De nachtploeg groet u

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Leo
Site Admin

Re: De nachtploeg groet u

Bericht door Leo »

Bommes schreef:..en eigenlijk is het weer tijd voor de jaarlijkse onderhouds beurt.
Misschien toch maar eens doen dit jaar, in plaats van op vakantie weer met panne te staan.
Strak plan Marius.
Laatst had ik op een forum onenigheid met iemand die dacht dat je met preventief onderhoud geen ellende kunt voorkomen.
Knap stom gedacht imho. Ik geef liever van te voren een deel van het vakantiebudget uit om probleemloos op de weg te blijven dan dat ik m'n vakantie laat verstieren door technische problemen.
En tot nu toe heeft dat gewerkt.:)
Bommes schreef:Liever een ster in de voorruit dan 1 op de motorkap :wink:
Grinnn.. :mrgreen: .
Mijn favo merk is het óók niet en het is puur toeval dat ik nog in zo'n ster zit. (de beoogde DAF was te duur in de BPM)
Maar het blijft een leuke relativerende kreet van iemand die de ANWB tijdens de vakantieperiode aan het werk houdt.. :P (ik zit nu als een gek op ongeverfd hout te kloppen 8) )

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

@Otto:

Ik denk dat een vermalingstoilet met perspomp goedkoper is dan dat hele riool weer overnieuw te gaan aanleggen.
Weet niet of je nog op vakantie gaat, maar in Frankrijk kosten ze een fractie van wat ze in NL voor zo'n ding durven te vragen.
Heb er vorig jaar 1 gekocht voor 165 euri.
En dan heb ik het wel over een pot waar je uitgebreid de krant op kunt lezen zonder randverschijnselen.
Dus niet zo'n belachelijk klein HelpMijnKlotenZittenKlemWatersportPispotje.. :?

En dan die beerput.
Er moet iets rottends in zeg je.
Kan wel zijn, maar na mij komt letterlijk de zondvloed. :roll:
Voordat ik 'm nu weer heb volgescheten, staat het water van het wieringerrandmeer hier al twee meter hoog.
En zit ik waarschijnlijk ergens op een lappie grond in een warmer klimaat mijn tijd te verdoen. :P

Óf in een kasteeltje in Luxemburg, of een landgoedje in Franeker, een boerderijtje in de Peel, een vervallen fabrieksterrein in Frankrijk, een stukkie bos in ???
Heb gelukkig geen idee wat de toekomst brengt, anders zou het maar een saai leven worden. :lol:

Mijn volgende uitdaging is om ergens min of meer self-supporting te leven.
Dwz wbt de energie, water en (grotendeels) etensbehoefte.
Ideale plek: Langs een stromend riviertje waar ik elec en drinkwater van kan maken. (liefst met lekkere vissies er in, want de rookton moet blijven walmen)
Een prakkie bomen voor brandhout, moestuintje voor de knagerij, paar kippies voor het cholesterolnivo, paar geiten voor melk en vlees én natuurlijk een ouwe tractor met houtvergasser voor het beperken van de broodnodige lichaamsbeweging (I don't move without a combustion engine under my ass). 8)

Resi wil ook een ezel, maar volgens mij heeft ze die al 25 jaar.. :roll:

En zo blijven we maar klooien en dromen waar maken.
Dit alles onder het motto: "100% zekerheid bestaat uit een houten jas zonder zakken"..

Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

Mooie droom Leo,

Moet wel lukken tegenwoordig wonen er meer mensen in de stad en loopt 't platteland leeg. Een paar jaar geleden ook de mooiste plekkies tegengekomen in de voormalige Dramatische Deutsche Republiek tegen gekomen, vooral die oude verlaten en vervallen fabrieken spraken mij tot de verbeelding, alleen is het daar in de winter nou ook weer niet zo prettig toeven.
Ga zo effu een bakkie koffie maken en dan weer aan de slag met de Mercampo. Heerlijk twee weken mei vakantie, hopelijk schiet het allemaal lekker op en kunnen wij de zomer even gaan proefcamperen voor de reis van vlgd jaar.

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
jooph

Bericht door jooph »

Mijn volgende uitdaging is om ergens min of meer self-supporting te leven.
Dwz wbt de energie, water en (grotendeels) etensbehoefte.
Leuk om te lezen, Leo!

Vooral jaren 70 en begin jaren 80 was dat erg actueel.

Het blijft een uitdaging!!

Joop
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

Leo schreef:
Bommes schreef:Liever een ster in de voorruit dan 1 op de motorkap :wink:
Grinnn.. :mrgreen: .
Mijn favo merk is het óók niet en het is puur toeval dat ik nog in zo'n ster zit. (de beoogde DAF was te duur in de BPM)
Maar het blijft een leuke relativerende kreet van iemand die de ANWB tijdens de vakantieperiode aan het werk houdt.. :P (ik zit nu als een gek op ongeverfd hout te kloppen 8) )
Goeiemorgen,
Is ook eigenlijk meer om dit soort reacties, ik weet ook wel dat ongeveer 98% van de forum bezoekers hier een mercedes rijden dus vandaar..:)

En tja ik denk dat wij ons lidmaatschap er wel uit hebben onderhand.
De eerste camper is 2 keer afgesleept door de ANWB, de eerste keer op weg naar de apk.
Ik dacht ff gas geven om dat roet er uit te krijgen..
Plons al het koelwater in nog geen halve minuut op straat.. :roll:
Een van de vriesplaatjes had het begeven.
En ja hoor die ene die achter op de cilinderkop zat, dus waar je niet bij kon.
Dat was denk ik ook de reden dat die nog niet vervangen was door de vorige eigenaar.
Dus achter op de anwb sleep wagen naar de ford dealer.
Daar draaide ze de kop er af en mij een poot uit..
Een jaartje later weer met de zelfde camper fikte het ding bijna uit.
Na een erg ongezonde maaltijd bij de mac hier in veldhoven wilde ik starten en dat ging ook.
Alleen nog voor ik weg kon rijden rook ik brand lucht en zag ik rook.
Vriendin een duw uit de deur gegeven, motorkap open en ja hoor vlammen.
Isolatie in de fik, gelukkig had ik de accu pool niet vast geschroefd want ik zag wel dat het kortsluiting was.
Kabel van de accu en met een doek de vlammen uit slaan.
Weg kabelboom en:
"hallo meneer van de sleepwagen, ja wij weer, nee nu graag naar ons huis, ja klopt dat is in de buurt van die ford dealer.."

Dat allemaal met onze eerste camper, die daarna kwam heeft ons altijd probleem loos, nou ja in ieder geval zonder hulp van de ANWB door frankrijk gereden.
Die we nu hebben is nu 1 keer afgesleept.
Dat nota bene na een reparatie van 2000 euro waarbij ze vergeten waren om de tandwielen van de nokkenas en de olie pomp vast te draaien.. :twisted:

Dus tja ook ik ben nu wel overtuigd dat er wel wat meer in moet dan wat olie diesel en een treetje bier..:)

Oohh ik loop weer te dralen, heb mijn werk kleren al aan, de vrouw is het huishouden aan het doen op voorwaarde dat ik aan de camper ging sleutelen..
Succes
ja dank je :wink:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Berthil

Bericht door Berthil »

Bommes schreef:Liever een ster in de voorruit dan 1 op de motorkap.
Sorry Marius,
Ik ben maar wat trots op die ster op mijn motorkap.
Het heeft me ook heel wat uurtjes gekost (ruim honderd ledjes).
Ik weet wie het zegt :wink:
Ieder zjn specaliteit.

Groetjes Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

Bommes schreef: Goeiemorgen,
Is ook eigenlijk meer om dit soort reacties, ik weet ook wel dat ongeveer 98% van de forum bezoekers hier een mercedes rijden dus vandaar..:)
Vandaar ook dit, eigenlijk ben ik ook maar wat jaloers.. :mrgreen:
Maar volgens mij mis ik de essentie van dit topic :
"De nachtploeg groet u"
:shock:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Bommes schreef:Maar volgens mij mis ik de essentie van dit topic :
"De nachtploeg groet u"
:shock:
Hoi Marius.

Dit topic stamt nog uit vervlogen tijden toen er geregeld nachtwerkers en nachtbrakers op het forum zaten.
Tegenwoordig ben ik zo'n beetje de enige die s'nachts nog wel eens de inspiratie heeft om een stukkie hersenspinsel op te schrijven. :mrgreen:
Waar mensen die het daglicht niét schuwen dan weer op reageren.

"Wát zou ut" zoals ze hier in West-Friesland zeggen.
Als het maar gezellig is toch? :)

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

jooph schreef:Leuk om te lezen, Leo!
Vooral jaren 70 en begin jaren 80 was dat erg actueel.
Het blijft een uitdaging!!
Klopt Joop (& Peter), alleen waren het toendertijd mijn jeugdgenoten die dat soort dingen uitvraten.

Voor zo ver ik weet is het nu helemaal "uit" om selfsupporting te zijn.
Het schijnt eng te zijn om onzekerheden te hebben.
Dus de hoogste tijd om het eens te proberen.. :P

Nou is selfsupporting niet helemaal nieuw voor mij, want aan boord deden we ook niet veel anders.
Maar je was daar wel afhankelijk van brandstof en stores, en dát wil ik dan ook niet meer zijn. Althans véél minder. :roll:

Gewoon leuk om daar de grijze massa eens op los te laten en te kijken met welke oplossingen en kromme fröbels ik weer tevoorschijn kom..
Volgens mij blijft het tóch allemaal een kwestie van techniek, kennis, durf en logica.
En een stukkie land natuurlijk. :)

jooph

Bericht door jooph »

Hoi Leo,

Denk dat vroeger veel van die initatieven stuk gelopen zijn op relatieproblemen, principe-kwesties, sekte-achtig gedoe en kinderen.

Het vinden van een goede plek voor self-supporting is het belangrijkste lijkt me.

Wat je al schreef, aan een stromend riviertje en in een warm maar niet te heet klimaat.
Er zijn leuke programma'tjes om te zien waar in Europa het klimaat het meest optimaal is naar jouw eigen voorkeur.

Aan de andere kant bestaat de kans dat je het na een paar maanden wel weer gezien hebt op die plek. Dan is het toch goed dat je een self-supporting vehikel ter beschikking hebt.

Als je wat kwijt wilt over je hersenspinsels, laat ze hier de vrije loop :)

Joop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

[quote="jooph"]Hoi Leo,

Denk dat vroeger veel van die initatieven stuk gelopen zijn op relatieproblemen, principe-kwesties, sekte-achtig gedoe en kinderen.
Daarom zal je mij nooit in een groep zien Joop.
Ik regel het zelf wel.
Heb geen zin in vergaderingen, compromissen en ander geleuter met mensen die onuitvoerbare zweverige ideeën hebben.

Het vinden van een goede plek voor self-supporting is het belangrijkste lijkt me.
Komt wel goed. We hebben meer tijd dan geld, en dan loop je er vanzelf een keer tegenaan. :roll:

Aan de andere kant bestaat de kans dat je het na een paar maanden wel weer gezien hebt op die plek.
Die kans is overal aanwezig.
Ook in NL zijn er plekken waar ik het geen 5 minuten uithoud..
Daarom is het zoeken van een plek belangrijker dan het tijdsbestek.

Dan is het toch goed dat je een self-supporting vehikel ter beschikking hebt.
Grinnnn, spijker op z'n kop Joop! :D
Een (rijdende) woning hebben we al, dus is het financiële plaatje totaal anders dan wanneer je er ook nog eens een huis moet gaan bouwen. ( er hoeft geen bouwvergunning op dat land te staan = dus veel goedkoper)

Als je wat kwijt wilt over je hersenspinsels, laat ze hier de vrije loop :)
Hahhahaha..
Jajah, jij ziet alweer een zooitje discussies in het verschiet..:D

Vanzelfsprekend zit het meeste al in m'n kop.
Neem nou bv drinkwater.
Hoeveel heb je daar nou eigenlijk van nodig?
Het is onzin om met zuiver drinkwater te douchen, afwassen, plee doorspoelen etc.
Dat kan heel goed met gewoon grondwater of rivierwater.
Moet je dus nog maar een paar liter zuiver drinkwater per dag hebben, en dat is niet zo moeilijk te maken wanneer je warmte, een pompje en een beetje onderdruk hebt.
Warmte haal je uit een zonneboiler en de elec voor dat (vacuüm)pompje is een kwestie van voldoende capaciteit genereren.
Sla het drinkwater op in een absoluut donkere gecementeerde tank en het blijft minstens een jaar goed.
Op die manier kun je in goede (lees zonnige) tijden een voorraadje aanleggen.
S'winters is het nog veel gemakkelijker, want dan gebruik je de restwarmte die normaal gesproken je houtkachelpijp uit gaat.
En zo kan ik nog uuuuren doorgaan... :mrgreen:

Euheuuh, natuurlijk is het veel goedkoper, handiger & slimmer om zo nu en dan een tank drinkwater bij je buurman te kopen.
Maar dán ben je niet onafhankelijk. 8)

Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb komend weekend nachtdiensten. Zal eens een post maken met mijn ideeën over deze bijzonder interessante materie! :mrgreen:

Leo. Die gecementeerde tank,...... blijft dat water goed bij elke temperatuur?

Onze tanks laten geen licht door. De leidingen ook niet maar staat wel in de laadruimte die in de zon niet geheel koel blijft.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Dennis.

Tot een graad of 30 werkt het zéker.
Natuurlijk komt dat cementeren uit de scheepvaart vandaan waar het een aloud en beproefd middel is.
Nou zit een drinkwatertank van een schip eigenlijk altijd (gedeeltelijk) onder de waterlijn zodat het meestal niet warmer wordt dan de omringende zee.

De drinkwatertank van m'n Hanomag heb ik toendertijd schrikkelijk dik in de isolatie gezet.
Zelfs bij het warmste weer heb ik daar koel drinkwater.
Op reis tank je tóch geregeld zodat de temp in een geisoleerde tank wel laag blijft.
Dat het in je leidingen (kortstondig) warmer wordt is niet zo gevaarlijk als veel mensen denken.
Mensen die ziek worden van drinkwater hebben gewoon te weinig weerstand in hun lijf en gaan in het buitenland ook aan de scheit wanneer ze in een restaurant gegeten hebben.

Over drinkwater in campers wordt erg veel onzin geschreven.
Wat dat betreft is het nét LPG. :wink:

Dennis en Nancy

Ach Leo,.... Ik eet om 04.00 uur met een gerust hart een kansloze gehaktstaaf (of 2) die de pompstationmedewerker(ster) bij aanvang dienst om 23.00 uur heeft opgewarmd. :mrgreen:

Ben wel benieuwd hoe de 350-400 liter water verdeeld over 4 gekoppelde tanks zich gaan gedragen in de praktijk.

Bij problemen gaan we over op het dan te bedenken plan B.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

Voor alle autonome (drink) waterfreaks,
Ik heb gisteren een goede kennis geholpen met het verplaatsen van een oppervlaktewater reinigingsstation, hij heeft deze vinding net laten testen en het draait al in een aantal zwemvijvers met natuurwater, de proefopstelling die verplaatst moest worden is ongeveer 9 vierkante meter en zuivert ongeveer 1500 liter per uur (mits de zon schijnt, solar powerd), het idee is dat je het oppervlakte water in een grote bak opvangt waar riet en en allerlij planten in groeien daar onder zitten nog een aantal lagen die elk hun specifieke (filter)doel hebben. Het was nog een aardig gekloot om die bak door de haven te slepen maar eind goed al goed. Hij suggereerde dat het misschien ook wel wat zou zijn voor achter op de camper voor het zuiveren van het grijze/regen water. Ben benieuwd hoe dat riet zich houd bij 80 à 90 km p/u achterop de bus :lol:. Het gewicht zal er zeker door toenemen maar voor diegene met groot rijbewijs zal dat niet zo een probleem zijn.
Het is maar een suggestie en er zijn altijd oplossingen te bedenken hoe onpraktisch deze in eerste instantie ook lijken te zijn! :mrgreen:

Ik zal nog eens een keer een foto'tje plaatsen van de bak,
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Peter.

Dat doet me denken aan de waterzuiveringsmeertjes in de Katwijkse duinen.

Achter op de camper lijkt me geen strak plan.
Het gewicht zou het brandstofgebruik zodanig omhoog stuwen dat het niet rendabel is.
Trouwens, waarom grijs- en regenwater zuiveren?
Grijs water is niet gevaarlijk om te lozen en regenwater kun je ook zonder zuivering drinken.

Voor het hutje op de hei is het misschien een ander verhaal.
Alhoewel het niet mijn bedoeling is om er een milieu-vriendelijk gebeuren van te maken, want dat dure nepgedoe komt me al jaren de strot uit..
Zodra het de (voor zeurderige ambtenaartjes) acceptabele & (voor mij) financieel aantrekkelijke vervanger van een ingegraven septictank kan zijn wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Want niet alleen de milieubeweging denkt aan zijn eigen portemmefliks, dat kan ik óók..:P

Foto's van het systeem zijn natuurlijk welkom, maar een duidelijke uitleg over de werking en benodigde ingrediënten is uiteraard nóg mooier.
Want beter goed gejat dan slecht verzonnen.. 8)

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:Ben wel benieuwd hoe de 350-400 liter water verdeeld over 4 gekoppelde tanks zich gaan gedragen in de praktijk.
Dat ligt er aan hoe je ze plaatst en koppelt Dennis.
Als ze alle vier op dezelfde hoogte zitten en in serie gekoppelt zijn, dan blijft er nogal wat water in staan wanneer je pomp al lucht zuigt.

Ook de beluchting van de tanks wordt dan een belangrijk item.
Sluit die niet allemaal aan op 1 leiding, want zodra daar een beetje water in staat krijg je de vreemdste effecten.

En de doorsnede van de vul-zuigleidingen niet te vergeten, want die moeten toch wel een behoorlijke dia hebben wanneer je ze in serie vult.
Anders gaat het vullen zo lullig langzaam.

Vanwaar deze ongewone wijze van drinkwateropslag?
En waarom plan B niet meteen verzonnen om te kijken of dat practischer is?

Dennis en Nancy

Plan B,... een tank laten maken, kost ergens tussen de 700 en 800 euro.

De watertanks komen allemaal onder een lichte hoek naar elkaar. ze zijn gekoppeld met relatief dikke koppelingen en allemaal onderling verbonden aan de bovenzijde.

Vor wat betreft het opzuigen en de ontluchting/communicerende vaten systeem zie ik geen probleem. Voor wat betreft het bederven i.v.m. warmte iets meer.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Gewoon goed isoleren, het duurt echt wel even voordat het water een optimale temparatuur heeft bereikt waar de bactereien zich optimaal delen/vermeerderen.
Ik meen dat je 400 liter mee neemt dat duurt echt wel even!?

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Ik schat dat de 400 liter maximaal een week of 2 meegaan. De 80 tot 100 liter in de oude 406D gingen een lang weekend (vr-zat-zon) mee.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Op dit schone tijdstip maar weer eens een stukje natuurrijke educatie voor dit kil-technisch volk.
Tis natuurlijk paarlen voor de zwijnen, maar je kunt niet alles hebben in het leven.. :mrgreen:

Nou mag ik hier dan wel als anti-kraakwacht zitten, maar de vogels hebben daar mooi (soms letterlijk) schijt aan. :roll:
Die kraken wat ze pakken kunnen, niet gehinderd door enige vorm van wetskennis.. :shock:

Afbeelding
De houtwal is gekraakt door een Heggemus waar de eieren op 11 mei s'avonds uitkwamen.
De lelijkerd rechtsonder is nog nat van het ei.

Afbeelding
Op 14 mei zagen ze er al een beetje meer als vogels uit.
1 eitje is helaas niet uitgekomen. (linksonder)

Afbeelding
Ook de rozenstruik heeft een broedende bewoonster.

Afbeelding
Duidelijk de eieren van een Zanglijster.
Helaas heeft die domme muts haar nest gebouwd vlák naast onze toegangsdeur waardoor ze in het begin nogal vaak opschrok van onze aanwezigheid.
Ze vloog veel te veel weg waardoor de eieren afkoelden, dus ik vermoed dat ze al 13 dagen op een nest dode eieren zit.
Wacht het nog ff een paar dagen af en anders haal ik ze uit.
Ze is nu aan ons gewend, dus zal het tweede legsel succesvoller zijn.

Ook de kauwtjes, merels, vinken, groenlingen, winterkoning, houtduiven, tortels en spreeuwen hebben al jongen, want die hoor ik piepen.
Helaas zitten de nesten te hoog of te goed verborgen voor een goeie foto. :cry:
Verder fladderen hier 8 gierzwaluwen in de rondte, maar daar heb ik nog geen nest van gevonden.

Groetjes vanuit een vogelparadijs, Leo.:D
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

... terwijl Resi een fervente kokkin is.

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Die belgen eten ook álles wat vliegt he? :shock:

Probeer eens een Airbus, dán ben je een held.. :mrgreen:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Afbeelding

Yummie! Mag ik 'n tandenstoker?
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Afbeelding

Alsjeblieft.
Plaats reactie