Ruitenwisser

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
mdheer

Ruitenwisser

Bericht door mdheer »

Goedenavond.

In mijn 508 zit voor de ruitenwisser 2 schakelaars waarmee 2 snelheden kunnen ingesteld.
Is hier ook een interval op te fabrieken, en zo ja heeft MD dit voor een 508, of zijn er andere ( betaalbare :wink: ) oplossingen?

groet,

Mark de Heer
Anton

Re: Ruitenwisser

Bericht door Anton »

Hoi,

Kijk even op:

http://www.conrad.nl

INTERVALSCHAKELAAR
Bestnr.: 191299 - 89

Prijs slechts 12,95 EUR

Incl. BTW

stuk(s)

Individueel instelbare intervallen
Schakelbereik van 200 ms -100 s
Voor het aan- en uitschakelen van apparaten in instelbare intervallen. Het schakelbereik ligt tussen ± 200 mstot 100 s en wordt met een potmeter ingesteld. De inschakelcontrole gebeurt met een LED.

Technische specificaties:
Voedingsspanning 11 - 15 V=
Stroomverbruik ± 6 mA, bij ingeschakeld relais ± 60 mA
Relatief schakelvermogen max. 250 V/500 VA 1x OM. Afm. 60 x 55 mm.

Omvang levering:
Bouwpakket.

Ik denk dat meerdere firma's wel kunnen leveren oa Halfords breezan ed.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb 2 standen interval op de 608. Volgens mij standaard.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Op mijn 608 zitten ook 2 snelheden plus interval!

Het kan zijn dat er iets stuk is.

Groet Anton

Afbeelding
Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

Mijn 608 ook twee snelheden en een interval, ik reken de uit stand dan niet mee 8)
Vandaag is een Kadootje
DVIII

Bericht door DVIII »

leuke reacties :roll: , maar ik denk dat deze 508 dus geen interval heeft ook geen kapotte , vraagje , moet je van stand een naar twee door een extra knop in te drukken ?.
dan heb je een busje van voor 1977 /78 en dan is een bouwsetje van conrad misschien wel de enige oplossing.
ik heb ook al eens een drukschakelaartje op de vloer geschroeft die ik dan met de voet kon pulsen.
heel wat vrienden mee verbaast , zo'n oud bakkie met zelfdenkende wissers :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
mdheer

Bericht door mdheer »

DVIII,

Je veronderstelling is juist. "Onze bus" is van '74 en moet idd met een tweede knop naar de tweede snelheid worden gedirigeerd. Ik zal e.e.a. bij Conrad bestellen. Nu nog een juist aansluitschema :(

groet,

Mark The Lord
mdheer

Bericht door mdheer »

Anton,

Ik heb inmiddels de Conrad ruitenwisser interval print besteld en gesoldeerd. Hij werkt :lol: Echterrr hoe sluit ik deze aan in mijn bussie van '74 :?:

groet,

Mark
DVIII

Bericht door DVIII »

ik heb ooit een poging gedaan uit te vogelen bij de schakelaars hoe en wat maar het is simpeler
bij de ruitenwissermotor zit een stekker met vier draden , een massa , een retour plus, een normaal plus stand één en een stand twee.
de retour draad moet bij inschakelen interval onderbroken worden dit kan met een relais en de normaal stand één moet gevoed worden met de interval die als het goed is steeds uitschakeld en het onderbreek relais van de retour maakt, zodat de wissers steeds terug gaan naar ruststand.
zo lijkt het simpel maar het is lastiger in de uitvoering.
het kost in elk geval twee relais waarvan de één de retour onderbreekt en de ander het retour relais aanstuurd.
lijkt mij erg leuk om in te bouwen. :)
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ga er vanuit dat de interval een stoomstootje geeft in stelbaar wat de tussenliggende tijd betreft.
Ga na je ruiten wiiser motor en zoek de massakabel op en merk die.
Er zal ook een draad zijn waar continu spanning op staat eventueel moet ie dan op contact staan merk ook die .
Er blijven er dan nog een paar over prik daar nu met een knopspeld en zet daar spanning op.
De ruiten wisser moet nu heen en weer gaan en weer in de rust stand terugkeren, doe dat ook met die andere draad en kies welke snelheid die je mooi vind.
Onthou de draadkleur en sluit het daar aan waar je het wilt!

Ik heb even geen beschikking over mijn documentatie dus moet het maar even zo.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

wel oppassen dat je niet de stand twee pakt want dan komt je wisser niet altijd weg , met schade tot gevolg.
wel een goede tip om een knopspeld te gebruiken !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Volgens de tekening die boven aan dit hoofdstuk sticky staat :wink: zijn de kleuren alsvolgt:

Bruin = massa
Bruin/zwart = geschakelde min
zwart/lila = constante +
Zwart/rood/groen = snel
Zwart/Groen = langzaam

Dus volgens de uitleg van Vijfhonderdacht moet je dan de bruin/zwart en de zwart/groen schakelen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mdheer

Bericht door mdheer »

Errug bedankt allemaal voor uw support. Ik ga er aankomende week weer eens lekker mee freubelen ! :D

groet,

Mark
mdheer

Bericht door mdheer »

Beste mensen,

Alles aangesloten zoals er in de antwoorden wordt gegeven, maar de RW's blijven op middenstanden staan, en komen niet terug naar de nulstand :( Heb RW moter stand 1 tussen de interval, en met een extra relais wordt dan de + retour onderbroken. Hoe ik op de genoemde Conrad-print de potmeters ook instel, de interval werkt prima, maar zoals gezegd de RW's komen niet naar de nulstand :?: Heeft iemand een :idea: of een schema waar de interval met de 2 relais al tussen zit :?: genoemde draadkleuren komen overeen met onze bus.

grtjs.

Mark de Heer
DVIII

Bericht door DVIII »

enne gaat de plus wel weer op de retourdraad of doet de relais geen herstel ?
dan moet je iets aanpassen toch , vertel....
paulv

Bericht door paulv »

Hi Mark,

Iemand van de AMI-club had een soortgelijk probleem :( en oplossing :lol: .
Ik heb niet heel erg goed gekeken maar wellicht kan je hier de aansluitoplossing vinden :roll:

http://www.amivereniging.nl/index.php?o ... &Itemid=64

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
mdheer

Bericht door mdheer »

DBL-ers

Hier is de Heer weer:

wederom dank voor de reactie's! :D Alle reacties andermaal doorgelezen, heb ik de volgende vraag:

Als knop RW snelheid 1 wordt ingedrukt en daarna gelijk weer uitgedrukt, blijven de RW's dan staan, of komen ze weer naar het nulpunt :?:

Bij mij blijven ze namelijk staan :shock: en ik druk de knop dus weer in ( uit stand ) als de RW's weer in de nulstand staan. Heb het klepje achter de aansluitstekker op de RW moter er maar eens afgedraaid. Hier was het dermate vuil dat heel fijn waterschuurpapier en remreiniger de 3 sleepcontacten & sleepbanen weer schoon hebben geregen. Alles doorgemeten lijkt in orde. Heeft iemand een tip of ben ik toe aan een nieuwe :( RW moter :?:

groet,

Mark de Heer
DVIII

Bericht door DVIII »

ja dan komt hij nooit terug , als dat de uitgangs positie was , dan was je RW al stuk , een gadget erop monteren gaat dat probleem niet oplossen. je moet eerst maar eens een normaal werkende Wisser krijgen , en dan pas gaan experimenteren.
loop even de basis door , heb je retour-spanning ? werken je schakelaars wel goed ? etc.
het zal niet meevallen de boel goed te krijgen maar geduld is een schone zaak.
mdheer

Bericht door mdheer »

Geduld zal dan een schone zaak zijn, na vanavond wordt het er niet echt duidelijker op :? , alhoewel... In de veronderstelling dat de RW moter wellicht defect zou zijn, heeft Gerrit Stroomer mij een vervangend exemplaar toegestuurd inclusief schakelaars :D Ik dacht nu is het plug 'n play :mrgreen: Helaas :evil: Alles geprobeerd aan de installatie in de wagen, maar niets kreeg de RW weer in de ruststand. Met de vervangende RW moter op de werkbank en een accu, de zaak andermaal doorgenomen. De draadkleuren zoals Leo ze aangeeft kloppen, echter bruin / zwart is mijnsinziens geen geschakelde min, maar plus :!: Ik heb de constante plus zw/lila aangesloten op de RW moter en een bruine draad als constante massa. Zwart / lila even aangesloten op de zw/groen draad van de RW moter, dit( speed 1 ) werkt. Als deze plus wordt onderbroken stopt de RWmoter op een willekeurig punt, wat dus NIET de ruststand is :( Om deze stand te krijgen heb ik zw/groen doorverbonden met bruin / zw ( welke Leo de geschakelde min noemt, maar volgens mij de constante plus zw/lila is welke via het binnenwerk van de RW moter wordt doorgesluisd ) de moter draaide nog heel even en stopte toen. Dit is volgens mij dan de ruststand. Alle handelingen ook even losgelaten op de RW moter in mijn bussie, en dat werkte ook naar behoren. Ik denk dat de RW moter & de schakelaars wel OK zijn, maar dat er iets aan de bedrading of het binnenwerk van de RW moter is. Men kan namelijk het tandwiel uit het huis halen en anders op de moterwartel zetten. Hierdoor veranderd denk ik de stand van de sleepcontacten welke ervoor moeten zorgen dat er tijdig constante plus wordt doorgesluisd om de ruststand te verkrijgen. Indien u dit allen nog heeft kunnen volgen, en er nog meer zinnige "doormeettips" zijn, dan graag :D

oh ja, omdat Leo aangaf dat br/zwart de geschakelde min is, en ik dacht dat dit niet werkte, heb ik de draad maar een constante min met de beroemde knopspeld gegeven. via het binnenwerk van de RW moter is dit terechtgekomen op de constante plus met doorgebrande zekeringen als gevolg :shock:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja de knopspelden van tegenwoordig zijn van een goede kwaliteit!

Ik heb ook eens een keer zo'n ding aan gesloten. (was wel een andere auto)
Ik had een draad van + accu met knopspeld gewoon er door heen gestoeken tot ik de goede draad had.
Normaal word de rustand in de wissermotor geschakeld door dat contacten open gaan das alles.
Toen de interval aann gesloten en hij werkte.
Bij mijn huidige camper van Italiaanse makelij zit ie er zelfstandig in dwz ik draai aan het knopje en het werkt!
Zit dus een potmeter met schakelaar in.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
mdheer

Bericht door mdheer »

he,he het is zover de ruitenwisser werkt weer zoals hij ( waarschijnlijk ) - af fabriek - ook deed 8) Uiteindelijk bleek de schakelaar dus toch defect :!: Het inregelen van de ruitenwissers om met ruststand ook werkelijk op die plek plaats te nemen was ook een leuk klussie :? Uiteindelijk de aandrijfstang van de RW moter ook nog los gehad om het "zaakie" juist te kunnen uitlijnen. Nu kan de genoemde interval "gadget" worden aangesloten en getest. Met alle eerdere tips zou dit wel moeten lukken :wink:

groet,

Mark de Heer
Evan

Bericht door Evan »

om maar even in het kader van ruitenwissers te blijven, dit oude topic "gehackt".

Mijn zojuist aangeschafte 508D van 1984 heeft een stel ruitenwissers die niet doen wat ik wil. Volgens mij (ik heb er geen instructieboekje bij) is de richtingaanwijzerstengel van je af duwen (naar de vloer toe) de ruitenwissers aanschakelen?
Dat doet niets. Alleen het kantelknopje op de stengel in stand 3 zetten geeft een interval (ook in middenstand van de stengel). Verder wil hij in geen enkele stand doorlopend aan de gang.
Wat zou er fout kunnen zitten? De interval doet het wel dus het lijkt me dat de ruitenwissermotor niet de eerste verdachte is... Geven die schakelaars het makkelijk op?
Laatst gewijzigd door Evan op 05 feb 2010, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je zo'n RAW-hendel hebt met een tuimelschakelaartje (interval) middenbovenop, gaan de ruitenwissers aan en uit door de hele hendel naar "binnen" (naar de stuurkolom toe) te drukken en te laten terugveren.
Rond knopje buitenop=claxon.
Geheel naar je toe=lichtsignaal.
Geheel van je af=groot licht; middenstand=dimlicht.

Mogelijk werkt e.e.a. toch...?
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Evan

Bericht door Evan »

Wie weet!

dat moeten we volgende keer als ik bij de wagen ben maar eens proberen. Dank in ieder geval.
(Als dit ook goed is kan ik met een gerust hart naar de APK zodra de papiertjes en plaatjes binnen zijn.....)
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

En om het compleet te maken: de tuimelschakelaaar boenop heeft (bij mij,508D van 1983) 3standen: 1.Interval , 2. middenstand = snelheid laag 3. snelheid hoog.

Als je hemop interval zet en daarna gewoon wilwissen,dan druk je op uiteinde van de grote knop en dan klikt de tuimelschakelaar weer terug naar lage snelheid.

Succes
Frank
Plaats reactie