tweezitter bijrijders-bankje

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
KOERT
Contacteer:

tweezitter bijrijders-bankje

Bericht door KOERT »

Onze bus rijdt weer!

Om het te vieren meteen maar een tweezitter gemonteerd.
(we hebben net een kleine en zo kan ze mee met de maxicosi)

Hij staat op een spil-draai-systeem. Hebben we er tijdens het stilstaan ook nog wat aan...

Plaatsjes bij de praatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Arnold Smeets

Re: tweezitter bijrijders-bankje

Bericht door Arnold Smeets »

Ik vind het heel knap Koert! Altijd leuk te zien hoe eenvoudig oplossingen kunnen zijn, als je er maar even over nadenkt.

Een twijfeltje aan mijn kant leidt tot het volgende: het is misschien slim nu even langs de APK keurmeester te gaan om te laten constateren of dit bij de volgende keuring een probleem kan opleveren. Ik ken de punten niet voor wat betreft bevestiging van stoelen (bankje) en verder is er mogelijk iets te verwachten op gebied van veiligheidsgordels.

Daarnaast zou ik willen aanraden een zware test uit te voeren voor wat betreft belasting, jouw kleintje zal vermoedelijk een leuk en lief neusje hebben en ik vermoed dat je het zo wilt houden. Vergis je niet in de krachten die vrijkomen bij een noodstop, wanneer de kleine (die steeds zwaarder wordt) en je wederhelft (die hopelijk niet steeds zwaarder wordt) op dat bankje zitten. Dat moet allemaal door die ene buisconstructie opgevangen worden.....

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Wat er niet is kan men ook niet afkeuren,.... :wink:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
bart

Bericht door bart »

Eh Koert, mooi systeem, Wat ik niet uitgevonden krijg is hoe jij voorkomt dat de stoel rond gaat draaien.
Ik zie de moer en een bout er door heen die men makelijk kan bedienen maar ik zie geen sleuf of zo waar mee
je het dan vast trekt.

Ik heb hier ook nog steeds een twee zitter staan die ik nog in moet bouwen en die moet kunnen schuiven
en draaien. Dit ziet er echt zeer solide uit.

ik twijfel dus nu of ik een zo'n roteer plaat moet kopen op dit systeem moet gaan bouwen maar dan met nog een grotere
diameter voor de buis.

Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
KOERT
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Arnold;

De constructie is (zoals op zijn mooist) veel sterker dan het lijkt.
De buis staat vast (gelast) op een metalen plaat en die zit vast aan de vloer en chassisbalk. Ik heb voor de zekerheid ook nog een L profiel diagonaal onder de cabinevloer gemaakt. De diameter van de buis is wat mij betreft echt groot genoeg.
Moet voldoende zijn om alle neuzen dezelfde kant op te houden... :wink:

Veiligheidsgordels heb ik ook uitgezocht: Er zaten voorheen geen gordels in de bus. Dat mag op deze leeftijd.
Als je echter ergens een gordel aanbrengt (voor de maxicosi dus), dan MOET je van de RDW op alle overige zitplaatsen ook gordels aanbrengen. Dat doen we dus dan ook maar gewoon, ook wel zo veilig.

Bart:

Ik kwam toevallig dit systeempje tegen. Draaiplaat had ook gekund.
Schuiven doet ie zo niet, maar is ook niet nodig. Er is ruimte genoeg om de bank heen en de bank draait vrij van pook, voor- en zijkant.

Een dikke massieve cilinder is in de breedte onder een lichte hoek doormidden gezaagd. Hier is aan één kant een hefboom aan gelast. Het andere deel zit aan een flens gelast, aan het knel gedeelte. Met de hefboom wordt in een hoek van ongeveer 30 graden het geheel voldoende aangeklemd.
Kracht van de klem af te stellen met een bout.

Het geheel is op de foto nog wat groezelig, met corroless etc. Nu nog alles netjes zwart.

Afbeelding

Keuring moet kunnen, maar bij de RDW zelf is het altijd afwachten...

Vandaag een goede gebruikte Dampgasfles aangeschaft (bedankt Rinus). Daar ga ik eens fijn even wat over lezen hier...
Laatst gewijzigd door KOERT op 18 feb 2008, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
bart

Bericht door bart »

dit is frustrerend, meestal zie ik het wel hoe iemand het gemaakt heeft maar dit keer
begrijp ik het nu nog steeds niet :-(

Het gaat dus over het klem mechanisme wat ik nog niet helemaal begrijp
Wat ik denk is dat je twee hele dikken ringen hebt die schuin zijn afgevlakt. ( Een dikke massieve cilinder is in de breedte onder een lichte hoek doormidden gezaagd.), hiermee kun je een behoorlijk klemkacht genereren. Maar wat ik niet begrijp is, hoe dat nu een klem kracht op de binnenste buis komt ,
vervormt de buitenste buis door het klemmen zodat het vast komt te zitten ?
Ik had hier 1 of ander gleuf in de buitenste buis verwacht, om speling te hebben voor het klemmen ?

Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
KOERT
Contacteer:

Bericht door KOERT »

detail-foto (Bart, je hebt gelijk!)

Afbeelding

De stand van de hendel staat op 'los', de moer zit op z'n strakst.

Groet,

Koert
Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ziet er top uit, zo iets had ik ook bedacht maar dat ging niet meer vanwege de constructie van het cabinebed welke ik heb gemonteerd (twee glijstangen achter de bestuurdersstoel en bijrijders bank. Hierdoor verviel de draaimogelijkheid. Sinds een halfjaartje zijn wij met zijn viertjes (op de beesten na) en moest er een zitmogelijk bij gecreëerd worden. Dit heb ik als volgt opgelost Ik heb een betonplexbak (tevens opslag/bagageruimte) gemaakt en daarop een glijrail van een oude touringcar stoel. Het onderstel van de bank (partner/berlingo) aangepast zodat deze een geheel is geworden. Ik kan het geheel in rijrichting plaatsen en weer terugschuiven tegen de zijwand. Als de boel in rijrichting staat wordt deze vast gezet aan de bodem middels een aanhangwagen sluiting (foto volgt) en via een uitklap beugel aan de zijwand waar de leuning aan vastklikt. het scharnierpunt zit tegen deze zijwand, het tapeind is door de vloer en het subframe geboord en vast gezet met een ring en
twee moeren. Het vast zetten van het geheel gebeurd met een beugel die in de vloer zit verzonken zodat je je poten er niet aan stoot (foto volgt). De beugel kun je omhoogtrekken en met de aanhangwagen sluiting vastzetten.

beugel tussen bank en rail
Afbeelding

bank op bak
Afbeelding

positie bank rijrichting
Afbeelding

vastzetpunt rugleuning
Afbeelding

Scharnierpunt bak
Afbeelding

Ik hoop dat ik een klein beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik gedaan heb kan nu wel relaxt, in campeertoestand, in mijn oven kijken of het eten al klaar is. De bank is neergeklapt nog bruikbaar als werkblad of om de baby te verschonen of om wat anders leuks op te doen.
Het blijft schipperen op een paar vierkante meters :wink:

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
yaco

Bericht door yaco »

Mooi bankje.......
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

En nog bedankt!
Had niet veel gescheeld of ik had zonder bankje gezeten :wink: Ben er errugh blij mee, ook groetjes aan je prinses.
Ga jullie goed, Peter en Jelle.

608D Brandweerbus 2
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie