Eervolle vermelding vandaag!Leo schreef:Ff het meetlint en de rekenmachine erbij gehaald om te kijken wat 6mm profielverschil gaat uitmaken.
Ik kreeg deze berekening niet voor elkaar!
Dennis
Eervolle vermelding vandaag!Leo schreef:Ff het meetlint en de rekenmachine erbij gehaald om te kijken wat 6mm profielverschil gaat uitmaken.
Dennis
Da's toch wel vragen naar de bekende weg Dennis..Dennis en Nancy schreef:De nieuwe band heeft 5mm meer profieldiepte.
Krijg ik dan het Berthil effect?
Kijk, dat zie ik nou graag.:)Buster schreef:Heren!
Ik heb naar aanleiding van de discusie, twee kleine bandjes van een steekwagen genomen,
de diameter is 25 cm en deze op een as gezet![]()
Vervolgens een bandje leeg laten lopen en even met mijn welliswaar geringe gewicht belast laten rollen.![]()
conclusie: Bij een omwenteling maarliefst 9cm kleinere afgelegde afstand.![]()
Mijn wiskunde leraar zei dan altijd "Dan krijg je pappelmoes....." :mrgreen: :mrgreen:het kan er voor zorgen dat we geen appels met peren vergelijken
Beetje late reactie,paulv schreef:Hi Leo,
Ik heb nog eens naar het verhaal en de plaatjes van Berthil gekeken.
Hij heeft het over een grote en kleine band, wat bedoeld hij daarmee? 16"en 17.5"?
Hoe was die band toen hij hem monteerde?
Hoe zit het met de spanning van die banden? en hadden ze een gelijke leeftijd? allemaal factoren die ook een rol spelen.
Het gekke is dat die kleine band wel heel erg versleten is, gelijkmatig met rare extra slijtplekken, alsof er heel hard mee geremd is. Terwijl die grote band en normaal uitziet.
Volgens mij, als je een kleine band naast een grote band (op één remtrommel) zet, alleen de grote band contact met het wegdek heeft. Die slijt dan meer en dat is het. Er is geen sprake van slippen, de een maakt contact met het wegdek, de ander niet. Als ze allebei contact maken zij ze even groot of is de spanning van de grootste te laag. Een 508 heeft geen pendelassen.
Bij het doorveren maken ze even allebij contact met het wegdek, nou en. Ten opzicht van de as hebben ze dan even dezelfde diameter, draaien op die plek even hard (omtreksnelheid tov de as), ook ten opzichte van elkaar en de weg. Geen sprake van wringing of slippen.
Vandaar dat het toegestaan is met verschillende profieldieptes te rijden, het kan weinig kwaad.
Zoals ik al aan Dennis vertelde heb ik dubbelluchters wel met totaal 4 banden zien rijden en dus niet alleen voor tolpoortjes. Het schijnt zelfs toegestaan te zijn. Ik heb het zelf ook eens een paar honderd kilometers gedaan, niks aan de hand. Ook eens honderden kilometers met een lekke "binnenband" gereden, weer niks aan de hand, geen rare slijtage. Dus daar ligt het niet aan.
Daarom zijn er volgens mij bij Berthil wel wat meer dingen fout geweest dan alleen een verschil in profieldiepte.
Mijn indruk nu is dat zijn as krom is en dat hij dus alleen op die binnenste band rijdt. Ik ben benieuwd naar de huidige stand van zaken, na een paar duizend kilometers met andere banden.
Mvg. Paul
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast