rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Dennis en Nancy

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Dennis en Nancy »

Leo schreef:Ff het meetlint en de rekenmachine erbij gehaald om te kijken wat 6mm profielverschil gaat uitmaken.
Eervolle vermelding vandaag!

Ik kreeg deze berekening niet voor elkaar!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

En ik heb de discussie effe gemist, maar vindt de vondst van Leo weer fenomenaal........nu weer denken hoe het op te lossen/uit te leggen valt... :roll:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De omtrerk is 3.14 x de diameter of iets nauwkeuriger 22/7 x d

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
frenkck

Bericht door frenkck »

Misschien nog te vroeg om conclusies te trekken, maar na een kleine 1000km gereden te hebben nog steeds geen rare slijtage sporen of afwijkingen in stuur gedrag gevonden. Gaat dus prima! Misschien een handige tip voor anderen dus als het vervangen van de banden eraan zit te komen.

Enige echte grote nadeel nu is dat er dus 3 verschillende banden op de bus zitten en een reservewiel op formaat op deze manier vrij lastig is.
DVIII

Bericht door DVIII »

heren, A de apk zegt alleen iets over radiaal en diagonaal niet door elkaar op één as
B verschillende bandomloopsnelheden per kant van het voertuig zijn totaal geen probleem voor het diff.
en C verschillende (rolomtrek)banden als dubbellucht monteren kan economisch toch voordelig zijn als je niet te veel rijdt
ter informatie er zijn bijna geen diagonaal banden meer te vinden ! , een (oliegevuld) diff doet altijd zijn best om te werken.
en rolweerstand , inzakkende banden is een diameter verandering , daarom slijten zwaarbelaste banden sneller dan lichtbelaste banden .
:)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy

Ik denk ik laat voor de vakantie even de achterbanden balanceren.

:shock:

De laatste band aan de binnenkant vertoonden enkele indrukwekkende uitstulpingen.

Meteen maar een andere (goodyear) op laten leggen. Die hadden ze 1 op voorraad, voor ploffers en knallers.

De banden waren 14 jaar oud. Profieldiepte was nog prima verder vertoonde alle 3 de andere banden gebreken (oudheid).

3 andere nieuwe zijn besteld. Word wel een behoorlijk aanslag op het vakantiebudget en waarschijnlijk niet leverbaar voor we op vakantie gaan.

Ik rij nu dus met 3 oude achterbanden een 1 nieuwe.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Buster

Bericht door Buster »

Heren!

Ik heb naar aanleiding van de discusie, twee kleine bandjes van een steekwagen genomen,
de diameter is 25 cm en deze op een as gezet :idea:
Vervolgens een bandje leeg laten lopen en even met mijn welliswaar geringe gewicht belast laten rollen. :?:

conclusie: Bij een omwenteling maarliefst 9cm kleinere afgelegde afstand. :roll:

Ik ben geen expert maar dit zal toch het een en ander betekenen.

Groet Frank
Dennis en Nancy

De nieuwe band heeft 5mm meer profieldiepte.

Krijg ik dan het Berthil effect:
Berthil schreef:
Afbeelding
Dennis

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Hi Dennis,

Ik denk dat er een hoop kilometers onder die bandjes van Berthil zijn gesleten. Dit krijg je echt niet in een paar duizend kilometers voor elkaar. Maar je moet wel blijven opletten :shock: .

Ik zou gewoon op vakantie gaan en wel zien waar het fout loopt :mrgreen: .

In theorie en uit eigen ondervinding kun in de praktijk je best een paar honderd kilometers met 4 bandjes rondrijden. Wel uitkijken :wink: . Je loopt dus een beheersbaar risico.

Ik heb zelfs dubbelluchters ontmoet die om de hoge(vrachtwagen) tol in Spanje te ontlopen die "extra" bandjes achter eraf haalden. De echte uitgekookten deden dat alleen vlak voor de tolpoortjes, mij teveel werk.

Let wel, soms is het veel voordeliger om rond sommige steden in Spanje juist wel de tolweg te nemen. Om vrachtverkeer in de steden te vermijden betalen vrachtwagens (en dus ook dubbelluchters) haast geen tol rond die steden (uit mijn hoofd bv. Pamplona en Zaragossa).
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Paul,... Ik blijf 3 weken voor je deur staan. :mrgreen:

Nee,.. nu even zonder dollen, Ik rij niet veel verder zuidwaarts dan de Limoges streek bij jullie. Denk circa 1600-1800km op en neer?

Dennis

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:De nieuwe band heeft 5mm meer profieldiepte.

Krijg ik dan het Berthil effect?
Da's toch wel vragen naar de bekende weg Dennis..
Als Berthil schrijft dat de foto na 3000km genomen is, waarom zou het bij jou dan anders gaan?
Nou heeft profieldiepte er weinig mee te maken; het gaat om het verschil in de hoogte/omtrek van de banden.

En zit jezelf nou niet te belazeren met 1600km op en neer naar Limoges, want je rijdt in een paar weken zó maar 1000 km extra in de rondte.:wink:

Btw: heb je 'm nog laten uitlijnen, want gezien je oude voorbanden is je sporing slecht.
Zou zonde van je nieuwe Michelins zijn.

Mvg, Leo.:D
ps; heb je meteen stalen ventielen laten monteren?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Uitlijnen doen we meteen met het vervangen van de achterbanden. Waarschijnlijk na de vakantie dus.

Het leek de man van de bandencentrale hier erg onwaarschijnlijk dat ik problemen kreeg met extra zware slijtage van de banden.

Dennis

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Hi Leo,

Ik heb nog eens naar het verhaal en de plaatjes van Berthil gekeken.

Hij heeft het over een grote en kleine band, wat bedoeld hij daarmee? 16"en 17.5"?
Hoe was die band toen hij hem monteerde?
Hoe zit het met de spanning van die banden? en hadden ze een gelijke leeftijd? allemaal factoren die ook een rol spelen.
Het gekke is dat die kleine band wel heel erg versleten is, gelijkmatig met rare extra slijtplekken, alsof er heel hard mee geremd is. Terwijl die grote band en normaal uitziet.

Volgens mij, als je een kleine band naast een grote band (op één remtrommel) zet, alleen de grote band contact met het wegdek heeft. Die slijt dan meer en dat is het. Er is geen sprake van slippen, de een maakt contact met het wegdek, de ander niet. Als ze allebei contact maken zij ze even groot of is de spanning van de grootste te laag. Een 508 heeft geen pendelassen :roll: .
Bij het doorveren maken ze even allebij contact met het wegdek, nou en. Ten opzicht van de as hebben ze dan even dezelfde diameter, draaien op die plek even hard (omtreksnelheid tov de as), ook ten opzichte van elkaar en de weg. Geen sprake van wringing of slippen.
Vandaar dat het toegestaan is met verschillende profieldieptes te rijden, het kan weinig kwaad.

Zoals ik al aan Dennis vertelde heb ik dubbelluchters wel met totaal 4 banden zien rijden en dus niet alleen voor tolpoortjes. Het schijnt zelfs toegestaan te zijn. Ik heb het zelf ook eens een paar honderd kilometers gedaan, niks aan de hand. Ook eens honderden kilometers met een lekke "binnenband" gereden, weer niks aan de hand, geen rare slijtage. Dus daar ligt het niet aan.

Daarom zijn er volgens mij bij Berthil wel wat meer dingen fout geweest dan alleen een verschil in profieldiepte.

Mijn indruk nu is dat zijn as krom is en dat hij dus alleen op die binnenste band rijdt. Ik ben benieuwd naar de huidige stand van zaken, na een paar duizend kilometers met andere banden.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

Bericht door DVIII »

Dennis, wat maak je me nou , zei die grote meneer van de banden dat het geen kwaad kon... :mrgreen:
ga je dan je sporing corrigeren als je in de stalling moet !!
daar heeft die vogel zijn extra biefstukken van , van slijtende bandjes :P
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

DEnnis, mijn bandenboer zou dat advies nooit geven (uitlijnen ) maar ik had er ooit een die ambulances uitlijnde en het bandenverbruik steeg gigantisch nadat hij dat deed, :evil:
dat is net nog even erger als een die zegt datje er best een paar duizenk km mee kan wachten........
Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Paul.

Berthil is nou niet bepaald de eerste de beste apenkop zonder technisch inzicht en het zou me dan ook niets verbazen wanneer het hier weer een gevalletje betreft die het verschil tussen theorie en praktijk aantoont.

De foto's zijn nogal overtuigend.
Het enige wat ik zie is dat de velgen een verschillende vorm hebben.

Ik wacht dan ook rustig af wat Berthil te melden heeft over de maatvoering én over de banden die er nu opzitten.

--------------------------------------------------------------

@Dennis: De opmerking van die bandenboer?
Ach jah. Geloven wat je op dat moment het beste uitkomt is niemand vreemd.:roll:
Tis mijn bankrekening niet..
---------------------------------------------------------------

Gelukkig ook nog een bericht wat een glimlach op mijn sjacherijnig :oops: gezicht tovert:
Buster schreef:Heren!

Ik heb naar aanleiding van de discusie, twee kleine bandjes van een steekwagen genomen,
de diameter is 25 cm en deze op een as gezet :idea:
Vervolgens een bandje leeg laten lopen en even met mijn welliswaar geringe gewicht belast laten rollen. :?:

conclusie: Bij een omwenteling maarliefst 9cm kleinere afgelegde afstand. :roll:
Kijk, dat zie ik nou graag.:)
Iemand die ff met een simpel proefje een moeilijke vraag beantwoord.
Hartstikke goed Frank, en bedankt.:D

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Medesleutelaars,

Waar ik een beetje meezit is het volgende. Als wij nieuwe banden monteerden op de achteras van vrachtwagens (ook dubbellucht natuurlijk) dan maakte dat geen ene mallemoer uit of de "oude" (dus naast de nieuw gemonteerde) meer versleten was of niet. Ze sleten hetzelfde. Het verschil in diameter werd wel opgeheven door de "indrukking" van de banden.
Dit zou natuurlijk ook niet best zijn als dit wel gebeurde, in plaatst van 1 altijd 2 nieuwe banden monteren? ik zie meneer Michelin al met dollartekens in zijn ogen zitten :roll: :roll:

In het geval van Berthil is er denk ik iets ander geweest, slechte serie, verkeerd gemonteerd, kapotte binnenband?

Ben benieuwd..

Groetjes,

Otto..
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Dennis en Nancy

Het kan gezichtsbedrog zijn maar volgens mij zijn dat inderdaad 2 verschillende velgen.

Onze bankrekening word niet echt blij van 4 nieuwe achterbanden maar wat moet, moet.

Als voor vrijdag c.q. zaterdag de banden er zijn dan komen ze eropnder, incl uitlijnen. Dat is geen kwestie van wel of niet meer eten daarna.

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Buster

Bericht door Buster »

Misschien kan Berthil meer duidelijkheid geven over het verschil in banden, maat en type :)

Anders kunnen we hier allerlei conclusies trekken die misschien wel helemaal niet over een normale situatie gaan.
Ook mij lijkt de binnenste velg groter :!: wat ik ook wel zie binnen het bussen gebeuren zijn bandenmaten die niet 6,50/r16 zijn maar uit de huidige banden type omschrijving komen.deze banden zijn in een heel andere verhouding tussen de hoogte en de breedte als de oude bandenmaat waar wij mee rond rijden.
ze worden ook wel als reserve wiel onder de bus vervoerd :oops:
Maar laat zo'n band nu net wel naast het andere type terecht komen dan kan je niet meer spreken over een normale situatie. :?

@Berthil:Denk nog een goed na of dit wel twee gelijke banden of velgen waren het kan er voor zorgen dat we geen appels met peren vergelijken. :mrgreen:

@Leo:Thanks.

Groet Frank
Dennis en Nancy

Onder het mom van "Meten is Weten",.... Het verschil in profieldiepte tussen de nieuwe en de oude band is: 3mm.

Dennis

" One Life,.. Live it "
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

het kan er voor zorgen dat we geen appels met peren vergelijken
Mijn wiskunde leraar zei dan altijd "Dan krijg je pappelmoes....." :mrgreen: :mrgreen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Dennis en Nancy

Of ik ga met 3 oude en een nieuwe circa 2000km rijden of ik krijg 4 nieuwe.

Als het de 3 oude worden hebben we een mooi praktijk geval met voor en na foto's.

En heel misschien reparatie foto's of van het repatriëren. :mrgreen:

Dennis

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

We vertrekken met 4 nieuwe achterbanden.

1 Goodyear en 3 (goedkope!) Cheng shin banden. De enige banden die op zeer korte termijn leverbaar waren.

Grote korting afgesproken op 3 nieuwe goodyears indien de chinees niet bevalt.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Berthil

Bericht door Berthil »

paulv schreef:Hi Leo,

Ik heb nog eens naar het verhaal en de plaatjes van Berthil gekeken.

Hij heeft het over een grote en kleine band, wat bedoeld hij daarmee? 16"en 17.5"?
Hoe was die band toen hij hem monteerde?
Hoe zit het met de spanning van die banden? en hadden ze een gelijke leeftijd? allemaal factoren die ook een rol spelen.
Het gekke is dat die kleine band wel heel erg versleten is, gelijkmatig met rare extra slijtplekken, alsof er heel hard mee geremd is. Terwijl die grote band en normaal uitziet.

Volgens mij, als je een kleine band naast een grote band (op één remtrommel) zet, alleen de grote band contact met het wegdek heeft. Die slijt dan meer en dat is het. Er is geen sprake van slippen, de een maakt contact met het wegdek, de ander niet. Als ze allebei contact maken zij ze even groot of is de spanning van de grootste te laag. Een 508 heeft geen pendelassen :roll: .
Bij het doorveren maken ze even allebij contact met het wegdek, nou en. Ten opzicht van de as hebben ze dan even dezelfde diameter, draaien op die plek even hard (omtreksnelheid tov de as), ook ten opzichte van elkaar en de weg. Geen sprake van wringing of slippen.
Vandaar dat het toegestaan is met verschillende profieldieptes te rijden, het kan weinig kwaad.

Zoals ik al aan Dennis vertelde heb ik dubbelluchters wel met totaal 4 banden zien rijden en dus niet alleen voor tolpoortjes. Het schijnt zelfs toegestaan te zijn. Ik heb het zelf ook eens een paar honderd kilometers gedaan, niks aan de hand. Ook eens honderden kilometers met een lekke "binnenband" gereden, weer niks aan de hand, geen rare slijtage. Dus daar ligt het niet aan.

Daarom zijn er volgens mij bij Berthil wel wat meer dingen fout geweest dan alleen een verschil in profieldiepte.

Mijn indruk nu is dat zijn as krom is en dat hij dus alleen op die binnenste band rijdt. Ik ben benieuwd naar de huidige stand van zaken, na een paar duizend kilometers met andere banden.

Mvg. Paul
Beetje late reactie,
Maar ja 6 weken op vakantie geweest :lol:
En dan heb je wel even nodig om alles op het forum te lezen.

Hoi Paul,
Ik had er oude versleten banden opzitten beide nog met profiel (zo'n 2 a 3 mm).
Toen kreeg ik in Frankrijk ter hoogte van de dordogne een lekke band kreeg en ik had een bijna nieuwe recerve band die er voor in de plaats kwam. De bijna nieuwe band en de versleten band hadden de zelfde maat.

Door de indrukking van de bijna nieuwe band kwam de oude wel aan de grond, maar de omtrek blijft verschillend ondanks daar ie ingedrukt wordt, want je drukt de hoogte in.

Het rubber indrukken in lengte richting van het loopvlak lukt je niet of nauwelijks, ook al maak je de band heel zacht, dus hoe je het went of keert het loopvlak wordt afgerold over de weg.
En als het ene loopvlak korter is door slijtage dan de andere, zal er toch een band moeten gaan slippen, want ze zitten aan elkaar vast.
De band die het minste grip heeft zal gaan slippen en dat is dus de versleten band, want de bijna nieuwe band heeft een groter druk op de weg omdat ie groter is.

We zijn vervolgens toen via de binnenlanden van Spanje naar Porto gereden en toen via de kust om hoog, Bij Santander in de buurt heb ik nieuwe banden erachterop laten zetten, want de andere kant waren ook al oude banden (8 jaar oud).

We hebben dus ongeveer 2000 km gereden met de bijna nieuwe band en oude band naast elkaar en de band is dus gesleten van 2 a 3 mm profiel naar canvas.
Nu met de nieuwe banden (Goodyear) nergens last van inmiddels heb ik daar alweer 7500 km mee gereden en ze zien er nog prima uit.
Dus geen kromme as of zo iets.

Dus mijn conclusie: zet nooit een verleten band naast een goede aan de zelfde kant.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII

Bericht door DVIII »

Ha Berthil , je hebt gelijk en ongelijk , natuurlijk heb je geen kromme achteras maar je redenatie van de banden die niet even groot zijn ....... dus ! ongelijk lopen cq slijten is een redeneer fout.
Paulv heeft het helemaal bij het rechte eind een ingedrukte band is werkelijk van diameter veranderd.
de rolweerstand is wel toegenomen en daar slijt de band dan wat harder van maar dat heeft geen invloed op de tweelingband .
banden die in een giraffenpatroon veranderen hebben meestal een samenstellings fout , die fout komt er na jaren pas uit na langdurige verhitting tijdens het rijden.
ikzelf rijd ook alle banden helemaal op , dus ik pluk ook wel eens van die emmenthalers van van banden van de velg.
de banden uit de jaren tachtig en negentig zijn vaak matiger dan de banden die ouder zijn en nog in orde. die alleroudste rijd je kaal , en de latere banden rijden kapot voor het profiel is versleten .
banden van de laatste jaren zijn naar mijn zin iets te gevoelig , maar ja ik heb niets anders meer dus ik moet het er mee doen :|
Plaats reactie