versnellingsbakolie vraagje

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kula
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
Locatie: Waasland

versnellingsbakolie vraagje

Bericht door Kula »

Hallo iedereen,
Ik zou graag de olie van mechanische versnellingsbak (MB 609D van 1987) vervangen, maar toen ik de stop voor het bijvullen losdraaide zag ik het volgende
Afbeelding
Het linker potje is de nieuwe voorgeschreven ATF D olie en het rechter potje is wat er nu inzit (gewone minerale versnellingsbakolie ?) mijn vraag is nu mag ik de olie gewoon aflaten en vervangen door de rode ATF D olie of beter terug minerale erop?
Alvast bedankt!!
Greetzzz Kula :wink:
Laatst gewijzigd door Kula op 25 okt 2007, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

versnellingsbakolie vraagje

Bericht door Arnold Smeets »

Kula,

Maak eens gebruik van de zoekfunctie bovenin, er is al zoveel over dit onderwerp geschreven dat ik betwijfel of er nog iets aan toegevoegd kan worden!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Kula
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
Locatie: Waasland

Bericht door Kula »

Voor de mensen die op zoek zijn naar de door MB voorgeschreven versnellingsbakolie van het type ATF type A suffix A vond ik de volgende olie van het merk Champion genaamd ATF D met als specificaties:

ATF Type A SUFFIX A
DEXRON I
Allison C2/C3
MB 236.2
DIN HLP-D

Dat zou ze dus moeten zijn en voor de hypoide overbrenging heb ik GL5 80w90 gear oil ook van het merk Champion gekocht met volgende specificaties:

CHAMPION GEAR OIL GL 5 is een “hogedruk”olie voor tandwielen onder zware werkomstandigheden met name hoge snelheid, hoge belasting, …
CHAMPION GEAR OIL GL 5 is aanbevolen voor alle hypoïde transmissies en kan ook gebruikt worden voor conische tandwielen, met helicoïdale tanden, schroefbruggen en voor de meeste versnellingsbakken.
meer info: http://www.wolfoil.com/
Wat er in moet komen heb ik dus gevonden voor de overbrenging is er geen probleem nu rest alleen nog de vraag of
ik op de versnellingsbak zomaar mag overschakelen van de bruine olie vermoedelijk gewone versnellingsbakolie (wat op zich niet verkeerd is) naar de ATF D, aangezien ik deze laatste al gekocht heb en het schakelen soms vrij stroef gaat zou ik toch graag de ATF D olie erin willen. Gewoon aflaten en opnieuw vullen of reeds gelezen op het forum aflaten opnieuw vullen met de ATF D olie toertje rijden opnieuw aflaten en opnieuw vullen ? Ga nog wat verder zoeken naar de beste oplossing heb wel degelijk al wa gezocht, daarom nogmaals alle goede raad is welkom !
Greetzz Kula
Laatst gewijzigd door Kula op 26 okt 2007, 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik denk dat wanneer je de 90 olie er een half uurtje uit laat lekken, hij wel met ATF gevuld kan worden hoor, maar zekerheid kan ik je daarover niet geven.

Ik wil mijn versnellingsbakolie ook eens checken.
Ik heb een OM314 met 5 bak, en zie aan de rechter zijkant van de bak halverwege een plug, is dit de vulopening?
En is het daarna gewoon vullen tot de vulopening?

Mijn vaste monteur gooit al sinds jaar en dag SAE90 olie in alle versnellingsbakken (dusseldorfers), en dat het wellicht officieel ATF zou horen te zijn, hoorde hij van mij. De 90 olie heeft nog nooit problemen opgeleverd en in mijn bak zit ook 90 olie.

Kula, ik ben benieuwd of je verschil merkt met schakelen als je ATF olie in je bak hebt zitten, laat het ons weten.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Kula
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
Locatie: Waasland

Bericht door Kula »

@Winand: Ja dat zal inderdaad je vulopening zijn, probeer deze eerst los te krijgen voor je je olie vanonder aflaat anders eindig je misschien met een lege versnellingsbak die je niet kan bijvullen omdat je de vulopening niet direct loskrijgt, ook een beetje opletten dat je wagen horizontaal staat, olie aflaten en dan gewoon bijvullen tot aan de onderste rand van de vulopening, idem is het voor de transmissie vanachter, als ik het allemaal goed begrepen heb toch - :)

Had mailtje gestuurd naar Champion en ze belden me vandaag op, volgens hun is de ATF D olie zeker goed maar is de GL5 SAE 80W90 gear oil een waardig alternatief. Ik ga zeker switchen aangezien ik de olie al heb en ook uit nieuwsgierigheid of ik het verschil ga voelen (denk vooral wanneer hij koud staat dat ge het verschil goe gaat voelen). Heb dan natuurlijk gevraagd of ik zomaar kon overschakelen en ze raden me het volgende aan:
Eerst toerke rijden dat alles goe warmstaat (moet je zowiezo doen als je olie wil verversen) dan olie aflaten ATF D opgieten enkele honderden kilometers rijden, ATF D aflaten en opnieuw vullen.
Dus als ik eens tijd heb ga ik dat zo doen, ik hou jullie op de hoogte,
Greetzz Kula 8)
Laatst gewijzigd door Kula op 26 okt 2007, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

Eerst toerke rijden dat alles goe warmstaat (moet je zowiezo doen als je olie wil verversen) dan olie aflaten ATF opgieten enkele honderden kilometers rijden, ATF aflaten en opnieuw vullen.
Dus als ik eens tijd heb ga ik dat zo doen, ik hou jullie op de hoogte,



maak ik hier uit op dat je twee maal de hoeveelheid olie gebruikt de eerste honderden kilometers en dan weer nieuwe olie erin??
ik heb ook een portie olie liggen maar ik vondt het best prijzig al met al
(totaal 55 euro)
laterz
gerbrand
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Gebruikersavatar
Kula
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
Locatie: Waasland

Bericht door Kula »

@Evelyn25: Ja dat is wel spijtig dat je een 'portie' olie verspild als je wil overschakelen van een gewone versnellingsbakolie (bruin van kleur) naar een ATF olie (rood van kleur). Eenmaal gewisseld kan je daarna als het nodig is gewoon ATF aflaten en opnieuw vullen uiteraard.
Ik heb ATF D olie van Champion gekocht en deze koste €20.45 voor 5 liter wat normaal voldoende moet zijn voor éénmaal op te vullen.
Mvg, Kula :wink:
Laatst gewijzigd door Kula op 13 nov 2007, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kula
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
Locatie: Waasland

Bericht door Kula »

Vandaag versnellingsbakolie voor de 1ste keer vervangen. Er was een vergissing gebeurd, de verkoper had me ATF DII meegegeven en ik moest eigenlijk ATF D hebben. (had het zelf ook nog nie opgemerkt :oops:)Heb Champion gecontacteerd en ze zeiden dat die ATF DII ook zeker goe was maar heb toch die ATF D besteld, enige nadeel kleinste afname hoeveelheid is 25 liter en kost € 77.50. Heb ze vandaag gaan halen en meteen de olie vervangen. Nu ga ik een 100 a 200 km bollen en dan ververs ik ze opnieuw. Heb ook de transmissie olie vervangen.

Greetzz Kula
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast