net busje gekocht paar vragen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oliekuif
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
Locatie: Wolfheze

net busje gekocht paar vragen

Bericht door oliekuif »

Hoi mensen
Ik ben martijn en heb een 207d uit 79 gekocht
Nu ben ik hem rustig aan aan het uitproberen en alles aan het vervangen wat niet goed lijkt.
Ik heb een paar vraagjes:

Hoe zie ik welk type motor erin ligt? het is er een met trekstarter

De achteras giert behoorlijk. Kan ik hier iets aan doen of kan ik gewoon doorrijden.

wind mee rijdt hij 100 max en windtegen 75 tot 80 max
Ik neem aan dat dit redelijk normaal is of zou hij meer vermogen moeten leveren tegen de wind in?

Het opvoerpompje van de diesel lekt een beetje. Zijn hier nieuwe rubbertjes e.d. voor te krijgen?

Verder wordt hij erg heet (koelwatertempratuur). Met de kachel aan hou ik hem op de 90 graden, ik denk dus dat de radiator niet meer lekker is. Iemand nog ideen of het wat anders kan zijn?

Verder ben ik erg blij met mijn nieuwe aanwinst en hoop er nog grote tochten mee te maken.

alvast bedankt groeten martijn
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Over je koelprobleem:

- Zorg dat er genoeg koelvloeistof in het systeem zit (duh :roll: )
- Bekijk de lamellen van de radiator eens goed, zijn er delen 'weg-gecorrodeerd' en voel er eens met je vinger aan, heb ooit een radiator gehad die verpulverde als je er met je vinger op duwde. In dat geval is het duidelijk, radiator vervangen.
- Werkt je waterpomp naar behoren? Ik neem aan dat ie wel iets doet omdat je kachel wel werkt.
- Je zou ook een verstopping/knik in een van de waterslangen kunnen hebben.
- Hoe is het met de ventilator, draait ie wel en staat de snaar voldoende strak?
- Wellicht is je thermostaatklep kapot en staat deze altijd dicht, dan wordt je motor geheel niet gekoeld (ik heb zelf het probleem dat die klep altijd open staat, motor wordt niet warm..)

Voor diepere analyse moeten de echte experts je hier wel verder kunnen helpen. Succes

Oh, enne, welkom bij de club.. Zien we binnenkort nog een fotootje van je bus bij het onderdeel 'even voorstellen'?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De gierende achteras kan natuurlijk ook een defect tussenlager zijn of niet?

De motorcode staat ergens op het blok. Bij mijn OM615 op de zijkant van het blok aan bestuurders zijde.

Dennis
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb net ergens elders op het forum verhaal geschreven over achteras en cardan van onze 207D van 1979 dus even de zoekfunctie van het forum uitproberen daarvoor.

Groeten
Frank
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Je hebt er een OM616 trekstarter met 65 PK(tjes) in liggen .
De latere sleutel gestarte versie heeft 5 pk meer, maar verwacht daar ook geen wereldwonderen van.
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hoi Elvis :D

Ik heb een 307D uit 1980 en dus komt bijna alles overeen.

Wij hebben ook een gierende acheras. Kun je waarschijnlijk nog vele duizenden kilometers mee door, heb verhalen van mensen gehoord over 50.000km en meer. Maar is natuurlijk geen garantie.
Als je er acht van af wilt is vervangen de meest praktische optie.
Zoek ff op het forum hier naar. Is een hoop over geschreven.
oa: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=

De snelheden kloppen. Alleen wordt afgeraden er 100kmh mee te rijden.
Dan draaid je op een te hoog toerental, wat ten koste gaat van je kop en pakking. Richtsnelheid: 80-85kmh max 90 is beter. :roll:

Als je m net hebt gekocht weet je meestal niet 100% zeker hoe hij hiervoor behandeld is en hoeveel kennis van zaken die eigenaar had.
Alleen aan erkende garage rapporten is dat af te leiden... :(

Let dus op dat je een aantal dingen moet nakijken/doen om er zeker van te zijn dat je niet iets kapot rijd door slechte smering ofzo:
- de motor olie vervangen + olie filter, doe er 15W40 minerale olie in (geen heel of halfsyntheet)
- koelvloeistof kan ook geen kwaad. Ik kies bij voorkeur echte voorgemengde vloeistof als je toch de termostaat of radiator gaat vervangen. (geen water met iets is mijn voorkeur...)
- de versnellings bak olie. Deze is soms verkeerd. Er moet ATF-A olie in. Dit is hele dunne olie die tegenwoordig in automatische bakken zit maar hoort in onze handgeschakelde ook. Erg belangrijk omdat de verkeerde olie de bak kapot draait.
- bij herrie in je kardan, is die olie vervangen ook geen slecht idee. Laat hem goed uitlekken, dan ben je ook wat ijzervijlsel kwijt en slijt het daarna ook minder. Gooi er dan een tube speciale teflon smering bij. Dan gaat hij iets minder herrie maken. (zoek ff op teflon op dit forum, dan vind je hier meer over)

Kijk naar je rook: grijs, blauw of zwart. Zoek ff op het forum. Staat een boel over je afstelling.

Luister naar je motor: regelmatige tikken=kleppen stellen.
Af en toe een 'knikker tegen je blok geluid'=verstuivers nakijken.
Deze klussen zijn wat lastig voor een beginner, maar lonen de moeite erg!! Je krijgt hierdoor iets meer PK's en je motor loopt er veeel beter door.
De voorgeschreven kleppenstel beurt is trouwens iedere 5000km!!
Dus zeker aan te raden.
Verstuivers moet je laten doen in een garage. Heb je speciale apparatuur voor nodig. :(

Je hebt een oliebad luchtfilter. De metalen trommel met pannenspons er in haal je er uit, was je met heet water en spuit je goed door met perslucht (moet goed droog zijn). De pan er onder maak je goed schoon en doe je motorolie tot de oranje merkstreep.

Oja, doe wat motor olie in de verstuiverpomp onder de oranje dop met oël er op.

Ik heb pas geleden een smeerolie advies op het forum ergens gezet.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=

Bijna alle onderdelen zijn bij de Mercedes dealer te koop!
Dit is geniaal en voor alles wat klein is niet zo'n hoge kostenpost.
Kom er met je motor nummer en chassis nummer en ze weten ALLES!!
Ik ben vaste klant... 8)

Sta je een keer bij ze op de brug (bv als je wat geld hebt voor de verstuivers) vraag ff of ze de onderkant doorsmeren. De monteur deed het voor mij zelfs zonder het aan zijn baas te vertellen... toch al gauw 10 smeernippels gratis :D
Let er wel op naar welke je gaat. Sommige dealers ondersteunen niet standaard bedrijfswagen (busjes).

Suc6
Melchior
Gebruikersavatar
oliekuif
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
Locatie: Wolfheze

goed advies!

Bericht door oliekuif »

Kijk dat is fijn zo'n uitgebreid advies!
Ik ga alles ff nakijken!
En die kleppen is dat zelf te doen? aangezien dat vrij vaak moet!
Ik ben iets geruster over sommige dingen.
bedankt!
groet martijn
joy

Bericht door joy »

hola

ben new hier

ff inhaken

ik heb sinds kort een 207d uit 1981

waar zit de kachelventilatorschakelaar?

zit er wel een ventilator in? ja toch?

Joy
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Hadie Joy,

Misschien kan ik je hier van dienst zijn, bedoel je de blower?
Die zit bij ons pontificaal midden op hetdashboard.
Nooit gebruikt, want vanaf moment aankoop defect!

@ Oliekuif: is dat echt een enorme verhoging die op je avatar te zien is?
Groet,

Pieter
joy

Bericht door joy »

ah, zittie daar! :D

en de schakelaar ook?

is dat een draaischakelaar?

want die doet het dan bij mij ook niet
:wink:
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

nee, ik bedoel de schakelaar. Zo'n tuimelschakelaar met van boven naar beneden standje 1, neutraal, standje 2.

Maar zoals gezegd, hij doetut bij ons niet.
Groet,
Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 sep 2007, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
joy

Bericht door joy »

Afbeelding

dit is niet mijn dash, maar voorbeeld

roeptu maar, waar zit de schakelaar? :wink:
Gebruikersavatar
oliekuif
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
Locatie: Wolfheze

Bericht door oliekuif »

bij mij zit ie boven de ruitenwisser schakelaar.
maar bij jou ziet het er iets anders uit.

En in reactie op bericht daarvoor voor pieter:

Ja een kuif waar je in kan slapen!
Is een dix opbouw.
Beetje veel windvang maar wel veel ruimte!
groet martijn
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Dat dashboard ziet er echt heel anders uit dan onze. Onze ventilator knop zit rechts onder het stationair afstel-knopje.

Wat zit er in je asbak? Lijkt wel iets electronisch. Audio??

@ Martijn:
Mooie kuif!

Groet,
Pieter
joy

Bericht door joy »

foto is voorbeeldfoto, maar mijn dash is identiek

ik heb de schakelaar omcirkelt, en die doet niks

Afbeelding

de draaischakelaar links daarvan, wat doet die?
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Met die draaischakelaar is het stationair toerental te regelen. Dus als je het gaspedaal loslaat, is met deze schakelaar toch nog net ietsje meer gas te geven.
Kan heel handig zijn.

Onze dashboard layout is iets anders, zal kijken of ik morgen een foto kan maken.

Uit welke jaar komt je bus?

Groet,

Pieter
joy

Bericht door joy »

ah, ik heb er wel aan gedraaid maar niet op toerental gelet

die vond ik stationair aan de lage kant, alles trilde, ik heb het iets omhooggebracht dmv het stangenstelsel

bouwjaar is 1981
zeerover
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2007, 08:18

Bericht door zeerover »

Pieter schreef:Met die draaischakelaar is het stationair toerental te regelen. Dus als je het gaspedaal loslaat, is met deze schakelaar toch nog net ietsje meer gas te geven.
Kan heel handig zijn.
Volgens mij heeft Leo ooit eens een verhaal geschreven over waarom je dat juist niet moet doen... 'k zal eens zoeken.
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)
joy

Bericht door joy »

ik heb het net even geprobeerd, er veranderd niks en eigenlijk vind ik dat prima

wat is het eventuele nut van die schakelaar?
zeerover
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2007, 08:18

Bericht door zeerover »

If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten