Arnold;
De constructie is (zoals op zijn mooist) veel sterker dan het lijkt.
De buis staat vast (gelast) op een metalen plaat en die zit vast aan de vloer en chassisbalk. Ik heb voor de zekerheid ook nog een L profiel diagonaal onder de cabinevloer gemaakt. De diameter van de buis is wat mij betreft echt groot genoeg.
Moet voldoende zijn om alle neuzen dezelfde kant op te houden...
Veiligheidsgordels heb ik ook uitgezocht: Er zaten voorheen geen gordels in de bus. Dat mag op deze leeftijd.
Als je echter ergens een gordel aanbrengt (voor de maxicosi dus), dan MOET je van de RDW op alle overige zitplaatsen ook gordels aanbrengen. Dat doen we dus dan ook maar gewoon, ook wel zo veilig.
Bart:
Ik kwam toevallig dit systeempje tegen. Draaiplaat had ook gekund.
Schuiven doet ie zo niet, maar is ook niet nodig. Er is ruimte genoeg om de bank heen en de bank draait vrij van pook, voor- en zijkant.
Een dikke massieve cilinder is in de breedte onder een lichte hoek doormidden gezaagd. Hier is aan één kant een hefboom aan gelast. Het andere deel zit aan een flens gelast, aan het knel gedeelte. Met de hefboom wordt in een hoek van ongeveer 30 graden het geheel voldoende aangeklemd.
Kracht van de klem af te stellen met een bout.
Het geheel is op de foto nog wat groezelig, met corroless etc. Nu nog alles netjes zwart.
Keuring moet kunnen, maar bij de RDW zelf is het altijd afwachten...
Vandaag een goede gebruikte Dampgasfles aangeschaft (bedankt Rinus). Daar ga ik eens fijn even wat over lezen hier...