. Deze is soms verkeerd. Er moet ATF-A olie in. Dit is hele dunne olie die tegenwoordig in automatische bakken zit maar hoort in onze handgeschakelde ook. Erg belangrijk omdat de verkeerde olie de bak kapot draait.
- bij herrie in je kardan, is die olie vervangen ook geen slecht idee. Laat hem goed uitlekken, dan ben je ook wat ijzervijlsel kwijt en slijt het daarna ook minder. Gooi er dan een tube speciale teflon smering bij. Dan gaat hij iets minder herrie maken. (zoek ff op teflon op dit forum, dan vind je hier meer over)
Kijk naar je rook: grijs, blauw of zwart. Zoek ff op het forum. Staat een boel over je afstelling.
Luister naar je motor: regelmatige tikken=kleppen stellen.
Af en toe een 'knikker tegen je blok geluid'=verstuivers nakijken.
Deze klussen zijn wat lastig voor een beginner, maar lonen de moeite erg!! Je krijgt hierdoor iets meer PK's en je motor loopt er veeel beter door.
De voorgeschreven kleppenstel beurt is trouwens iedere 5000km!!
Dus zeker aan te raden.
Verstuivers moet je laten doen in een garage. Heb je speciale apparatuur voor nodig. :(
Je hebt een oliebad luchtfilter. De metalen trommel met pannenspons er in haal je er uit, was je met heet water en spuit je goed door met perslucht (moet goed droog zijn). De pan er onder maak je goed schoon en doe je motorolie tot de oranje merkstreep.
Oja, doe wat motor olie in de verstuiverpomp onder de oranje dop met oël er op.
Ik heb pas geleden een smeerolie advies op het forum ergens gezet.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=
Bijna alle onderdelen zijn bij de Mercedes dealer te koop!
Dit is geniaal en voor alles wat klein is niet zo'n hoge kostenpost.
Kom er met je motor nummer en chassis nummer en ze weten ALLES!!
Ik ben vaste klant... 8)
Sta je een keer bij ze op de brug (bv als je wat geld hebt voor de verstuivers) vraag ff of ze de onderkant doorsmeren. De monteur deed het voor mij zelfs zonder het aan zijn baas te vertellen... toch al gauw 10 smeernippels gratis :D
Let er wel op naar welke je gaat. Sommige dealers ondersteunen niet standaard bedrijfswagen (busjes).
Suc6
Melchior
Ik heb een 307D uit 1980 en dus komt bijna alles overeen.
Wij hebben ook een gierende acheras. Kun je waarschijnlijk nog vele duizenden kilometers mee door, heb verhalen van mensen gehoord over 50.000km en meer. Maar is natuurlijk geen garantie.
Als je er acht van af wilt is vervangen de meest praktische optie.
Zoek ff op het forum hier naar. Is een hoop over geschreven.
oa: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=
De snelheden kloppen. Alleen wordt afgeraden er 100kmh mee te rijden.
Dan draaid je op een te hoog toerental, wat ten koste gaat van je kop en pakking. Richtsnelheid: 80-85kmh max 90 is beter.

Als je m net hebt gekocht weet je meestal niet 100% zeker hoe hij hiervoor behandeld is en hoeveel kennis van zaken die eigenaar had.
Alleen aan erkende garage rapporten is dat af te leiden... :(
Let dus op dat je een aantal dingen moet nakijken/doen om er zeker van te zijn dat je niet iets kapot rijd door slechte smering ofzo:
- de motor olie vervangen + olie filter, doe er 15W40 minerale olie in (geen heel of halfsyntheet)
- koelvloeistof kan ook geen kwaad. Ik kies bij voorkeur echte voorgemengde vloeistof als je toch de termostaat of radiator gaat vervangen. (geen water met iets is mijn voorkeur...)
- de versnellings bak olie. Deze is soms verkeerd. Er moet ATF-A olie in. Dit is hele dunne olie die tegenwoordig in automatische bakken zit maar hoort in onze handgeschakelde ook. Erg belangrijk omdat de verkeerde olie de bak kapot draait.
- bij herrie in je kardan, is die olie vervangen ook geen slecht idee. Laat hem goed uitlekken, dan ben je ook wat ijzervijlsel kwijt en slijt het daarna ook minder. Gooi er dan een tube speciale teflon smering bij. Dan gaat hij iets minder herrie maken. (zoek ff op teflon op dit forum, dan vind je hier meer over)
Kijk naar je rook: grijs, blauw of zwart. Zoek ff op het forum. Staat een boel over je afstelling.
Luister naar je motor: regelmatige tikken=kleppen stellen.
Af en toe een 'knikker tegen je blok geluid'=verstuivers nakijken.
Deze klussen zijn wat lastig voor een beginner, maar lonen de moeite erg!! Je krijgt hierdoor iets meer PK's en je motor loopt er veeel beter door.
De voorgeschreven kleppenstel beurt is trouwens iedere 5000km!!
Dus zeker aan te raden.
Verstuivers moet je laten doen in een garage. Heb je speciale apparatuur voor nodig. :(
Je hebt een oliebad luchtfilter. De metalen trommel met pannenspons er in haal je er uit, was je met heet water en spuit je goed door met perslucht (moet goed droog zijn). De pan er onder maak je goed schoon en doe je motorolie tot de oranje merkstreep.
Oja, doe wat motor olie in de verstuiverpomp onder de oranje dop met oël er op.
Ik heb pas geleden een smeerolie advies op het forum ergens gezet.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=
Bijna alle onderdelen zijn bij de Mercedes dealer te koop!
Dit is geniaal en voor alles wat klein is niet zo'n hoge kostenpost.
Kom er met je motor nummer en chassis nummer en ze weten ALLES!!
Ik ben vaste klant... 8)
Sta je een keer bij ze op de brug (bv als je wat geld hebt voor de verstuivers) vraag ff of ze de onderkant doorsmeren. De monteur deed het voor mij zelfs zonder het aan zijn baas te vertellen... toch al gauw 10 smeernippels gratis :D
Let er wel op naar welke je gaat. Sommige dealers ondersteunen niet standaard bedrijfswagen (busjes).
Suc6
Melchior
- oliekuif
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
- Locatie: Wolfheze
goed advies!
Kijk dat is fijn zo'n uitgebreid advies!
Ik ga alles ff nakijken!
En die kleppen is dat zelf te doen? aangezien dat vrij vaak moet!
Ik ben iets geruster over sommige dingen.
bedankt!
groet martijn
Ik ga alles ff nakijken!
En die kleppen is dat zelf te doen? aangezien dat vrij vaak moet!
Ik ben iets geruster over sommige dingen.
bedankt!
groet martijn
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
- Locatie: Amsterdam
nee, ik bedoel de schakelaar. Zo'n tuimelschakelaar met van boven naar beneden standje 1, neutraal, standje 2.
Maar zoals gezegd, hij doetut bij ons niet.
Groet,
Pieter
Maar zoals gezegd, hij doetut bij ons niet.
Groet,
Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 sep 2007, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- oliekuif
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
- Locatie: Wolfheze
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
- Locatie: Amsterdam
Met die draaischakelaar is het stationair toerental te regelen. Dus als je het gaspedaal loslaat, is met deze schakelaar toch nog net ietsje meer gas te geven.
Kan heel handig zijn.
Onze dashboard layout is iets anders, zal kijken of ik morgen een foto kan maken.
Uit welke jaar komt je bus?
Groet,
Pieter
Kan heel handig zijn.
Onze dashboard layout is iets anders, zal kijken of ik morgen een foto kan maken.
Uit welke jaar komt je bus?
Groet,
Pieter
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 08:18
Volgens mij heeft Leo ooit eens een verhaal geschreven over waarom je dat juist niet moet doen... 'k zal eens zoeken.Pieter schreef:Met die draaischakelaar is het stationair toerental te regelen. Dus als je het gaspedaal loslaat, is met deze schakelaar toch nog net ietsje meer gas te geven.
Kan heel handig zijn.
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 08:18
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten